Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (3 timer siden):

model Y om den er "stor nok" for folk flest. Ser ut som det er en del plass inni pga design valg. 

Ikke begynn å sammenligne med Model Y-størrelse på denne 😛

Bare frunken i Model Y er jo nesten 40% av bagasjerommet til EX30.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (17 minutter siden):

IMG_8540.thumb.jpeg.1eddc3c63956140e06352e604b5e32ce.jpegIMG_8540.thumb.jpeg.1eddc3c63956140e06352e604b5e32ce.jpegIMG_1264.thumb.png.d7f8f5275b0580b211a98d596e743302.pngIMG_1265.thumb.jpeg.ba49b9e64d6df5388cce223e5100a645.jpeg
 

kan se ut som høsten blir en fin tid å kjøpe bil på.

Og vondt verditap for de som fikk levert bil i desember ‘22 rushet.

IMG_1276.jpeg

Ser at Enyaqen er en sånn Tour edition som er en ribba modell. Ikke LED lys rund baut, ikke Matrix en gang, ikke travel assist, ikke el bakluke osv. Pluss at ekstrautstyret er dyrere på Tour enn på standard versjon.
Så de rundt 80% som tok ut en Enyaq i desember ‘22 kan sove godt om natta. Dette lukter mer at Møller bestilte en haug med underutstyrte biler som de ikke får solgt..

EQC har det jevnt og trutt vært kampanje på med 65-100k besparelse så, tja..

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Retroman said:

EQC har det jevnt og trutt vært kampanje på med 65-100k besparelse så, tja..

Det meste av dette er dessverre bare bullshit. "Sparer" 100 tusen sett opp mot teoretisk nybilpris i dag. Men selve bilene ble registrert 2022 og har stått 6-7 måneder på en kai og rustet. Nå er de i ferd med å brenne inne med de og må dumpe prisen før de blir enda mindre verdt. Forhandlernes grådighet betyr til syvende og sist at de har skutt seg i foten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne bilen er så definitivt på størrelse med Kona 2024, så mindre enn TM3 og TMY). Ikke sammenlignbare med Teslaene. De strategiske målene sett mot Kona er som følger (EX30 vs 2024 Kona):

Lengde 429 vs 435,5
Bredde 184 vs 182,5
Høyde 155 vs 157,5

Ut fra motor sin artikkel, så snakker vi bakhjulsdrift eller 4WD, mot forhjulsdrift på Kona. Pga motor bake, er bagasjerommet derfor bare 318, men 69 liter kommer under plata, så i realiteten burde de si 249 liter når vi ser på hvordan det måles på Kona, dog får nye Kona hele 466 liter, mot 322 på 1. Gen.

Riktignok er det stort sett flatt under i EX30, bortsett fra en skråkant mot baksetene, men det er det og i Kona 2019. Plateløsningen virker identisk, men det er mer isoporlignende greier i Kona, som kan fjernes om man ønsker.

Større frunk på nye Kona (7 l mot 37 på Kona) er mer praktisk selvfølgelig, og Kona får både V2L og har "Utility mode" som kan sammenlignes med Tesla sin Camper mode". Intet som tyder på at denne får V2L eller "campermode" av det jeg har lest.

Den får tilhengervekt fra 1000-1600 kg avhengig av drivlinje, som er langt bedre, nye Kona leser jeg kun "over 1000 kg", uten mer spesifikasjoner. EX30 tar 75 kg på taket, mot Kona sine 80 kg.

Den får hele 22 kW ombordlader (Kun 4WD Ultra) som gir kjemperask lading på visse destinasjonsladere/offentlige gateladere, mot 11 kW på Kona, og på hurtiglading vil den støtte opp til 153 kW (135 på minste "motorisering"), mot Konas stusselige 78 (har jeg oppnådd i praksis selv) som og den nye får, men dog med lengre tid med toppfart loves det.

EX30 vil dog bli en "kvikk rakker" med hhv 5,7 s, 5,3 s og 3,6 s på 0-100, mot 7,6 (tester viser dog 6,9 s i praksis) på 1. gen, 2024 finner jeg ikke disse tallene for.

Endret av Snowleopard
Flytta ene setningen opp i forrige avsnitt...
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Retroman said:

Ser at Enyaqen er en sånn Tour edition som er en ribba modell. Ikke LED lys rund baut, ikke Matrix en gang, ikke travel assist, ikke el bakluke osv. Pluss at ekstrautstyret er dyrere på Tour enn på standard versjon.
Så de rundt 80% som tok ut en Enyaq i desember ‘22 kan sove godt om natta. Dette lukter mer at Møller bestilte en haug med underutstyrte biler som de ikke får solgt..

EQC har det jevnt og trutt vært kampanje på med 65-100k besparelse så, tja..

Tour edition gjelder IV80X, så vidt jeg vet.
Kampanjen for IV80 gjelder MAX utstyrsgrad, altså en greit utstyrt bil?

Gjennom Dahles-Auto Fredrikstad, så kan du legge til Plus- pakke for 37.500,- (ordinært 75.625)

image.thumb.png.754a66ac628be5328794232b7f9869ba.png

Da ender en godt utstyrt IV80X med metallic lakk, 3 års service og vinterdekk på 536 500

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Den får hele 22 kW ombordlader

Kun på høyeste utstyrsgrad. Jeg liker virkelig denne bilen og prøver å konfigurere en. Men enten er volvos nettside hinsides treg eller så er det altfor mye som gjør det samme akkurat nå. Noen som gidder å legge ut priser og specs på alle versjoner og utstyrsversjoner? Dette ser ut til å ta minst et par timer å få hentet sånn som det ser ut nå.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

Kun på høyeste utstyrsgrad. Jeg liker virkelig denne bilen og prøver å konfigurere en. Men enten er volvos nettside hinsides treg eller så er det altfor mye som gjør det samme akkurat nå. Noen som gidder å legge ut priser og specs på alle versjoner og utstyrsversjoner? Dette ser ut til å ta minst et par timer å få hentet sånn som det ser ut nå.

Ja, selvsagt må det være noe som lokker en til å bestille dyreste. Her var det ikke meningen man skulle være fornuftig å legge seg på mellomversjonen, bakhjulstrekkeren med største batteriet. 😉

Sjekk ut TEK sin artikkel, den hadde ihvertfall mye info:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/P4wgbJ/her-er-volvos-ex30-blir-lynkjapp-og-faar-hengerfeste

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Volvo sin ex30 konfigurator har krasjet helt, står at den ikke er tilgjengelig. Men det er vel naturlig å anta at prisen er "fra" og +, +, + alt mulig. Den koster nok veldig fort 500 tusen. 

"Firehjulsdrevne Twin Motor Performance kommer i Plus-utgave for 426.900 kroner, og i Ultra mot påslag på 20.000."

https://www.motor.no/bil/prisbombe-fra-volvo-venter-storsalg-av-ex30/250117

Lenke til kommentar

Definitivt spennende nyheter med nye Volvo EX30! Virker som man får mye bil for pengene her. Bra rekkevidde, bra akselerasjon og Volvo kvalitet som vanligvis koster mye, mye mer. Dog ikke spesielt begeistra for designet også blir den litt i det minste laget. Altfor lite bagasjeplass blant annet. 

PgUp skrev (3 timer siden):

Dette er en mye mindre bil enn model 3.

Det sier litt isåfall. Jeg som føler Model 3 er nesten i det minste laget fra før av 😛 Tror nok dette fort kan bli en hit for pensjonister, først og fremst. Bilen ser ikke spesielt "ungdommelig" ut spør du meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (35 minutter siden):

Definitivt spennende nyheter med nye Volvo EX30! Virker som man får mye bil for pengene her. Bra rekkevidde, bra akselerasjon og Volvo kvalitet som vanligvis koster mye, mye mer. Dog ikke spesielt begeistra for designet også blir den litt i det minste laget. Altfor lite bagasjeplass blant annet. 

Det sier litt isåfall. Jeg som føler Model 3 er nesten i det minste laget fra før av 😛 Tror nok dette fort kan bli en hit for pensjonister, først og fremst. Bilen ser ikke spesielt "ungdommelig" ut spør du meg. 

Synes den ser moderne ut med lyktene. Rav 4 føler jeg ser gubbete ut hehe. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (40 minutter siden):

Definitivt spennende nyheter med nye Volvo EX30! Virker som man får mye bil for pengene her. Bra rekkevidde, bra akselerasjon og Volvo kvalitet som vanligvis koster mye, mye mer. Dog ikke spesielt begeistra for designet også blir den litt i det minste laget. Altfor lite bagasjeplass blant annet. 

Det sier litt isåfall. Jeg som føler Model 3 er nesten i det minste laget fra før av 😛 Tror nok dette fort kan bli en hit for pensjonister, først og fremst. Bilen ser ikke spesielt "ungdommelig" ut spør du meg. 

Det er på størrelse med feks Peugeot e2008, som for få år siden var den mest populære størrelsen bil. Hva som er godt nok som familiebil vil jo variuere med bruk og størrelse på familie, men for en norsk gjennomsnittsfamilie funker nok dette bra. Vil overaske meg stort om dette ikke blir en salgssuksess fra Volvo. Priset som feks Stellantissøskenene, men med mer power og ikke minst mulighet for solid taklast og hengerfeste. Hvor bra designet er, kommer iallefall litt an på øyet som ser, men man skal vel ha bra spesiell smak for å ikke se at Volvo og Polestar er blandt de fresheste på designfronten for tiden.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (46 minutter siden):

Synes den ser moderne ut med lyktene. Rav 4 føler jeg ser gubbete ut hehe. 

Jo forsåvidt enig i det :) Har dog aldri vært noe særlig fan av Volvo generelt, spesielt bakfra. Men ja, designet kommer en på øyet som ser som AL sier over. Volvo har jo vært et populært bilmerke i Norge i mange år og det er en haug av de på norske veier. Men SUVene deres er jo priset noe vanvittig, selv til "premium" merke å være. Med det sagt tror jeg også denne kan bli en salgssuksess, dog ikke på liklinje ala Model Y og ID 4. For det tror jeg den fort blir for liten, selv med solid taklast. Det hjelper ikke så mye med passasjerplassen, dessverre. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...