Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (11 minutter siden):

Det som bør nevnes i den forbindelse er ikke om den har app eller ikke, men hvordan det fungerer. Jeg hadde app på Leaf 2018, jeg har app på seat mii. Sistnevnte er en 2020-modell, men appen er så og si helt ubrukelig. Teknisk sett har jeg app, teknisk sett kan jeg starte lading, forvarme osv., men det er en forferdelig opplevelse med veldig treg app som kun fungerer halvparten av gangene jeg prøver. Og så viser den ofte feil status, blant annet på om dørene er låst eller ikke...

Jeg hadde en iX3 med det forrige operativsystemet og det var veldig greit, appen var nok noen sekunder tregere enn hva Tesla leverer - men ikke "treg" akkurat. Man kan sette på varme, legge inn destinasjon og har et greit utvalg tjenester. Jeg har en samboer som ikke kan fordra teknikk, apper og sånt og hun bruker den daglig på en 2017 mod BMW idag. Mobil, klokke, kort eller nøkkel - du velger hvordan du skal benytte. 

Planlagt forvarming, umiddelbar forvarming, planlegging av rute/lading, bestille service, kjøpe funksjoner som M-Sport oppgradering til understellet. Når man bestiller service kommer videoene fra arbeidet i app. Vil tro de mest vanlige funksjoner er dekket.

Vil ikke tro de er best i noe akkurat der, men for oss har det vært veldig greit å bruke - det at ting "ikke virker" skjer ikke. Man setter på forvarming så starter vifta i bilen innen 10-15 sek, det er bare å lukke appen når man har gjort det man skal så bruker den noen sek på å sende/motta. Tesla er bedre, men det fungerer bra og jeg har opplevd lite feil de 5-6 årene jeg har brukt dette.

MyMazda er ganske dårlig lagt opp om man ikke er glad i å fikle. Treg og litt merkelige menyer, men den har en sabla god app til Apple Watch som gjør at den henter seg noe inn igjen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2024 modell i4 (produsert fra 07-2023) har ny headunit/mgu med Qualcomm prosessor og grafikk i ARM arkitektur hvor man har mye mere ytelse å spille på for iDrive og infotainment. I operativsystemet 8.5 (og 9.0) har de samtidig også endret/forbedret i menystruktur og layout for navigering i funksjoner .
Og det sies at de nye versjonene iDrive med arm plattform åpner for app-butikk om bilen er utstyrt med ekstra personlig eSIM i tillegg til standard BMW Connected/cloud eSim. 

Idrive 8.0 som jeg har i min i4  har Intel Atom basert x86_64 mgu. Og denne mgu/ iDrive kombinasjon vil stå på 8.0 versjon.

Her er en walkthrough av iDrive 8.5


 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Litt av en logikk. Får meg til å tenke på de som kjøper ny ***la hvert år, eller et par ganger i året. Må være helt forferdelige de bilene da med din logikk.

Var nå mest ment som en spøk, men det er jo litt merkelig at folk kjøper de beste bilene ever også bytter de dem året etterpå. Men nå er jo jeg av den litt gjerrige typen som ikke kunne tenkt meg å betale flere hundre tusen for å ha det nyeste hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, unik42 said:

Var nå mest ment som en spøk, men det er jo litt merkelig at folk kjøper de beste bilene ever også bytter de dem året etterpå. Men nå er jo jeg av den litt gjerrige typen som ikke kunne tenkt meg å betale flere hundre tusen for å ha det nyeste hele tiden.

Er jo som han her https://elbil.no/jens-er-pa-sin-sjuende-elbil-jeg-er-ingen-bil-nerd/ for noen er bil som en iphone og må ha det siste nyeste.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Var nå mest ment som en spøk, men det er jo litt merkelig at folk kjøper de beste bilene ever også bytter de dem året etterpå. Men nå er jo jeg av den litt gjerrige typen som ikke kunne tenkt meg å betale flere hundre tusen for å ha det nyeste hele tiden.

Den første av de fire var en 2014 bensin type premium select brukt modell kjøpt i 2017 hos forhandler.
I 2019 gikk dens fabrikkgaranti ut og jeg har som prinsipp ikke å ha biler utover garantien. Da ble det i 2019 kjøp/bestilt en ny BMW hybrid. Dette var som ventebil i påvente av fullelektrisk "jeg" hadde lyst på (fortrinnsvis fra BMW). Denne og de to neste var nybiler.

Var innom SUVen BMW IX3 fra 2021-2023, i4M50 ble bestilt etter 5 måneders IX3 eierskap og i4M50 hadde 15-16 måneders leveringstid.

Kjekt å få utlevert nybil i Januar 2023 (uten MVA og vektavgift) kjøpt til 2021 kampanjepris pluss rabatter og storkundefordel.

Så egentlig har jeg vel eid fire biler i løpet av de siste 4 årene 😉 

i4 har vært på blokka siden konseptmodellen ble vist i 2019/2020.



Når det er sagt så observeres det at enkelte her inne også pløyer gjennom ulike Teslaer rett så hyppig.

Endret av Syar-2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tapt mye mer med samme bil i en leasingavtale i 3 år.

Verditapet for min del har vært lite grunnet benyttelse av kampanjer og storkunderabatt ved kjøp.

Det var en del som tjente seks sifrede beløp på kjøp/salg av BMW i4M50 i 2021/2022 før elbilmarkedet gikk i stå i 2023.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, takk for at du kjøper nybil. Personlig vil jeg heller kjøpe nybil enn å lease, da det gir mer frihet og jeg beholder gjerne bilen lengre enn 3 år (garanti er fint og flott, men er bilkvaliteten bra så skal det ikke være kritisk). Hvis verditapet er høyt, så kjøper jeg gjerne en 3 år gammel bil, det kan være en veldig god deal i en del tifeller. 

Det var noen galskapstendenser der folk solgte brukt elbil til høyere pris enn ny, det skyldtes lange bestillingstider og et umodent marked. Etter hvert som elbil blir mainstream, så følger elbiler de samme økonomiske lovene som alle andre biler; det koster flesk å sette nøkkelen i låsen første gang. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Kalle Klo Versågod 🙂 
Å kjøpe 2-3 år gammel bil er et godt råd som jeg har fulgt selv i årtier. Men det er ingenting som slår helt nytt og laget etter bestilling 😉 

For min del blir det lite interessant å eie bilen like lenge som tidligere med den raske utviklingen bilene og teknologien har i dag. Vet ikke om jeg klarer 5år med samme bil.   

Noen bruker pengene sine på andre hobbyer eller drikker og røyker opp pengene. Jeg velger å bruke penger på å ha/eie ny(e) biler.  At man er privilegert og kan får seks sifrede summer i rabatter hjelper også.

Det skal også sies at ved kjøp av første fullelektriske var det et poeng å få det unnagjort mens det fremdeles var avgifts og momsfritak. 


Og jeg har heller aldri privatleaset en bil. 

Endret av Syar-2003
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

@Kalle Klo Versågod 🙂 
Å kjøpe 2-3 år gammel bil er et godt råd som jeg har fulgt selv i årtier. Men det er ingenting som slår helt nytt og laget etter bestilling 😉 

For min del blir det lite interessant å eie bilen like lenge som tidligere med den raske utviklingen bilene og teknologien har i dag. Vet ikke om jeg klarer 5år med samme bil.   

Noen bruker pengene sine på andre hobbyer eller drikker og røyker opp pengene. Jeg velger å bruke penger på å ha/eie ny(e) biler.  At man er privilegert og kan får seks sifrede summer i rabatter hjelper også.

Det skal også sies at ved kjøp av første fullelektriske var det et poeng å få det unnagjort mens det fremdeles var avgifts og momsfritak. 


Og jeg har heller aldri privatleaset en bil. 

Sekssifret rabatt, ja. Det tyder jo egentlig på veldig høye marginer, vil jeg si. Jobber du i bransjen?

Personlig synes jeg progresjonen er litt blandet. En del av ADAS-funksjonene er blitt veldig bra, og det skjer absolutt ting på batteri og drivlinje, men det er også kommet mye unødvendig juggel. Alle skal på liv og død prøve å bli "premium". 

Vi er alle forskjellige, jeg synes det er stress å bytte bil. Beholder gjerne en bil jeg liker så lenge jeg kan. 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (4 timer siden):

Sekssifret rabatt, ja. Det tyder jo egentlig på veldig høye marginer, vil jeg si. Jobber du i bransjen?

Nei , men man kan kombinere en kampanjepris med storkunderabatt på 8% på bil og 8% på utstyr hos BMW (storkunde avtale kan man ha via arbeidsgiver eller forbund/forening) . På kostbare biler kan totale rabatten da bli over 100k. På BMW 330e med masse utstyr over kampanjemodell ble samlet rabatt ca 132.000. Da uttalte selgeren hos forhandler at de ikke tjente noe på meg (hvor lite vet jeg ikke) :p 
Så derfor har jeg med godt sinn kjøpt nye biler og tatt et særdeles lite verditap (om noe) etter relativt "kort" tid. Det hadde vært annerledes og muligens ikke aktuelt i det hele tatt å gjort dette slik om jeg hadde måtte tegne kjøpekontrakt til veiledende priser.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
9 hours ago, Syar-2003 said:

Nei , men man kan kombinere en kampanjepris med storkunderabatt på 8% på bil og 8% på utstyr hos BMW (storkunde avtale kan man ha via arbeidsgiver eller forbund/forening) . På kostbare biler kan totale rabatten da bli over 100k. På BMW 330e med masse utstyr over kampanjemodell ble samlet rabatt ca 132.000. Da uttalte selgeren hos forhandler at de ikke tjente noe på meg (hvor lite vet jeg ikke) :p 
Så derfor har jeg med godt sinn kjøpt nye biler og tatt et særdeles lite verditap (om noe) etter relativt "kort" tid. Det hadde vært annerledes og muligens ikke aktuelt i det hele tatt å gjort dette slik om jeg hadde måtte tegne kjøpekontrakt til veiledende priser.

Bilselgere sier mye rart, så ikke så lett å vite hva man kan stole på fra den kanten. Men verditap over 3 år må da være mye mer enn 10%? Jeg kjøpte nettopp 3 år gammel bil til nesten halvparten av listepris som ny.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (44 minutter siden):

Bilselgere sier mye rart, så ikke så lett å vite hva man kan stole på fra den kanten. Men verditap over 3 år må da være mye mer enn 10%? Jeg kjøpte nettopp 3 år gammel bil til nesten halvparten av listepris som ny.

Det har vært en regel at det er 20% første året. Fra 2-5 er det på 14-10% (under normale tider).
Jeg mener sett opp mot 2 år gammel ble verditapet lite eller ingenting den gangen sammenliknet med "ny bruktbil" som også hadde et årlig verditap på rundt 10% (ordla meg litt dårlig der). Rabatter veide mye opp i dette og ble grunnen til å ikke kjøpe 2-3 år gammel brukt påny.

Enkelte elbiler har også hatt en egen utvikling som har fravik fra dette i en periode mellom 2020-2022. Snakker om rundt 40 tusen i eget tap på den forrige elbilen etter 1 år. I dag er det helt annerledes.

Nybil og bruktbilmarkedet er snudd på hodet fra 2023. Nå om dagen som det har vært et krakk og stillstand i bilmarkedet i bestemte segmenter kan man gjøre gode kjøp av mange biler med høyt verditap (spesielt dyre elbiler ) grunnet den norske økonomien, avgifter og verdenssituasjonen. 

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (12 timer siden):

Bilselgere sier mye rart, så ikke så lett å vite hva man kan stole på fra den kanten. Men verditap over 3 år må da være mye mer enn 10%? Jeg kjøpte nettopp 3 år gammel bil til nesten halvparten av listepris som ny.

Kjenner til bl.a Møller, BMW og et par andre større kjeder. 8% = støtte fra høyere hold type storforbruker. Basert på det Syar sier og rabatten hen har fått kan jeg tenke meg til hvilken yrkesgruppe dette er. Uansett tilsvarer dette null eller mindre i  margin hos forhandler. De driter ikke penger etter et bilsalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 10.10.2023 den 10:31 AM):

Litt av en logikk. Får meg til å tenke på de som kjøper ny ***la hvert år, eller et par ganger i året. Må være helt forferdelige de bilene da med din logikk.

Sikkert noen som gjør det også. Vi har en som er 4 år gammel og en som er 6, planlegger ikke å bytte noen av de før om 5-6 år. Ser ikke noe poeng i å bytte så lenge de er driftssikre (ingen av de har hatt stoppende feil på de drøye 200.000km de har gått til sammen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Fantomtegningen said:

Dårlig av KIA å ikke annonsere lanseringsdato for Europa for EV5.

Skoda har nå lagt til oppdaterte prislister for Enyaq 85/85X/85 RS.
image.png.bac3dd36201e13be649c3739afb87a76.png

Lurer på om "Kampanje" varianten er noe ala Tour Edition.

Tipper er nok mer et tidsbegrenset kampanje ala de har på vw og. Istedenfor at kampanje prisen blir nye prisen vil de heller gjøre at fomo kicker inn så folk bestiller før den går ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...