Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Er hardwaren subsidert? Det er det eg først og fremst er lite overbevist om.

BMW er veldig forsiktige når de priser bilene sine og profittmarginer er en annen diskusjon enn sluttprisen. Bilindustrien opererer i et knallhardt marked, så BMW kan ikke bare hive uutnyttet ræl på sluttprisen om det ikke går opp med prisstrategien de har mot Mercedes og Audi.

Poenget mitt er at denne ubrukte varmematta i setene ikke er 5000kr de hiver på prisen til bilen. Hvorvidt den matta eksisterer eller ikke handler om BMW sine profittmarginer. Å si nøyaktig hvilken innvirkning det har er vanskelig å si siden det er så mange faktorer som spiller inn, men mest sannsynlig så hadde bilen kostet akkurat det samme uansett.

Edit: Det største problemet her er egentlig kunden sin inntrykk av slik oppførsel, siden de kan føle seg snytt av at BMW holder noe håndfast og materielt borte fra kunden. Jeg er helt enig i det føles sleipt ut å dingle slike ting foran nesa på kundene når de føler at de har betalt for det, men jeg vil påstå at de ikke betaler for det.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (39 minutter siden):

Setevarme bak er jo også låst hos Tesla da på SR+ utgaven. Men den bilen skulle jo egentlig ikke ha setevarme bak så ble jo solgt uten.
Etterhvert åpnet de for at man kunne aktivere setevarmen for ett par tusenlapper. Litt rart når de allerede er der men ville kansje vært enda rarere om de bare fikk det gratis?

Bilverden har blitt temmelig anneledes altså.

Det er et fysisk objekt som allerede er der, ferdig tilkoblet. Da er det latterlig å måtte betale for å "åpne opp" funksjonen. Basically så holder da Tesla bileier som "gissel" fra å bruke noe de har kjøpt fysisk.

Jeg har heller ikke noen tro på at de sparer penger på å kun produsere toppmodellen for så å slå av funksjoner. F.eks. ble fjerde generasjon av Ford Taurus produsert klargjort for orange blinklys bak, men Ford bestemte seg heller for å bruke bremselysene som blinklys for å spare noen cents pr. lyspære de slapp å installere. Resultatet er at disse bilene har et "tomt" blinklys bak. Om bilprodusentene gjør slike tiltak for å spare noen cents pr. bil, virker det rart at det skal være lønnsomt å utstyre alle bilene med setevarmere som definitivt koster mer enn et par cents, men med software-lås.

Jeg kan kun se for meg at et slikt system fører til dyrere biler da alle bilene blir dyrere å produsere. Og de som velger å betale for å låse opp funksjoner er de som må ta den ekstra kostnaden.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 timer siden):

Som eit lite sidepoeng... ja, liknande har eksistert. Eg veit ikkje heilt kor folk med den retorikken vil hen. Trur dei at eg jubler over det? Eg er like uentusiastisk over det også...

Jeg vil frem til å skille mellom materiellkost og sluttkost. Et produkt er mye mer, og selv om du føler deg snytt av å ha noe materielt låst vekk, så er det slik markedet fungerer. BMW eksisterer ikke for kundene sin glede. De ønsker å glede kundene med å tilby dem noe til en pris de synes er rettferdig.

Tilbake til Intel igjen så er det egentlig bare profitt Intel tenker på, så faktumet at alle datamaskiner kunne hatt en Core i9 prosessor til Celeron-priser uten at det kostet Intel noe betydelig i produksjonskostnader, så vil Intel tape penger og dermed søke mer profitt gjennom andre metoder. Litt satt på spissen. Tesla kunne gjort alle Model 3 Long Range til Model 3 Performance om de ville, men da måtte de søkt profitt andre steder enn premiumkosten til Performance-modellen.

Lenke til kommentar

Tallet 2200 er I følge media alle hittil utleverte biler. Og disse er etter hva jeg har forstått  fordelt på Norge(1500) , Sverige(600) , UK, Belgia ,Nederland, etc (100).
I U.S. har det ikke startet utleveringer enda.

 

Edit: Litt feilaktig gjengitt i ulike media først.
Oppdatert info
https://www.dn.no/marked/elbil/polestar/polestar-tilbakekaller-popular-elbilmodell/2-1-886651?fbclid=IwAR3zE7awkknvOJMT9o_jwToUxyiO0ENYjPg_yRW_V6KXh9myCyTPja_9vl4

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 skrev (På 22.8.2020 den 14.36):

Toyota skulle denne måneden ha vist frem en elbil på faststoffbatteri denne måneden. Men så kom Covid og OL ble utsatt. Så da må vi vente ett år. Planen om å levere til kunde i 2025 står fast.

Les boken The Toyota Way og lær hvordan Toyota fungerer. Set er en øyeåpner.

😂

Vi ser godt hvordan Toyota fungerer. De fungerer ikke, og har satset stort på blindveien hydrogen.

Og nå skal de kanskje komme med et eller annet i 2025?! Er det en spøk?

Du kunne like gjerne bedt meg lese boken The Nokia Way.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (På 2.10.2020 den 21.49):

Er jo flott de kaller tilbake bilene når det oppdages en potensielt trafikkfarlig feil og ordner opp før det faktisk har skjedd noe, enkelte selskaper kan jo ha noe å lære av dette.

Hva mener du? Det skjedde jo faktisk noe. Bilene ble faktisk stående uten å kunne kjøre noe sted, mitt på veien.

Lenke til kommentar

Eg kjem kanskje litt sent etter med ein kommentar, men eg merke sjølv at langtur tar lengre tid, men med kor billig det er, og kor greit lademønsteret passer egne ynskjer langs vegen, så er det egentlig eit intet-problem i lengda for min del.

Sjølvsagt hadde det vore fint med noko som lader kjappere, og gjerne med lengre rekkevidde. Og det kjem nok det og. Men fram til då så er også dagens elbiler heilt tålelige, sjølv om det ikkje er perfekt for langkjøring.

Nøden for å kunne kjøre heile dagen uten pause merke eg at nesten bikker på paranoia enn sunt forhold til køyring.

 

 

Endret av Gavekort
Splittet ut fra "Ny Elbil til rundt 320 000,- Hvilken skal jeg velge?"
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...