Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (2 timer siden):

Høye renter og kostnader generelt presser folk til å løse inn store verdier de ruger på. Hytter, dyre biler, etc, så de skal klare balansen mellom løpende inntekter og utgifter. De som er så heldige å ha en romslig økonomi nå kan altså gjøre et kupp på bilkjøp. Om det er en god investering, i stedet for å cache ned lån eller investere i eiendom eller noe sånt vil bare tiden vise.

Hva vil dere si er et bra elbil kjøp nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (1 time siden):


Og historikk fra computeren inneholder nok alle parametre ang. hastighet, hvilke pedaler som ble operert, eller om bilen var i autosteer / cruisecontrol osv.
Er nok ikke mange dagene til vi vet om dette kanskje var en reservesjåfør som satte seg bak rattet på en Tesla for første gang kvelden før, eller om han har rett i at bilen gikk amok...
 

Alle biler har det hvis de er mindre enn 10 år gamle. Noen, som endel svenske og amerikanske biler kan det selv om de er optil 30 år gamle. Problemet er at man må ha tillatelse fra domstol for å hente ut dataene, og da går det gjerne litt mer enn et par dager.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Hva vil dere si er et bra elbil kjøp nå?

Eg er sjølv på jakt etter bruktbil om dagen og håpar å kunne få eit greit kjøp. Når heile marknaden bremsar så vil ein vel kunne få reduserte prisar på det meste. I tillegg påverkar Tesla sine reduksjonar andre merker.

Elbil24 nemner nokre: https://www.elbil24.no/nyttig/ellevilt-bruktbilmarked-her-er-fem-elbilkupp-til-200000-kroner/79162317 (Leaf, Ioniq, ZS EV, Ampera-E, e-Golf).

Bruktprisane stuper i Sverige: https://bil24.no/bruktbilprisene-i-sverige-stuper/?amp

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (6 timer siden):

Hva vil dere si er et bra elbil kjøp nå?

Det kommer jo an på hva du vil ha. Vil si Taycan 4s til under 800k er et bra kjøp. En Polestar 2 til under 350k også. E-tron 55 til under 400k. Hongqi til 550k.

Det er mye å ta av. Anbefaler 
https://www.bilhjelpen.if.no som lar deg undersøke mye med bilene. Bla. hvor mye selger har gått ned i pris på finnannonsen aka. hvor clueless selger er på pris. 
 

edit: Fiksa død link

Endret av Dassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (3 timer siden):

Det kommer jo an på hva du vil ha. Vil si Taycan 4s til under 800k er et bra kjøp. En Polestar 2 til under 350k også. E-tron 55 til under 400k. Hongqi til 550k.

Det er mye å ta av. Anbefaler 
https://www.bilhjelpen.if.no som lar deg undersøke mye med bilene. Bla. hvor mye selger har gått ned i pris på finnannonsen aka. hvor clueless selger er på pris. 
 

Den var veldig nyttig, takk for tipset! Mange bilar med “Redusert pris” som har blitt satt ned med større beløp dei siste månadane. Finn du ein dei har problem med å selge kan du kanskje prute den endå lengre ned.

Finn burde hatt eit filter på registreringsdato. To bilar som er årsmodell 2020 kan ha opp til eit år forskjell i alder.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, ozone said:

: Videoen som er publisert i avisene nå viser at bremselysene var tent hele tiden, så sjåføren har kanskje en bedre sak likevel...

Så saken på nyhetene selv. To ting overrasket meg, de viste ikke vraket på nært hold, og bilmerke ble overhodet ikke nevnt. Det var en skikkelig heftig tur, han må da holdt minst 100 kmt på deler av den turen? Her må man nok prise seg lykkelig at det ikke gikk liv, tenker det hadde blitt overskrifter da.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Så saken på nyhetene selv. To ting overrasket meg, de viste ikke vraket på nært hold, og bilmerke ble overhodet ikke nevnt. Det var en skikkelig heftig tur, han må da holdt minst 100 kmt på deler av den turen? Her må man nok prise seg lykkelig at det ikke gikk liv, tenker det hadde blitt overskrifter da.

Tipper dette er en hardware feil der noen kontakter er brent fast. etter hoppet slo nok eksplosjonssikringen seg ut og bilen kunne endelig stoppe. Heftig sak

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tipper dette er en hardware feil der noen kontakter er brent fast. etter hoppet slo nok eksplosjonssikringen seg ut og bilen kunne endelig stoppe. Heftig sak

Har vondt for å tro at de ikke har mer redundans. Tipper det er et utslag av den klassiske tekniske feilen "gasspedal-kilt-seg -fast-i-gulvmatte-som-ikke-var-skikkelig-festet."

Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Har vondt for å tro at de ikke har mer redundans. Tipper det er et utslag av den klassiske tekniske feilen "gasspedal-kilt-seg -fast-i-gulvmatte-som-ikke-var-skikkelig-festet."

Det er vanskelig å ha redundans på sveisede kontakter. Men, de har som sagt en slik eksplosjonssikring som siste redundans/utkobling. Men det krever nok en del for at den skal slå ut da den skaper store problemer om det skjer.

Gasspedalen hektet er det ikke, for dette har de software for. Så snart en trykker bremsen, så kobler motorer ut og en får feilmelding. Kan såklart være en bug, men tviler. Har mer tro på hardware feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Det er vanskelig å ha redundans på sveisede kontakter. Men, de har som sagt en slik eksplosjonssikring som siste redundans/utkobling. Men det krever nok en del for at den skal slå ut da den skaper store problemer om det skjer.

Eksplosjonssikring har jo alle, men da vil det jo vanligvis være for sent. Vet ikke helt hvor de sveisede kontaktene skulle være, men med en AC motor er det ikke ikka bare å køle på med strøm? 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

 

Gasspedalen hektet er det ikke, for dette har de software for. Så snart en trykker bremsen, så kobler motorer ut og en får feilmelding. Kan såklart være en bug, men tviler. Har mer tro på hardware feil.

Ok, så man kan ikke vestrebremse med en Tesla? Og så snakker folk om å bruke de på bane?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Ok, så man kan ikke vestrebremse med en Tesla? Og så snakker folk om å bruke de på bane?

Kan man styre dette i SW, så kan de og koble det ut i SW. Det er vel endel av det som inngår i track mode på performance-modellene, at man har mulighet til å slå av og på de systemene etter hva man ønsker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (7 minutter siden):

Eksplosjonssikring har jo alle, men da vil det jo vanligvis være for sent. Vet ikke helt hvor de sveisede kontaktene skulle være, men med en AC motor er det ikke ikka bare å køle på med strøm? 

Ok, så man kan ikke vestrebremse med en Tesla? Og så snakker folk om å bruke de på bane?

Det er nok unntak i trackmode! Men ellers er det feilmelding og stopp om en kjører inn begge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, AL123 said:

Ok, så man kan ikke vestrebremse med en Tesla? Og så snakker folk om å bruke de på bane?

Det er få moderne biler man kan venstrebremse effektivt på. Mange kutter bensintilførselen når man bremser, og det lagger å skru den på igjen. 

Det gir ikke såå mye fordel på en AWD/RWD bil med elmotor heller. Siden venstrebrems typisk er for å vektskifte uten å miste turbotrykk eller for å få en FWD som understyrer til å overstyre samtidig som man har flatt jern for å forsøke å dra nesa gjennom svingen. 
 

Vet ikke om man kan overstyre i trackmode, det hadde vært kjekt på noen baner.

Spent på om det kommer noen elbiler med fokus på kjøreegenskaper og banekjøring snart (i klassen under prison av en enebolig )

Porsche 718 er vel på blokka til å bli fullelektrisk? 
 

Har ikke fått med meg noen andre

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Spent på om det kommer noen elbiler med fokus på kjøreegenskaper og banekjøring snart (i klassen under prison av en enebolig )

Porsche 718 er vel på blokka til å bli fullelektrisk? 
 

Har ikke fått med meg noen andre

Alpine 110 E-ternité er vel rundt hjørnet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Det er få moderne biler man kan venstrebremse effektivt på. Mange kutter bensintilførselen når man bremser, og det lagger å skru den på igjen. 

Det gir ikke såå mye fordel på en AWD/RWD bil med elmotor heller. Siden venstrebrems typisk er for å vektskifte uten å miste turbotrykk eller for å få en FWD som understyrer til å overstyre samtidig som man har flatt jern for å forsøke å dra nesa gjennom svingen. 
 

Vet ikke om man kan overstyre i trackmode, det hadde vært kjekt på noen baner.

Spent på om det kommer noen elbiler med fokus på kjøreegenskaper og banekjøring snart (i klassen under prison av en enebolig )

Porsche 718 er vel på blokka til å bli fullelektrisk? 
 

Har ikke fått med meg noen andre

 

 

Cayman/Boxster er under testing med elektrisk drivverk, men lite opplysninger om vekt/ytelser foreløpig. Tipper den blir for tung for inspirert banekjøring. Ellers har jo Alpine og Lotus et samarbeide på gang om en elektrisk sportsbil, men foreløpig er lite kjent. Gordom Murray hevder også at hans firma jobber på konsulentbasis med å utvikle et par lettvekts elbiler. For å lage en elbil som kjører bra må man være 1.villig til å jobbe med å få ned vekten på bilen, 2. Lage bilen så liten og enkel som mulig, 3. Tørre å gå så langt ned i rekkevidde som man kan. Første punkt krever en dedikert produsent, fra ledelsesnivå og ned til designere og konstruktører. De to neste punktene er nærmest en garanti for begrenset salg. Jeg frykter at vi derfor ikke vil se noen lette, eller for den del normalvektige elbiler med det første. 

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg liker Tesla best av alle produsentene. De har fokus på vekt og hestekrefter. 

Så gi det noen år, så matcher det, men jo lenger ned i vekt man må jo vanskeligere blir det vel. Så type Porsche 718 som veier rett over 1330kg er vel vanskelig uten å bli veldig ekstrem på konstruksjon eller batteristørrelse.

Men på litt større performance biler, så matcher vekt effekt og plass ganske greit allerede.

 

D2FB23E6-7193-4AF2-8C8C-BAF6C9FA3710.jpeg

E63A8B26-332F-41A8-AF26-AF01A291ADCE.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er derfor jeg liker Tesla best av alle produsentene. De har fokus på vekt og hestekrefter. 

Så gi det noen år, så matcher det, men jo lenger ned i vekt man må jo vanskeligere blir det vel. Så type Porsche 718 som veier rett over 1330kg er vel vanskelig uten å bli veldig ekstrem på konstruksjon eller batteristørrelse.

Men på litt større performance biler, så matcher vekt effekt og plass ganske greit allerede.

 

D2FB23E6-7193-4AF2-8C8C-BAF6C9FA3710.jpeg

E63A8B26-332F-41A8-AF26-AF01A291ADCE.jpeg

Kunne vært artig å sett på karosseriets bøye og torsjonsstivhet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...