Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 time siden):

Er jo litt kjedelig å ikke kunne bruke GT'en sin på bane da, men enig i at det neppe er stort problem for Ola Nordmann.

Men det er jo fjollete design å bruke plastspacere mellom cellene. Plast leder ikke varme spesielt bra så da blir det varmt.

Var vel defor de havarerte ned fjell hvor mye regenerering ble benyttet. Dette fikset de vel med en software update men den roet kansje bare ned regenereringen?

De burde vel sette seg ned å redesigne batteriet sitt iallefall, om det ikke er gjort nå da.

Problemet med Mach-E i nedoverbakker, forstod jeg var fordi for mye av kjølevannet ble fanget i alle de meterne med slanger når motoren over lengre tid var tippet nedover. Dermed ble det for lite vann til å kjøle motoren, og det ble full stopp av det. Tror de måtte endre sw litt, slik at nok vann/kjølevæske ble pumpet videre og havnet tilbake i motoren i slike situasjoner. Finner ikke artikkelen hvor dette ble hevdet, men kan og ha vært i en youtube-video, så den er ikke verifisert.

Dog ser jeg at "offisielt" (første forklaringen) mener de at det var pga for høy regenerering som skapte varmen, og en sw-feil gjorde at bilen gikk i error-mode og stengte ned, fremfor å dempe eller slå av regenereringen. Uansett ble dette løst over OTA, eller på verksted om man ikke kunne vente til OTA ble sendt ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, AL123 said:

Det er mange plasttyper som leder varme helt utmerket. Og plast er av den grunn på full vei inn for aluminium på en rekke områder. Finnes det noen elbiler som ikke har plast mellom battericellene?

Ja det gjør det vel? Tesla bruker jo noe limgreier mellom cellene. Dog mulig det er noe plast i det.

Greia med mach-e er jo at de har valgt Chevy Bolt (2016) sitt batteridesign, og selv den slet vel med overoppheting til tross for vesentlig lavere effekt.

"Munro shows just how conceptually similar both the Mach-E’s and Chevy Bolt’s module construction is, right down to the cell geometry, two-cell plastic carriers, and shared passive thermal fins. The Bolt’s thermal bottleneck characteristics therefore closely match the Mach-Ee and have a similar thermal bottleneck score."

https://insideevs.com/news/543122/mustang-mache-battery-slow-overheating/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ser at VW gir opp å kjøre OTA på 3.0 versjonen sin av sw. 
 

Så de som trenger oppdatering vil bli kontaktet. Ikke ring oss vi ringer deg approach virker det som.

Men man står kanskje fortsatt i kø for verkstedtime for å få det nye 12V batteriet så da kan nan likesågodt få softwareoppdaterig  samtidig, eller hvordan funker det?

https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-2.html
 

Gjelder dette Enyaq og Q4 også og kommende Ford Explorer? Eller kjører de uavhengig Software? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Ser at VW gir opp å kjøre OTA på 3.0 versjonen sin av sw. 
 

Så de som trenger oppdatering vil bli kontaktet. Ikke ring oss vi ringer deg approach virker det som.

Men man står kanskje fortsatt i kø for verkstedtime for å få det nye 12V batteriet så da kan nan likesågodt få softwareoppdaterig  samtidig, eller hvordan funker det?

https://www.volkswagen.no/no/oppdateringer-og-systemer/programvareoppdatering/3-2.html
 

Gjelder dette Enyaq og Q4 også og kommende Ford Explorer? Eller kjører de uavhengig Software? 

 

Tviler på at Ford Explorer har dette problemet, den fikk vel 3.2 fra fabrikk. Endel VW, Skoda, Audi (q4 E-Tron) og Cupra gjor vel og det.

Men svært mange er vel fremdeles på 3.0 eller tidligere, selv om alle nå vel bør være på minst 2.4 og dermed har fått det påkrevde batteribyttet. Dermed vil det bli svært m,ye kø på service-senterne fremover.

Og siste jeg leste, var at 3.0-biler havner bakerst  i køen, mens de med lavere nummer skal prioriteres.

Lenke til kommentar

Må være dyrt for dem og irriterende for kundene å måtte levere inn bilen hele tiden. Tar det 7 timer å installere denne oppdateringen som før? Får man isåfall leiebil? 

Synes det er irriterende nok til tider at bilen min krever wifi dekning for å laste ned oppdateringer, men er glad jeg slipper å levere den inn iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Ja det gjør det vel? Tesla bruker jo noe limgreier mellom cellene. Dog mulig det er noe plast i det.

Greia med mach-e er jo at de har valgt Chevy Bolt (2016) sitt batteridesign, og selv den slet vel med overoppheting til tross for vesentlig lavere effekt.

"Munro shows just how conceptually similar both the Mach-E’s and Chevy Bolt’s module construction is, right down to the cell geometry, two-cell plastic carriers, and shared passive thermal fins. The Bolt’s thermal bottleneck characteristics therefore closely match the Mach-Ee and have a similar thermal bottleneck score."

https://insideevs.com/news/543122/mustang-mache-battery-slow-overheating/

Ja Mach E har noen interessante designvalg. Mener å huske at de i kommende versjoner skal fjerne noen kilometer med kabler fordi ting er koblet sammen litt kreativt. Det positive er at de hvertfall har innrømmer det og skal ordne det i kommende modeller 😅 Samme med den batterikjemien vi snakket om på samme side; det tar litt tid men har inntrykket av at Ford faktis forsøker her - selv om de har mye å lære. Men på samme tid må jeg få sagt at jeg er veldig fornøyd med bilen min - samme med kona som var den som hadde mest lyst på Mach E :) 

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Complexity said:

Må være dyrt for dem og irriterende for kundene å måtte levere inn bilen hele tiden. Tar det 7 timer å installere denne oppdateringen som før? Får man isåfall leiebil? 

Synes det er irriterende nok til tider at bilen min krever wifi dekning for å laste ned oppdateringer, men er glad jeg slipper å levere den inn iallefall.

Følger han tyskeren med hestehalen på YouTube, som har hatt id3 siden starten. Det skal visst ta 9 timer denne gangen. Virker som han har mistet troen på at de kommer til å klare å kjøre OTA oppdateringer. Men VW sier at fra 3.2 og videre så skal det gå bra, som vel var det de sa fra 2.4 

https://youtu.be/Q7IS8amFdzc

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (21 minutter siden):

Følger han tyskeren med hestehalen på YouTube, som har hatt id3 siden starten. Det skal visst ta 9 timer denne gangen. Virker som han har mistet troen på at de kommer til å klare å kjøre OTA oppdateringer. Men VW sier at fra 3.2 og videre så skal det gå bra, som vel var det de sa fra 2.4 

https://youtu.be/Q7IS8amFdzc

 

Herregud så latterlig. 

 

Edit: dette er grunnen til at jeg kjøper bil av ett teknologi selskap.

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
16 minutes ago, The Very End said:

Ja Mach E har noen interessante designvalg. Mener å huske at de i kommende versjoner skal fjerne noen kilometer med kabler fordi ting er koblet sammen litt kreativt. Det positive er at de hvertfall har innrømmer det og skal ordne det i kommende modeller 😅 Samme med den batterikjemien vi snakket om på samme side; det tar litt tid men har inntrykket av at Ford faktis forsøker her - selv om de har mye å lære. Men på samme tid må jeg få sagt at jeg er veldig fornøyd med bilen min - samme med kona som var den som hadde mest lyst på Mach E :) 

Jeg synes det er et av de mest vellykkede eksteriørdesignene av alle SUV / CUV eller hva man nå kaller det om dagen. Nå som de har fått orden på taklast og hengerfeste så blir det en attraktiv bil.

Men jeg må si jeg er skeptisk til batterilevetid/batteridegradering på elbil generelt. Og i hvert fall hos produsenter som har snåle batteritempereringsløsninger hardwaremessig og i tillegg softwaremessig liten mulighet til å justere den ene eller andre veien om man ser det trengs.

Når man ser på 1000km challengene og de andre testene til Bjørn Nyland, så avkles den ene etter den andre for snarveier. Når man i tillegg ser at fler av de store produsentene har måttet bytte ut batteripakkene i store produksjonserier, så følger jeg med i spenning når elbiler begynner å bli 8 pluss år. 

Når jeg ser at det går bra, så skal jeg kjøpe Salvesens sin når den er 8 år gammel :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
56 minutes ago, bzzlink said:

Jeg synes det er et av de mest vellykkede eksteriørdesignene av alle SUV / CUV eller hva man nå kaller det om dagen. Nå som de har fått orden på taklast og hengerfeste så blir det en attraktiv bil.

Men jeg må si jeg er skeptisk til batterilevetid/batteridegradering på elbil generelt. Og i hvert fall hos produsenter som har snåle batteritempereringsløsninger hardwaremessig og i tillegg softwaremessig liten mulighet til å justere den ene eller andre veien om man ser det trengs.

Når man ser på 1000km challengene og de andre testene til Bjørn Nyland, så avkles den ene etter den andre for snarveier. Når man i tillegg ser at fler av de store produsentene har måttet bytte ut batteripakkene i store produksjonserier, så følger jeg med i spenning når elbiler begynner å bli 8 pluss år. 

Når jeg ser at det går bra, så skal jeg kjøpe Salvesens sin når den er 8 år gammel :)

Enig, usikkerheten er stor og blir spennende å se hvordan det utvikler seg! Ford tenkte at buffer er fint, så av et batteri på 99kwt er vel rundt 89-91 (avhengig om OTA-jesus har velsignet deg med sitt nærvær) til bruk. Håper den holder lenge! Eneste som er sagt så langt om saken er at Ford selv sier at rundt 500 000 miles er det de forventer. Om det da betyr 70% eller 80% av originale batterikapasitet (samt buffer) er uvisst. Har kjørt 51 500 km nå på litt over et år - i 2024 når den skal på første service kan jeg forsøke å ordne noen tall om degrasjon så vi har noe håndfast :) Hurtiglader lite og holder meg stort sett 20-80% så burde være gode forhold for et batteri.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, AL123 said:

Ser rimelig likt ut som det de fleste andre gjør, kan du beskrive hva som er tullete og hvor problemet ligger?

Huh, tok det for gitt at alle hadde kjøle/varmesløyfer på flere sider av cellene.

Er det kun Tesla som har valgt den løsningen? Og alle andre har på én side?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Huh, tok det for gitt at alle hadde kjøle/varmesløyfer på flere sider av cellene.

Er det kun Tesla som har valgt den løsningen? Og alle andre har på én side?

Jeg vet jo ikke hva alle har, men jeg har aldri sett noen andre enn Tesla som har aktiv kjøling mellom cellene, nei. Vet ikke hvorfor Tesla bruker den løsningen, men kan tenke meg at det gir endel raskere forvarming enn andre løsninger. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, AL123 said:

Jeg vet jo ikke hva alle har, men jeg har aldri sett noen andre enn Tesla som har aktiv kjøling mellom cellene, nei. Vet ikke hvorfor Tesla bruker den løsningen, men kan tenke meg at det gir endel raskere forvarming enn andre løsninger. 

Foklarer vel også hvorfor endel biler får powerlimit ved høyt effektuttak og lading pga varmt batteri. BMW i4, Mach-e og Taycan er de jeg har fått med meg som ikke klarer mange ladinger/utladninger etter hverandre uten å begrense både ladehastighet og effektuttak. 

Spennende å se når batteriene blir gamle, om det er noe forskjell på hvem som har temperaturstyrt / satt riktige begrensninger på lading og effektuttak gjennom batteriets / bilens levetid.

Begge deler blir jo kjipt her, om man har en bil som batteriet må kastes på når den er 10 år, eller om man har en bil med begrensninger i bruk i hele bilens levetid. 

Lenke til kommentar

Da gikk jeg på en Seat Mii Launch edition 2020 som bil nr 2, gitt. Litt av en pendlebil spør du meg. Kunne nok fått litt mer komfort og utstyr andre steder, men pga treningsapparat i garasjen var 3,5meter maks lengde. Nå må jeg bare finne en god måte å ha hunden i baksetet til småturer. Har dere noen tips så skrik ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 minutter siden):

Foklarer vel også hvorfor endel biler får powerlimit ved høyt effektuttak og lading pga varmt batteri. BMW i4, Mach-e og Taycan er de jeg har fått med meg som ikke klarer mange ladinger/utladninger etter hverandre uten å begrense både ladehastighet og effektuttak. 

Spennende å se når batteriene blir gamle, om det er noe forskjell på hvem som har temperaturstyrt / satt riktige begrensninger på lading og effektuttak gjennom batteriets / bilens levetid.

Begge deler blir jo kjipt her, om man har en bil som batteriet må kastes på når den er 10 år, eller om man har en bil med begrensninger i bruk i hele bilens levetid. 

Er det ikke Tesla som leder an med disse problemene? Etter mange branner så ble jo ladehastighet, effekt og kapasitet satt ned på Model S/X over natta. Eierne fikk ingen beskjed og ingen forklaring.

Ja, det blir spennende å se om Porsche behandler kundene sine like dårlig. Eller, egentlig ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Da gikk jeg på en Seat Mii Launch edition 2020 som bil nr 2, gitt. Litt av en pendlebil spør du meg. Kunne nok fått litt mer komfort og utstyr andre steder, men pga treningsapparat i garasjen var 3,5meter maks lengde. Nå må jeg bare finne en god måte å ha hunden i baksetet til småturer. Har dere noen tips så skrik ut.

Jeg bruker ett slikt i baksetet i Soul'en

https://www.biltema.no/bil---mc/bilstyling/bilsetetrekk/baksetetrekk-2000030802

Man får og mer fancy trekk som dekker til dør paneler og om en ønsker det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...