Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg syns leafen med sin 25 mils rekkevidde og rapidgate "problemer" var helt fin på de langturen jeg gadd å legge ut på. Så med Kiaen som har snart doble rekkevidden og ingen rapidgate  kommer jeg nok til å ta akkurat de samme langturene med som jeg ville tatt med en hvilken som helst fosilbil uten å engang ofre en tanke til rekkevidde angst :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alltid lurt å sjekke at laderene du har tenkt å stoppe på faktisk er operative i appen til ladeleverandøren :)

Jeg tror det lureste, i hvertfall om du skal kjøre der det er et lite stykke mellom hurtigladestasjonene, er å lade selv om du ikke har behov, i tilfelle noen ladere på veien skulle være ute av drift :) Føler det er oftere problemer med ladestasjoner enn bensinstasjoner, men det kan være bare meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

Alltid lurt å sjekke at laderene du har tenkt å stoppe på faktisk er operative i appen til ladeleverandøren :)

Jeg tror det lureste, i hvertfall om du skal kjøre der det er et lite stykke mellom hurtigladestasjonene, er å lade selv om du ikke har behov, i tilfelle noen ladere på veien skulle være ute av drift :) Føler det er oftere problemer med ladestasjoner enn bensinstasjoner, men det kan være bare meg.

Apper har eg mislik for, spesielt uten ein god Android Auto løysing. Akkurat det jobber eg med da; eksperimenterer litt med å prøve få in Raspberry Pi4 til å emulere ein Android telefon som ynskjer kobla til med Android Auto, og så var det i kortene å speile skjermen så eg har full app-støtte.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (8 minutter siden):

Apper har eg mislik for, spesielt uten ein god Android Auto løysing. Akkurat det jobber eg med da; eksperimenterer litt med å prøve få in Raspberry Pi4 til å emulere ein Android telefon som ynskjer kobla til med Android Auto, og så var det i kortene å speile skjermen så eg har full app-støtte.

Interessant taktikk. Finnes det ikke en android-distro til Pi?

Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

Interessant taktikk. Finnes det ikke en android-distro til Pi?

Ikkje ein offisiell ein. Lineage OS tilbyr i utgangspunktet roota Android, men støtter ikkje RPi4 ute av eska. Ein anna kar har bygd ein RPi4 versjon.

Men Pi4'en min endte opp i ein bootloop, og då har eg ikkje heilt gidda restarte prosjektet enda... 😂

Lenke til kommentar
20 hours ago, Drunkenvalley said:

Ja. Eg merka at når eg køyrde langtur med litt meir erfaring under beltet blei det ikkje "har eg rekkevidde" men heller "stoler eg på laderene"... 😂

På elbiltur i forskjellige fylker i 2012 hendte det man kom til stengte ladere uten noe opplysning før man stod der. Har måttet be om veihjelp 1 gang pga. det på den tiden. Da var rekkeviddeangst "real" 😛

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Skjønner hvorfor folk blir bekymret når de hører slikt, men det trenger ikke å være noe mer alvorlig enn at de har oppdaget noe som kan gå galt.

Jeg forstår det jeg også. Men sannheten er jo at fossilbiler brenner mye oftere enn elbiler, heldigvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bloomberg skriver:

Sitat

Yonhap News reported earlier Monday that Hyundai will recall 77,000 Kona EVs worldwide. The affected vehicles were produced between September 2017 and March 2020.

Some 16 cases of Kona EVs catching fire have been reported globally, including in Canada and Australia in 2019, according to Yonhap.

Noe som gir en case-rate på 1 per 4812, eller ca 0,02%. Hvis jeg har regnet rett er gjennomsnittsalderen på disse ca 1,9 år så årlig brannrate er på ca 0,01%, eller ca 1 per 9000.
 
Personbilbestanden i Norge var 2 816 038 ved utgangen av 2019.
I følge brannstatistikk var det 804 bilbranner i personbiler i Norge i 2019.
Det vil si en brannrisiko på 1 per 3500, eller 0,029%.
 
Brannrisikoen i Kona er altså faktisk lavere enn for gjennomsnittsbilene i Norge. Men som relativt ny bil og atpåtil elbil, så burde brannrisikoen vært ennå lavere. Det er bra de kaller tilbake bilene, men folk bør ikke gå bananas og frykte Kona av den grunn. Tvert i mot. De burde føle seg betrygget over å allerede kjøre en nokså trygg bil og potensielt ennå tryggere etter utbedringer/tiltak.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Som eneste bil, så må rekkevidde, ladefart og tilgang på ladere fungere, før man kan vurdere noen andre kriterier synes jeg.

Denne tabellen, og denne artikkelen illustrerer godt hvor langt bak de tradisjonelle produsentene er.

Bilmodell Km ved lading i 30 minutter Pris på testmodell
Tesla Model 3 LR 456 km 401.900 kr
Tesla Model S LR 386 km 776.732 kr
Porsche Taycan 4S 372 km 1.490.000 kr
Audi e-tron Sportback 55 343 km 835.900 kr
Audi e-tron 55 Quattro 319 km 739.900 kr
Hyundai Kona 284 km 415.000 kr
Kia e-Niro 266 km 401.900 kr
Tesla Model X LR 264 km 906.032 kr
Kia e-Soul 263 km 372.900 kr
Mercedes Benz EQC 262 km 686.100 kr
Opel Corsa-e 246 km 284.900 kr
Peugeot e-208 245 km 314.900 kr
DS 3 Crossback e-Tense 245 km 357.000 kr
Peugeot e-2008 232 km 326.900 kr
Nissan Leaf e+ 62 kWt 225 km 394.900 kr
Jaguar I-Pace 212 km 659.900 kr
MG ZS EV 202 km 249.900 kr
Opel Ampera-e 199 km 335.900 kr
Mini Cooper SE 193 km 357.000 kr
Renault Zoe 50 185 km 274.900 kr
Hyundai Ioniq 181 km 317.000 kr
BMW i3 179 km 349.900 kr
Skoda Citigo-e iV 148 km 184.800 kr
VW e-Up 145 km 184.900 kr
Seat Mii Electric 143 km 179.000 kr
VW e-Golf 140 km 292.500 kr
Nissan Leaf 40 kWt 132 km 310.500 kr
Nissan e-NV 200 081 km 359.740 kr

 

https://motor.no/debatt-elbil-infrastruktur/ferie-i-norge-med-elbil-det-er-gambling-det/171962

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...