Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 hours ago, AL123 said:

Jepp! Når jeg leste tråden her følte jeg meg i starten skikkelig gammel, men så kom jeg til å tenke over hva jeg trengte nøkler til, og så skjønner jeg bare at jeg trolig har et helt annet liv. Ok, jeg har kodelås på husdøra, men jeg bruker kort til betaling, da jeg irriterer meg over alle som knoter med mobil i kassen på butikken. Det er mer stress enn å bruke kort, så der ser jeg rett og slett ikke poenget. Og nøkler? Hvordan erstatter man nøklene til veteranbilen, motorsykkelen, båten, boden, hobbygarasjen, verktøykassa, takbøyler/ski/kajakstativ, leiligheten på fjellet (Ok, den kan oppbevares i resepsjonen), postkassa etc? 

Har du nøkler til alt dette med deg hele tiden?

I hverdagen berges jeg med kun mobilen, men i visse tilfeller må jeg innom nøkkelskapet.

Er ikke spesielt redd for å miste tilgang til bilen min om telefonen min skulle streike. Er bare å få kontaktet dama så kan hun låse opp og starte bilen min remotely fra sin app.

Men etter 4 år nå har det hittil ikke vært nødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 timer siden):

Jeg har aldri med meg noe annet enn mobilen. Har kortene jeg bruker på den. Mye sikrere enn fysiske kort som kan stjeles og misbrukes til mindre beløp uten PIN-kode. Men legitimasjon er et poeng, derfor har jeg passet mitt liggende permanent i bilen. Førerkort er ikke nok da jeg innimellom henter pakker på steder som ikke godtar førerkort som ID. 

Du kan få nasjonalt ID-kort nå vet du. Som fyller samme funksjon som passet. MYE enklere å ha med seg. Så slipper du å ha passet liggende i bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nasjonalt ID kort med rød ledetekst oppfyller kravene til et reisedokument og kan brukes som reisedokument når du skal reise til EU-/EØS-landene og Sveits + enkelte andre land og utfyller rollen som pass innenfor dette området. 
-Politiet-

Du kan få problemer utenlands uten pass eller nasjonalt id kort. Kun disse er som er godkjente id papirer.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Innenfor EU/EØS har det vel stort sett samme funksjon som pass. Vi har i hvertfall reist endel i Europa kun med nasjonalt ID-kort.

Ja, her gjentok du vel nøyaktig det jeg sa bare med andre ord 😛 Europa er stort. Skal ikke mer enn en Londontur til før du ikke kommer inn uten ordinært pass.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Du kan få nasjonalt ID-kort nå vet du. Som fyller samme funksjon som passet. MYE enklere å ha med seg. Så slipper du å ha passet liggende i bilen.

Nei, nasjonalt ID-kort fyller ikke samme funksjon. Posten i Strömstad krever pass for at jeg skal kunne hente ut pakker. Det står i hvert fall så på plakaten utenfor. 

Og om det er ok, hva er vitsen med å betale for nasjonalt ID-kort når pass gjør samme nytten? Jeg har alltid sett på ID-kortet som noe som kun er aktuelt for de som ikke gidder å betale for et pass. Passet tar uansett ikke noe plass i bilen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Jepp! Når jeg leste tråden her følte jeg meg i starten skikkelig gammel, men så kom jeg til å tenke over hva jeg trengte nøkler til, og så skjønner jeg bare at jeg trolig har et helt annet liv. Ok, jeg har kodelås på husdøra, men jeg bruker kort til betaling, da jeg irriterer meg over alle som knoter med mobil i kassen på butikken. Det er mer stress enn å bruke kort, så der ser jeg rett og slett ikke poenget. Og nøkler? Hvordan erstatter man nøklene til veteranbilen, motorsykkelen, båten, boden, hobbygarasjen, verktøykassa, takbøyler/ski/kajakstativ, leiligheten på fjellet (Ok, den kan oppbevares i resepsjonen), postkassa etc? 

Knote med mobil i kassa? Det går da mye kjappere å betale med mobil enn med kort. Med kort må kortet finnes fram, bippes og man må taste kode om summen er over 400,- (noe den ofte er). Mobilen er kjappere å finne frem, den må også bippes men kode behøves aldri. Og det er på ikke-Coop butikker der bankterminalen brukes, i Coop betaler jeg mens jeg står og pakker ned varene. Enda kjappere. 

Vi er nok ganske mange som verken har veteranbil, motorsykkel, båt, hobbygarasje, skistativ eller verktøykasse/postkasse med lås på. Boden min har Yale Doorman-lås og hytta på fjellet har eget nøkkelknippe som jeg tar med meg når jeg skal dit. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er tøv fra den Strømstads post/pakkeutlevering leverandør at pass er eneste godkjente id.

I Sverige (identifikasjonskrav for ikke Svenske medborgere) gjelder dette:

Utländska legitimationer:
- Pass (inte provisoriska pass).
-Nordiskt körkort, utfärdat i Danmark, Finland, Norge och Island (fysisk kort).
-Utländskt nationellt ID-kort, utfärdat i länder inom Schengenområdet*.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Det er tøv fra den Strømstads post/pakkeutlevering leverandør at pass er eneste godkjente id.

I Sverige (identifikasjonskrav for ikke Svenske medborgere) gjelder dette:

Utländska legitimationer:
- Pass (inte provisoriska pass).
-Nordiskt körkort, utfärdat i Danmark, Finland, Norge och Island (fysisk kort).
-Utländskt nationellt ID-kort, utfärdat i länder inom Schengenområdet*.

Det står spesifikt på plakaten at førerkort ikke er godkjent legitimasjon for nordmenn.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Det står spesifikt på plakaten at førerkort ikke er godkjent legitimasjon for nordmenn.

Uansett , Nasjonalt ID kort som var diskutert er gyldig id for nordmenn i Sverige og alle andre EU/EØS land og er godkjent av Svensk Polis og tull. 
Sitatet er fra et Svenskt DHL utleveringssted sin nettside. Ikke Post hos ICA butikkens sin plakat.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Nei, nasjonalt ID-kort fyller ikke samme funksjon. Posten i Strömstad krever pass for at jeg skal kunne hente ut pakker. Det står i hvert fall så på plakaten utenfor. 

Tror ikke at Posten i Strømstad er helt oppdatert der.

Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Og om det er ok, hva er vitsen med å betale for nasjonalt ID-kort når pass gjør samme nytten? Jeg har alltid sett på ID-kortet som noe som kun er aktuelt for de som ikke gidder å betale for et pass. Passet tar uansett ikke noe plass i bilen. 

ID-kortet kostet bare et par hundrelapper. Hvis du er komfortabel med å oppbevare et så viktig ID-dokument i bilen, så fungerer vel det for deg. Men det hadde ikke jeg vært komfortabel med. ID-tyveri har blitt et stort samfunnsproblem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er voldsomt mye innbrudd i biler i Sverige . Hadde aldri oppbevart pass der(eller kredittkort) men bært det på meg. Og da kommer man til poenget med det EU/EØS id kortet - det er meget anvendelig å bære på seg i kortholder, lommebok, mobil clip on holder , bukselomme fremfor et stort og klumpete pass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nei, nasjonalt ID-kort fyller ikke samme funksjon. Posten i Strömstad krever pass for at jeg skal kunne hente ut pakker. Det står i hvert fall så på plakaten utenfor. 

Og om det er ok, hva er vitsen med å betale for nasjonalt ID-kort når pass gjør samme nytten? Jeg har alltid sett på ID-kortet som noe som kun er aktuelt for de som ikke gidder å betale for et pass. Passet tar uansett ikke noe plass i bilen. 

Mest at ID kortet passer i lommeboken. Visakort/bankkort slutter med id, og for de som ikke har førerkort er da idkortet det som gjenstår som identifikasjon uten å måtte dra med seg pass (Ikke ha førerkort er naturlignok ikke noe veldig relevant for de som skriver i denne tråden). For resten av oss er det greit å ha reserveidentifikasjon (og jeg er av skolen som mener en backup er ingen backup), for skulle du finne deg selv uten noe identifikasjon blir det ganske masete å skaffe seg en ny. Så skal man jo også bemerke at førerkort ikke er en veldig god ID.

Det er imidlertid fortsatt slik at det nok er lurt å ta med pass når man er i utlandet, selv i Schengenområdet. I teorien er ID kortet bra nok, men man kan støte på mye rart og det hjelper lite å ha retten på sin side om man møter en vriompeis i en ID kontroll som aldri har hørt om annet enn pass.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, sverreb said:

Det er imidlertid fortsatt slik at det nok er lurt å ta med pass når man er i utlandet, selv i Schengenområdet. I teorien er ID kortet bra nok, men man kan støte på mye rart og det hjelper lite å ha retten på sin side om man møter en vriompeis i en ID kontroll som aldri har hørt om annet enn pass.

Meg bekjent må det bare en noenlunde alvorlig terrorhandling til og Schengenlandene kan med loven i hånda kreve pass - PASS!

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (3 timer siden):

Det er voldsomt mye innbrudd i biler i Sverige . Hadde aldri oppbevart pass der(eller kredittkort) men bært det på meg. Og da kommer man til poenget med det EU/EØS id kortet - det er meget anvendelig å bære på seg i kortholder, lommebok, mobil clip on holder , bukselomme fremfor et stort og klumpete pass. 

Tviler på at noen bryter seg inn de 2 minuttene jeg er inne på Postens Företagscenter i Strömstad ;) Eller under stoppen på Nordby Köpcentrum på veien hjem, masse folk + varsel i appen med en gang alarmen går er nok en dårlig combo for evt. tyvepakk. 

ID-kort + lommebok eller kortholder blir neppe mye mindre enn selve passet. Sånn greie på mobilen orker jeg ikke, vil ha den så tynn og liten som mulig (bruker iPhone 13 Mini). Trenger jeg å ha med meg et eller annet kort så går det rett i lomma. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Tviler på at noen bryter seg inn de 2 minuttene jeg er inne på Postens Företagscenter i Strömstad ;) Eller under stoppen på Nordby Köpcentrum på veien hjem, masse folk + varsel i appen med en gang alarmen går er nok en dårlig combo for evt. tyvepakk. 

ID-kort + lommebok eller kortholder blir neppe mye mindre enn selve passet. Sånn greie på mobilen orker jeg ikke, vil ha den så tynn og liten som mulig (bruker iPhone 13 Mini). Trenger jeg å ha med meg et eller annet kort så går det rett i lomma. 

Det er dine valg det og legger meg ikke opp i det. 

Blir endel mindre med kortholder enn et pass i lomma jo. Min rfid safe kortholder rommer 7 kort. Her ligger førerkortet , Nasjonale ID kortet , debet kort og et par kredittkort. Kan sikkert få mindre (tynnere som rommer færre).
 

Og det finns løsninger for mobil også inkl iPhone mini

IMG_8535.jpeg

IMG_8537.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...