Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Iterion said:

Noen som har Audi E-Tron her inne? Plusser/minuser på denne bilen isåfall? Ser den gått ned ganske så kraftig i pris. 

Har ikke e-tron men kjenner folk med det, og det jeg hører er:
Plus: Komfort og rask lading
Ulempe: Sinnsykt høyt forbruk så blir mye lading

Er vel og noe skriverier i media for tiden om bremser som svikter på noen utgaver og det hjelper vel ikke akkurat på prisen, som jo kan være bra for de som vil kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Hanhijnn said:

What? Det har jeg aldri hørt om! Da har sikkert min 2012 Leaf det også?

Har mistet 3 "streker" på batteridisplayet på den nå 11 år gamle bilen.

Jeg har en nyere Leaf, som mangler denne funksjonen som begrenser ladingen. Men når jeg leser ut cell-spenningen når bilen viser 100% SoC, så ser jeg bare ~4.0V (husker ikke helt), som er et godt stykke under den 4.2V som en lithium ion cell har ved 100%.

Så de prøver å gjøre det enkelt for brukeren, som er jo en grei sak. Men så er den siste delen bare ikke tilgjengelig da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Noen som har Audi E-Tron her inne? Plusser/minuser på denne bilen isåfall? Ser den gått ned ganske så kraftig i pris. 

Ja, jeg har den. Svært fornøyd.

+ Mye premiumbil for pengene, veldig komfortabel, stille, romslig, god etablert og erfarent service-nettverk, god firehjulstrekk og fine ytelser. 

- Strømforbruk, dyre slitedeler som dekk og bremser, høyt opp til bagasjerom, veldig mye utstyr er ekstra - pass på å få med det viktigste. Riktig seter er alfa omega. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iterion said:

Noen som har Audi E-Tron her inne? Plusser/minuser på denne bilen isåfall? Ser den gått ned ganske så kraftig i pris. 

Den er vel gått ned i pris fordi alternativene er blitt bedre eller billigere. Prisnedgang betyr vel ikke nødvendigvis et godt kjøp.

De fleste 2020 e-tron-modellene ser ut til å ligge på 400-500k. Det laveste skiktet gir en WLTP på 300km, og de dyrere gir ca 400km.

Man får jo flunkende nye biler for de prisene, med mye bedre rekkevidde, kjappere lading, fungerende app, etc. Enkelte av de mangler kanskje litt støydemping og men jeg sliter med å se andre pluss med e-tron. Moderne tesla, skoda og Hyundai slår meg som mer-for-pengene, og totalt sett mye bedre biler. 

Endret av Axefjord
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 minutter siden):

Moderne tesla, skoda og Hyundai slår meg som mer-for-pengene, og totalt sett mye bedre biler. 

Som det sies av andre her så har Audien både høy vekt og ganske høyt forbruk, så dersom man trenger en grei bil fra A til B, så er den ikke noe godt kjøp, Dersom man derimot vil ha en premiumbil med alt det innebærer så hjelper det jo lite at de tre merkene du nevner er mer bil for pengene, da de ingen av de gir noen som helst premiumfølelse. Da er alternativene BMW og Mercedes, som ikke akkurat er så mye billigere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Dassen skrev (59 minutter siden):

Ja, jeg har den. Svært fornøyd.

+ Mye premiumbil for pengene, veldig komfortabel, stille, romslig, god etablert og erfarent service-nettverk, god firehjulstrekk og fine ytelser. 

- Strømforbruk, dyre slitedeler som dekk og bremser, høyt opp til bagasjerom, veldig mye utstyr er ekstra - pass på å få med det viktigste. Riktig seter er alfa omega. 

Takk for bra svar! Må si jeg digger designet på bilen. Spesielt på e-tron 55. Har snust litt på de den siste tida. Nå kan man få de til en ganske så bra pris også. Men de minusene du trekker frem gjør meg litt skeptisk. Spesielt det med høyt strømforbruk på en bil som ikke har allverdens med rekkevidde fra før av, og dyre slitedeler, trekker veldig ned for min del. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sterkt vurdert å kjøpe den! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (43 minutter siden):

Den er vel gått ned i pris fordi alternativene er blitt bedre eller billigere. Prisnedgang betyr vel ikke nødvendigvis et godt kjøp.

De fleste 2020 e-tron-modellene ser ut til å ligge på 400-500k. Det laveste skiktet gir en WLTP på 300km, og de dyrere gir ca 400km.

Man får jo flunkende nye biler for de prisene, med mye bedre rekkevidde, kjappere lading, fungerende app, etc. Enkelte av de mangler kanskje litt støydemping og men jeg sliter med å se andre pluss med e-tron. Moderne tesla, skoda og Hyundai slår meg som mer-for-pengene, og totalt sett mye bedre biler. 

Ja, blant annet takket være Tesla. Neida, pris nedgang betyr ikke nødvendigvis et godt kjøp, men det betyr at man kan få mye bil for pengene. E-tron 50 kan man faktisk få for rundt 300k nå. Men ikke allverdens med rekkevidde på de nei. Skulle hatt e-tron 55 isåfall. Og det gjør man sikkert, men Audi er definitivt et premiummerke som er kjent for sine kjøreegenskaper. Det er noe jeg setter høyt, i tillegg til at jeg digger designet på bilen.  Bare synd den har så høyt forbruk og litt for lav rekkevidde. Apropos premiumbil, man kan faktisk få Porsche Taycan i Volcano grey metallic farge til under 700k nå brukt 😅 Farlig å se på sånt, herregud for en lekker bil! 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (17 minutter siden):

Takk for bra svar! Må si jeg digger designet på bilen. Spesielt på e-tron 55. Har snust litt på de den siste tida. Nå kan man få de til en ganske så bra pris også. Men de minusene du trekker frem gjør meg litt skeptisk. Spesielt det med høyt strømforbruk på en bil som ikke har allverdens med rekkevidde fra før av, og dyre slitedeler, trekker veldig ned for min del. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg sterkt vurdert å kjøpe den! 

Vel, tiden for å kjøpe er nå skal vi tro Finn.no: https://www.tv2.no/broom/na-er-tiden-moden-for-a-sette-opp-prisene/16282882/

Slitedeler er dyrt på alle biler i den størrelsesorden. 255 50 r20 som sitter på min er vanlig dimensjon på ID4 og Enyaq og sånn også.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 minutter siden):

Vel, tiden for å kjøpe er nå skal vi tro Finn.no: https://www.tv2.no/broom/na-er-tiden-moden-for-a-sette-opp-prisene/16282882/

Slitedeler er dyrt på alle biler i den størrelsesorden. 255 50 r20 som sitter på min er vanlig dimensjon på ID4 og Enyaq og sånn også.

Ja leste den artikkelen tidligere idag. Hvordan er det med servicintervallene på e-tron egentlig? Og er det e-tron 55 du har? :)

Lenke til kommentar
7 hours ago, seb42 said:

Jeg har en nyere Leaf, som mangler denne funksjonen som begrenser ladingen.

Forklaringen jeg har blitt gitt for at nyere Leaf ikke har "stopp lading på 80%" er at du har en buffer i batteripakken som er så stor at det ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (57 minutter siden):

Forklaringen jeg har blitt gitt for at nyere Leaf ikke har "stopp lading på 80%" er at du har en buffer i batteripakken som er så stor at det ikke er nødvendig.

Jeg vil enda anbefalt å toppe rundt 80% til daglig bruk, får da full regenerering.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Iterion said:

Noen som har Audi E-Tron her inne? Plusser/minuser på denne bilen isåfall? Ser den gått ned ganske så kraftig i pris. 

Har flere i omgangskretsen som har og er veldig fornøyde. Pluss er at det er en påkostet Audi SUV.

Minus er rekkevidde på motorvei. Jeg ville tenkt meg veldig godt om før jeg valgte 50 modellen.

Praktisk rekkevidde på motorvei krøp godt under 20 mil.

To bekjente som gikk på en smell der og byttet inn med et vondt verditap etter 1 år

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig spent på å se hvordan Tesla Cybertruck gjør det på krasj tester, blir jo ikke testet av EuroNCAP selvsagt ettersom den ikke kommer til å bli godkjent i Europa, men blir vel testet av amerikanske tilsvarende organisasjoner. De klippene som er kommet ut fra krasj testene som har blitt gjort viser veldig lite deformasjon som kan være litt skummelt, men tesla er jo ellers helt i toppsjiktet når det gjelder sikkerhet så er jo mulig at disse klippene tolkes i verst mulig måte og at det ikke er så ille som det ser ut.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Nye Kona med bare 4 stjerner i EuroNCAP. For dårlig på førerstøttesystemer. Vinfast VF8 fikk også bare 4 stjerner.

Men merkelig uttalelse om vekt og sikkerhet fra EuroNCAP, spesielt når det er "lille lette" Kona som mister toppscore...

https://www.tv2.no/broom/testet-ni-nybiler-en-populaer-modell-skuffer/16282938/

Hadde nå ikke tatt det så tungt. På flere biler er noen av førerstøttesystemene aller best når de er avslått! Slik som Lane keeper assist på min MG 4, skulle gjerne hatt 4 EuroNCAP stjerner (i stedet for de 5 den har fått) og mulighet for å slå dette av permanent. 🤣 Røsking i rattet bare fordi jeg liker å ligge litt nært linja på høyre sida kan jeg klare meg uten!

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...