Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig å sette seg inn i godt forvarmet bil ja. Men nå er det sjeldent jeg kjører langt om vinteren så det er egentlig ett fett for min del om jeg forvarmer fra stikkontakten eller fra batteriet. Fra stikkontakten krever jo at man faktisk står tilkoblet når man skal av gårde. Fra batteriet betyr bare at man må koble seg på stikkontakten litt oftere. Strømregninga regner jeg med blir den samme uansett.

Lenke til kommentar

De siste dagene så har jeg også bare forvarmet fra batteri, men det gir meg litt godfølelse når jeg slipper å bruke batteri på å få bilen varm. Å brenne av batteriet på å varme opp bilen kjennes ut som misbruk, selv om jeg har rekkevidde til å komme meg på jobb uansett hvor mye jeg sløser vekk.

Lenke til kommentar

Mister dere ikke regenerering om dere ikke forvarmer? Får og ganske stor powerlimit på min bil om batteriet er for kaldt men det merkes kansje ikke på biler som ikke har så mye power.

Tenker og det kansje er bedre for motorene å ha litt lunk på seg før man setter avgårde. Men når man ser på levetiden på disse motorene er det ikke sikkert det er så viktig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På korte turer (5-10 minutter) bruker man ørten ganger mer energi på forvarming enn det man potensielt kan få tilbake i form av regenerering. Da polerer og varmer jeg heller bremseskivene litt. Men ruter og sete synes jeg er viktig å forvarme. Kupetempen generelt bryr meg ikke så mye for jeg setter meg uansett ikke inn med shorts og t-skjorte når det er -20°C ute.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Drunkenvalley said:

Kva lån den på før? Hugse ikkje no eg.

Model 3 Standard Range Plus   
Gammel pris: 430 900,-   
Oppdatert pris: 399 900,-

Model 3 Long Range   
Gammel pris: 484 900,-   
Oppdatert pris: 449 900,-

Model 3 Performance   
Gammel pris: 539 900,-
Oppdatert pris: 499 900,-

De kjører vel og noe rentekampanje nå.

Bilen får Chrome delete, ny midtkonsoll, motorisert bakluke og litt lengere rekkevidde enn før (trolig grunnet varmepumpe)

Nye felger til alle modellene og, men veldig mange er missfornøyde med de nye Performance felgene.

 

performance rims.jpg

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Virker som de endelig innså at dollaren ikke koster 11 kroner.

Så lenge de sliter med å få levert det de produserer så tjener de jo på å ikke innse dette for raskt.
Men var på tide ja. Nå må jo prisene på bruktbiler begynne å roe seg litt og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (14 timer siden):

WLTP er 200, ikke 180. Jeg vet du refererer til real range fra EVDB.

Det som plager meg mest med MX-30 er at det virker ut som en bil for absolutt ingen. Ikke har de lyst å gi oss rekkevidde, ikke vil de gi oss kraft/sportslighet, ikke vil de gi oss SUV plass og bagasjerom, og ikke vil de gi oss kompakthet.

Veldig synd siden de opplagt har laget en veldig fin bil her. Jeg tror bare ikke at det er en god elbil, selv om jeg fortsatt har litt lyst på en.

Jeg synes MX-30 er innenfor. Den har rykte for å være særdeles stillegående og luksuriøs, noe som står i sterk kontrast til mange andre elbiler i dag. Selv om rekkevidden ikke er noe å skryte av får man håpe at den tar det igjen på at hurtigladingen virker bra. Den vil uansett dekke manges behov når det kommer til rekkevidde, og man må sette det hele opp mot prisen som jeg synes er meget god. 

Når det gjelder praktiske detaljer kan det vel være noe utsette på de fleste biler, men for min del har ikke disse så mye å si. Jeg har sjelden folk i baksetet og ingen barnevogn å drasse rundt på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Eg ser framleis ikkje poenget med bakseter om ein ikkje ynskje lage plass for at nokon kan faktiskt sitte i dei.

Poenget er at noen kan sitte der på korte strekk om strengt nødvendig. En annen ting er at de er fine å slenge inn noen handleposer på. Alternativt kan det brukes til bikkja, og at man kan vippe ned ryggen for større plass bak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...