Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Locrin skrev (2 timer siden):

Hvordan kårer man årets bil 2024 når vi fortsatt er i 2023?

 

Kåringen burde kanskje vært "Bilen som kommer i 2024 vi gleder oss mest til?"

Dette har foregått for Europa på samme måte siden 1965. Du finner mere informasjon på wikipedia "car of the year"
Du vet vel at man får bestilt 2024 modeller av biler fra fleste (alle) produsenter fra Q2/Q3 året før, og utleveringer også inneværende år (eksempelvis 2023) ??
I tillegg har hvert enkelt land sine kåringer etter samme prinsipp :
 

Utdrag : 
Kvalifiserte biler er nye modeller utgitt i løpet av de tolv månedene før tildelingen.

Prisen er ikke begrenset til europeiske biler, men de nominerte må være tilgjengelige i minst fem europeiske land, og ha forventet salg på 5000 i året.

De nominerte bedømmes etter følgende kriterier: design, komfort, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper, ytelse, funksjonalitet, miljøkrav, førertilfredshet og pris.
Teknisk innovasjon og verdi for pengene er også viktige faktorer.
En kortliste på syv biler velges ved en enkel avstemning.

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Dette har foregått for Europa på samme måte siden 1965. Du finner mere informasjon på wikipedia "car of the year"
Du vet vel at man får bestilt 2024 modeller av biler fra fleste (alle) produsenter fra Q2/Q3 året før, og utleveringer også inneværende år (eksempelvis 2023) ??
I tillegg har hvert enkelt land sine kåringer etter samme prinsipp :

Joda, synes bare det er rart at kåringen foregår så tidlig.

6 minutes ago, Syar-2003 said:

Utdrag : 
Kvalifiserte biler er nye modeller utgitt i løpet av de tolv månedene før tildelingen.

Bare enda mer forvirrende for meg. Bare fordi et selskap kaller en bil 2024 modell så må man godta det? En bil blir laget og levert i 2023. Selges den da brukt senere som en 2024 modell? Jeg har hittill kun kjøpt bruktbiler så er tydeligvis ignorant for hvordan dette fungerer for Nybiler. Hvor går grensen da? Kunne de solgt en ny bil som en 2030 Modell?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 time siden):

Joda, synes bare det er rart at kåringen foregår så tidlig.

Bare enda mer forvirrende for meg. Bare fordi et selskap kaller en bil 2024 modell så må man godta det? En bil blir laget og levert i 2023. Selges den da brukt senere som en 2024 modell? Jeg har hittill kun kjøpt bruktbiler så er tydeligvis ignorant for hvordan dette fungerer for Nybiler. Hvor går grensen da? Kunne de solgt en ny bil som en 2030 Modell?

Så tidlig .. vi er i den siste måneden av 2023.
Årets bil i Europa kunngjøres på nyåret (jan 2024) men de er nok allerede klare i disse dager de også.

2030 modell ? Kverulerer du ikke litt nå. 
Det er ikke "et" selskap , men i bilbransjen generelt har modell turnover blandt produsenter i produksjonslinje vanligvis vært før man går inn i eller under Q3. Slik har det vært i mange decennier. 
Oppsøk en bilforhadler i juli/august for å bestille nybil så får du svaret. 
Jeg skrev dette som et nyhets innslag og opplysning om hvilke modeller som stilte og vant kåring av årets bil 2024 "i Norge". Liker du det ikke så bare scroll videre   

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Syar-2003 said:

2030 modell ? Kverulerer du ikke litt nå. 
Det er ikke "et" selskap , men i bilbransjen generelt har modell turnover blandt produsenter i produksjonslinje vanligvis vært før man går inn i eller under Q3. Slik har det vært i mange decennier.

Joda jeg er veldig glad i å kverulere. Det at man har gjort det på den måten i mange år er i seg selv ikke et veldig godt argument. Det er min mening og liker du ikke den kan du jo bare skrolle videre ;)

 

Ser at topplisten er preget av veldig dyre biler. i5 M60 varianten ( som vant ) starter på over en mill. Det ser ut som en ålreit bil men jeg har sittet i mange forskjellige biler fra 300 opp til 1,5 mill i nypris og synes det er helt rå pris for en ny "vanlig" bil sammenlignet med hva man får for halve prisen.

Endret av Locrin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si meg litt enig her!
At bilbransjen er så giret på å få bilene sine til å se nyest mulig ut, og lanserer og selger "2024-modeller" i nesten hele 2023 er vi vel blitt vant med... men at de skal kåre "Årets bil 2024"  blir jo litt teit!
Da er jo "kampen" unnagjort før man vet hvem som kommer på banen! For de vet jo ikke om absolutt alt som kommer til å komme av biler i 2024 enda, gjør de vel?
Men de skal vel delta i "Årets bil 2025" de da😆
Men kjenner jeg bryr meg ganske lite, hehe

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Syar-2003 said:

Ja , tydeligvis.
Du må gjerne kommentere bilbransjen og bruk/lansering av årsmodeller men gjør det i en plain post uten å sitere meg og dra meg inn i "den" diskusjonen.

Kom igjen, ikke vær så gretten :) Han har et poeng, og selv om bransjen har gjort det samme de siste 50+ årene så er det alltid fint med litt diskusjon rundt det. Jeg kjøpte jo, var det i november 2021 ca (?) en bil som ble kalt neste års modell (2022). Men, når man sjekker understellsnummeret ble bilen produsert juni samme år (men ventet så et halvt år på batteri ut i fra hva jeg forstår). Så for min del har jeg da fjorårets modell selv om det var julebrus og store ord fra forhandler om hvor nye og flott årets (neste) modell var 😅

Kompromisset her får være å merke årets bil som «reklameinnhold», da det tilsynelatende har null og ingenting med hva kjøpere / virkeligheten sier (er vel knapt noen som har fått ID7 enda og kan mene noe om det).

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Kom igjen, ikke vær så gretten :) Han har et poeng, og selv om bransjen har gjort det samme de siste 50+ årene så er det alltid fint med litt diskusjon rundt det. Jeg kjøpte jo, var det i november 2021 ca (?) en bil som ble kalt neste års modell (2022). Men, når man sjekker understellsnummeret ble bilen produsert juni samme år (men ventet så et halvt år på batteri ut i fra hva jeg forstår). Så for min del har jeg da fjorårets modell selv om det var julebrus og store ord fra forhandler om hvor nye og flott årets (neste) modell var 😅

Kompromisset her får være å merke årets bil som «reklameinnhold», da det tilsynelatende har null og ingenting med hva kjøpere / virkeligheten sier (er vel knapt noen som har fått ID7 enda og kan mene noe om det).

Jeg er ikke gretten. 
For siste gang.
Er bare ikke interessert i akkurat det å diskutere bilprodusenters årsmodeller som jeg anser er helt utenfor temaet  kåring av "årets bil" 2024 ;) 
Kriteriene for kåringen er det de er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser en sak i en VW gruppe på nettet, hvor det en som må bytte 3 batterimoduler. Bilen er en 2021 model som har gått 180.000km.

"Da var 170 000 km unnagjort og venter nå på verkstedtime for å bytte 3 batterimoduler og 4 styreenheter til den nette sum av 168 000 blanke norske riksdaler..... +mva "

(posten er her, men man må være medlem av gruppa for å se den https://www.facebook.com/groups/652243735730850/permalink/1385720075716542/)

 

Møller sier han må betale gildet selv at det ikke dekkes. Er man virkelig helt prisgitt importeren / produsenten i et sånt tilfelle?

Selv om man har kjørt 20k km over batterigarantien så bør man kunne forvente at det ikke kommer påkost på omtrent 50% av nypris på en såpass ny bil?

Jeg kjenner at jeg ikke skal ha elbil uten batterigarant....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har generelt sett inntrykk av at garanti er mer salgsflesk enn faktisk garanti. Jeg har hatt noen heftige runder med BNH rundt leaf og rust og jeg kjøper ikke bil der igjen for å si det slik.

Man er prisgitt hvilken advokat man tar seg råd til og hvor mye tid man har til å dra saken for retten.

Så jeg ville tatt -alle- såkalte garantier med en stor klype salt. Har også en kamerat som fikk bilen med lakkskader på panseret etter klargjøring. Han så det når han kom hjem. Det nektet de på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Ser en sak i en VW gruppe på nettet, hvor det en som må bytte 3 batterimoduler. Bilen er en 2021 model som har gått 180.000km.

"Da var 170 000 km unnagjort og venter nå på verkstedtime for å bytte 3 batterimoduler og 4 styreenheter til den nette sum av 168 000 blanke norske riksdaler..... +mva "

(posten er her, men man må være medlem av gruppa for å se den https://www.facebook.com/groups/652243735730850/permalink/1385720075716542/)

 

Møller sier han må betale gildet selv at det ikke dekkes. Er man virkelig helt prisgitt importeren / produsenten i et sånt tilfelle?

Selv om man har kjørt 20k km over batterigarantien så bør man kunne forvente at det ikke kommer påkost på omtrent 50% av nypris på en såpass ny bil?

Jeg kjenner at jeg ikke skal ha elbil uten batterigarant....

 

Har vedkommende benyttet ordet Reklamasjonsrett? Bilen er under 5 år gammel, og batteriet bør tåle dette, selv om bilen er kjørt over hva garantibestemmelsene sier.

Har ikke FB-konto (og skal heller aldri få meg en), så får ikke sjekket selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Har vedkommende benyttet ordet Reklamasjonsrett? Bilen er under 5 år gammel, og batteriet bør tåle dette, selv om bilen er kjørt over hva garantibestemmelsene sier.

Batteri på forbrukerelektronikk har vel ikke 5 års reklamasjonsrett. Usikker på reglene på elbiler, men på PC, mobiler og slikt så er det 2 år som gjelder.

Theo343 skrev (37 minutter siden):

Jeg har generelt sett inntrykk av at garanti er mer salgsflesk enn faktisk garanti. Jeg har hatt noen heftige runder med BNH rundt leaf og rust og jeg kjøper ikke bil der igjen for å si det slik.

Rust er vel litt ekstra spesiell. Flere har jo 10 eller 12 års garanti mot rust, men da med så mange kriterier at det knapt nok kan kalles noe garanti. Batterigarantiene er enklere å forstå sånn jeg har lest de. Det er et antall år sammen med et antall kilometer og første som inntreffer er den som bestemmer. Har du da lavere kapasitet enn de X% som loves så bør det være lettere.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Bilen er under 5 år gammel, og batteriet bør tåle dette

Har ikke EU noe nytt på gang ift batterier? Det baserer seg vel på noe minimumsprosent som skal være tilgjengelig etter x antall sykluser. Mener det var 70% etter 800 sykluser? Hvis det også blir gjeldende for biler så snakker vi jo potensielt en del kilometer. Hvis tallene mine stemmer skal du da være garantert 70% etter 400 000 km hvis du har bil med rekkevidde på 500 km.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Har vedkommende benyttet ordet Reklamasjonsrett? Bilen er under 5 år gammel, og batteriet bør tåle dette, selv om bilen er kjørt over hva garantibestemmelsene sier.

Har ikke FB-konto (og skal heller aldri få meg en), så får ikke sjekket selv.

Jeg ser at flere kommenterer på posten med det samme, at man burde prøve reklamasjonsretten. Han sier bare at Møller står på sitt.

Det er det som er spørsmålet mitt forsåvidt, kan produsentene bare slenge henda i været med en gang km er overkjørt, og si at de ikke dekker noenting på en bil som er under 5 år. Jeg skjønner at det må være en km begrensning, men synes den burde være litt høyere enn 160k km…. Men hvor mye er ikke lett å si. 

Hvis dette blir stående så blir det begredelig restverdi på elbiler

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):
Snowleopard skrev (1 time siden):

Har vedkommende benyttet ordet Reklamasjonsrett? Bilen er under 5 år gammel, og batteriet bør tåle dette, selv om bilen er kjørt over hva garantibestemmelsene sier.

Batteri på forbrukerelektronikk har vel ikke 5 års reklamasjonsrett. Usikker på reglene på elbiler, men på PC, mobiler og slikt så er det 2 år som gjelder.

Jo, batteriet her er ment å vare i vesentlig mer enn 3 år, og har derved 5 års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. Er forresten dom på dette i forbindelse med mobiltelefoner, og også der ble konklusjonen at disse, inkludert batteriene har automatisk 5 års reklamasjonsrett.

Nimrad skrev (1 time siden):

Har ikke EU noe nytt på gang ift batterier? Det baserer seg vel på noe minimumsprosent som skal være tilgjengelig etter x antall sykluser. Mener det var 70% etter 800 sykluser? Hvis det også blir gjeldende for biler så snakker vi jo potensielt en del kilometer. Hvis tallene mine stemmer skal du da være garantert 70% etter 400 000 km hvis du har bil med rekkevidde på 500 km.

Det stemmer, dette kommer nok opp som regler for EU, som gjør at de i praksis også kommer med minst 5 års reklamasjonsrett.

Dessverre og heldigvis, så vil det ikke hjelpe på nåtidens saker pga at at man ikke kan ha regler med tilbakevirkende kraft.

bzzlink skrev (23 minutter siden):

Jeg ser at flere kommenterer på posten med det samme, at man burde prøve reklamasjonsretten. Han sier bare at Møller står på sitt.

Det er det som er spørsmålet mitt forsåvidt, kan produsentene bare slenge henda i været med en gang km er overkjørt, og si at de ikke dekker noenting på en bil som er under 5 år. Jeg skjønner at det må være en km begrensning, men synes den burde være litt høyere enn 160k km…. Men hvor mye er ikke lett å si. 

Hvis dette blir stående så blir det begredelig restverdi på elbiler

 

Nei, heldigvis kan de ikke det, så retten kan selvstendig vurdere om man mener et batteri er forbrukt så mye at at bruken langt overstiger hva man kan forvente av bruk på 5 år.

Her er det såvidt overkjørt, men det skal jo i utgangspunktet bare påvirke degradering, ikke at celler/pakker tar helt kvelden. Jeg vil tro Møller/VW i dette tilfellet vil tape.

Hadde derimot bilen vært kjørt nær dobbelt av hva garantibestemmelsene sier, men fremdeles innen reklamasjonsrettens bestemmelser, er det en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (25 minutter siden):

Det er det som er spørsmålet mitt forsåvidt, kan produsentene bare slenge henda i været med en gang km er overkjørt, og si at de ikke dekker noenting på en bil som er under 5 år.

På samme måte som forsikringsselskapene ikke kan nekte utbetaling bare fordi kjørelengden er overskredet litt, så burde selvsagt ikke en bilselger kunne vri seg helt unna en garantirep. av samme grunn.

Her må det være avkortning som gjelder. Spesielt hvis bilen er under fem år.

Lenke til kommentar

2021 modell og kjørt 180 000km ??
Det er ikke normalt. For personbiler i Norge er iflg SSB gjennomsnitt årlig kjørelengde 12 000 km (2022 tall).

Denne er nok brukt i næring , taxi kanskje.

Man bør jo sette seg inn i garantibetingelsene når man kjøper ny bil.

Alle har vel også km begrensning på 5 års nybilgarantien. Fleste har 100 000km med «det som innfinner seg først».

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...