Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (21 minutter siden):

Ja men det er irriterende når bilen foran bråbremser uten grunn. Eller syntes du at det er greit?

Nei det er såklart irriterende, ble bare overrasket over at du holdt mer avstand til Tesla pga de kan bråbremse. Da høres det ut som du kjører tettere ellers slik at bilen ikke kan bråbremse uten kollisjonsfare.

Kan dog aldri si jeg har kjørt bak en Tesla som har bråbremset 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei det er såklart irriterende, ble bare overrasket over at du holdt mer avstand til Tesla pga de kan bråbremse. Da høres det ut som du kjører tettere ellers slik at bilen ikke kan bråbremse uten kollisjonsfare.

Kan dog aldri si jeg har kjørt bak en Tesla som har bråbremset 

Jeg tåler en bråbrems om det er nødvendig. Da holder det fint med 3 sek regelen. Kjører jeg bak en tesla øker jeg gjerne til 5 sek fordi jeg da slipper å bråbremse når teslaen bråbremser. Det fleste våkner såpass når bilen bråbremser at de setter opp farten ganske raskt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (3 timer siden):

Bilen min også liker ikke større kjøretøy i motgående kjørefelt i venstresvinger med dårlig merking. Den bremser markant. Hvem blir skyldig den dagen bilen nødbremser "uten grunn" og bilen bak meg kjører inni meg? Greit nok at bilen bak skal holde avstand, men bilen min bør jo ikke fantombremse slik heller.

Denne er bombeklar, bilen bak skal holde nok avstand til at den skal kunne stanse, da man aldri kan ha god nok sikt til å se hva bilen foran bremset for. Og man skal alltid være oppmerksom på at noe uventet kan skje hvert millisekund.

Bilen bak får skylda i så nær sagt som alle tilfeller, med mindre vitner, videoer og saksfremstilling kan fortelle at bilen foran gjorde manøver for å fremkalle en ulykke, som f.eks. et filskifte over til filen ulykken skjedde i, som etterfølges av bråbremsing, og som da førte til at all sikkerhetsmargin ble spist opp/fjernet for bilen som lå bak. Eller en brakecheck...

Trestein skrev (28 minutter siden):

Ja men det er irriterende når bilen foran bråbremser uten grunn. Eller syntes du at det er greit?

Hva slags spørsmål er dette? Det er selvsagt lite greit at bil foran bråbremser tilsynelatende uten grunn eller ved f.eks. en brakecheck, men det er noe man MÅ ta høyde for i trafikken.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Denne er bombeklar, bilen bak skal holde nok avstand til at den skal kunne stanse, da man aldri kan ha god nok sikt til å se hva bilen foran bremset for. Og man skal alltid være oppmerksom på at noe uventet kan skje hvert millisekund.

Bilen bak får skylda i så nær sagt som alle tilfeller, med mindre vitner, videoer og saksfremstilling kan fortelle at bilen foran gjorde manøver for å fremkalle en ulykke, som f.eks. et filskifte over til filen ulykken skjedde i, som etterfølges av bråbremsing, og som da førte til at all sikkerhetsmargin ble spist opp/fjernet for bilen som lå bak. Eller en brakecheck...

Hva slags spørsmål er dette? Det er selvsagt lite greit at bil foran bråbremser tilsynelatende uten grunn eller ved f.eks. en brakecheck, men det er noe man MÅ ta høyde for i trafikken.

Selvfølgelig skal man ta høyde for det men det er irriterende når folk kjører ujevnt foran deg. Dessuten påvirker unødig bremsing hele trafikkflyten. En bråbrems kan forplante seg og lage kø på en strekning. Svært mange kjører med adaptiv cruisekontroll og dag blir dette overført til neste bil så til neste osv

Som sagt så når bilen foran kjører ujevnt så kjører jeg enten forbi eller legger meg så langt bak at jeg jevner ut hastighets variasjoner til kjøretøy foran. Er det en tesla venter jeg ikke. Bare antar at den kan bråbremse når som helst.

 

Men som sagt så kjører ikke alle som meg. Har kjørt over en million km uten bonustap på forsikringen

Lenke til kommentar
On 6/30/2023 at 2:34 PM, Hanhijnn said:

 

On 6/30/2023 at 9:00 AM, Zeph said:

 

Fuck fantombremsing på Y når du kjører med 'vanlig' cruisekontroll 
Gjerne konsistent mot:
1. Bakketopper
2. Når kameraene er for lavt plassert til å se veimerkningen, og den får panikk for parallel trafikk. 
3. Total panikk mot forkjørsveikryss hvor du klarer ikke å kjøre på innkjørende bil med mindre du gasser på for harde livet
4. Lastebil i motgående kjørefelt som holder filen sin 100% stødig 
5. Den går bananas vis det ikke er veimerking, men bare noen ganger 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (24 minutter siden):

Selvfølgelig skal man ta høyde for det men det er irriterende når folk kjører ujevnt foran deg. Dessuten påvirker unødig bremsing hele trafikkflyten. En bråbrems kan forplante seg og lage kø på en strekning. Svært mange kjører med adaptiv cruisekontroll og dag blir dette overført til neste bil så til neste osv

Som sagt så når bilen foran kjører ujevnt så kjører jeg enten forbi eller legger meg så langt bak at jeg jevner ut hastighets variasjoner til kjøretøy foran. Er det en tesla venter jeg ikke. Bare antar at den kan bråbremse når som helst.

 

Men som sagt så kjører ikke alle som meg. Har kjørt over en million km uten bonustap på forsikringen

Unnskyld, men gir du ACC skylden for jojo-kjøring? Den er ny. Høres nesten ut som du ikke har testet skikkelig ACC, for den driver jo og jevner ut hastighetsforskjellene om man ikke stiller den inn for å ligge klin inntil støtfangeren til bilen foran. Og de som stiller den inn for knapt, ville uansett drevet med å kjøre i stor fart frem til køen, før de må bremse hardt for å komme ned i fart.

Selv justerer jeg avstand slik at når jeg allerede er i køen, så vil jeg ha kort avstand for å fjerne luker som andre skal forsøke å bryte seg inn i, og fordi kø med kort avstand til bilen foran, gir kortere kø for alle. Og så har jeg mine gode og trygge 3-sekunders når jeg ligger på hovedveien, slik at jeg har tid til å redusere farten uten at det blir for hard bremsing, med mindre køen dukker opp rett bak en sving eller bakketopp

Det som virkelig skaper jojo-kjøring i trafikken, er alle disse tullingene som hopper inn i luker som akkurat gir plass til en bil, men som da fører til at man må bremse for ikke å kjøre i rævva på idiotene. Hadde folk i større grad akseptert at det er kø og det bare er å ta det kuli, så hadde trafikken flytt mye mer jevnt.

Og med ACC som er på, og ikke slår seg av hele tiden, så vil bilen følge på så det ikke oppstår gigantluker slik enkelte velger å kjøre. Jeg skjønner rett og slett ikke folk som blir stående og skape luker på flere billengder før de gidder å skli fremover, og så vil de ikke engang kjøre inn noe særlig luke foran seg før de stopper, og da med et hav av plass foran seg.

Som regel fører dette bare til større problemer, da fortetting av lukene kunne gitt åpning for at flere kommer seg gjennom ved f.eks. trafikkarbeid der kun en fil er i bruk, og uten alle disse gigantlukene, så hadde folk som er på vei ut fra en slik strekning, komme seg ut av den veibiten, så man kan sende en bolk med biler i motsatt retning.

Dette skjer daglig i en gate utenfor her jeg bor, der bilene som skal nordover har en rundkjøring bare  100 meter maks før lysregulering. På andre siden, for de som skal motsatt vei, så er det langt større område for å vente på grønt lys, som igjen gjør det vanskeligere å komme seg forbi rundkjøringen før de blir stoppet av vanlig lyskryss lengre ned i veien.

Eneste luken som er akseptabel, er ved inn og utkjøring fra rundkjøringen eller andre kryss, slik at de som ikke skal i hovedretningen med stor kø, får fritt leide selv om vi andre fremdeles må vente. Da får man og bedre flyt, kortere kø og blide medbilister fremfor sure grinebitere.

Men en alt for stor andel folk er idioter og egoister, og evner ikke å ta hensyn til andre, det eneste som gjelder er hensynet til seg selv...

Endret av Snowleopard
Utvidet avsnitt 2, så det ble mer utfyllende
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Unnskyld, men gir du ACC skylden for jojo-kjøring? Den er ny. Høres nesten ut som du ikke har testet skikkelig ACC, for den driver jo og jevner ut hastighetsforskjellene om man ikke stiller den inn for å ligge klin inntil støtfangeren til bilen foran.

Og de som stiller den inn for knapt, ville uansett drevet med å kjøre i stor fart frem til køen, før de må bremse hardt for å komme ned i fart.

Selv justerer jeg avstand slik at når jeg allerede er i køen, så vil jeg ha kort avstand for å fjerne luker som andre skal forsøke å bryte seg inn i, og fordi kø med kort avstand til bilen foran, gir kortere kø for alle.

det som virkelig skaper jojo-kjøring i trafikken, er alle disse tullingene som hopper inn i luker som akkurat gir plass til en bil, men som da fører til at man må bremse for ikke å kjøre i rævva på idiotene. Hadde folk i større grad akseptert at det er kø og det bare er å ta det kuli, så hadde trafikken flytt mye mer jevnt.

Og med ACC som er på, og ikke slår seg av hele tiden, så vil bilen følge på så det ikke oppstår gigantluker slik enkelte velger å kjøre. Jeg skjønner rett og slett ikke folk som blir stående og skape luker på flere billengder før de gidder å skli fremover, og så vil de ikke engang kjøre inn noe særlig luke foran seg før de stopper, og da med et hav av plass foran seg.

Som regel fører dette bare til større problemer, da fortetting av lukene kunne gitt åpning for at flere kommer seg gjennom ved f.eks. trafikkarbeid der kun en fil er i bruk, og uten alle disse gigantlukene, så hadde folk som er på vei ut fra en slik strekning, komme seg ut av den veibiten, så man kan sende en bolk med biler i motsatt retning.

Dette skjer daglig i en gate utenfor her jeg bor, der bilene som skal mordover har en rundkjøring bare  100 meter maks før lysregulering. På andre siden, for de som skal motsatt vei, så er det langt større område for å vente på grønt lys, som igjen gjør det vanskeligere å komme seg forbi rundkjøringen før de blir stoppet av vanlig lyskryss lengre ned i veien.

Eneste luken som er akseptabel, er ved inn og utkjøring fra rundkjøringen eller andre kryss, slik at de som ikke skal i hovedretningen med stor kø, får fritt leide selv om vi andre fremdeles må vente. Da får man og bedre flyt, kortere kø og blide medbilister fremfor sure grinebitere.

Men en alt for stor andel folk er idioter og egoister, og evner ikke å ta hensyn til andre, det eneste som gjelder er hensynet til seg selv...

Du må ha en fantastisk acc. Kjører det en bil foran deg som kjører 85 for så å plutselig endre hastighet til 60 fordi den så et rart hus eller lurer på om broen foran er brei nok til å møte lastebilen som kommer i mot så holder din altså konstant fart?

Som sagt så kjører jeg ofte med acc på på lengre turer. problemet er at kjører bilen foran meg stadige hastighets endringer fra 60 til 80 så vil bilen min også gjøre det. Om den bare bremser ned i 5 sek vil bilen min også gjøre det selv om jeg ligger med største avstand

Min ACC slår seg ikke av unntatt om bilen blir stående i ro over et gitt antall sek. Da må jeg togle en bryter på rattet for at den skal følge bilen foran

Idioter og egoister er det dem som fantombremser eller er det dem som legger seg langt bak?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Du må ha en fantastisk acc. Kjører det en bil foran deg som kjører 85 for så å plutselig endre hastighet til 60 fordi den så et rart hus eller lurer på om broen foran er brei nok til å møte lastebilen som kommer i mot så holder din altså konstant fart?

Gjør du deg dum nå med vilje? Det er jo ikke ACC sin skyld at bilen foran bremser, og hele funksjonen til ACC er jo å måle avstand og justere farten ned eller opp etter trafikken foran seg. Er ikke ACC om den holder farten og dundrer inn i bilen foran seg. Dette er et så forvridd og tullete konstruert problem, at det er utrolig at noen velger å skrive slikt. Men du har jo overrasket med slik før. Fremdeles totalt useriøst av deg.

Trestein skrev (6 minutter siden):

Som sagt så kjører jeg ofte med acc på på lengre turer. problemet er at kjører bilen foran meg stadige hastighets endringer fra 60 til 80 så vil bilen min også gjøre det. Om den bare bremser ned i 5 sek vil bilen min også gjøre det selv om jeg ligger med største avstand

Min ACC slår seg ikke av unntatt om bilen blir stående i ro over et gitt antall sek. Da må jeg togle en bryter på rattet for at den skal følge bilen foran

Altså, dette er slik ACC fungerer. Jojokjøringen er det jo ikke bilen med ACC som skaper, selv om den følger trafikken og jojo-kjører med. Det er det altså andre som skaper i utgangspunktet, og mest sannsynlig en idiot som ikke bruker eller har ACC, men bare en "dum" CC.

Ja, ACC slår seg av etter noen sekunders tilstand, og så må du aktivere den for at den skal fortsette. Med Kona så gjør jeg det enten ved å trykke lett på gassen eller ved å vippe opp bryteren som skal juster den satte ACC-hastigheten. Men jeg hadde mer enn gjerne sett at den heller fortsetter uten inngripen, men kommer med advarsel i display og ev. headup om at ACC er aktiv. Først om man setter bilen i park, tar av beltet eller åpner døren, bør den slå av ACC.

Trestein skrev (6 minutter siden):

Idioter og egoister er det dem som fantombremser eller er det dem som legger seg langt bak?

Fantombremsing er en effekt av at bilen ser noe som sjåføren ikke ser eller reagerer på. Kan ikke klandre noen for det, utenom produsenten. Men alle biler har en viss fantombremsing når forholdene ligger til rette for det, som f.eks. krappe svinger der bilen ser enten motgående kjøretøy på vei rett mot en, eller kjøretøy i det andre feltet i samme retning, dukker opp rett foran deg pga en sving til venstre om man ligger i vestre felt, eller motsatt om man svinger til høyre.

Å holde litt bedre avstand, gjør deg ikke til idiot eller egoist om du gjør det i trafikk som beveger seg i god hastighet. Gjør du det derimot i en kø der du skulle ligget rett bak støtfangeren til bilen foran, så...

Men siden du ikke klarte å lese det jeg skrev, heller ikke denne gangen, så skrev jeg egentlig ganske klart at idiotene var de som kaster seg inn i åpne luker og kanskje må bråbremse selv, eller fører til at bilisten man la seg foran må bråbremse. Forstod du det nå?

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Gjør du deg dum nå med vilje? Det er jo ikke ACC sin skyld at bilen foran bremser, og hele funksjonen til ACC er jo å måle avstand og justere farten ned eller opp etter trafikken foran seg. Er ikke ACC om den holder farten og dundrer inn i bilen foran seg. Dette er et så forvridd og tullete konstruert problem, at det er utrolig at noen velger å skrive slikt. Men du har jo overrasket med slik før. Fremdeles totalt useriøst av deg.

Her er det du skrev

Unnskyld, men gir du ACC skylden for jojo-kjøring? Den er ny. Høres nesten ut som du ikke har testet skikkelig ACC, for den driver jo og jevner ut hastighetsforskjellene om man ikke stiller den inn for å ligge klin inntil støtfangeren til bilen foran.

Altså, dette er slik ACC fungerer. Jojokjøringen er det jo ikke bilen med ACC som skaper, selv om den følger trafikken og jojo-kjører med. Det er det altså andre som skaper i utgangspunktet, og mest sannsynlig en idiot som ikke bruker eller har ACC, men bare en "dum" CC.

Så fantombremsing vil ikke gi jojo kjøring? Det er et Ja/Nei

Ja, ACC slår seg av etter noen sekunders tilstand, og så må du aktivere den for at den skal fortsette. Med Kona så gjør jeg det enten ved å trykke lett på gassen eller ved å vippe opp bryteren som skal juster den satte ACC-hastigheten. Men jeg hadde mer enn gjerne sett at den heller fortsetter uten inngripen, men kommer med advarsel i display og ev. headup om at ACC er aktiv. Først om man setter bilen i park, tar av beltet eller åpner døren, bør den slå av ACC.

Fantombremsing er en effekt av at bilen ser noe som sjåføren ikke ser eller reagerer på. Kan ikke klandre noen for det, utenom produsenten. Men alle biler har en viss fantombremsing når forholdene ligger til rette for det, som f.eks. krappe svinger der bilen ser enten motgående kjøretøy på vei rett mot en, eller kjøretøy i det andre feltet i samme retning, dukker opp rett foran deg pga en sving til venstre om man ligger i vestre felt, eller motsatt om man svinger til høyre.

Å holde litt bedre avstand, gjør deg ikke til idiot eller egoist om du gjør det i trafikk som beveger seg i god hastighet. Gjør du det derimot i en kø der du skulle ligget rett bak støtfangeren til bilen foran, så...

Her er ditt sitat igjen hva skriver du her

Unnskyld, men gir du ACC skylden for jojo-kjøring? Den er ny. Høres nesten ut som du ikke har testet skikkelig ACC, for den driver jo og jevner ut hastighetsforskjellene om man ikke stiller den inn for å ligge klin inntil støtfangeren til bilen foran.

Men siden du ikke klarte å lese det jeg skrev, heller ikke denne gangen, så skrev jeg egentlig ganske klart at idiotene var de som kaster seg inn i åpne luker og kanskje må bråbremse selv, eller fører til at bilisten man la seg foran må bråbremse. Forstod du det nå?

Har jeg sagt noe om dette i det hele tatt? Vi snakker om fantombremsing ikke alt mulig annet.

 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

 

Ja, når du begynner å antyde at det er ACC som skaper jojo-kjøring fremfor at den bare følger opp det som har skjedd foran, så må man jo lure på hva du egentlig mener. Men i stedet for å komme med en god forklaring på hva du faktisk mente, så graver du deg enda dypere ned i gjørma.

Trestein skrev (5 minutter siden):

Her er det du skrev

Unnskyld, men gir du ACC skylden for jojo-kjøring? Den er ny. Høres nesten ut som du ikke har testet skikkelig ACC, for den driver jo og jevner ut hastighetsforskjellene om man ikke stiller den inn for å ligge klin inntil støtfangeren til bilen foran.

Altså, dette er slik ACC fungerer. Jojokjøringen er det jo ikke bilen med ACC som skaper, selv om den følger trafikken og jojo-kjører med. Det er det altså andre som skaper i utgangspunktet, og mest sannsynlig en idiot som ikke bruker eller har ACC, men bare en "dum" CC.

Ja, ACC jevner ut ved at når den oppdager saktekjørende trafikk foran seg, så vil den dempe farten gradvis, men mindre man har stilt ACC'en for aggressivt. Men problemet har jo allerede skjedd foran seg, så bilen må jo ned i fart, som også bilene som kommer bak må gjøre, om det ikke har løst seg opp i mellomtiden.

 

Trestein skrev (7 minutter siden):

Så fantombremsing vil ikke gi jojo kjøring? Det er et Ja/Nei

Holder folk grei avstand, vil den ene fantombremsingen ha veldig lite å si. Hastighetsendringen vil korrigeres ganske fort ved at bilen øker farten igjen, og de bak kan bare følge opp. Så om du skal ha et ja/nei-svar, så vil det jeg skriver her, forklare hvorfor det blir et Nei på den.

Trestein skrev (10 minutter siden):

Har jeg sagt noe om dette i det hele tatt? Vi snakker om fantombremsing ikke alt mulig annet.

Jo, når du stiller dette spørsmålet, så forteller det veldig tydelig at du verken har lest godt nok det jeg skrev, eller forstod dette:

Trestein skrev (48 minutter siden):

Idioter og egoister er det dem som fantombremser eller er det dem som legger seg langt bak?

Som sagt, les på nytt og på nytt til du får med deg det som faktisk skrives, og ikke hva du initialt trodde du mente jeg skrev.

Forøvrig, nå skal jeg på jobb, og kommer ikke til å fortsette på denne avsporingen, så dette er (forhåpentligvis) mitt siste innlegg om dette, med mindre du igjen klarer å trekke ut en fullstendig misforståelse jeg må rett opp i.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Ja, når du begynner å antyde at det er ACC som skaper jojo-kjøring fremfor at den bare følger opp det som har skjedd foran, så må man jo lure på hva du egentlig mener. Men i stedet for å komme med en god forklaring på hva du faktisk mente, så graver du deg enda dypere ned i gjørma.

Ja, ACC jevner ut ved at når den oppdager saktekjørende trafikk foran seg, så vil den dempe farten gradvis, men mindre man har stilt ACC'en for aggressivt. Men problemet har jo allerede skjedd foran seg, så bilen må jo ned i fart, som også bilene som kommer bak må gjøre, om det ikke har løst seg opp i mellomtiden.

 

Holder folk grei avstand, vil den ene fantombremsingen ha veldig lite å si. Hastighetsendringen vil korrigeres ganske fort ved at bilen øker farten igjen, og de bak kan bare følge opp. Så om du skal ha et ja/nei-svar, så vil det jeg skriver her, forklare hvorfor det blir et Nei på den.

Jo, når du stiller dette spørsmålet, så forteller det veldig tydelig at du verken har lest godt nok det jeg skrev, eller forstod dette:

Som sagt, les på nytt og på nytt til du får med deg det som faktisk skrives, og ikke hva du initialt trodde du mente jeg skrev.

Forøvrig, nå skal jeg på jobb, og kommer ikke til å fortsette på denne avsporingen, så dette er (forhåpentligvis) mitt siste innlegg om dette, med mindre du igjen klarer å trekke ut en fullstendig misforståelse jeg må rett opp i.

Avsporingen tror jeg du står for.

Jeg kommenterte kun at fantombremsing også angår andre trafikanter enn dem som kjører bilen som fatombremser. De som kjører bak for eksempel

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (18 timer siden):

Fuck fantombremsing på Y når du kjører med 'vanlig' cruisekontroll 
Gjerne konsistent mot:
1. Bakketopper
2. Når kameraene er for lavt plassert til å se veimerkningen, og den får panikk for parallel trafikk. 
3. Total panikk mot forkjørsveikryss hvor du klarer ikke å kjøre på innkjørende bil med mindre du gasser på for harde livet
4. Lastebil i motgående kjørefelt som holder filen sin 100% stødig 
5. Den går bananas vis det ikke er veimerking, men bare noen ganger 

Punkt 1, 2 og 3 har jeg aldri vært borti. Tror dette kan være noe individuelt.

Men har nylig lest at man kan sette bilens reaksjon fra "treg" til "rask". Det skal visstnok hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...