Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Ikke når man har en agenda tydeligvis, som jo et par tre "glupinger" her har.

"jeg lurer på hvordan det er med service rundt Tesla, denne bilen jeg ser på har vært inne til endel småfiks over 2 år"

"Her er oversikten fra siste Autoindex"

Dette er et overgrep i visse kretser. Så det gjelder å trå varsomt 😅

Lenke til kommentar

Syns pressen skaper mye forvirring og til dels fortviling for oss som har skrevet kontrakter med slike overskrifter, det var det samme de skrev om IONIQ 5 for litt siden og. De har ikke kuttet noen priser, men de tilbyr bilene nå i varianter med mindre utstyr for å ha modeller med lavere startpris, men det har ikke vært noen priskutt på eksisterende modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Hvor står det at jeg mener det?

Det jeg prøvde å få fram er at ingen av de sakene var relatert til drivlinjen. At det er problemer av generell art, som kan forekomme på biler, uansett type drivlinje.

Temaet i tråden handlet om en feilliste på en brukt Tesla, og hvorvidt det er normalt, og noe man bare må forvente på en moderne nybil. Du avsluttet innlegget ditt med

Sitat

Nye moderne biler generelt har andre problemer enn gamle enklere biler. Uansett drivlinje.

Så fra sammenhengen du kommenterte i, så fremstod innlegget ditt som at du stemte oppunder dette. Derav det første avsnittet i mitt innlegg. Mulig jeg misforsto deg.

Sitat

På ingen måte. Du "leser" utrolig mye utav et par korte setninger. Mesteparten må komme fra et annet sted?

Igjen, hvor stod det??? Nå blir jeg virkelig forvirret her.

De neste to avsnittene var generelle kommentarer til tråden, ikke deg spesifikt. Siden du var sitert i innlegget tolket du det som rettet mot deg, forståelig nok, så det var nok litt uklart fra min side. Burde sikkert laget et innlegg til for den delen.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Evil-Duck said:

Syns pressen skaper mye forvirring og til dels fortviling for oss som har skrevet kontrakter med slike overskrifter, det var det samme de skrev om IONIQ 5 for litt siden og. De har ikke kuttet noen priser, men de tilbyr bilene nå i varianter med mindre utstyr for å ha modeller med lavere startpris, men det har ikke vært noen priskutt på eksisterende modeller.

Jeg har et generelt inntrykk av forhandlerne/importørene i Norge forsøker å "dumpe" prisene for å svare på Tesla, som faktisk dumpa prisen.

Men de har ingen mulighet til å gjøre det med mindre produsenten er med på det, og så blir det forskjellige nesten løsninger. Tror ikke det er så lett for produsentene å få regnearkene til å gå opp med kronekursen som er nå. Når de satt i januar og kalkulerte på om de skulle sette opp prisen med 15 eller 20 prosent. 

Og så satt plutselig en av bestselgerne ned prisen med 20%...

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Jeg har et generelt inntrykk av forhandlerne/importørene i Norge forsøker å "dumpe" prisene for å svare på Tesla, som faktisk dumpa prisen.

Men de har ingen mulighet til å gjøre det med mindre produsenten er med på det, og så blir det forskjellige nesten løsninger. Tror ikke det er så lett for produsentene å få regnearkene til å gå opp med kronekursen som er nå. Når de satt i januar og kalkulerte på om de skulle sette opp prisen med 15 eller 20 prosent. 

Og så satt plutselig en av bestselgerne ned prisen med 20%...

Ja, priskrig er sikkert kjempebra for et Tesla som allerede i Q1 såvidt hadde positiv kontantstrøm. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, uname -i said:

Ja, priskrig er sikkert kjempebra for et Tesla som allerede i Q1 såvidt hadde positiv kontantstrøm. 

Ja det vil jeg si.

Man kan jo tenke at Tesla klarer å dra en Gillette her.

EDIT:
Ved å senke marginene sine maks i den tiden / markedene hvor konkurrenter prøver å etablere seg.

I tillegg å ha egen produksjon på knapphets/prisdrivende produkter (batterier). Så klarer man å lage et godt nok produkt, så billig og fortsatt gå i pluss, at etableringsfasen for konkurrenter blir så dyr at de bare må kaste inn håndkleet.

Selv om man ser et umettelig marked, så har man ikke det som trengs for å konkurrere i nye segment

https://www.businessinsider.com/china-auto-sales-automakers-ford-gm-making-losing-market-share-2023-4?r=US&IR=T

Screenshot 2023-06-05 at 14.10.16.png

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Feil, diskusjonen dreide seg om begge de to modellene...

Feil tolket av dere begge , når jeg refererte til 1, 2,3,4,5… [serie] navnene for størrelses logikken dems sa jeg uttrykkelig at gamle i3 var et unntak. Og nye 3-serie baserte i3 som er lansert i Kina faller selvsagt inn i nummer/størrelses konseptet dems igjen.
 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Just now, uname -i said:

Gilette? At de selger bilen med tap og tar det igjen på å selge kjempedyre dekk og sånt?

Oppdaterte litt mer over, var litt rask til å trykke publish.

Gilette kontrollerer fabrikkene som klarer å lage gode barberblader. Så for å etablere seg, så må man faktisk bygge en fabrikk som koster mye penger. Og dersom konkurrentene dine starter en priskrig rett etter at du har investert masse penger i produksjon, som kaster kalkylen din på hodet, så gjør det vondt

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Oppdaterte litt mer over, var litt rask til å trykke publish.

Gilette kontrollerer fabrikkene som klarer å lage gode barberblader. Så for å etablere seg, så må man faktisk bygge en fabrikk som koster mye penger. Og dersom konkurrentene dine starter en priskrig rett etter at du har investert masse penger i produksjon, som kaster kalkylen din på hodet, så gjør det vondt

Du har fremdeles ikke klart å forklare hvorfor det er så bra at Tesla selger bilen med liten eller negativ inntjening og hva det har med Gilette å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Det er nok sant, men påstanden min står uansett.

Påstanden din at gamle i3 ikke er en stor bil (men ganske liten) er helt riktig. Og jeg er helt enig med deg 🙂

Jeg har aldri kommet med en påstand at gamle i3 er en stor bil som du siterte meg på. Om du mener det har du feiltolket det jeg har skrevet.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
51 minutes ago, uname -i said:

Ja, priskrig er sikkert kjempebra for et Tesla som allerede i Q1 såvidt hadde positiv kontantstrøm. 

Nå tjener jo tesla mer per solgte ebil enn alle andre, er verre med ford som taper på hver mach-e og i tillegg må lokke med lånekampanje med lav rente.

 

spacer.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (Akkurat nå):

Nå tjener jo tesla mer per solgte ebil enn alle andre, er verre med ford som taper på hver mach-e og i tillegg må lokke med lånekampanje med lav rente.

Bedre å subsidiere 5% av bilproduksjonen med 95% lønnsomt bilsalg enn å være stuck med 100% av produksjonen i et segment hvor det er en omfattende priskrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (40 minutter siden):

Feil tolket av dere begge , når jeg refererte til 1, 2,3,4,5… [serie] navnene for størrelses logikken dems sa jeg uttrykkelig at gamle i3 var et unntak. Og nye 3-serie baserte i3 som er lansert i Kina faller selvsagt inn i nummer/størrelses konseptet dems igjen.
 

Det at 1. gen. i3 ikke fulgte standard navnelogikk, var jo noe av det jeg innledet den diskusjonen vår med. Der er vi ikke uenig. Men om det har betydning eller ikke, så var jeg faktisk først med å si at den krasjet med navnestandarden.

Resten av diskusjonen har jo gått på om/når og på hvilken måte BMW skal få inn en 3-serie elektrisk uten å plutselig sitte med 2 fundamentalt forskjellige biler med samme navn.

At de da har laget en i3(L) i Kina, gikk da in fra å være et sidetema, til å bli hovedtema på slutten. Men jeg anser meg som ferdig med den diskusjonen. Og aksepterer at vi diskuterer dette ut fra litt forskjellig oppfatninger og meninger her.

Og at en i3 i utformingen av en 3-serie kommer etterhvert, har vel egentlig vært klart fra begynnelsen av den tråden. Spørsmålet har vært når og på hvilken måte skal de forholde seg til navnestandarden, når den kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Bedre å subsidiere 5% av bilproduksjonen med 95% lønnsomt bilsalg enn å være stuck med 100% av produksjonen i et segment hvor det er en omfattende priskrig.

Ford trekker seg ut av alle markeder bortsett fra hjemmemarkedet. Dukker ned bak tollmuren. 

Problemet er bare at de har en veldig brysom konkurrent der sammen med seg. 

Hvis markedet i Norge er noen indikasjon, så må det være ganske kjipt å være Ford.
De satt ned mach-e med 50.000 kr og startet rentekampanje, (0,25% fastrente(!) i 3 år) 

Og fortsatt selger de ikke bil...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...