Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (34 minutter siden):

ID.3 har vel ikke grei ladehastighet? Hvertfall ikke de eldre modellene. 

Grei ladefart, jo helt klart. God ladefart, nei.

I NAF sin ladetest ligger den rett over 100 kW i starten og til ca 30 % SoC, og faller ned til rundt 48/49 kW ved 80 %. Dette er både vinter og sommer-test.

Sammenlignet med i3 som starter ved 43 kW og ender opp med 48 kW, så kommer den seg ikke over farten ID.3 har på slutten, så mener jeg "grei" er riktig betegnelse.

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/volkswagen-id-3/ladetest-volkswagen-id-3

image.png.98db23a4be7eaf794e57aa9bbee85bce.png

BMW i3:

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-i3/ladetest-av-bmw-i3-120ah

image.png.bbdf8d96f642fcab6f9fc8069a2ed3fd.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Id.3 har 62kWh batteri 10-80% er ca 43kWh ladet. De brukte 30 minutter vintertest.

i3 120ah har 42kWh batteri 9-84% er ca 35kWh ladet. De brukte 40 minutter vintertest.

Lurer på hvor nærme de ville vært hverandre i tid uten de ekstra % på i3. Tipper 36-37 minutter på i3.

Ikke all verdens forskjell i disse to bilene med tid man bruker på hurtiglader for 10-80%.

 

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Teslabjørn sjekka jo nylig batterihelsen på en 2 år gammel id.3 uten så veldig mange kilometer på telleren og batteriet hadde tapt seg ganske mye..

Nå kan det være at den bilen har vært misshandlet så burde ikke trekke konklusjoner på bare den testen (noe han og nevner) men blir spennede å se om han tester flere av de tidligere ID bilene.

Battery Life på youtube har og en id.3 med veldig mye degradering, men den bilen har blitt hurtigladet ganske mye så han skylder litt på det.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns BMW har noen fine slider for å vise forskjellen mellom ladefart for en eldre platform som i3 og eksempelvis en nyere platform som i4.

image.png.6bcd36c3d52fc58bf0031c91262327f3.png

image.jpeg.f0d512ae98cf8e0bc1b1243c3387d07b.jpeg

Nå kommer jo selvfølgelig i4 bedre ut på grunn av en ladekurve som starter aggresivt på 200+ kw og går nedover mot 100 kw når en nærmer seg 60%. Men viser jo likevel ganske greit hvilken fremskritt vi har hatt med hva anngår hurtiglading.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Som jeg antok, du sitter og gjetter og problematiserer igjen. Ingen bevis for noe som helst, men gå hardt ut mot Tesla fordi andre leverandører sitter med remote-styringsløsning som en backup for sine flåter av "selvkjørende" biler.

Må si jeg gidder ikke denne typen diskusjoner. Kom tilbake når du har noe håndfast som du kan dokumentere med lenker!

Som sagt hadde jeg vert Russlands statsoverhode tviler jeg på om jeg hadde satt meg inn i en Tesla

Tesla har kamera inni kupeen. Da er det enkelt å finne ut hvem som sitter i bilen.(Ansiktsgjenkjenning)

Da blir programmet som styrer bilen slik

IF 

President omboard yes

Speed above 60miles yes

Truck 30-50meter behind yes

Then 

Turn off braking lights

Phantom brake

Endif

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Tesla har heller ikke respekt for sine kunder etter at de har betalt. Kunde"service" under ethvert tidligere kjent nivå, saksøking av kunder som benytter sin ytringsfrihet til å gi de velfortjent negativ omtale, rappe egenskaper og spesifikasjoner fra bilene etter salget i stedet for å gjøre innsats for å etterleve sine egne lovnader osv osv. Slik oppførsel bare MÅ presses ut av markedet før alle forlokkes og går i den samme bitre fella. Det må da gå an å lære av andres feilaktige tillit til selskapet.

Og da ser du elegant bort fra at ca. 95% av Tesla-kundene er strålende fornøyde med både bilen og kundeservicen. Syns du det er rett å gi et SÅ misvisende bilde?

Tesla må selvfølgelig lære seg å respektere nasjonale forbrukerlover også i de 5 %ene som havner i avisene. 

Men å prøve å gi inntrykk av at de 5 %ene er normalen for Tesla-kunder blir bare uredelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hanhijnn said:

Og da ser du elegant bort fra at ca. 95% av Tesla-kundene er strålende fornøyde med både bilen og kundeservicen. Syns du det er rett å gi et SÅ misvisende bilde?

Tesla må selvfølgelig lære seg å respektere nasjonale forbrukerlover også i de 5 %ene som havner i avisene. 

Men å prøve å gi inntrykk av at de 5 %ene er normalen for Tesla-kunder blir bare uredelig.

5% er for mye, det betyr at hver 20. bil har problemer. Det er sannsynligvis også grunnen til at de ikke blir behandlet bra nok, det koster mye når det er så mye feil. Mindre feil=billigere å behandle kunder bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

5% er for mye, det betyr at hver 20. bil har problemer. Det er sannsynligvis også grunnen til at de ikke blir behandlet bra nok, det koster mye når det er så mye feil. Mindre feil=billigere å behandle kunder bra. 

5% er bare et "bilde" på situasjonen, og ikke poenget med mitt innspill. 5% må ikke taes bokstavelig. Poenget er at det er en liten prosentandel, som Simen1 (og andre) liker å late som om det er normalen, når det er laaangt fra sannheten.

Selvfølgelig svært kjedelig for de som er inne i den lille prosentandelen, og det er uakseptabelt at kunder blir behandlet sånn, uansett hvilket firma det dreier seg om, Tesla, Møller etc.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 timer siden):

Tesla har kamera inni kupeen. Da er det enkelt å finne ut hvem som sitter i bilen.(Ansiktsgjenkjenning)

Samme dagen som jeg kjøpte bilen teipet jeg over det kamera. Jeg ser absolutt ingen grunn til å ha kamera i kupeen, selv om Tesla oppgir flere helt greie grunner.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Tesla har heller ikke respekt for sine kunder etter at de har betalt. Kunde"service" under ethvert tidligere kjent nivå, saksøking av kunder som benytter sin ytringsfrihet til å gi de velfortjent negativ omtale, rappe egenskaper og spesifikasjoner fra bilene etter salget i stedet for å gjøre innsats for å etterleve sine egne lovnader osv osv. Slik oppførsel bare MÅ presses ut av markedet før alle forlokkes og går i den samme bitre fella. Det må da gå an å lære av andres feilaktige tillit til selskapet.

Folk som kjøpte bil av Hitler (les: Volkswagen/Porsche) ble jo behandlet bedre :D 

Endret av Retroman
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (10 minutter siden):

Samme dagen som jeg kjøpte bilen teipet jeg over det kamera. Jeg ser absolutt ingen grunn til å ha kamera i kupeen, selv om Tesla oppgir flere helt greie grunner.

BMW og andre bruker en "closed loop" for kameraer som brukes til å sjekke om sjåføren er våken(DMS). Det vil si at det ikke er mulig å sende bilder hjem. Så der trenger man ikke teipe over noe kamera.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ozone skrev (43 minutter siden):

Samme dagen som jeg kjøpte bilen teipet jeg over det kamera. Jeg ser absolutt ingen grunn til å ha kamera i kupeen, selv om Tesla oppgir flere helt greie grunner.

Sikkert greit å ha hvis hunden sitter igjen i bilen, og du har satt bilen i "dog mode".

I Sentry mode kan du se ut av 4 utvendige kamera og det innvendige kameraet på mobilen, men IKKE hvis det sitter noen i bilen. Unntaket er som sagt dog mode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

uname -i skrev (32 minutter siden):

BMW og andre bruker en "closed loop" for kameraer som brukes til å sjekke om sjåføren er våken(DMS). Det vil si at det ikke er mulig å sende bilder hjem. Så der trenger man ikke teipe over noe kamera.

Om bilen havner i ulykke (registrert som mulig ulykke) eller du selv trykker nødknappen, har nok BMW muligheten til å slå på kameraet, antageligvis også som en del av deres consierge service.

Så om man er redd for dette, så kan tape over eller man kan skaffe seg seg en slik med "skyvelokk" hvor man selv kan avgjøre når det er OK, uten å måtte bla i menysystemet for å slå på tjenesten.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

 

Om bilen havner i ulykke (registrert som mulig ulykke) eller du selv trykker nødknappen, har nok BMW muligheten til å slå på kameraet, antageligvis også som en del av deres consierge service.

Vet du dette? Vært fint om du sjekket om det var tilfelle før du postet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Vet du dette? Vært fint om du sjekket om det var tilfelle før du postet.

Lest dette for noen år siden, på BMW sin egen info om tjenesten. Ser ikke noen grunn til at de har fjernet det i ettertid. Spesielt ikke når myndigheter rundt omkring krever slikt. 

Uansett, for den paranoide, så hjelper det ikke hva som sies og skrives. Er det kamera tilgjengelig, så vil det alltid være mulig å overstyre. Er jo bare litt programvare som styrer det.

Og den paranoide vil derfor alltid være overbevisst om at det slåes på i sin bil, eller når hen setter seg inn i en bil hvor det finnes...

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (53 minutter siden):

Så om man er redd for dette, så kan tape over eller man kan skaffe seg seg en slik med "skyvelokk" hvor man selv kan avgjøre når det er OK, uten å måtte bla i menysystemet for å slå på tjenesten.

Skyvelokk på min. Kostet meg en 50-lapp, så hvorfor ikke. 

"Bakdelen", hvis man kan kalle det en bakdel, er at man kan ikke sjekke innsiden av bilen med Sentry mode via mobilen når dekselet er foran kameraet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Skyvelokk på min. Kostet meg en 50-lapp, så hvorfor ikke. 

"Bakdelen", hvis man kan kalle det en bakdel, er at man kan ikke sjekke innsiden av bilen med Sentry mode via mobilen når dekselet er foran kameraet.

Bare å huske å skyve dekselet i åpen-posisjon før man forlater bilen. 😉😎

Trenger jo bare å dekke til når man er i bil og gjør noe som man ikke vil at skal filmes.

Uansett, Tesla bruker vel per dags dato ikke kameraet til annet enn Sentry Mode, og for de om har FSD Beta og bruker denne. Eller har de endret og slått det på for å sjekke at fører følger med? Vært snakk om slik bruk, men som antydet, ikke fått med meg at Tesal bruker det på andre enn de som får teste ut FSD Beta, som vil si ingen i Norge utenom noen svært få Tesla-ansatte.

Lenke til kommentar

I BMW er det IR kamera som sitter bak instrument/speedometerglasset og er en del av ADAS.
Displayet er ikke noe man teiper over. Dessuten får varsler om driver assist system som er ute av drift.
Man får heller ikke kjørt f.eks med aktiv styreassistent på.
DSW funker som vist her og er en forutsetning for aktiv styreassistent.

bmw-ir cam loc.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Bare å huske å skyve dekselet i åpen-posisjon før man forlater bilen. 😉😎

Trenger jo bare å dekke til når man er i bil og gjør noe som man ikke vil at skal filmes.

Har ikke hund, så dekselet blir nok stående stengt. Har egentlig ikke noe behov for å se inni bilen når den står parkert (heller). 🤔

Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Uansett, Tesla bruker vel per dags dato ikke kameraet til annet enn Sentry Mode, og for de om har FSD Beta og bruker denne. Eller har de endret og slått det på for å sjekke at fører følger med? Vært snakk om slik bruk, men som antydet, ikke fått med meg at Tesal bruker det på andre enn de som får teste ut FSD Beta, som vil si ingen i Norge utenom noen svært få Tesla-ansatte.

Det er mulig at Tesla bruker kameraet til å sjekke fører ved FSD beta-testing. Men jeg skal ikke ha FSD, så det er irrelevant for meg. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Det er mulig at Tesla bruker kameraet til å sjekke fører ved FSD beta-testing. Men jeg skal ikke ha FSD, så det er irrelevant for meg

Man kan fremdeles «sovne» bak rattet eller få hjerteinfarkt e.l selv om man kjører selv , eller med cruise kontroll/ap. Da vil dette detekteres av DSW og sikkerhets systemer kan da overta og stoppe bilen på vegskulder , sette på varselblink og anrope nødnummer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...