Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke møtt en eneste person som ser på S/X som aktuelle lenger. For det første har den steget mange hundre tusen i pris og for det andre er det en 10-12 år gammel bil. I forhold til konkurentene fremstår S/X  like mye som et dårlig alternativ som Model 3 fremstår som et godt kjøp i sin klasse.

Hvor gammel bil er golf?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 minutt siden):

Så fordi de ikke kaller det tesla model s 2 så har den aldri blitt ny?

Nei, den har aldri blitt ny fordi det er en facelift, og ikke en ny bil. En omfattende facelift riktignok, men fremdeles en gammel konstruksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett hva folk måtte mene om Tesla så er det bemerkelsesverdig at en enkelt modell står for 25% av "salget", altså registreringene i løpet av et år når første tertial er unnagjort.
Av alle de 37.641 nye personbilene som har fått skilter så langt i år skiller Tesla Model y seg ut med 9637 biler.

Dette er svært spesielt og sier litt om hva forbrukere ser etter i biler når man tar til etterretning alle oppslagene om Tesla og sensorer, kamera, saksøking og så videre og så videre.

Meget spesielt. Og det er ingen tvil om at de tradisjonelle produsentene må tenke annerledes dersom de skal utfordre businessmodellen til Tesla. Og billige kinesiske biler er ikke løsningen - ei heller at de tradisjonelle produsentene senker prisene sine.

Lenke til kommentar

TMY er bestselger fordi den gir mest for pengene.

Så lenge andre produsenter ikke kan tilby noe tilsvarende til samme pris, så vil dominansen fortsette.

Så andre produsenter må sette ned prisene, og for å gjøre det må de effektivisere produksjonen slik at de kan sette ned prisene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen er sjølvsagt avgjerande for statistikken i år. For all del, TMY solgte bra i 2022 òg, men når du kan få den for 150-300k mindre enn konkurrentane i det segmentet så blir det mange salg, uavhengig av utstyrsnivå.

Eg synest difor ikkje det er spesielt bemerkelsesverdig at TMY har solgt så bra i år. Hadde det vore ID.4, Ioniq 5 eller ein anna modell som fekk priskuttet i staden for TMY så ville den modellen solgt i bøtter og spann.

Eg kjøpte Enyaq for 575k i fjor (2021-prisar) då TMY var prisa ganske likt. I dag ville ein tilsvarande Enyaq kosta rundt 750k, altså 300k meir enn TMY. Ikkje sikkert det hadde blitt TMY i dag av den grunn, men det hadde neppe blitt Enyaq.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, uname -i said:

Dumskapen som presenteres her er direkte provoserende. Hele diskusjonen gikk rundt dagens elbilmarked og fremover og på toppen av det hele ble det brukt presens, "stjeler" ikke "stjal".

I 2017 så fantes det knapt elbil-alternativer utenom Tesla. Klart en Mercedes-kunde som ville kjøre elektrisk ville vurdere en Tesla. For seks år siden.

I dag, 2023 og "presens", så ser jeg ikke at en Mercedes-kunde vil velge en Model S/X. De vil vurdere Mercedes etterhvert omfattende elbil-portefølje og er de ikke fornøyd med den så går de til de andre premium-produsentene. Model S/X ser nå ut til å produseres av nostalgiske årsaker og kjernemarkedet ser ut til å være iivstidsfans med tykk lommebok.

 

8 hours ago, AL123 said:

Kjenner flere som gikk fra tysk premium til Tesla for 5-10 år siden jeg. Da var Tesla en konkurent til aktører i premiummarkedet. Det er de ikke i dag.

Dette er helt riktig. Her gjelder det å lese the Tesla selv skrev i 2006, og 2013. 

  • Create a low volume car, which would necessarily be expensive
  • Use that money to develop a medium volume car at a lower price
  • Use that money to create an affordable, high volume car

Model S er verdens raskeste serieproduserte bil fra 100 - 200 km/t. Et utstillingsvindu for teknologi ikke noe mer. Kunder i dette markedet kjøper bil for de de vil at folk skal se på de på en spesiell måte når de parkerer på butikken. (Ikke nedlatende, jeg er en av de selv) Så at alle ser at bilen er kliss ny er viktig. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bestilte en Tesla Y med forventet leveringstidi mai - juni med lånekampanjen deres. Datoen er nå endret til 30. Juni - 1 august. Under betingelsene for lånet står følgende "Rentesatsen på 1,99% gjelder kun for kjøretøy som er registrert og levert innen 30. juni 2023." Antar da at jeg ikke får kampanjetilbudet selv om lånet er godkjent? Syns det fremstår litt sånn tjuvtriks aktig ut når de endrer datoen til tidligst 30. juni, dagen da kampanjen går ut.

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (33 minutter siden):

Bestilte en Tesla Y med forventet leveringstidi mai - juni med lånekampanjen deres. Datoen er nå endret til 30. Juni - 1 august. Under betingelsene for lånet står følgende "Rentesatsen på 1,99% gjelder kun for kjøretøy som er registrert og levert innen 30. juni 2023." Antar da at jeg ikke får kampanjetilbudet selv om lånet er godkjent? Syns det fremstår litt sånn tjuvtriks aktig ut når de endrer datoen til tidligst 30. juni, dagen da kampanjen går ut.

Ta kontakt med Tesla (gjerne den lokale Tesla-avdelingen), og gi beskjed om hva du forventer utfra din bestilling. Det ordner seg.

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (38 minutter siden):

Bestilte en Tesla Y med forventet leveringstidi mai - juni med lånekampanjen deres. Datoen er nå endret til 30. Juni - 1 august. Under betingelsene for lånet står følgende "Rentesatsen på 1,99% gjelder kun for kjøretøy som er registrert og levert innen 30. juni 2023." Antar da at jeg ikke får kampanjetilbudet selv om lånet er godkjent? Syns det fremstår litt sånn tjuvtriks aktig ut når de endrer datoen til tidligst 30. juni, dagen da kampanjen går ut.

I utgangspunktet får du den ikke nei. Litt kjip greie, men jeg tror ikke de er noe de gjør med vilje. Jeg gikk motsatt vei etter kampanjen kom f.eks. Hadde bestilt Y LR med ny rødfarge som stod til levering i juli-august som nå sier 9.-30. juni.

Lenke til kommentar
1 hour ago, SirreStrikk said:

Bestilte en Tesla Y med forventet leveringstidi mai - juni med lånekampanjen deres. Datoen er nå endret til 30. Juni - 1 august. Under betingelsene for lånet står følgende "Rentesatsen på 1,99% gjelder kun for kjøretøy som er registrert og levert innen 30. juni 2023." Antar da at jeg ikke får kampanjetilbudet selv om lånet er godkjent? Syns det fremstår litt sånn tjuvtriks aktig ut når de endrer datoen til tidligst 30. juni, dagen da kampanjen går ut.

Jeg ville klaget ihvertfall. Du har et dokumentert tap pga Tesla har endret leveringstiden din. 

Det sagt, om det er santander eller dnb-lån, så er det vel sånn "flytende-fast-rente" på det. Dvs De kaller det fast rente, men de kan endre renten som de vil etter "markedet" 🤬. Isåfall er ikke nødvendigvis det lånet verdt så mye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...