Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Randeboy skrev (5 minutter siden):

Alt for mye senket A4 og Passat dieselbiler på biltreff 🤮 En Tesla har like mye der å gjøre som de, om ikke mer spør du meg.

 

 

Eller like lite der å gjøre. Har jo dessuten litt med kontekst å gjøre. Har aldri sett en ny Passat på et biltreff. Når en ser eldre Audi eller VW på et treff, ser er det ofte i regi av klubbstand, at det er en gammel klassiker, Eller en youngtimer der en merkesentusiast har prøvd å skape noe eget, vellykket eller ikke. Det blir noe annet ett å komme med en ny bil fra forhandler. Ellers skjønner jeg ikke helt behovet for å vise frem egen bil på utstilling. Spesiellt ikke når ingen andre er interessert og en gjerne ikke er spesielt bilinteressert selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (35 minutter siden):

 

 

Eller like lite der å gjøre. Har jo dessuten litt med kontekst å gjøre. Har aldri sett en ny Passat på et biltreff. Når en ser eldre Audi eller VW på et treff, ser er det ofte i regi av klubbstand, at det er en gammel klassiker, Eller en youngtimer der en merkesentusiast har prøvd å skape noe eget, vellykket eller ikke. Det blir noe annet ett å komme med en ny bil fra forhandler. Ellers skjønner jeg ikke helt behovet for å vise frem egen bil på utstilling. Spesiellt ikke når ingen andre er interessert og en gjerne ikke er spesielt bilinteressert selv.

Jeg var mye på treff når jeg var ung, ofte på de fleste i byen. Det er alt fra gamle skranglekasser til dyrere biler. 

Forskjellige folk på de treffene. Handlet nok mest for min del å treffe andre likesinnede og se på andre spennende biler.   

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 6.5.2023 den 22.27):

Problemet med Mach-E i nedoverbakker, forstod jeg var fordi for mye av kjølevannet ble fanget i alle de meterne med slanger når motoren over lengre tid var tippet nedover. Dermed ble det for lite vann til å kjøle motoren, og det ble full stopp av det. Tror de måtte endre sw litt
Dog ser jeg at "offisielt" (første forklaringen) mener de at det var pga for høy regenerering som skapte varmen, og en sw-feil gjorde at bilen gikk i error-mode og stengte ned, fremfor å dempe eller slå av regenereringen.

Har man feildesignet og lovet mer enn fysikkens lover kan holde, så kan en softwareoppdatering ikke gjøre annet enn å "skru ned" det man lovte. Pinlig.

bzzlink skrev (På 6.5.2023 den 23.03):

Ser at VW gir opp å kjøre OTA på 3.0 versjonen sin av sw. 
Men man står kanskje fortsatt i kø for verkstedtime for å få det nye 12V batteriet så da kan man likesågodt få softwareoppdaterig  samtidig...

Hvor vanskelig kan det være å få levert noen hundre megabyte software til bilen du selv har produsert?

Snowleopard skrev (På 6.5.2023 den 23.17):

Tviler på at Ford Explorer har dette problemet, den fikk vel 3.2 fra fabrikk. Endel VW, Skoda, Audi (q4 E-Tron) og Cupra gjor vel og det. Men svært mange er vel fremdeles på 3.0 eller tidligere, selv om alle nå vel bør være på minst 2.4 og dermed har fått det påkrevde batteribyttet. Dermed vil det bli svært m,ye kø på service-senterne fremover.

 

Complexity skrev (15 timer siden):

Må være dyrt for dem og irriterende for kundene å måtte levere inn bilen hele tiden. Tar det 7 timer å installere denne oppdateringen som før?

 

The Very End skrev (14 timer siden):

Ja Mach E har noen interessante designvalg. Mener å huske at de i kommende versjoner skal fjerne noen kilometer med kabler fordi ting er koblet sammen litt kreativt. Det positive er at de hvertfall har innrømmer det og skal ordne det i kommende modeller 😅 Samme med den batterikjemien vi snakket om på samme side; det tar litt tid men har inntrykket av at Ford faktis forsøker her - selv om de har mye å lære

 

bzzlink skrev (10 timer siden):

Huh, tok det for gitt at alle hadde kjøle/varmesløyfer på flere sider av cellene.

Er det kun Tesla som har valgt den løsningen? Og alle andre har på én side?

 

bzzlink skrev (10 timer siden):

Foklarer vel også hvorfor endel biler får powerlimit ved høyt effektuttak og lading pga varmt batteri. BMW i4, Mach-e og Taycan er de jeg har fått med meg som ikke klarer mange ladinger/utladninger etter hverandre uten å begrense både ladehastighet og effektuttak. 


Jeg er litt sjokkert; dette er bilprodusenter med mange år på baken! Tester de ikke bilene sine, og alle aspekter ved bilens bruk / kjøring / oppdatering / elding, osv før de sender de ut til kundene?
Er det bare meg, eller virker mange nye el-biler litt "rushed"...?
Hvorfor er det det nyfødte selskapet som er best i klassen på dette?
Forbedringer er en helt annen sak! Det kan man gjerne sende ut i form av oppdateringer så ofte man vil.
Men direkte designfeil som må "unngåes / limiteres" i software er direkte latterlig som det skrives over. I slike tilfeller skulle bilen vært "tilbakekalt" og fikset fysisk samme hvor dyrt det var. Hadde min bil "blitt for varm" etter fem sekunder ved annonsert performance, eller brukt et halvt døgn på oppdatering, så hadde jeg krevd pengene tilbake. Men heldigvis kjører ikke jeg en av dem.

Endret av ozone
Lenke til kommentar
ozone skrev (9 minutter siden):

Har man feildesignet og lovet mer enn fysikkens lover kan holde, så kan en softwareoppdatering ikke gjøre annet enn å "skru ned" det man lovte. Pinlig.

Litt som når man selger biler med selvkjøring og ryggevarslere for titalls milliarder og ikke får det til å virke?

 

+

ozone skrev (9 minutter siden):


Jeg er litt sjokkert; dette er bilprodusenter med mange år på baken! Tester de ikke bilene sine, og alle aspekter ved bilens bruk / kjøring / oppdatering / elding, osv før de sender de ut til kundene?
Er det bare meg, eller virker mange nye el-biler litt "rushed"...?
Hvorfor er det det nyfødte selskapet som er best i klassen på dette?
 

Det er det "nystartede" selskapet som startet denne trenden, desverre. Jeg har tidligere påpekt at dette er en av bakdelene med OTA, men det har selvsagt blitt latterliggjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 minutter siden):

Litt som når man selger biler med selvkjøring og ryggevarslere for titalls milliarder og ikke får det til å virke?

 

+

Det er det "nystartede" selskapet som startet denne trenden, desverre. Jeg har tidligere påpekt at dette er en av bakdelene med OTA, men det har selvsagt blitt latterliggjort.

Så alle følger etter lederen? Som sauer?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

I tilfellet med å lansere biler som ikke er klare, ja.

Lurer på hvorfor, er de redde for å tape for Tesla? Så de må rushe ut biler som ikke kan OTA engang som tesla får til. Virker som de er desperate. Ganske pinlig av fossilprodusentene.

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Lurer på hvorfor, er de redde for å tape for Tesla? Så de må rushe ut biler som ikke kan OTA engang som tesla får til. Virker som de er desperate. Ganske pinlig av fossilprodusentene.

Vet ikke helt hva du legger i å "tape for", men konkuransen i bilindustrien er stor, så det er ofte slik at når en produsent lanserer noe som får stor oppmerksomhet, så følger andre etter. Slik har det vært i alle år. Og på mange områder er det Tesla som følger etter andre. Slik er det bare. Det er heller ikke mange biler som har blitt rushet ut, så skjønner ikke helt hvor du har det fra. Småproblemer ved introduksjon av nye modeller er omtrent like gammel som bilen selv. 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Vet ikke helt hva du legger i å "tape for", men konkuransen i bilindustrien er stor, så det er ofte slik at når en produsent lanserer noe som får stor oppmerksomhet, så følger andre etter. Slik har det vært i alle år. Og på mange områder er det Tesla som følger etter andre. Slik er det bare. Det er heller ikke mange biler som har blitt rushet ut, så skjønner ikke helt hvor du har det fra. Småproblemer ved introduksjon av nye modeller er omtrent like gammel som bilen selv. 

Så å lansere biler som ikke er helt klare er ikke noe tesla leder an med? Tolket det som at du sa deg enig i påstanden om at biler ble rushet ut, og dette var pga Tesla. Men virker jo som om dette er helt normalt. Hva mener du egentlig?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 minutter siden):

Så å lansere biler som ikke er helt klare er ikke noe tesla leder an med? Tolket det som at du sa deg enig i påstanden om at biler ble rushet ut, og dette var pga Tesla. Men virker jo som om dette er helt normalt. Hva mener du egentlig?

Jeg mener at det har skjedd en endring i hvor stor grad biler er "klare" ved introduksjon. Spesiellt på softwarefronten. Å presentere dette som at biler blir rushet ut er en stor overdrivelse. Botrsett fra Tesla og VAG, så kan jeg ikke komme på noen tilfeller det har voldt store og langvarige issues.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (13 minutter siden):

Jeg mener at det har skjedd en endring i hvor stor grad biler er "klare" ved introduksjon. Spesiellt på softwarefronten. Å presentere dette som at biler blir rushet ut er en stor overdrivelse. Botrsett fra Tesla og VAG, så kan jeg ikke komme på noen tilfeller det har voldt store og langvarige issues.

Er vel mer at biler blir mer og mer software. Og software er vanskelig, spesielt for de som ikke har bygget opp nok kompetanse. En grunn til at så mange lar google og apple ta styringen. Med unntak av tesla greier ingen å slå disse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (22 minutter siden):

Er vel mer at biler blir mer og mer software. Og software er vanskelig, spesielt for de som ikke har bygget opp nok kompetanse. En grunn til at så mange lar google og apple ta styringen. Med unntak av tesla greier ingen å slå disse. 

Beklager å måtte skuffe deg, men de bilene som har mest software er fremdeles bensindrevne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leafen min har navigasjonskart fra 2014 som er feil over alt i dag. Jeg kan betale Nissan en fin sum å få ett minnekort med kart fra 2016 eller så om jeg vil ha noe nyere..

Noen foretrekker altså å fortsatt ha det slik? 😅

Forøvrig OTA på nyere Nissan Leaf. Og de har hatt app til bilene siden 2012...

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Complexity said:

Leafen min har navigasjonskart fra 2014 som er feil over alt i dag. Jeg kan betale Nissan en fin sum å få ett minnekort med kart fra 2016 eller så om jeg vil ha noe nyere..

Noen foretrekker altså å fortsatt ha det slik? 😅

Forøvrig OTA på nyere Nissan Leaf. Og de har hatt app til bilene siden 2012...

Appen til Leaf kan diskuteres :p Jeg har også en 2015 Leaf 1. gen. Siden denne er importert fra Amerika får jeg rett og slett ikke lov til å bruke appen av Nissan. I Nissan sin uendelig visdom (klovner), så er det slik at en bil og app må knyttes opp med chassie-nummer. Så når tidligere eier da brukte app - alle andre eiere av bilen i fremtiden fucked. Er det mulig å overføre konto da mon tro? Nei. 

Det er mye jeg er glad for for min Leaf, men akkurat dette punktet gjør meg sur den dag i dag. For de som har 1. gen leaf så er dere sikkert enige i at å navigere og stille inn forvarming er noe herk via knappene i bilen. 

Lenke til kommentar
58 minutes ago, The Very End said:

Appen til Leaf kan diskuteres :p Jeg har også en 2015 Leaf 1. gen. Siden denne er importert fra Amerika får jeg rett og slett ikke lov til å bruke appen av Nissan. I Nissan sin uendelig visdom (klovner), så er det slik at en bil og app må knyttes opp med chassie-nummer. Så når tidligere eier da brukte app - alle andre eiere av bilen i fremtiden fucked. Er det mulig å overføre konto da mon tro? Nei. 

Det er mye jeg er glad for for min Leaf, men akkurat dette punktet gjør meg sur den dag i dag. For de som har 1. gen leaf så er dere sikkert enige i at å navigere og stille inn forvarming er noe herk via knappene i bilen. 

What? Er du sikker på det? Har lest om flere med Leaf som har kontaktet Nissan og fått "nullstilt" bilen så de kunne sette opp carwings eller hva det heter på nytt. Men mulig det er noe med at den er importert da og ikke norsk.

Nissan sin egen app er ubrukelig - men 3eparts appen MyLeaf er genial i den form at den har widgets (for Android iallefall).

Så om det tar 3 minutter før bilen responderer så gjør det ikke så mye for trykker bare "slå på varmen" widgeten så fikses alt i bakgrunnen. Samme med å starte lading.

Men bilen bruker jo 2G som jo fases ut snart så da mister man vel appen. Men det er flaut at nye biler i 2023 ikke har app engang..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

What? Er du sikker på det? Har lest om flere med Leaf som har kontaktet Nissan og fått "nullstilt" bilen så de kunne sette opp carwings eller hva det heter på nytt. Men mulig det er noe med at den er importert da og ikke norsk.

Vi fikk fikset det på 2018 Leaf. Tror vi måtte sende bilde av vognkortet på mail. Uansett er det veldig klønete, men ikke akkurat noe man skal gjøre så ofte.

Lenke til kommentar

 

22 minutes ago, Complexity said:

What? Er du sikker på det? Har lest om flere med Leaf som har kontaktet Nissan og fått "nullstilt" bilen så de kunne sette opp carwings eller hva det heter på nytt. Men mulig det er noe med at den er importert da og ikke norsk.

Nissan sin egen app er ubrukelig - men 3eparts appen MyLeaf er genial i den form at den har widgets (for Android iallefall).

Så om det tar 3 minutter før bilen responderer så gjør det ikke så mye for trykker bare "slå på varmen" widgeten så fikses alt i bakgrunnen. Samme med å starte lading.

Men bilen bruker jo 2G som jo fases ut snart så da mister man vel appen. Men det er flaut at nye biler i 2023 ikke har app engang..

Var hvertfall det som ble nevnt til oss. Slik det var, hvertfall i 2017 tror jeg, var at chassienummeret brukes mot app, og at amerikansk og europeisk marked ikke kommuniserer sammen. Dette igjen betyr at om noe er registrert i Amerika kan ikke dette overføres Europa og vise versa. Mulig de har endret det nå i ettertid ref. han under. 

18 minutes ago, Nimrad said:

Vi fikk fikset det på 2018 Leaf. Tror vi måtte sende bilde av vognkortet på mail. Uansett er det veldig klønete, men ikke akkurat noe man skal gjøre så ofte.

Mon tro om dette også vil gjelde 1. gen? 

Lenke til kommentar
The Very End skrev (27 minutter siden):

og at amerikansk og europeisk marked ikke kommuniserer sammen.

Akkurat det skjønner jeg på et vis. Tipper de har ulike avtaler på mobildata på tvers av kontinentene. Burde jo kunne bytte SIM-kort, men det kan jo potensielt være ulik hardware også her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...