Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

38 minutes ago, ozone said:

Joda: imponerende med "batteri-swap"!
Men: og det et stort MEN: Batteriswap krever enormt mye større logistikk og kostnad enn kun ladere!
For dette må jo bygges tusenvis av steder rundt om i hele verden på samme måte som Tesla har gjort!
Men der Tesla slapp unna med kun lading, må de som satser på batteriswap bygge haller der batteriene kan byttes, sørge for lager med 5-10 fulle batterier, OG superlading av disse batteriene.
Hadde alle elbilprodusenter gått sammen om en standard så hadde det vært en fantastisk løsning! Men ett merke alene? Kommer aldri til å skje!
Joda: De klarer å lage noen "demo" haller! Men skal batteriswap fungere, så må jo bileierne kunne kjøre uhindret dit de vil, og kunne bytte batteri før det man har går tomt; ergo et verdensomspennende nettverk!

Man kan jo fortsatt bruke vanlige ladere når det ikke er en batteri-bytte-stasjon i nærheta. Bytte kan gjøres ved knutepunkt på de mest trafikkerte veiene. Da greier man seg med færre antall punkt enn f.eks Tesla, og kostnaden blir vel sammenlignbar?

Det har et par store fordeler også:

  1. Batteriene kan lades når det er ledig kapasitet på det lokale nettet, ie. reduserer lokale kapasitetsproblemer.
  2. Samme "lade-hastighet" uansett temperatur.

 

Men ja, hadde vært bedre med en "open-source" løsning. NIO skal selge betydelig flere biler for å gidde å investere bytte-stasjoner. Og det gjør de ikke når prisene er nært 1mill kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteribytte virker genialt for folk som ikke har mulighet for saktelading hjemme/på jobb, men på langtur med familien ser jeg ikke poenget. Dagens biler er klar lenge før alle har hatt seg en tur på do og fått i seg noe mat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selle skrev (37 minutter siden):

Batteribytte virker genialt for folk som ikke har mulighet for saktelading hjemme/på jobb, men på langtur med familien ser jeg ikke poenget. Dagens biler er klar lenge før alle har hatt seg en tur på do og fått i seg noe mat

Dyrt da, saktelader heller på treningssenteret noen dager i uken.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Salvesen. said:

Dyrt da, saktelader heller på treningssenteret noen dager i uken.

2 gratis swaps i måneden om man leier batteri hos dem da. Utenom det er det vist 99Kr per batteribytte+ 2kr per kWt.

I videoen til Bjørn så måtte han jo vente i kø for å bytte den ene gangen, for det går bare en bil i slengen nå. Og det som var litt ironisk var at bilen som byttet før han dro på bensinstasjonen å kjøpte mat etterpå, så kunne jo kanskje liksågreit ladet istedenfor å bytte. 

Har mere tro på raskere og flere ladere i fremtiden enn det der..

Men morro at noen prøver. Tesla ga jo opp sitt prosjekt nesten før de hadde starta det. Eneste fordelen det gav var enkle batteribytter på Model S, noe som var kjekt siden omtrent alle batteriene måtte byttes.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selle skrev (12 timer siden):

Batteribytte virker genialt for folk som ikke har mulighet for saktelading hjemme/på jobb, men på langtur med familien ser jeg ikke poenget. Dagens biler er klar lenge før alle har hatt seg en tur på do og fått i seg noe mat

Når "alle" skal ha elbiler så må "alle" få til ordninger med saktelading hjemme, punktum. Alle andre løsninger blir enten for dyre eller lite praktiske, så vi er nødt til å legge opp til mer saktelading. Eneste fordelen jeg ser med å leie batteri er at man kan få oppgradert batteriet og er sikret god batterihelse så lenge bilen er veidyktig. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Nimrad said:

Når "alle" skal ha elbiler så må "alle" få til ordninger med saktelading hjemme, punktum. Alle andre løsninger blir enten for dyre eller lite praktiske, så vi er nødt til å legge opp til mer saktelading. Eneste fordelen jeg ser med å leie batteri er at man kan få oppgradert batteriet og er sikret god batterihelse så lenge bilen er veidyktig. 

Eller at man etterhvert må daffe rundt med slitne batterier siden alle misshandler dem. Kommer det noen nye batteripakker vil kansje de som får byttet til dem tviholde på dem og så det forblir de dårlige som sirkuleres..

Ikke sikkert det blir tilfelle da men er jo en mulighet.

Men saktelading hjemme virker jo å løse seg greit de fleste plasser. Vet om flere borettslag hvor selv de staeste motstanderne av elbiler bodde og som nå er fylt opp med lader på hver parkeringsplass.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Eller at man etterhvert må daffe rundt med slitne batterier siden alle misshandler dem. Kommer det noen nye batteripakker vil kansje de som får byttet til dem tviholde på dem og så det forblir de dårlige som sirkuleres..

Ikke sikkert det blir tilfelle da men er jo en mulighet.

Men saktelading hjemme virker jo å løse seg greit de fleste plasser. Vet om flere borettslag hvor selv de staeste motstanderne av elbiler bodde og som nå er fylt opp med lader på hver parkeringsplass.

I Norge er hjemmelading et alternativ for de aller fleste. I mesteparten av verden er hjemmelading et alternativ for de veldig få. Mao, uten skikkelig ladeinfrastruktur, ingen elbilrevolusjon.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (3 minutter siden):

Finnes det noko gode data på bruken av hurtig- og lynlading og korleis det påverkar batterikapasiteten?

Er det eit forhold mellom ladeeffekt og slitasje der slitasjen aukar med ladeeffekten?

Det er hovedsakelig temperaturen som er et problem. Ikke noe data/statistikk, men les gjerne denne: https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Zeph said:

Finnes det noko gode data på bruken av hurtig- og lynlading og korleis det påverkar batterikapasiteten?

Er det eit forhold mellom ladeeffekt og slitasje der slitasjen aukar med ladeeffekten?

Begynner vel å komme litt ja. Hurtiglading sliter på batteriene men det er ikke noe krise å hurtiglade innimellom.

https://elbil.no/sa-mye-pavirker-hyppig-hurtiglading-batterihelsen/

Så lenge batteriene bare mister kapasitet og ikke kollapser så blir jo ikke bilen ubrukelig etter 15 år selv med mye hurtiglading.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Når "alle" skal ha elbiler så må "alle" få til ordninger med saktelading hjemme, punktum. Alle andre løsninger blir enten for dyre eller lite praktiske, så vi er nødt til å legge opp til mer saktelading. Eneste fordelen jeg ser med å leie batteri er at man kan få oppgradert batteriet og er sikret god batterihelse så lenge bilen er veidyktig. 

Byboere med gateparkering sliter vel med hjemmelading. Selv Oslo med MDG med dominerende plass i byrådet er lite villige til å legge opp til utstrakt gatelading. De ønsker visst ikke noen type biler i byen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

Byboere med gateparkering sliter vel med hjemmelading. Selv Oslo med MDG med dominerende plass i byrådet er lite villige til å legge opp til utstrakt gatelading. De ønsker visst ikke noen type biler i byen.

Ja, per dags dato er det jo tilnærmet umulig for de med gateparkering. Men det er jo nødt til å endre seg om man skal kunne få alle over på elbiler. Gi det noen år så vil det nok legges opp til noe løsning for dette. Jeg kjenner ikke så godt til Oslo, men har bodd i Stavanger med gateparkering, og selv med bilfritt sentrum så er det mange bydeler med så og si utelukkende gateparkering. De kommer ikke utenom noen løsning for gatelading hvis premisset er å stoppe salg av fossilbiler. Jeg tror det mer er snakk om "når" enn "dersom".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye forskning på hva som er best for Lithium-ion celler, basert på både cobolt, mangan, og jernfosfat.
Felles for dem alle er at det er vanskelig å få dem til å "totalhavarere", slik blybatterier gjør etter 5-10 år. De eldes med verdighet!
Det som er verst for alle Lithium-ion batteri med flytende elektrolytt (som alle har idag) er at elektrolytten oksyderer katoden sakte men sikkert, og at batteriet dermed blir slappere og slappere med årene.
Denne oksyderingen skjer hele tiden, men er gradvis verre jo høyere celle-spenningen er! Derfor skal man aldri lade høyere enn man trenger for dagens kjøring (pluss ca. 20% margin i bunn). Og de få gangene man trenger 100% for langtur, så skal man time det slik at ladingen akkurat er ferdig når man skal kjøre avgårde. For det aller verste er å la et fulladet Lithium-ion batteri sitte i lang tid slik og oksydere i vei! Alle forskerne er enig om at det er det som degraderer kapasiteten mest!
Temperatur er neste på listen, men de fleste biler idag har så gode kjøle/varme systemer og regulering av ladehastigheten at hurtiglading ikke skal slite særlig mer på batteriet. Bittelitt mer er vel konklusjonen til de fleste.
Men uten kjøling kan man selvfølgelig ødelegge et batteri hvis man bare peiser på med 250 kilowatt.
Jeg bruker sjeldent mer enn 20-30% på hverdagene, så jeg holder ladegrensen på 60%. Det hadde vært idiotisk av meg å lade til 100% hver morgen og komme hjem igjen med 70%, og så lade til 100% igjen, når jeg vet hva som foregår inne i cellene.
P.S.: Dette gjelder LFP batteriene også. De er bare bare plaget med oksyderingen i litt mindre grad pga litt lavere cellespenning, men de oksyderer de også!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (32 minutter siden):

Ja, per dags dato er det jo tilnærmet umulig for de med gateparkering. Men det er jo nødt til å endre seg om man skal kunne få alle over på elbiler. Gi det noen år så vil det nok legges opp til noe løsning for dette. Jeg kjenner ikke så godt til Oslo, men har bodd i Stavanger med gateparkering, og selv med bilfritt sentrum så er det mange bydeler med så og si utelukkende gateparkering. De kommer ikke utenom noen løsning for gatelading hvis premisset er å stoppe salg av fossilbiler. Jeg tror det mer er snakk om "når" enn "dersom".

Ja er enig i det. Det som er bekymringsfullt oppi dette er at det er langt på vei opp til populistiske politikere som kun tenker fram til neste valg, og ikke ser på helheten i politikken. Men det løser seg nok til slutt. I mellomtiden er jeg svært glad for at jeg bor laaangt fra noe bysentrum. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (40 minutter siden):

Derfor skal man aldri lade høyere enn man trenger for dagens kjøring (pluss ca. 20% margin i bunn).

Ideelt sett, ja. Men i praksis går det helt fint å ha andre vaner. Man trenger ikke overdrive. Det er jo lite praktisk å lade hver dag.

Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Det som er bekymringsfullt oppi dette er at det er langt på vei opp til populistiske politikere som kun tenker fram til neste valg

Derfor må vi vente til det skrikes i avisene om manglende lademuligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/16/2023 at 10:00 AM, Nimrad said:

Skulle gjerne sett at Bjørn testet noen elektriske taxi-er som har kjørt langt.

Han testet en 10år gammel Model S med 350 000km ifjor. Den hadde batterifeilen som alle tidlige hadde, så batteriet har gjort 260 000km

Fortsatt konkurransedyktig mot endel nyere modeller

IMG_1229.thumb.jpeg.992ad6234699fc8b67db9a0aac8a1986.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Han testet en 10år gammel Model S med 350 000km ifjor. Den hadde batterifeilen som alle tidlige hadde, så batteriet har gjort 260 000km

Fortsatt konkurransedyktig mot endel nyere modeller

IMG_1229.thumb.jpeg.992ad6234699fc8b67db9a0aac8a1986.jpeg

Tenkte bare å nevne at han driver å tester bZ4X på nytt nå med oppdatert software, så blir spennende å se hvor mye høyere den klatrer på listen etter den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Tenkte bare å nevne at han driver å tester bZ4X på nytt nå med oppdatert software, så blir spennende å se hvor mye høyere den klatrer på listen etter den.

Man finner mye rart i TB excel shiit. Nye paladium bruker mye mere strøm på 1000km testen enn gamle raven. Den hadde også lengre rekkevidde i følge TB. Ellers er det trist at model S har stått stille så lenge. Den har vel samme batterikapasitet som for 5-6 år siden? Toyota kan vel ikke sammenlignes med model S? Den konkurrere vel med biler som Taycan EQS Etron GT osv Suv biler har vel generelt dårligere tider?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...