Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Tronhjem skrev (25 minutter siden):

Jeg snakker også om at kravet mange stiller til lang rekkevidde før de vurderer elbil er for de fleste en følelse og ikke en nødvendighet. Det er hva jeg har erfart etter å ha kjørt helelektrisk i noen år. Det fungerer alldeles utmerket med en elbil som går i 2-3 timer på motorveien før batteriet må lades opp.

Du må også huske at hverdagen er ganske annerledes utenfor det sentrale østlandet. Lade-infrastrukturen er mye mer spredd, og vintrene kan være tildels mye kaldere og mye mer nedbør. Alt det gjør at kravet til rekkevidde/batterikapasitet går opp.

Tronhjem skrev (26 minutter siden):

Bilen jeg kjører i dag har et 80 kWh stort batteri som gir ca. 40 mils rekkevidde på sommerføre. Det veier sikkert rundt 600 kg. Den vekten vil jeg ikke karakterisere som unødvendig. Skal bilen være praktisk anvendelig på langtur, noe jeg anser som en selvfølge for en personbil, bør den ha såpass rekkevidde.

Det høres ut som en ganske ineffektiv elbil. Men helt enig i at den bør ha minst såpass rekkevidde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (2 timer siden):

Bare tull med Hybrid. Man ender jo bare opp med masse ekstra avgifter og slike meldinger:

Screenshot_20230623_151237_Snapchat.thumb.jpg.0ae9add390ef8aa841da1b731a05c1f0.jpg

😛

 

Nei det er jeg ikke helt enig i.

Det er alltid lurt å sjekke hvilke modeller som sliter og har slitt med feil/mangler, på den måten kan man avdekke fremtidige problemer. De beste hybridene er langt mer driftsikre enn de dårligste elbilene (med tanke på feil/mangler) så det viktigste er nok å velge en bil som ikke er nedlesset i feil - spesielt om man skal kjøpe brukt.

Det er ikke slik at en hybrid automatisk har mer problemer enn en elbil, og som en digresjon er det elbil fra stort sett 1 merke som har toppet den statistikken de siste 10 årene på rad. En elbil er også den bilen med flest feil pr solgte bil siden 2010, også fra samme merke. 

Idag får man gode deals på 2-3 år gamle hybrider, så det kan absolutt være en smart løsning for noen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Destinasjonslading for hotell, parkar og kjøpesenter osv er viktig. Å måtte finne hurtiglading nært hotellet og så sitte der i 30-45 minutt er ikkje artig. Er det ein plass med fleire hotell og eit har lading så blir det prioritert om ikkje prisen er godt over det som det kostar meg å finne ein hurtigladar, og sitte der og vente.
Hurtiglading er jo ikkje bra for batteriet så jo meir normal/sakte (AC) ein kan lade jo betre.

Når det gjeld PHEV så er dei fine til sitt bruk. Skal ein trekke 1500kg hengar med elbil så blir det ein svært dyr bil ein må kjøpe. Tidlegare så var det jo knapt elbilar som kunne trekke hengar. Til småkøyring er slike perfekt til sidan det ikkje slit på ein ICE ved kald start osv. Kald motor brukar også mykje meir drivstoff, og for diesel så vil heller ikkje brenning av partiklar fungere ved kald motor.

Foreldra mine har ein Golf GTE som fungerer perfekt for dei. Brukar batteri til det det meste og fyller tanken kun når dei er på lenger tur. Ellers er bensintanken rett over reserve så ikkje lyset er på.
Tidlegare så køyrde dei til ein vognpark og der var det ikkje lading. Det elektriske anlegget var ikkje dimensjonert for dette. Var også fleire mil til næraste hurtigladar. Då er det greit å kunne ha eit alternativ.
Den kan også trekke 1500kg noko som det vel kun var Model X som kunne når bilen vart kjøpt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 timer siden):

Ja man kan selvfølgelig velge å se bort fra forbrenningsmotoren som jo blir til ved ren magi. Funker vel det og for noen...

Batteri-mineraler er en begrenset ressurs. For å maksimere elektrisk kjøring bør batteriene være små sånn at det rekker til flest mulig kjøretøy. Fossilmotorer har mye bedre tilgang på råstoffer så det er ikke resursmessig et problem at elbilene inneholder en fossilmotor. Men fossilen kan godt være liten, kun dimensjonert for etterlading av batteriet, så det ikke blir så mye vekt å drasse på som man ville hatt med en stor fossilmotor, eller ennå verre, et stort batteri.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Batteri-mineraler er en begrenset ressurs. For å maksimere elektrisk kjøring bør batteriene være små sånn at det rekker til flest mulig kjøretøy. Fossilmotorer har mye bedre tilgang på råstoffer så det er ikke resursmessig et problem at elbilene inneholder en fossilmotor. Men fossilen kan godt være liten, kun dimensjonert for etterlading av batteriet, så det ikke blir så mye vekt å drasse på som man ville hatt med en stor fossilmotor, eller ennå verre, et stort batteri.

Men så skal du og drasse på denne væska med karbonrikt innhold, som i dette tilfellet tvangsforbrennes fordi det i normal bruk ikke var behov for denne og den eldes dårlig. Noe ekstra batterikapasitet for å unngå dobbel drivlinje, og å unngå et behov for denne tvangsforbrenningen, er neppe noe værre i det lange løp.

Batteriene til hybrider har ofte en litt annen karakter, slik jeg har forstått, enn batterier til en ren BEV pga litt andre krav til virkningen, gjør at man gjerne får mer batteri per kg med bev-optimale batterier. Da tar man fort igjen bedre rekkevidde på batteriene, inkludert vekten på den fjernede ice-motoren og komponenter som ikke lengre er behov for), for samme totalvekten.

Når vi får batterier som kan lades på 5-10 minutter, kan vi godt klare oss med mindre batterier i en god del biler som hovedsakelig brukes som bybiler, og dermed over bare korte avstander og mellomlange (250-300 km rekkevidde). Trenger man mer energi for å klare lengre kjøring, så er ikke et 5-10 minutter stopp så forferdelig, i motsetning til et stopp på 30-45 minutter.

En bil som beviser nettopp det, er jo Hyundai Ioniq 28 kW. Lader seg "full" (nok) på 15-20 minutter på lader som kan gi minst 70 kW effekt, og dermed blir en rent effektiv bil på langtur tross lite batteri.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Men så skal du og drasse på denne væska med karbonrikt innhold, som i dette tilfellet tvangsforbrennes fordi det i normal bruk ikke var behov for denne og den eldes dårlig. Noe ekstra batterikapasitet for å unngå dobbel drivlinje, og å unngå et behov for denne tvangsforbrenningen, er neppe noe værre i det lange løp.

Tja, en liten 100 kg fossilmotor (inkl tilbehør) eller 100 kg ekstra batterivekt (50-100 km ekstra rekkevidde avhengig av bil og forbruk). Jeg hadde glatt valgt fossilen til mitt bruksmønster. Har ikke noe problem med å bruke opp tanken to ganger i året så jeg slipper den type meldinger.

Husk også at strøm og hydrokarboner er redundante drivstoff, i motsetning til ren el eller ren hydrokarbon. Noe som viste seg å være veldig kjekt i Ukraina når oljelagre ble bombet og når strømmen gikk om hverandre. Vi er tross alt naboer til Russland og litt for naive og godtroende om alt vi tar for gitt. Redundans er en god ting. Hjemme har jeg både panelovner, varmepumpe og peis. Redundant varme. Sånn at ikke jeg eller vannet fryser om strømmen går eller varmepumpa streiker når jeg er på reise. PHEV med liten etterlader-motor slik jeg beskrev det, bør kunne kjøres rundt med tom tank til daglig uten at bilen klager, om man ikke planlegger å bruke fossilmotoren på lang tid. Skjønt til det bruksmønsteret kunne man droppet fossilen og bare gått for elbil med lite batteri. Leaf 2013 eller noe sånt burde passe det scenariet godt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Tja, en liten 100 kg fossilmotor (inkl tilbehør) eller 100 kg ekstra batterivekt (50-100 km ekstra rekkevidde avhengig av bil og forbruk). Jeg hadde glatt valgt fossilen til mitt bruksmønster. Har ikke noe problem med å bruke opp tanken to ganger i året så jeg slipper den type meldinger.

Husk også at strøm og hydrokarboner er redundante drivstoff, i motsetning til ren el eller ren hydrokarbon. Noe som viste seg å være veldig kjekt i Ukraina når oljelagre ble bombet og når strømmen gikk om hverandre. Vi er tross alt naboer til Russland og litt for naive og godtroende om alt vi tar for gitt. Redundans er en god ting. Hjemme har jeg både panelovner, varmepumpe og peis. Redundant varme. Sånn at ikke jeg eller vannet fryser om strømmen går eller varmepumpa streiker når jeg er på reise. PHEV med liten etterlader-motor slik jeg beskrev det, bør kunne kjøres rundt med tom tank til daglig uten at bilen klager, om man ikke planlegger å bruke fossilmotoren på lang tid. Skjønt til det bruksmønsteret kunne man droppet fossilen og bare gått for elbil med lite batteri. Leaf 2013 eller noe sånt burde passe det scenariet godt.

Skulle gjerne hatt en kombipeis som kan ta både olje/parafin og ved, men det er verken plass eller mulig å ettermontere i leiligheta, i tillegg til at det er umulig. Kan sikkert skaffe meg "falsk peis", men de er vel mer for det visuelle, og gir ikke så mye varme utenom om man får væsken over seg.

Større sjanse for at jeg kan få montert en husbatteri-løsning, men solcellepaneler er umulig. Men kan sikkert fylle det i perioder der strømmen er nesten gratis. Må i tilfelle vente til jeg kan bytte vinduene med noen som dobler som solcellepanel på, som er gjennomsiktige nok til at borettslaget ikke klager.

Redundansen i forhold til transport, er offentlig transport her jeg bor, eventuelt bil fra bilpool eller bilutleie-firma.. Men nå er det jo heller ikke slik at strømmen plutselig forsvinner fra bilen om strømmen går i nettet her. Skal vel i de fleste tilfeller klare å komme meg til et sted jeg kan fylle batteriet, uten å tappe det for mye på hjemveien.

Og jobben som er 7 minutter unna, har vel reserve-aggregat pga at det er kritisk virksomhet, så jeg kan i krisesituasjon forflytte meg dit. Campinggassovn kan nok medbringes sammen med noen gassbokser om jeg er i tvil på om jeg får tak i varm mat.

Vet riktignok ikke hvor nærmeste bomberom er, om man skulle komme i en slik situasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Då var Model Y SR bestilt. Litt meir enn eg hadde tenkt å bruka, men det er forhåpentlegvis ein god pris.

Siste eg såg på av andre bilar var ID.3, men den hadde ikkje høgttalarar bak med mindre det var Max-utgåva... 😑 Og 360-kamera var låst bak Førerassistentpakke+ til mange titusen som det ikkje var så mange av på Finn. Då var det takk og farvel til VW.

Ellers er eg veldig nøgd med Enyaq etter snart eit år eigarskap, sjølv om OTA-opplegget til Skoda og VAG er ei lita tragedie. Det er veldig mykje eg likar med denne bilen og lite å klaga på, men den er litt for dyr i dagens marknad med mindre du kjøper på ein god kampanje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Då var Model Y SR bestilt. Litt meir enn eg hadde tenkt å bruka, men det er forhåpentlegvis ein god pris.

Siste eg såg på av andre bilar var ID.3, men den hadde ikkje høgttalarar bak med mindre det var Max-utgåva... 😑 Og 360-kamera var låst bak Førerassistentpakke+ til mange titusen som det ikkje var så mange av på Finn. Då var det takk og farvel til VW.

Ellers er eg veldig nøgd med Enyaq etter snart eit år eigarskap, sjølv om OTA-opplegget til Skoda og VAG er ei lita tragedie. Det er veldig mykje eg likar med denne bilen og lite å klaga på, men den er litt for dyr i dagens marknad med mindre du kjøper på ein god kampanje.

Hvorfor bytter du bil? Eller blir det 2?

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Hvorfor bytter du bil? Eller blir det 2?

Det blir to.

@Hanhijnn 448 844,- ferdig levert for SR med raud lakk, svart interiør. Utan AP, FSD og vinterhjul. Planen er å kjøpa andre dekk enn Tesla leverer, men det kan vente til vinteren kjem.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Det blir to.

@Hanhijnn 448 844,- ferdig levert for SR med raud lakk, svart interiør. Utan AP, FSD og vinterhjul. Planen er å kjøpa andre dekk enn Tesla leverer, men det kan vente til vinteren kjem.

Ikke verst det, kun rundt 50k mer enn det jeg betalte for min SR 21 modell, faktisk. Den har også RWD vel? Tror du det kan bli et problem om vinteren isåfall? 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nice! Du får den nye rødfargen da? 

Neppe, siden det er en RWD. Dessuten skrev han vel at han ikke liker den nye rødfargen, så han ble glad for at det er forskjellige fargevalg.

Zeph skrev (1 time siden):

Eg er glad dei ikkje har like fargar på SR som LR, for Cherry Red som LR har likte eg ikkje så godt. Då kunne det blitt blå i staden for, men med blå Enyaq ville eg ha raud bil.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja se der ja! Det var noe jeg gikk glipp av.

Grom begge rødfargene uansett.

Riktignok begynner de/har de begynt å levere RWD med BYD-batterier, men det er ikke noe man får velge selv. Men er det BYD-batterier, så er det garantert Berlin-bil. Men det er vel for tidlig å få disse i alle farger, så tipper det er sort og hvit foreløpig.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501

Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Det blir to.

@Hanhijnn 448 844,- ferdig levert for SR med raud lakk, svart interiør. Utan AP, FSD og vinterhjul. Planen er å kjøpa andre dekk enn Tesla leverer, men det kan vente til vinteren kjem.

MYE bil for pengene ja. Er ikke "standard" AP inkludert i bilens stock utstyrsliste nå altså? eller er det bare på SR?

Godt valg uansett!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...