Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (1 time siden):

Aldri hørt om at mest software er en bra ting. Det er heller best software som teller.

Kommer an på hva man ønsker. Best software er en bra ting, men hva er best software? En moderne PC eller Mac har operativsystem med tusenvis av øverflødig eller død programkode, men har alikevel mye funksjonalitet. En Bil fra før 1995-1996 har små prosessorer med begrenset kapasitet, plass og fo rden del, funksjonalitet. Der er imidletid alt skrevet i lavnivåspråk og ingen kode er overflødig.  Hva er "best"? Mengden software, eller mengden prosessorer i seg selv kan ikke si hvor bra eller dårlig noe er, men det forteller litt om utstyrnivå og kompleksitet. Tesla har en eller to kraftige computere, resten av bilen er rimelig basic.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper litt av grunnen til at VW sliter er at bilene har så mye deler fra forsjellige leverandører, som kansje kommuniserer på forsjellige "språk" og gjerne ikke er så samarbeidsvillig.

Tesla har jo utviklet alt selv og temmelig full kontroll på alt. Det var jo en OTA for ett år siden eller så hvor de gikk over fra 8 til 10 bits canbus for å kunne levere mere data. Vil tro det ikke er å bare endre på sånt på en VW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Ja jeg har veldig lyst til å kjøpe noen klassiske biler etterhvert som jeg får garasje og plass. Men jeg vill ikke kjøre med noe annet enn elektrisk, så det blir en konflikt. 

Drømmen er å kjøpe ett ombyggingskit og gjøre det selv, men det er mange år til jeg får så godt tid😅 innen den tid satser jeg på at det finnes gode kit å kjøpe også:)

Ryktes vel at Caterham skal vise frem noe greier i løpet av året, men tar noen år før noe ruller ut til kunder vil jeg tro. Kan bli spennende i alle fall.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Tipper litt av grunnen til at VW sliter er at bilene har så mye deler fra forsjellige leverandører, som kansje kommuniserer på forsjellige "språk" og gjerne ikke er så samarbeidsvillig.

Tesla har jo utviklet alt selv og temmelig full kontroll på alt. Det var jo en OTA for ett år siden eller så hvor de gikk over fra 8 til 10 bits canbus for å kunne levere mere data. Vil tro det ikke er å bare endre på sånt på en VW.

Jepp, dette er en gigantisk utfordring. Det beste er å lage mest mulig selv. Det er iallefall min erfaring. Når en begynner å kaste inn hyllevare så kommer kompleksiteten med en gang. Heldigvis er det lite av det i mitt arbeid, selv om det hender. 

Har dog tidligere jobbet hvor systemene lages bespoke for hver kunde med ett lass av hyllevare, det er ett mareritt å drifte.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Tesla har jo utviklet alt selv og temmelig full kontroll på alt. Det var jo en OTA for ett år siden eller så hvor de gikk over fra 8 til 10 bits canbus for å kunne levere mere data. Vil tro det ikke er å bare endre på sånt på en VW.

8 til 10 bits can bus? Dette gir jo ikke mening. Kan du forklare nærmere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Er det åpenbart at Tesla leverer best fordi VW ikke får til OTA? Er jo noen bedre alternativer enn VW der ute?

Kan det være at du er någet biased i dine vurderinger akkurat der? Har du mye kjennskap til de andre, så mye at du kan sette en strek under svaret?

 

Dårlig forklart av meg, det var bare ett eksempel ikke fasiten på hvorfor de er best. 

Jeg føler jeg har god nok erfaring, men jeg er ingen fasit. Det er såklart mine personlige meninger det her.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 timer siden):

Ja jeg har veldig lyst til å kjøpe noen klassiske biler etterhvert som jeg får garasje og plass. Men jeg vill ikke kjøre med noe annet enn elektrisk, så det blir en konflikt. 

Drømmen er å kjøpe ett ombyggingskit og gjøre det selv, men det er mange år til jeg får så godt tid😅 innen den tid satser jeg på at det finnes gode kit å kjøpe også:)

Jeg tror nok gode kit kommer fortløpende. Chevrolet har ihvertfall lansert eCrate konseptet og bygget to biler selv med dette. E10 og eCOPO 

https://www.chevrolet.com/performance-parts/electrification

https://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2019/nov/sema/1104-e10.html

https://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2018/oct/sema/1029-e-copo.html

 

Hadde vært gøy å bygd en E10 selv, men da lurer jeg på om det må bli en pickup nr2. Jeg greier ikke tanken på å ikke ha en eldre klassiker uten en brummende motor i front. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (7 minutter siden):

Jeg tror nok gode kit kommer fortløpende. Chevrolet har ihvertfall lansert eCrate konseptet og bygget to biler selv med dette. E10 og eCOPO 

https://www.chevrolet.com/performance-parts/electrification

https://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2019/nov/sema/1104-e10.html

https://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/home.detail.html/content/Pages/news/us/en/2018/oct/sema/1029-e-copo.html

 

Hadde vært gøy å bygd en E10 selv, men da lurer jeg på om det må bli en pickup nr2. Jeg greier ikke tanken på å ikke ha en eldre klassiker uten en brummende motor i front. 

Finnes mange løsninger å få kjøpt ferdig, men vanskelig å få det godkjent i Norge. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (48 minutter siden):

Tipper litt av grunnen til at VW sliter er at bilene har så mye deler fra forsjellige leverandører, som kansje kommuniserer på forsjellige "språk" og gjerne ikke er så samarbeidsvillig.

Har VW også problemer med å få vindusviskere, cruise-control og parkeringssensor til å virke? Må man umioddelbart bruke titusener på lakkforsegling fordi den vill flasse av i en bilvask? Må man på Aliexpress og drive DYI  for å få bilen sin opp på samme nivå som en Toyota Corolla?

(Jeg vet det er hakk i plata, men jeg kan bare ikke skjønne at folk har skam nok til å kritisere andre bilprodusenter når man ikke får til det mest basale og trivielle på sitt eget favorittmerke.)

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Har VW også problemer med å få vindusviskere, cruise-control og parkeringssensor til å virke? Må man umioddelbart bruke titusener på lakkforsegling fordi den vill flasse av i en bilvask? Må man på Aliexpress og drive DYI  for å få bilen sin opp på samme nivå som en Toyota Corolla?

(Jeg vet det er hakk i plata, men jeg kan bare ikke skjønne at folk har skam nok til å kritisere andre bilprodusenter når man ikke får til det mest basale og trivielle på sitt eget favorittmerke.)

Tesla har nr 1 og 2 på assistent systemer selv uten 3 parts USS og radar. Det er sagt 1000 ganger før men det går ikke inn. De er best, i følge encap. Som ikke er en liten sak...

Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Nå er vel det fikset i motsetning til Teslas skavanker som ser til å bli verre og verre. Du og andre har ikke skjønt særlig stort om dere ikke skjønner forskjellen på feil som blir fikset og feil som ikke blir fikset.

Vel, det går begge veier. Parkeringssensor fungerer på de Teslaene som har det, men de velger å gå vekk fra disse, og gjøre det med Tesla Vision, som altså er uten sensorer. Og alle dømte jo Tesla Vision nord og ned. De har kommet nå med første iterasjon som fremdeles skranter litt, men tipper dette er fikset senest til høsten, som forøvrig var mitt tipp når de kom ut med denne. Men de ønsket vel å få litt mer live testing på scenarier som er vanskelig å få til i egen lab.

Også vindusviskerne er UTEN sensorer, og siste tilbakemeldinger fra eierne er vel at det fungerer ganske så bra i de fleste situasjoner, så problemene er nok veldig oppblåste.

Og VW sin historie på OTA og software på ID-serien er jo en stor vits. Og dette, sammen med verdens største bilkonsern som sliter med noe så banalt som å få hjulene til å sitte, er direkte flaut.

Tesla er en ungdom i forhold, og som påpekt før, man må forvente at ikke alt går på skinner fra dag en når man hiver seg inn på noe så komplisert og finansielt krevende som bilproduksjon. Men de har som nevnt lukt vekk det meste nå, så det dere går og gnager på, er jo stort sett "yesterday news".

Og ikke minst, kundene elsker stort sett produktet, og har liten lyst til å bytte fordi Tesla er så god på det de er best på, som er ganske viktige kriterier for valg av elbil, og bil generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en tur på plantasjen igår og så en skikkelig MC-aktig type. 190cm med sorte klær og skikkelig stort skjegg, ikke skinnvest - men for historiens del slenger jeg på skinnvest.

Gikk ut av butikken med noen plantekasser og satte seg rett i denne, en Fiat 500 electric cab. Guttungen nevnte at det var en artig bil og fyren lyste opp, han elska den. Sjarmerende biler!

image.png.15d7476966059bef81fb7cd64e6b04ec.png

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):

Var en tur på plantasjen igår og så en skikkelig MC-aktig type. 190cm med sorte klær og skikkelig stort skjegg, ikke skinnvest - men for historiens del slenger jeg på skinnvest.

Gikk ut av butikken med noen plantekasser og satte seg rett i denne, en Fiat 500 electric cab. Guttungen nevnte at det var en artig bil og fyren lyste opp, han elska den. Sjarmerende biler!

image.png.15d7476966059bef81fb7cd64e6b04ec.png

Det er tøft! Er en av mine favoritter i småbil segmentet. Har fartet rundt i bensin versjonen i Frankrike en del, yacht edition. Ganske kule biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Tesla er en ungdom i forhold, og som påpekt før, man må forvente at ikke alt går på skinner fra dag en når man hiver seg inn på noe så komplisert og finansielt krevende som bilproduksjon.

Har Rivian, Lucid og alle de nye kinesiske produsentene problemer med regnsensor, parkeringssensor, crusie-control og få lakken til å sitte fast på bilen?

Kan man kanskje konkludere med at problemene til Tesla(som begynte å produsere biler for 15 år siden) ikke skyldes at de nettopp har begynt, men at de mangler kompetente ansatte og ledelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Tesla har nr 1 og 2 på assistent systemer selv uten 3 parts USS og radar. Det er sagt 1000 ganger før men det går ikke inn. De er best, i følge encap. Som ikke er en liten sak...

Tjaa, nå er jo HW4 nettopp lansert med 4 nye kameraporter og FCC har fått en søknad om en ny radar som skal installeres i den forbindelse. Det betyr endelig spiker i kista på de som fremdeles har trodd på FSD i HW2, 2,5 og 3. Veldig bra at Tesla har god kontroll på SAE level 2, men det hjelper jo lite for alle de som har betalt opptil et par hundre tusen for fsd de siste årene. En software som er god på level 2 når den skulle ha vært god på 4 eller 5 er jo ikke en god software 🙂

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Tjaa, nå er jo HW4 nettopp lansert med 4 nye kameraporter og FCC har fått en søknad om en ny radar som skal installeres i den forbindelse. Det betyr endelig spiker i kista på de som fremdeles har trodd på FSD i HW2, 2,5 og 3. Veldig bra at Tesla har god kontroll på SAE level 2, men det hjelper jo lite for alle de som har betalt opptil et par hundre tusen for fsd de siste årene. En software som er god på level 2 når den skulle ha vært god på 4 eller 5 er jo ikke en god software 🙂

Tesla har sagt selv at de skal levere til alle sammen, så det er feil. Ny radar skal brukes til å gjøre nettverket mer nøyaktig, så ryker den også på samme måte som USS 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

Har Rivian, Lucid og alle de nye kinesiske produsentene problemer med regnsensor, parkeringssensor, crusie-control og få lakken til å sitte fast på bilen?

Kan man kanskje konkludere med at problemene til Tesla(som begynte å produsere biler for 15 år siden) ikke skyldes at de nettopp har begynt, men at de mangler kompetente ansatte og ledelse?

Rivian har absolutt problemer på sin side. Bricking av bilen, og dette automatiske dekselet over planet. De måtte trekke tilbake campkjøkkenet og annet ment for den tunnelen de har i bilen. At de ikke har problemer med sensorer, når de velger å installere slike fremfor å utvikle alternativ løsning, er vel ikke så rart.

Men du er jo så låst på å kalle det et sensorproblem, når det ikke er sensorer de bruker. Du anser vel ikke utvikling som noe gode? Det beste er vel å stå stille på tech ala 1970? Jeg synes ihvertfall det er flott at de tørr å gjøre noe andre ikke tørr gjøre. Og når de da og får tilnærmet full pott for førerassistensystemene sine, og langt høyere score enn noen andre, så er det vel ikke så ille som du vil ha det til.

Som sagt det tar tid i en så stor, krevende og finansielt gedigen industri, men de har jo kommet veldig langt, og leverer nå noen av de beste bilene, og ihvertfall best i prisklassene. Så de gjør utvilsomt langt mere riktig enn du noen gang er villig til å gi de kreditt for. Faktisk, jeg har ikke en eneste gang sett deg gi Tesla skryt for noe. Mener du virkelig at de ikke har noe de fortjener skryt for?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (21 minutter siden):

Var en tur på plantasjen igår og så en skikkelig MC-aktig type. 190cm med sorte klær og skikkelig stort skjegg, ikke skinnvest - men for historiens del slenger jeg på skinnvest.

Gikk ut av butikken med noen plantekasser og satte seg rett i denne, en Fiat 500 electric cab. Guttungen nevnte at det var en artig bil og fyren lyste opp, han elska den. Sjarmerende biler!

Snertne biler det ja, har hatt gleden av å kjøre en del av modellen før den der, artig bil selv om elbil varianten den gang hadde ganske klare tegn på at egentlig var en ettertanke.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Du anser vel ikke utvikling som noe gode? Det beste er vel å stå stille på tech ala 1970? Jeg synes ihvertfall det er flott at de tørr å gjøre noe andre ikke tørr gjøre.

I likhet med at du ikke skjønner forskjellen på feil som fikses og feil som ikke fikses, så skjønner du heller ikke hva innovasjon er. Det er ikke innovativt om det ikke fører til resultater. Og for en som kjøper bil så vil man gjerne at basale ting som cruise-control, vindusviskere og parkeringsassistense fungerer. Det at de i 10 år har prøvd noe som ikke virker, er ikke innovativt.

Hadde Tesla vært en ansvarlig bilprodusent så hadde de utviklet en løsning som var gjennomtestet FØR de ble installert i bilene til kunder. Da kunne du kommet med den innovasjonen din. 

Tenk å i 2023 betale millionen for en bil uten fungerende cruise-control, vindusvisker og parkeringsassistanse og så sitte og forsvare dette med at de er så innovative. Folk liker å bli lurt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

 
Også vindusviskerne er UTEN sensorer, og siste tilbakemeldinger fra eierne er vel at det fungerer ganske så bra i de fleste situasjoner, så problemene er nok veldig oppblåste.


Lurer på hvem som mener det fungerer "ganske bra". Er jo fortsatt ikke nærheten den 16 år gamle Forden vår.. 

Bonusen er at frontruta vår er så stripene og slitt at den snart må tas på forsikring(Pga at den kjørtes på tvang med cruise) Herlig med litt skitten og tørr rute. 😆

Endret av Randeboy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...