Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

For min del bryr eg meg egentlig fælt lite om faktiskt risiko, men det fremstår som nokon som vise lite omtanke for verda rundt seg om ikkje anna. Slik eg forstår Vertical^ er det ikkje snakk om glupe mennesker her.

Jeg er helt enig i at disse personene er drittsekker. Jeg bare påpeker at det ikke er farligere å lade en elbil med vanlig stikkontakt enn det er å vaske klær eller varme opp huset. At det er "livsfarlig" å lade elbilen uten en ladeboks virker først og fremst som noe som har oppstått så elektrikerne skal få mer arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er hva som er smart og teknisk forsvarlig. En annen ting er hva som er lov. Siden Vertical^ virker å være ute etter en lov som kan "ta" vedkommende for det han gjør så oppfordrer jeg dere til å lete etter nettopp det..

NB. Legg merke til at stikkontakten er en del av et eksisterende elektrisk anlegg. Det er altså neppe NEK400:2018 som gjelder her. Nye forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft. Men det er ikke nødvendigvis den elektriske forskriften fra byggeåret til bygget som gjelder siden det elektriske anlegget kan ha vært oppgradert senere. Så med andre ord, det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne ut av hvilken forskrift som gjelder. Man kan være heldig å finne en påskrift i sikringsskapet om hvilken forskrift som gjelder for anlegget, eller finne det i en eller annen dokumentasjon.

TLDR; Lykke til med å finne lover og forskrifter som feller vedkommende. :)

En annen ting som kan sjekkes er sameiets / borettslagets interne regler og vedtekter. Hvis det står noe der om hvem som har lov til å bruke stikkontaktene og hvordan så kan dere felle han på det. Hvis ikke så er det noe dere bør ta opp som sak på neste årsmøte. Etablering av skikkelige elbilladere er jo et høyaktuelt tema i "alle" sameier og borettslag som ikke har det på plass allerede.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Nå må du gi deg. Kan du vise til noen saker der brann har oppstått som en direkte årsak av elbil-lading med vanlig stikkontakt? Jeg finner kun én sak, fra Sverige.

Ellers; en elbil-lader trekker normalt 10 ampere, men kan som regel justeres. Min kan f.eks. justeres på 8, 10 og 12 ampere. En schuko-kontakt er godkjent for opp til 16 ampere. Settes den på 8 ampere vil den bruke 1800-1900 watt, som er mindre enn en vaskemaskin, tørketrommel, varmeovn eller varmtvannstank. Settes den på 10 vil den bruke rundt det samme. Kontrollboksen på ladekabelen inneholder de nødvendige vern og sikkerhetsfunksjoner for å forhindre både varmgang, kortslutninger og jordfeil. Så sannsynligheten for brann er ekstremt lav. Begynner det å brenne pga. elbil-lading, er anlegget såpass dårlig at det garantert ville begynt å brenne før eller senere uansett. Så lenge du har et elektrisk anlegg som er i forsvarlig stand, er det ingen problem å lade med den "vanlige" stikkontakten. Et garasjeanlegg fra 2011 følger høyst sannsynlig tilstrekkelige normer og forskrifter. 

Les deg gjerne opp va DSB har å si om dette. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter . Det er ulovlig å lade slik som du skisserer, jeg har og årlige FSE kurs med blant annet en brannetterforsker som har vist oss hva en schuko kontakt takler og hvordan den ser ut etter høye kontinuerlige laster. En Schuko kontakt tåler ikke kontinuerlige laster på 16 Ampere, derfor er grensen for et lovlig ladepunkt over schuko 10 ampere, en varmtvannstank, tørketrommel, vaskemaskin eller varmeovn trekker heller ikke maks strøm i 24+ timer som en elbil fort kan gjøre. Det er heller ikke bare brannfaren som er problemet med lading på et ikke godkjent ladepunkt, DC strømmene til bilen kan potensielt slå ut funksjonene til samtlige jordfeilvern i hjemmet ditt, det er derfor i tillegg til overspenningsvern og max 10 ampere sikring og påkrevd et jordfeillvern type B for å slå ut ved DC jordfeil som Type A ikke takler. 

Uavhengig av hva din ukvalifiserte risikovurdering er, så er det ulovelig å lade på et ladepunkt som ikke er satt opp for elbil lading, så det er liksom ikke så fryktelig mye mer å krangle om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

En ting er hva som er smart og teknisk forsvarlig. En annen ting er hva som er lov. Siden Vertical^ virker å være ute etter en lov som kan "ta" vedkommende for det han gjør så oppfordrer jeg dere til å lete etter nettopp det..

NB. Legg merke til at stikkontakten er en del av et eksisterende elektrisk anlegg. Det er altså neppe NEK400:2018 som gjelder her. Nye forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft. Men det er ikke nødvendigvis den elektriske forskriften fra byggeåret til bygget som gjelder siden det elektriske anlegget kan ha vært oppgradert senere. Så med andre ord, det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne ut av hvilken forskrift som gjelder. Man kan være heldig å finne en påskrift i sikringsskapet om hvilken forskrift som gjelder for anlegget, eller finne det i en eller annen dokumentasjon.

TLDR; Lykke til med å finne lover og forskrifter som feller vedkommende. :)

En må dokumentere at de  kontaktene som ble satt opp i 2011 var satt opp for elbil lading for at en skal kunne hvile seg på biten med ikke tilbakevirkende kraft. Etter alt å døme er det i dette tilfelle kontakter som ikke er satt opp for elbil lading i utgangspunktet. Dette har DSB og kursholdere vært veldig klare på når vi har hatt kurs om Elbil lading på jobben. 

Lenke til kommentar

For hva det er verdt. Hadde en slik fyr der jeg bodde før, en som ladet slik som du viser på bildet Vertical. Det var fellesstrøm uttak. Vedkommende fikk beskjed om å slutte og der ble sendt ut felles info til alle i blokka at slikt ikke er lov.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Ellers; en elbil-lader trekker normalt 10 ampere, men kan som regel justeres. Min kan f.eks. justeres på 8, 10 og 12 ampere. En schuko-kontakt er godkjent for opp til 16 ampere. Settes den på 8 ampere vil den bruke 1800-1900 watt, som er mindre enn en vaskemaskin, tørketrommel, varmeovn eller varmtvannstank

Greia er at elbilen trekker gjerne 10A konstant i 10-20 timer. Det gjør ikke en varmtvannsbereder eller vaskemaskinen. men jeg opplevde engang at termostaten røk på en 2000W gulvovn og den ble stående på full effekt i en 3-4 dager. Stikkontakten og ledningen til ovnen var ubehagelig varm å ta på. Kunne nok blitt skummelt om det fikk stå noen dager til.

Plasten i stikkontakter er ikke beregnet for mer enn 10A kontinuerlig.

Gode elbilladere har vel gjerne en temperatursensor i selve pluggen som stopper ladingen om den kjenner varme. Vet ikke om BMW i3 har dette dog.

Kan forøvrig trekke 13A med min shuckolader.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Kan forøvrig trekke 13A med min shuckolader.

Dette er en funksjon med Tesla sin lader som har skapt mye hodebry på jobben, da flere som kom der med tesla og koblet seg på lade kontaktene hadde bilene innstilt til å trekke 13 ampere, så det tok en stund så slo sikringen ut, når de fikk beskjed om dette gikk de ned  å koblet seg på en ny kontakt , og etter litt slo den og ut osv. Ble så ille etterhvert at Tesla ikke fikk lov å lade frem til eierenne fant ut av dette ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Evil-Duck skrev (10 minutter siden):

Les deg gjerne opp va DSB har å si om dette. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter . Det er ulovlig å lade slik som du skisserer, jeg har og årlige FSE kurs med blant annet en brannetterforsker som har vist oss hva en schuko kontakt takler og hvordan den ser ut etter høye kontinuerlige laster. En Schuko kontakt tåler ikke kontinuerlige laster på 16 Ampere, derfor er grensen for et lovlig ladepunkt over schuko 10 ampere, en varmtvannstank, tørketrommel, vaskemaskin eller varmeovn trekker heller ikke maks strøm i 24+ timer som en elbil fort kan gjøre. Det er heller ikke bare brannfaren som er problemet med lading på et ikke godkjent ladepunkt, DC strømmene til bilen kan potensielt slå ut funksjonene til samtlige jordfeilvern i hjemmet ditt, det er derfor i tillegg til overspenningsvern og max 10 ampere sikring og påkrevd et jordfeillvern type B for å slå ut ved DC jordfeil som Type A ikke takler. 

Uavhengig av hva din ukvalifiserte risikovurdering er, så er det ulovelig å lade på et ladepunkt som ikke er satt opp for elbil lading, så det er liksom ikke så fryktelig mye mer å krangle om.

Du viste ikke til noen saker om brann som en konsekvens av schuko-lading av elbil. Om det er så farlig som du og DSB skal ha det til, så bør det vært side opp og side ned med slike saker.

Og det er ingen som lader elbilen konstant. Det er så vidt meg bekjent heller ingen slike schuko-ladere som går helt opp til 16 ampere. Under normale omstendigheter, der du plugger i bilen noen timer om kvelden, er det overhode ikke farlig å lade på vanlig stikkontakt.

Jeg er klar over at det er ulovlig i henhold til norske regler, men de reglene er mer enn noe annet ment for å beskytte elektriker-bransjen heller enn boligene. 

PS. Når vi er inne på meningsløse regler, husk at det også er ulovlig å koble av vannslangen til vaskemaskinen din. Det skal kun gjøres av faglært rørlegger etter norsk lov... 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Jeg er klar over at det er ulovlig i henhold til norske regler, men de reglene er mer enn noe annet ment for å beskytte elektriker-bransjen heller enn boligene. 

Det kan du si om samtlige standarder, helt til du sitter med ulandstilstander.

Jeg er ikke nødvendigvis forkjemper for at det må en elektriker til for å koble en Type 2 ladeboks, men når vi har empiriske bevis på at det kan komme varmedannelse i plugg og koblingsbokser med kontinuerlig 10A last så tar vi utgangspunkt i at det er en reell risiko, ikke om den risikoen kommer til å slå ut i morgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (21 minutter siden):

Du viste ikke til noen saker om brann som en konsekvens av schuko-lading av elbil. Om det er så farlig som du og DSB skal ha det til, så bør det vært side opp og side ned med slike saker.

Og det er ingen som lader elbilen konstant. Det er så vidt meg bekjent heller ingen slike schuko-ladere som går helt opp til 16 ampere. Under normale omstendigheter, der du plugger i bilen noen timer om kvelden, er det overhode ikke farlig å lade på vanlig stikkontakt.

Jeg er klar over at det er ulovlig i henhold til norske regler, men de reglene er mer enn noe annet ment for å beskytte elektriker-bransjen heller enn boligene. 

PS. Når vi er inne på meningsløse regler, husk at det også er ulovlig å koble av vannslangen til vaskemaskinen din. Det skal kun gjøres av faglært rørlegger etter norsk lov... 

Nei jeg viste ikke til en brann som en konsekvens av schuko, de fleste ganger det går ille smelter bare schuko kontakten og det blir en kortslutning som sikringen tar , jeg har sett flere eksempler av Schuko kontakter som rett og slett har smeltet på grunn av varmgang, å det er på grunn av slike observasjoner reglene har blitt slik de har blitt. Brann etterforskeren vi har hatt på jobben for årlige kurs har dog vist oss flere eksempler på ulmebrann grunnet ulovlig elbil lading.

De fleste lader bilene sine i mange mange timer når de først kobler de til, det er dette som menes med konstant strømtrekk. Si du kommer hjem fra langtur med Teslaen din, da snakker vi fort et par døgn for å få bilen fulladet med schuko lading, et par døgn med kontinuerlig 8-10 ampere last.

At reglene er der for å gi elektriker bransjen arbeid er intet mer enn en dum kospirasjonsteori uten rot i virkeligheten. 

Ser du heller ikke føler for å kommentere problemet med DC Strømmer i ikke tilrettelagte anlegg :) 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Dette er en funksjon med Tesla sin lader som har skapt mye hodebry på jobben, da flere som kom der med tesla og koblet seg på lade kontaktene hadde bilene innstilt til å trekke 13 ampere, så det tok en stund så slo sikringen ut, når de fikk beskjed om dette gikk de ned  å koblet seg på en ny kontakt , og etter litt slo den og ut osv. Ble så ille etterhvert at Tesla ikke fikk lov å lade frem til eierenne fant ut av dette ?

Står med temmelig stor skrift på en temmelig stor skjerm inne i bilen hvor mange A laderen er innstilt på... Det står også i appen på mobilen.

Men folk har kansje ikke peiling :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (58 minutter siden):

Står med temmelig stor skrift på en temmelig stor skjerm inne i bilen hvor mange A laderen er innstilt på... Det står også i appen på mobilen.

Men folk har kansje ikke peiling :p

Det dreide seg nok mer om at de ikke kjenner til regelverket og sikrings størelsen på ladepunktet enn at de ikke var klar over hvor mange ampere bilen trekte tipper jeg. Forøvrig forstår jeg ikke helt hvorfor det skulle være ett valg i det heletatt over schuko. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Evil-Duck said:

Det dreide seg nok mer om at de ikke kjenner til regelverket og sikrings størelsen på ladepunktet enn at de ikke var klar over hvor mange ampere bilen trekte tipper jeg. Forøvrig forstår jeg ikke helt hvorfor det skulle være ett valg i det heletatt over schuko. 

Men når sikringen drev å gikk hele tiden så gikk det ikke opp ett lys for dem om at de overbelastet kursen?

Er litt rart at det kan stilles så høyt på schuko ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Men når sikringen drev å gikk hele tiden så gikk det ikke opp ett lys for dem om at de overbelastet kursen?

Er litt rart at det kan stilles så høyt på schuko ja.

Gikk ikke opp noen lys før de ble fortalt av trikkere på anleget at de kanskje burde se på lade innstillingene nei :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vertical^ skrev (14 timer siden):

Hei dere!

Jeg ønsker noen råd/erfaringer angående dette med lading av elbil i fellesgarasjer (sameie). Jeg ønsker ikke å være "han" kjipe som går rundt og peker finger på alt, men i dette tilfellet så har jeg reagert litt.

Jeg opplever at elbileiere i sameiet har tatt seg til rette med stikkontakter de finner inne i garasjen (og utendørs som på bildet). Det jeg lurer på - er dette lov, og er det forsvarlig med tanke på brannsikkerhet? Det andre spørsmålet er hvem som faktisk betaler for strømmen når det lades slik som det gjør her?

Jeg vil da understreke at disse stikkontaktene ikke har blitt montert for elbillading - disse stikkontaktene har vært i bygget siden garasjen var ny i 2011.

Det som har forundret meg mest er innendørs i garasjen, hvor det finnes to stikkontakter på en langsgående skinne i taket. Her har en person strukket en skjøtekabel som må være 15-20 meter lang for å kunne lade bilen sin i garasjen. Altså punktet er åpenbart ikke lagt opp for hans lading. Dette kan jo umulig være forsvarlig?

Som sagt så ønsker jeg ikke være den personen, men jeg tenker på sikkerhet, samtidig som jeg må være ærlig og si jeg syns opplegget er rimelig frekt, om det er slik at disse bileierne heller ikke betaler for strømmen de bruker.

elbillading2.thumb.jpg.642213a15aa2c98ef13c717edba2fbc1.jpg

 

 

Om det ikke er altfor mange bilene så vil trolig sameiet/borettslaget spare en haug penger på fri lading via schuko. Alle andre løsninger er rådyre. Når det gjelder brann er det lite trolig, og trolig smelter kontakten om sikringen ikke går først. Når det gjelder betaling for strømmen så fremgår det ofte i bilen hvor mye man har ladet for. Alternativt kan man lese av speedometeret og betale utfra dette.

Har selv ladet på denne måten i lang tid, fungerer perfekt. Jeg ler av alle dem som har montert ladestasjoner til flerefoldige titusener.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Om det ikke er altfor mange bilene så vil trolig sameiet/borettslaget spare en haug penger på fri lading via schuko. Alle andre løsninger er rådyre. Når det gjelder brann er det lite trolig, og trolig smelter kontakten om sikringen ikke går først. Når det gjelder betaling for strømmen så fremgår det ofte i bilen hvor mye man har ladet for. Alternativt kan man lese av speedometeret og betale utfra dette.

Har selv ladet på denne måten i lang tid, fungerer perfekt. Jeg ler av alle dem som har montert ladestasjoner til flerefoldige titusener.

Helt til bygget brenner ned og du står personlig ansvarlig...

 

Les dsb sin lade guide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (7 minutter siden):

Om det ikke er altfor mange bilene så vil trolig sameiet/borettslaget spare en haug penger på fri lading via schuko. Alle andre løsninger er rådyre. Når det gjelder brann er det lite trolig, og trolig smelter kontakten om sikringen ikke går først. Når det gjelder betaling for strømmen så fremgår det ofte i bilen hvor mye man har ladet for. Alternativt kan man lese av speedometeret og betale utfra dette.

Har selv ladet på denne måten i lang tid, fungerer perfekt. Jeg ler av alle dem som har montert ladestasjoner til flerefoldige titusener.

Først og fremst er det eierene av elbilene som må ta kostnaden av å opprette ladepunkter, sameiet er ikke pliktig å dekke dette, dersom sameiet dekker det skal dette tjenest inn igjen i utleie av ladere, så det vil ikke koste sameiet noe som helst i utgangspunktet. 

Og jeg ler av alle dem som skulle spare noen kroner på å ikke ha et forskriftsmessig ladepunkt som får store innkortninger i forsikringen når det brenner :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...