Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (1 time siden):

Ironien er at det er flere som kjører med venstreratt enn som kjører elbil i verden :)

Enda mer idonisk at noen av de viktigste "billandene" i verden, som Japan og Storbritania, sverger til rattet på høyre side. Det samme gjelder storparten av de grommeste racingbilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (10 timer siden):

Musk har sikkert et reodor felgen-triks på lager for å omgå den regelen. F.eks to ratt, det på høyre side med sykkelkjede til det på venstre side. Passasjeren til venstre får ansvaret for pedalene og spakene.. :p

image.thumb.png.f6f3f13bb7bf78ca2ac60394d0a37f46.png

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (21 timer siden):

Det er ikke «noen få» land som kjører på venstre side. Alle andre produsenter klarer denne tilpasningen.

 

  • Anguilla
  • Antigua and Barbuda
  • Australia
  • Bahamas
  • Bangladesh
  • Barbados
  • Bermuda
  • Bhutan
  • Botswana
  • British Virgin Islands
  • Brunei
  • Cayman Islands
  • Channel Islands
  • Christmas Island
  • Cocos Island
  • Cook Islands
  • Cyprus
  • Dominica
  • East Timor
  • England
  • Falkland Islands
  • Fiji
  • Grenada
  • Guernsey
  • Guyana
  • Hong Kong
  • India
  • Indonesia
  • Ireland
  • Isle of Man
  • Jamaica
  • Japan
  • Jersey
  • Kenya
  • Kiribati
  • Lesotho
  • Macau
  • Malawi
  • Malaysia
  • Maldives
  • Malta
  • Mauritius
  • Montserrat
  • Mozambique
  • Namibia
  • Nauru
  • Nepal
  • New Zealand
  • Niue
  • Norfolk Island
  • Pakistan
  • Papua New Guinea
  • Pitcairn Island
  • Saint Helena
  • Saint Kitts and Nevis
  • Saint Lucia
  • Saint Vincent and the Grenadines
  • Samoa
  • Seychelles
  • Singapore
  • Solomon Island
  • South Africa
  • Sri Lanka
  • Suriname
  • Swaziland
  • Tanzania
  • Thailand
  • Tokelau
  • Tonga
  • Trinidad and Tobago
  • Turks and Caicos Island
  • Tuvalu
  • U.S. Virgin Islands
  • Uganda
  • United Kingdom (England, Scotland, Wales, and Northern Ireland)
  • Zambia
  • Zimbabwe

Og hvor mange av disse landene er Tesla i, offisielt? Og enda viktigere, hvor stor andel hadde inne en bestilling på nye TMS/TMX? Hvor mange bestillinger totalt snakker man om?

Tenker Tesla har sett på dette før de tok beslutningen. Men selvsagt surt for de som ikke kan tenke seg å kjøre LHD-bil, og hadde satt seg opp for en av disse.

Forøvrig så har vel flere av disse landene knapt tenkt på infrastruktur for elbiler, selv om jeg kan tenke meg at solcellepaneler og rekkevidden på en slik Tesla, hadde holdt til flere runder rundt på øya på en lading.

Men igjen, de fleste lander nok på en TM3/TMY, og hadde ikke planer om annet en å sikle etter en av de de nå ikke får tak i med ratt på feil side.

Kan hende det blir noe annet når Tesla kommer med "steer-by-wire", og dette blir lovlig i alle/de fleste av disse landene. Da skal det enda mindre tilpasninger for å få ratt og pedaler på feil side, men rett for dem.

Trøsten nå får vel være at de som tar imot en LHD Tesla av disse, får denne "kloa", som de så kan selge for langt mere enn det en ny klo fra et annet merke koster, faktisk ganske mye mere. Med rimelig liten produksjon, vil de bli samleobjekter. Slikt har en tendens til å presse prisen godt i taket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Angående RHD. Kanskje det som er rutine for alle andre, er noe som er veldig vanskelig for Tesla? Det er tross alt en veldig uerfaren bilprodusent.

De har hatt dette på forrige versjon, så det er ikke det som er problemet. 

https://www.tesla.com/blog/right-hand-drive-model-s-arrives-uk

Jeg tipper dette nok er et rent økonomisk tiltak fordi salgstallene på de nye er for lave til å rettferdiggjøre de endringene. Det blir for få biler og kjøpere å fordele de faktiske kostnadene på.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (23 minutter siden):

Angående RHD. Kanskje det som er rutine for alle andre, er noe som er veldig vanskelig for Tesla? Det er tross alt en veldig uerfaren bilprodusent.

Vanskelig? De har jo levert RHD lenge? I tillegg leverer de vell på modellene som fortsatt selger godt? Skjønner godt at de tar vekk ett produkt om de ikke selger godt. Ser ikke helt hvorfor det skaper så mye oppstyr i ett land som ikke trenger rhd. 

Er vell ikke slik at resten av produsentene leverer RhD for alle modeller? Nei de holder seg til de som selger godt.

Måten de gjør det på er dog typisk Tesla dårlig stil, såklart. Men det er jo en del av deres markedsføring. På godt og vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (28 minutter siden):

Angående RHD. Kanskje det som er rutine for alle andre, er noe som er veldig vanskelig for Tesla? Det er tross alt en veldig uerfaren bilprodusent.

Nei Tesla har jo levert Høyreratt på alle modellene sine. Det eneste de forandrer på er at de ber høyreratt gjengen heller kjøpe modellene Y eller 3, som jo er modellene de aller fleste vil ha uansett.  Skjønner ikke at dette har blitt enda en "Tesla er stygg mot folket" diskusjon...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Er det dette som redder Toyota? 

BZ4X har visstnok 456 km WLT, men elbil24 kjørte den tom to ganger på rad og målte hhv 307 og 380 km i praksis. Så om disse faststoffbatteriene har 4 ganger så høy kapasitet pr volum så kan de i teorien komme over 1200 km med BZ4X - i praksis. Men hvis volumet holdes likt så bør man forvente noe høyere vekt (de faste metallene har høyere egenvekt enn den flytende elektrolytten).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (42 minutter siden):

Faststoffbatterier har vi snakket om lenge. Var det ikke Fisker som skulle få dette? Sånne overskrifter sender de pressemelding om for å skape blest. Vi er fortsatt langt fra. Fisker ga opp og hadde en del gode refleksjoner om det i den forbindelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Vi er fortsatt langt fra.

Hvis Toyotas faststoffbatterier er reelle og gode så er det likevel ikke noen revolusjon rett rundt hjørnet. En ting er at det står inntil 50% bedre på kost, volum og vekt. Altså et sted mellom 0 og 50% bedre på hver av disse tre faktorene. Men la oss si at de plutselig er 50% bedre på alle tre faktorene allerede i dag. Da er det jo ikke sånn at Toyota vil selge batteriene eller bilene med samme lave margin som i dag, de vil jo selvsagt smøre på marginen og ta seg betalt for utviklingskostnader, godt beskyttet av patenter. Med andre ord, BZ4X eller nyere modeller blir ikke plutselig veldig billig, eller mye lettere. Det kommer gradvis over alle årene patentbeskyttelsen gjelder.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Simen1 said:

 

Sikker på at du ikke vil bli solgt en Amerikansk bro eller landemerke? Det skal vist være hyggelig priser.
Man må jo nesten klare å skyte bjørnen før man selger skinnet. Selv man lever i et vilt samfunn med fremskritt og salg av futures. 

Lenke til kommentar

Lol Toyota er jo bare pjatt. Selskapet har vel i snart ti år messet om noe som kommer.. en gang i fremtiden. Når de omsider kommer med en elektrisk bil så er det lite som minner om de fagre ordene de har snakket om tidligere. Toyota er som Musks «selvkjørende» biler.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

så er det likevel ikke noen revolusjon rett rundt hjørnet

Det er nettopp det jeg mener. 

Og i tillegg er ikke Toyota alene med utvikling og patenter, så det er ikke akkurat som om de kommer til å være enerådende. Mulig de blir tidlig ute, og blir først best på masseproduksjon. Men det blir ikke sånn at Toyota i åårevis er de eneste som kan fullade på 5 minutt.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

BZ4X har visstnok 456 km WLT, men elbil24 kjørte den tom to ganger på rad og målte hhv 307 og 380 km i praksis. Så om disse faststoffbatteriene har 4 ganger så høy kapasitet pr volum så kan de i teorien komme over 1200 km med BZ4X - i praksis. Men hvis volumet holdes likt så bør man forvente noe høyere vekt (de faste metallene har høyere egenvekt enn den flytende elektrolytten).

Du leste ikke overskriften engang? Faststoffbatterier vil ha lavere vekt enn dagens batteri, og et har vært omtalt i lang tid.

"som potensielt kan redusere kostnadene, størrelsen og vekten med opptil 50 prosent sammenlignet med litium-ion-batterier."

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Faststoffbatterier har vi snakket om lenge. Var det ikke Fisker som skulle få dette? Sånne overskrifter sender de pressemelding om for å skape blest. Vi er fortsatt langt fra. Fisker ga opp og hadde en del gode refleksjoner om det i den forbindelse. 

Elbiler har vi snakket om enda mye lengre utenat det har så mye å si for saken.

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (3 minutter siden):

Du leste ikke overskriften engang? Faststoffbatterier vil ha lavere vekt enn dagens batteri, og et har vært omtalt i lang tid.

"som potensielt kan redusere kostnadene, størrelsen og vekten med opptil 50 prosent sammenlignet med litium-ion-batterier."

Han leste artikkelen, men du leste ikke / skjønte ikke posten hans. Han sier at samme fysiske størrelse(volum) gir høyere vekt, og det gjør det.

Jalla21 skrev (2 minutter siden):

Elbiler har vi snakket om enda mye lengre utenat det har så mye å si for saken.

Hva mener du? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Og hvor mange av disse landene er Tesla i, offisielt? Og enda viktigere, hvor stor andel hadde inne en bestilling på nye TMS/TMX? Hvor mange bestillinger totalt snakker man om?

Tenker Tesla har sett på dette før de tok beslutningen. Men selvsagt surt for de som ikke kan tenke seg å kjøre LHD-bil, og hadde satt seg opp for en av disse.

Forøvrig så har vel flere av disse landene knapt tenkt på infrastruktur for elbiler, selv om jeg kan tenke meg at solcellepaneler og rekkevidden på en slik Tesla, hadde holdt til flere runder rundt på øya på en lading.

Men igjen, de fleste lander nok på en TM3/TMY, og hadde ikke planer om annet en å sikle etter en av de de nå ikke får tak i med ratt på feil side.

Kan hende det blir noe annet når Tesla kommer med "steer-by-wire", og dette blir lovlig i alle/de fleste av disse landene. Da skal det enda mindre tilpasninger for å få ratt og pedaler på feil side, men rett for dem.

Trøsten nå får vel være at de som tar imot en LHD Tesla av disse, får denne "kloa", som de så kan selge for langt mere enn det en ny klo fra et annet merke koster, faktisk ganske mye mere. Med rimelig liten produksjon, vil de bli samleobjekter. Slikt har en tendens til å presse prisen godt i taket.

Vet ikke hvilken øy du snakker å kjører rundt på en lading, om men både australia og New zealand er ganske dryge på en lading. Men jeg har sett tesla der. Japan er også dryg på en lading. Nå finnes det mange biler å velge i for disse landene, Model S og X er vel kun for spesielt interesserte. Man kommer like langt og lenger med alternativene. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...