Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

trikola skrev (1 minutt siden):

Fristen for eksisterende ladere kunne jo med fordel vært flere år lengre. En tilvennningstid hjelper for det første, og alternative/billigere løsninger kunne dukket opp.

Det er nok svært vanskelig å forby rabatter.

Intet her som forbyr rabatter, bare de er like uavhengig av betalingsmåte.

Absolutt alle betalingsmåter kan kombineres med rabattordninger, men selvsagt, velger man å betale "anonymt", så får man heller ikke rabatt.

Bare se på Æ, Trumf, Coop, de kan knyttes mot betalingsmiddelet. Samme kan disse ladeoperatørene tilby at du knytter kortet mot frivillig registrering for å få rabatt.

Ja, jeg får endog rabatt om jeg betaler med kredittkortet mitt fra DNB hos Uno-X, der jeg ikke har registreringsmulighet per nå.

:thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (7 timer siden):

Hvilken elbil er mest for pengene akkurat nå med over 500km rekkevidde?

Nye Tesla Model 3 virker å være veldig mye bil for pengene, selv mer enn det man fikk i de eldre Model 3'ene da prisen ikke har økt noe særlig ift til oppgraderingene bilen har fått. Da spesielt bedre kvalitet på interiør, bedre støydemping, lyd, rekkevidde, baklykter +++. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Intet her som forbyr rabatter, bare de er like uavhengig av betalingsmåte.

Absolutt alle betalingsmåter kan kombineres med rabattordninger, men selvsagt, velger man å betale "anonymt", så får man heller ikke rabatt.

Bare se på Æ, Trumf, Coop, de kan knyttes mot betalingsmiddelet. Samme kan disse ladeoperatørene tilby at du knytter kortet mot frivillig registrering for å få rabatt.

Ja, jeg får endog rabatt om jeg betaler med kredittkortet mitt fra DNB hos Uno-X, der jeg ikke har registreringsmulighet per nå.

:thumbs:

Litt irriterende 

Man må betale dobbel pris hvis man ikke registrerer seg

Mer Irriterende

Infoen om dette står på et klistremerke på laderen og bare på tysk

Jævlig irriterende

Appen finnes ikke i norsk app store

(selvopplevd i Berlin)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (3 timer siden):

Nye Tesla Model 3 virker å være veldig mye bil for pengene, selv mer enn det man fikk i de eldre Model 3'ene da prisen ikke har økt noe særlig ift til oppgraderingene bilen har fått. Da spesielt bedre kvalitet på interiør, bedre støydemping, lyd, rekkevidde, baklykter +++. 

Takk for svar. Ingen i nærheten engang?

Lenke til kommentar
4 hours ago, bzzlink said:

Pass på at man må legge på pilot og pluss pakken! Ser ikke ut til at du har gjort det.

Cruise control ligger i pilot

Varmepumpe ligger i plus

så blir 60000 til

IMG_0271.jpeg

Pilot lå på den, husk at polestar slenger med vinterdekk og så man sparer rundt 20 000 på det og, denne har begge pakkene for 536 og motsetning til model 3 så kan hengerfeste ettermonteres hvis man trenger det engang i fremtiden.

https://www.polestar.com/no/preconfigured-cars/car-details/534FEPP0L11972900RFA000 00000001162900240XPLUSS?year=2024&structureWeek=202317

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (42 minutter siden):

Pilot lå på den, husk at polestar slenger med vinterdekk og så man sparer rundt 20 000 på det og, denne har begge pakkene for 536 og motsetning til model 3 så kan hengerfeste ettermonteres hvis man trenger det engang i fremtiden.

https://www.polestar.com/no/preconfigured-cars/car-details/534FEPP0L11972900RFA000 00000001162900240XPLUSS?year=2024&structureWeek=202317

Ikke så dårlig alternativ, spesielt hvis man trenger 650km rekkevidde. 

Det jeg ikke var så fan av med den bilen var at den føltes noe trang innvendig, spesielt i baksetene for høye voksne. 

Ellers stoler jeg hakket mer på polestar angående service og sånn enn Tesla. 

Standard range Tesla virker fremdeles som hakket mer for pengene. Men ikke dumt alternativ med polestar for 100km mer rekkevidde. 

Lenke til kommentar
ozone skrev (3 timer siden):

Seriøst , gamle tester :huh: 
Det har skjedd noe på over 3 år med Polestar 2 også, det er 2024 modell som er diskutert. 
Første testen er fra 2020 og den andre fra 2021 (fwd Polestar 2 uten varmepumpe) , forrige modell tesla model 3 også.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (48 minutter siden):

Seriøst , gamle tester :huh: ...det er 2024 modell som er diskutert. 
Første testen er fra 2020 og den andre fra 2021

Kan jo være at begge bilene har blitt litt bedre da, og ikke bare Polestar'en...
Polestar 2 er fortsatt 2-300 kilo tyngre enn model 3, som nok er det som slår hardest ut på forbruket.

Lenke til kommentar
ozone skrev (28 minutter siden):

Kan jo være at begge bilene har blitt litt bedre da, og ikke bare Polestar'en...
Polestar 2 er fortsatt 2-300 kilo tyngre enn model 3, som nok er det som slår hardest ut på forbruket.

Vekten slår ut på rullemotstand. Det som som regel slår mest ut når man regner på forbruk er frontareal og cw

Tesla 3 har både lite areal og lav cw.

Rent teoretisk skal den bruke ca 10% mindre energi en feks BMW I4. Den har litt større vekt og litt høyere luftmotstand. I praksis er de nok ganske like. Kan ha med at tesla har en eldre motor og eldre kraftelektronikk.

Dessuten er det vanskelig å si noe om forbruk på tesla. De oppgir ikke netto kapasitet på batteri. Da har man kun kalibrering og funksjon på kjørecomputer å forholde seg til. Tester har vist at dette ofte gir svært liten nettokapasitet.

Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Kan jo være at begge bilene har blitt litt bedre da, og ikke bare Polestar'en...
Polestar 2 er fortsatt 2-300 kilo tyngre enn model 3, som nok er det som slår hardest ut på forbruket.

Nei

Det høye forbruket som har vært ankepunktet til Polestar 2 i starten er ikke tema lengre. Bare å erkjenne at X vs Y testene du linker til er utdaterte og lite relevante i dag (bortsett fra historisk) enten man skal ha ny model 3 (highland) eller ny Polestar 2 LR.

Fakta fra produsentenes nettsider p.d.d
Tesla Model 3 Highland LR 2024 inntil 678km WLTP
Polestar 2 LR Single motor 2024 inntil 655km WLTP

 

Polestar 2 har bla fått nye motorer , endret batterikapasitet og RWD siden testene du viser til. Og forbruk/rekkevidde er forbedret , noe som også nevnes her (i en mere relevant test)

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, PgUp said:

Ikke så dårlig alternativ, spesielt hvis man trenger 650km rekkevidde. 

Det jeg ikke var så fan av med den bilen var at den føltes noe trang innvendig, spesielt i baksetene for høye voksne. 

Ellers stoler jeg hakket mer på polestar angående service og sånn enn Tesla. 

Standard range Tesla virker fremdeles som hakket mer for pengene. Men ikke dumt alternativ med polestar for 100km mer rekkevidde. 

Du må jo sammenligne likt da. Polestaren koster 536.000,- 

Du får en Model 3 med 629 km, inkl vinterhjul og hengerfeste

og ikke minst 4 hjulstrekk

For 530.000,-

da skal du like Polestar godt

 

 

IMG_0286.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...