Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (8 timer siden):

Basisfunksjoner for selve kjøringen ratt, speil, pedaler, giring (man/aut), hovedlys, fjernlys , blinklys, vindusviskere bør alle være slik at alle med føreropplæring (uansett når) instinktivt finner disse i en leiebil uansett om man er i et rolig, stresset, eller usikkert og ulykkesutsatt trafikkbilde.

Det er litt i overkant. Man må forvente å måtte bruke noe tid på å sette seg inn i disse basisfunksjonene før man kjører. Problemet synes jeg er at når så mange av disse basisfunksjonene i visse nye biler er radikalt endret på så blir det farlige situasjoner. Jeg har selv sett det når kona har kjørt Model Y-en og viskerne gikk amok. Flere sekund så hun på skjermen og trykket. Trykket feil først og slo på full frontruteluft og deretter flere trykk for å få av vindusviskerne. Vi har hatt bilen flere måneder nå og hun er fortsatt ikke inne i det. Alle snakker om stemmestyring, men selv på Tesla som kanskje er best på dette, så tar dette tid å lære seg. Senest i dag tidlig på en handletur skulle den absolutt "fjerne dugg" fra et duggfritt vindu. Det går ikke an å slå av uten å gå inn i den store menyen og slå av auto-funksjon. Vi klarte heller ikke gjette på hvilken stemmekommando som gjorde dette før vi kom hjem og fikk googlet hva Tesla kaller disse funksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Nimrad Du glemte å sitere essensen i resonnementet . Nemlig at kognitiv distraksjon er noe bilprodusenter bør søke å minke «under kjøring» med nye biler/designvalg. Ikke det motsatte. At - som du bekrefter å må bruke det i stor grad til å få betjent vindusvisker er et ubestridelig bevis på en dårlig implementasjon i denne sammenheng.
 

Endret av Syar-2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (10 minutter siden):

Du glemte å sitere essensen i resonnementet . Nemlig at kognitiv distraksjon er noe bilprodusenter bør søke å minke «under kjøring» med nye biler/designvalg

Nja, jeg glemte det ikke, jeg er jo enig i det. Jeg syntes bare det jeg siterte var litt overdrevet eller trengte en ytterligere kommentar, ikke meningen å ta det ut av kontekst altså.

Lenke til kommentar

Touch-skjerm betjening er en mote eller hype som er langt ute å kjøre med hensyn på trafikksikkerhet. Moten kommer til å gå over og deler av det bli forbudt gjennom reguleringer som sikrer et minimum av fysiske knapper og spaker. Men mye vil fortsatt være opp til produsentene og dermed etterspørselen i markedet. Smak og behag. Noen foretrekker minimalismen, andre det motsatte.

Akkurat Teslas jag etter å fjerne knapper og spaker handler om å kutte kostnader. Færre deler som skal produseres, lagres og monteres i rett tid, færre steg i produksjonslinja og færre ting som kan gå i stykker. Dette har selvsagt en kostnad i form av betjeningsvennlighet og trafikksikkerhet, men det er jo ikke en kostnad som havner på Teslas bunnlinje. Dette er indirekte kostnader som kjøperen får med på kjøpet. Noen ser seg blinde på fordelene, andre ser seg blinde på ulempene og så har vi alle i mellom.

Jeg tror touch-skjermer i bil blir regulert bedre i framtida, men fortsatt gi produsentene friheter på områder det går lite ut over sikkerheten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (43 minutter siden):

Touch-skjerm betjening er en mote eller hype som er langt ute å kjøre med hensyn på trafikksikkerhet. Moten kommer til å gå over og deler av det bli forbudt gjennom reguleringer som sikrer et minimum av fysiske knapper og spaker.

Det var skikkelige saker i 1969 (Apollo 11) vs 2020 (Crew Dragon)...

a0vzvancc4t51.webp.d886c9ef49b4d79f5bfd91a1cbc9ad9d.webp

Endret av trikola
Lagt til hva bildene viser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (14 minutter siden):

Det var skikkelige saker i 1969 vs 2020...

a0vzvancc4t51.webp.d886c9ef49b4d79f5bfd91a1cbc9ad9d.webp

Det var touch skjermer i biler på 80 tallet så jeg vil tro at de første prototype var klare på 70 tallet

EARLY 80s EVALUATATION FOR CARS - also, in the early 1980s, General Motors tasked its Delco Electronics division with a project aimed at replacing an automobile's non-essential functions (i.e. other than throttle, transmission, braking, and steering) from mechanical or electro-mechanical systems with solid state alternatives wherever possible. The finished device was dubbed the ECC for "Electronic Control Center", a digital computer and software control system hardwired to various peripheral sensors, servos, solenoids, antenna and a monochrome CRT touchscreen that functioned both as display and sole method of input.[37] The ECC replaced the traditional mechanical stereo, fan, heater and air conditioner controls and displays, and was capable of providing very detailed and specific information about the vehicle's cumulative and current operating status in real time. The ECC was standard equipment on the 1985–1989 Buick Riviera and later the 1988–1989 Buick Reatta, but was unpopular with consumers—partly due to the technophobia of some traditional Buick customers, but mostly because of costly technical problems suffered by the ECC's touchscreen which would render climate control or stereo operation impossible

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 timer siden):

Hva med å teste før du uttaler deg så skråsikkert? Jeg har testet det, og synes det fungerte veldig greit.

For noen fungerer det sikkert "greit", men for andre vil det være en vanskelig omstilling. Spesielt eldre vil jeg tro har problemer med dette. Faren er at noen synes det er en ulempe, slik at enda flere dropper å bruke blinklys i rundkjøringer.

Nå har jeg ikke tenkt å kjøpe ny bil med det første, så føler ikke noe behov for å teste. Når tiden kommer at den jeg har skal byttes ut, så kan det være aktuelt å prøve det om drømmebilen har disse knappene. Blir de flyttet til skjermen, som Elon Musk har fablet om, kombinert med at bilen skal gjette hvor du skal (!), sitter nok det også langt inne. Å bruke skjermen når man kjører er, og vil alltid være, trafikkfarlig.

Men pr. i dag er jeg glad for at det meste (alle viktige funksjoner) i min bil kan styres med fysiske knapper og hendler, selv om det er en 2023-modell. Blinklys, vindusviskere, cruise control, lane assist, kjøremodus, klima... samt at de viktigste radio/lyd/mobilfunksjonene har knapper veldig lett tilgjengelig på rattet. Det var en av grunnene til at den kom høyt opp på lista til å begynne med.

Lenke til kommentar

Bare det at vi har hatt en tilnærmet standard som krysser alle verdens landegrenser rundt hvordan blinklys, langlys, vindusviskere, brems, gass og clutch skal kontrolleres er jo i seg selv ett lite unikum, så når noen velger å ikke følge de lenger er det vel kanskje ikke så rart at det skaper litt reaksjoner.

Nå er jo riktignok ikke Tesla de første som har fjernet hendlene, Ferrari var tidlig ute med å bytte ut hendlene med knapper på rattet på sin 458, samt en rekke andre supersport biler i nyere tid. Disse selges jo ikke i en skala hvor det skapte store reaksjoner foruten om biljournalister som klaget litt.

Selv mener jeg at for det europeiske marked med mye rundkjøringer er litt galskap å fjerne hendlene spesielt for blinklys av grunner nevnt utallige ganger her, i det minste på modeller uten steer by wire som cybertruck har. Ved steer by wire skal en i teorien ikke måtte endre grep på rattet som gjør det mye mer brukbart da posisjonen på knappene ikke endrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 30.12.2023 den 12:13 PM):

Akkurat Teslas jag etter å fjerne knapper og spaker handler om å kutte kostnader. Færre deler som skal produseres, lagres og monteres i rett tid, færre steg i produksjonslinja og færre ting som kan gå i stykker.

Jeg får det ikke til å gi mening. Spør du meg er det en PR-greie. Dette skaper nyhetssaker, uendelig YouTube-videoer, haugevis av forumposter og ikke minst blodfans som forsvarer.

Ja, det blir marginalt billigere pga alt det du nevner i posten din. Men samtidig er det ikke sånn at bilene er strippet for alt annet "ekstra". Tvert i mot har de økt kompleksiteten på mange andre ting jeg mener er betydelig mindre viktig. De har øk til totalt 17 høyttalere i nye Model 3. Det skal trekkes nye kabler, flere deler. De har laget en LED-stripe langs hele dashbordet og helt bak. Hvorfor velger de å kutte spakene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Tesla har lenge vært klare på at de skal produsere 100% av delene selv. Og da dropper de deler de ikke ønsker å lage, som hendler.

Men de har lyst å lage LED-lister? Merkelig valg spør du meg.

Og hva mener de egentlig med å lage alt selv? Hvor går grensen liksom? Skal de bli oljeprodusent for å lage plasten selv? Utvinne kobber til kabler? Eller skal de hente all råvare og lage ledninger, lage alle plastdeler, lage lyspærer, høyttalerprodusent.. Det høres helt ekstremt ut med det 100%-tallet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Tesla har lenge vært klare på at de skal produsere 100% av delene selv. Og da dropper de deler de ikke ønsker å lage, som hendler.

Veldig rar argumentasjon. Vi ønsker å lage alt selv, derfor må vi lage færre komponenter? Hvis det faktisk er tilfelle, så er det i såfall første eksempelet på at jeg hadde rett i tidligere argumentasjon; at dersom Tesla vil lage alt selv, vil det bli så omfattende og dyrt at de vil sakke akterut i den teknologiske utviklingen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Jeg får det ikke til å gi mening. Spør du meg er det en PR-greie. Dette skaper nyhetssaker, uendelig YouTube-videoer, haugevis av forumposter og ikke minst blodfans som forsvarer.

Ja, det blir marginalt billigere pga alt det du nevner i posten din. Men samtidig er det ikke sånn at bilene er strippet for alt annet "ekstra". Tvert i mot har de økt kompleksiteten på mange andre ting jeg mener er betydelig mindre viktig. De har øk til totalt 17 høyttalere i nye Model 3. Det skal trekkes nye kabler, flere deler. De har laget en LED-stripe langs hele dashbordet og helt bak. Hvorfor velger de å kutte spakene?

Kan godt hende at en del av det handler om  å spare penger, samtidig så vet man at Tesla går sine egne veier og hele tiden tenker innovasjon. De har knapt noen fysiske knapper i bilene sine, og har nå begynt å fjerne blinklyshendlenene som har vært der i alle år. Akkurat det siste der er jeg ikke noe fan av enn så lenge, da jeg er usikker på om det er riktig veien å gå. Samtidig så er det herlig å se at de stadig forbedrer anlegget i bilene sine mange flere høytalere osv. Var også på tide med noe mer lys i bilen, det er noe jeg har lengta skikkelig etter. Har allerede ettermontert ledstriper på min tm3 da jeg følte det var altfor lite lys i den. Den ledstripa de nå har montert i Highland var på tide, selv om jeg syntes de gjerne kunne gjort det enda litt bedre her. Veldig enkelt å legge en ledstripe som de har gjort der, selv. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 29.12.2023 den 11:47 PM):

Hvem bruker skjermen når de kjører, vi har stemmen til slike ting

Er litt kjipern når du har flere i bilen eller en samtale gående da. 

Hvem av dere bruker touch keyboard når dere skriver på PC/Mac? Pga erfaring trenger jeg ikke lenger å se på tastaturet når jeg skriver. Et touchpanel alene ville gjort ting mindre effektivt.

For en som har svært lite erfaring vil et touchpanel være veldig mye greiere enn et keyboard. Mer oversiktlig, og man må jo se på tastene uansett. Det vil begrense brukeren til et ræva oppsett, men for brukeren (en som ikke er så flink) er det en fordel.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Er litt kjipern når du har flere i bilen eller en samtale gående da. 

Hvem av dere bruker touch keyboard når dere skriver på PC/Mac? Pga erfaring trenger jeg ikke lenger å se på tastaturet når jeg skriver. Et touchpanel alene ville gjort ting mindre effektivt.

For en som har svært lite erfaring vil et touchpanel være veldig mye greiere enn et keyboard. Mer oversiktlig, og man må jo se på tastene uansett. Det vil begrense brukeren til et ræva oppsett, men for brukeren (en som ikke er så flink) er det en fordel.

 

Nå er jo skjermen i bilen og pc to forskjellige verktøy. 

Men jeg har ikke noe i mot å bruke stemmen med folk i bilen 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (14 minutter siden):

Hvem av dere bruker touch keyboard når dere skriver på PC/Mac? Pga erfaring trenger jeg ikke lenger å se på tastaturet når jeg skriver. Et touchpanel alene ville gjort ting mindre effektivt.

Ved PC-en skriver jeg 1000 ganger mer tekst (f.eks. dette innlegg, eposter, chat etc) enn i bilen (noen bokstaver under instilling av navigasjonsmålet).

Det du gjør på skjermen i bilen er det du gjør med musa på PC-en.

Så, nei, jeg bruker ikke touch på PCen, jeg bruker musa isteden. I bilen skriver jeg nesten ikke tekst, nesten bare pek-og-klikk, her i form av berøringsskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...