Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Complexity said:

Er vel ganske dårlige batteriet og kansje ingen buffer? Og ingen mulighet til å sette ladegrense? Så mulig eierne har ødelagt bilene selv uten å være klar over det.

Den teslabjørn testet hadde jo flere døde celler.

Er og en kjent feil på disse at kjølingen er dårligere over noen celler enn andre så noen celler blir dårligere fortere enn resten som tar ned hele pakka. Men ja gjelder for det meste 27kwh batteriet, 30kwh batteriet skal være mye bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, onkel_jon said:

Er og en kjent feil på disse at kjølingen er dårligere over noen celler enn andre så noen celler blir dårligere fortere enn resten som tar ned hele pakka. Men ja gjelder for det meste 27kwh batteriet, 30kwh batteriet skal være mye bedre.

Ja det ser man og i Bjørn sin video. Veldig stor variasjon på temperaturen mellom cellene 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nimrad said:

Tesla sin konkurrent til EV9, EX90 og lignende er Model X og den er like dyr den.

Ja var dårlig formulert av meg. Jeg vet godt at Model Y ikke konkurrerer med disse.

Men uten Model Y, så hadde id4 og Enyaq kostet mye mer. Så jeg er takknemlig for at Tesla gjør at menigmanns familiebilen koster 500’ og ikke 650’

Ser ut til at VW gjør priskuttene permanent nå. https://www.tv2.no/broom/kutter-prisene-skal-ta-tilbake-forsteplassen/16343168/

Ganske vondt verditap for de som kjøpte id4 / Enyaq «på prospekt» 2022 og fikk den levert 2023.  

Lenke til kommentar
kremt skrev (5 timer siden):

Er Kia Soul noen av de verste bilene for batteri degradering? De første Leaf 2011-2013 var selvsagt ille de også, men dette virker jo enda verre. 2016 modell gått 90 tusen med 63 % gjenværende kapasitet. Tesla-bjørn testet en 2015 med 80 tusen km, antatt kapasitet 50 % på batteriet. Det virker jo bare helt horribelt, basert på dette burde jo slike biler vært nærmest verdiløse? Enda jeg ser mange mange slike forsøkt solgt for 80-100 tusen. 

27kwh pakkene på Kia Soul EV må en styre unna som pesten og se til at biler fra den perioden har fått bytte batteripakke på garantien til de oppdaterte 30 kwh pakkene. Etter mitt skjønn burde Kia ha gjort en tilbakekalling å byttet batteripakker til alle som var stuck med 27 pakkene, da det virker til at alle før eller siden vil feile, en måtte bare håpe at de feilet før batteri garantien gikk ut, de som er stuck med en 27 kwh bil med original pakke utenfor garantiperiode har i praksis en verdiløs bil i dag.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Casey said:

Ny rekord på Ringen av Taycan:

 

Jeg får ikke sagt hvor kult det er at Porsche har fokus på dette. 

De lanserte også Macan med å ta med journalister på banekjøring. Det er så viktig at noen har fokus på vekt og kjøreegenskaper i det grønne skiftet

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Eller regner de ikke Model Y i samme segment som Arya og id4, i så fall hvorfor ikke?

Det virker som de har sett seg blind på lengde når de prøver å sammenligne. Ariya og ID.4 er begge på 4,5-tallet sammen med E-3008. Model Y(4,75), EV6(4,68) og Ioniq 5(4,64) eksempelvis er lengre på papiret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model Y er 20cm lenger, kanskje de regner den som en større bil (det er jo en mye større bil) så forskjellen blir som X3 til X5 i BMW størrelser.

Synes forøvrig E-3008 så kjempebra ut, kul utenpå og inni og størrelsesmessig fin for meg. De er gode på design, så får vi se hvor god resten av bilen er.

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Litt snål omtale av hva den nye Peugeot E-3008 konkurrerer mot. De mener at Nissan Arya og VW id4 er hovedkonkurrenten.

Mener de da at den ikke har sjans mot Model Y? Eller regner de ikke Model Y i samme segment som Arya og id4, i så fall hvorfor ikke?

https://www.tv2.no/broom/to-ting-gjor-at-den-kan-bli-stor-norges-suksess/16345963/

 

Screenshot 2024-01-04 at 10.33.54.png

Motor kalle den "Tesla-utfordrer"...

https://www.motor.no/bil/her-er-prisen-pa-tesla-rivalen-peugeot-e-3008/262771

  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, DrAlban3000 said:

Model Y er 20cm lenger, kanskje de regner den som en større bil (det er jo en mye større bil) så forskjellen blir som X3 til X5 i BMW størrelser.

Synes forøvrig E-3008 så kjempebra ut, kul utenpå og inni og størrelsesmessig fin for meg. De er gode på design, så får vi se hvor god resten av bilen er.

 

Jeg synes virkelig at Peugeot har funnet tilbake til designspråket sitt igjen de siste 5-ish åra.

205 GTi og 106 rally var favoritter for meg, og fantastisk stilige og morsomme å kjøre.

Så får håpe de fortsetter å ta vare på Rally pedigree'n sin og fortsetter å levere spennende biler. 

Det er på tide de begynner å hente seg inn igjen etter det famøse møtet de hadde i Paris på tidlig 2000 tallet :)

 

Endret av bzzlink
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 2.1.2024 den 11:20 AM):

Du mener stikk motsatt av hva som har vært Tesla's filosofi fram til nå når det gjelder skjermbruk under kjøring?

Nå vet jeg ikke hva Teslas filosofi er angående skjermbruk, men jeg vil helst måtte bruke skjermen minst mulig når jeg trenger å konsentrere meg om trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har den ikke sjanse mot model y når man skal ha tilsvarende utstyrt bil så blir e-3008 like dyr med fwd som model y awd.

Ser at flere som har testet mener at bakseteplassen ikke er så bra heller, er en mindre bil enn y.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (17 timer siden):

Selvfølgelig har den ikke sjanse mot model y når man skal ha tilsvarende utstyrt bil så blir e-3008 like dyr med fwd som model y awd.

Joda, men det kan jo hende den har andre kvaliteter da, som Tesla ikke har. Og de fleste trenger vel ikke awd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, AL123 said:

Joda, men det kan jo hende den har andre kvaliteter da, som Tesla ikke har. Og de fleste trenger vel ikke awd.

Men når man får AWD til samme pris, og (uten å vite noe sikkert men misstenker) den har lavere forbruk enn Peugeotn uten AWD så er det nok lett å velge det.

Men vil tro de bilene er til litt forsjellige kundegrupper ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (19 minutter siden):

Men når man får AWD til samme pris, og (uten å vite noe sikkert men misstenker) den har lavere forbruk enn Peugeotn uten AWD så er det nok lett å velge det.

Men vil tro de bilene er til litt forsjellige kundegrupper ja. 

Spm sagt, forskjellige biler med forskjellige kvaliteter. Amerikanske produsenter har alltid tilbudt mye motoreffekt og mye plass pr krone i forhold til europeiske produsenter, uten at det har appelert noe særlig til europeiske kunder. Tradisjonellt har europeiske kunder prioritert andre ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...