Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Led matrix er jo en definisjon på hardware. Og ja, dette har Tesla. Alle modellene i dag. De har hatt moduler fra hella og Samsung om jeg ikke tar helt feil.

Software er det dog enda dårlig med. Løsninger som 'skyggelegger' motkommende biler osv. 

Men, i kjent Tesla stil dukker det nok opp helt plutselig. Men det begynner å bli på overtid, absolutt.

Det er en definisjon på funksjonaliteten, men krever jo bestem harware, ja. Litt rart at de nedprioriterer dette, da de fleste konkurentene er et par generasjoner forbi, og siden det er viktig både for komfort og sikkerhet. Det er åpenbart ikke spesiellt vanskelig å fikse heller, siden selv de minst ressurssterke produsentene har ordnet dette for lenge siden.  Så forresten en tråd på et amerikansk eierforum at enkelte mottok sin nye bil i 2023 uten harwaren på plass, hvilket gjør det enda mer forvirrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (14 minutter siden):

Hardwaren er på plass, men det er ikke software for å blokkere ut møtende trafikk. Sistnevnte mener du står på fabrikken altså?

Som sagt, hvem skulle det ellers stå på? 

 

Nimrad skrev (15 minutter siden):

De har aldri sagt at de har Matriselys meg bekjent, så hvorfor skulle de forklare det egentlig? Det er vel kun et fåtall hardcore fans og antifans som er klar over at lysene som sitter i har mulighet for dette, fordi de har sett det.

Nei, men de har montert dyr harware, så et selskap som sparer seg til fant på sensorer gir jo en viss pekepinn da. Ellers har matriselys vært moden teknologi siden før vi gikk inn i dette tiåret, og hos andre merker etterspør selv relativt uvitende pensjonister dette, så det er i såfall rart at Teslas relativt techinteresserte kunder med lav snittalder ikke etterspør dette.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

da de fleste konkurentene er et par generasjoner forbi

Overraskende få har Matrix-lys, og veldig ulikt hvordan det fungerer i praksis. Har sett disse headlight-videoen til Bjørn og han får mye blinking fra møtende biler. Jeg ble overrasket selv over hvor få som faktisk hadde det. Jeg kan ikke si noe nøyaktig, men det var ikke de fleste konkurrentene.

AL123 skrev (8 minutter siden):

Litt rart at de nedprioriterer dette,

Ja, og vi som kjenner litt av Tesla forventer jo ikke akkurat at første versjon funker særlig bra 😛

AL123 skrev (1 minutt siden):

Som sagt, hvem skulle det ellers stå på? 

Software-utviklerne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Det er en definisjon på funksjonaliteten, men krever jo bestem harware, ja. Litt rart at de nedprioriterer dette, da de fleste konkurentene er et par generasjoner forbi, og siden det er viktig både for komfort og sikkerhet. Det er åpenbart ikke spesiellt vanskelig å fikse heller, siden selv de minst ressurssterke produsentene har ordnet dette for lenge siden.  Så forresten en tråd på et amerikansk eierforum at enkelte mottok sin nye bil i 2023 uten harwaren på plass, hvilket gjør det enda mer forvirrende.

Så du mener led matrix er en god forklaring på software? Hva da, skru på alle leds? Det er helt åpenbart en forklaring på hardware. Det er en matrise av led lys som en kan styre uavhengig av hverandre.

Ja de burde kommet lengre her, enig i det. Hvilke biler har fått lys uten matriser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Midt oppi all diskusjon om Tesla, software og sikkerhet, så lurer jeg spesielt på hvordan de som er så rask til å vise til Toyota, ønsker å bortforklare denne fadesen/åpenbare jukset:

https://www.motor.no/aktuelt/toyota-juks-med-krasjtest-for-yaris-ativ/247666

Strengt talt en Daihatsu med Toyota-logo? 

De besto jo testen uansett  i etterkant så ser ikke noe problem. Ikke får du kjøpt den her eller. 
 

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar
Randeboy skrev (10 minutter siden):

Strengt talt en Daihatsu med Toyota-logo? 

De besto jo testen uansett  i etterkant så ser ikke noe problem. Ikke får du kjøpt den her eller. 
 

Men du ser da bort fra at dette var bevist juks. Og at det faktisk var Toyota-logo på bilene som ble testet.

Hadde dette vært en Tesla, skal du se dette hadde blitt til DEN mediastormen. Nå hører vi nesten ikke om det, selv om det burde vært førstesidestoff når verdens største bilkonsern blir tatt for slikt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Men du ser da bort fra at dette var bevist juks. Og at det faktisk var Toyota-logo på bilene som ble testet.

Hadde dette vært en Tesla, skal du se dette hadde blitt til DEN mediastormen. Nå hører vi nesten ikke om det, selv om det burde vært førstesidestoff når verdens største bilkonsern blir tatt for slikt.

Nå var det vel en liten spekulasjon om at Tesla hadde gjort noe lignende i USA, men kan ikke huste at det ble ettergått spesiellt grundig eller skapte store overskrifter. Pinlig for Toyota, men ikke særlig relevant for vestlige medier. Det gjaldt uansett ikke kollisjonstester mtp godkjenning, så jeg ser heller ikke at dette er noe "forbrytersk" som Toyotasjefen sier, iallefall i juridisk forstand.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 minutter siden):

Nå var det vel en liten spekulasjon om at Tesla hadde gjort noe lignende i USA, men kan ikke huste at det ble ettergått spesiellt grundig eller skapte store overskrifter. Pinlig for Toyota, men ikke særlig relevant for vestlige medier. Det gjaldt uansett ikke kollisjonstester mtp godkjenning, så jeg ser heller ikke at dette er noe "forbrytersk" som Toyotasjefen sier, iallefall i juridisk forstand.

Mener du påstanden om at de hadde egen kode for encap? Som ble etterforsket uten funn av encap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, AL123 said:

Som sagt, hvem skulle det ellers stå på? 

 

Nei, men de har montert dyr harware, så et selskap som sparer seg til fant på sensorer gir jo en viss pekepinn da. Ellers har matriselys vært moden teknologi siden før vi gikk inn i dette tiåret, og hos andre merker etterspør selv relativt uvitende pensjonister dette, så det er i såfall rart at Teslas relativt techinteresserte kunder med lav snittalder ikke etterspør dette.

LED matrix var ulovlig frem til begynnelsen av 2022 i USA.

Vet Ikke om det har noe med det å gjøre. 

Men nå som Model Y er europas mest kjøpte bilmodell (altså all-up av alle biler solgt i 2023, ikke bare elbiler) så burde de begynne å bry seg om andre markeder.

Litt irriterende vinduviskere og parkering, og litt dårligere lys er enkle kameler å svelge. I en Toyota så ser du ikke batteriprosent. Du ser ikke batteriprosent mens du lader, du ser ikke estimat på rekkevidde mens du lader. Så du aner ikke hvor lenge du må lade for å komme frem dit du skal. De skal komme med en oppdatering nå i Mai, om man må inn til forhandler for å få den, eller kanskje man kan laste ned på en USB pinne, blir spennende å se.

Ellers er det id4, Enyaq og ioniq 5 som er konkurrentene til Tesla her i Norge, og når folk stemmer med lommeboka er det lett å se hvilken bil de mener leverer den beste totalpakka. Og det ser ut til at resten av europa er enig.

De neste 3 årene blir veldig spennende år for elbiladopsjon. Hvis år over år veksten i elbilandel øker eksponensielt i andre markeder slik den har gjort i Norge, så er det et veldig stort marked som skal mettes innen 2026. Politikernes insentivprogrammer bestemmer det.

Det som er litt skummelt er at det ser ut til å være Tesla, BYD og [sett inn Kinesiske merker her] som kommer til å stikke av med alt salget. La oss håpe VW sitter på en platform som er skalerbar og konkurransedykting

Pilotprosjektene legges ned uten etterfølgere

  • GM/Opel har lagt ned Ampera/Bolt produksjonen, de klarte ikke å lage lønnsomme biler på den platformen - designfeil rett og slett. - Ingen etterfølger
  • Jaguar legger ipace produksjonen uten etterfølger
  • Ford fokuserer på re-badgede id4'er for å levere biler fremover. Mach-e platformen ser dermed ut til å være bedømt til å ikke være konkurransedyktig, selv om de ikke har innrømmet det. Dumpet prisen har de gjort da.
  • BMW legger ned i3 uten etterfølger - kan se ut som de ikke sitter på en skalerbar platform, som de kan tjene penger på

Det kan se ut som at selv om man er god til å lage biler med hjul, vinduer og dører og bensinmotor, så er man ikke så flink til å lage biler med hjul, vinduer, dører og elmotor.

Litt snålt at de legger ned disse pilotprosjektene uten etterfølgere. Kanskje de tenker at markedet ikke «er der» ennå? 

Bare vent til de store produsentene setter i gang å lage elbiler!

1757275513_Screenshot2023-05-03at17_54_37.thumb.png.d3e320cd7c77dddafe472b8bd46f5484.png

 

Endret av bzzlink
Skriveleifer
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

Nå var det vel en liten spekulasjon om at Tesla hadde gjort noe lignende i USA, men kan ikke huste at det ble ettergått spesiellt grundig eller skapte store overskrifter. Pinlig for Toyota, men ikke særlig relevant for vestlige medier. Det gjaldt uansett ikke kollisjonstester mtp godkjenning, så jeg ser heller ikke at dette er noe "forbrytersk" som Toyotasjefen sier, iallefall i juridisk forstand.

Om man følger "original-artiklene", så ser det ut som dette var biler som skulle testes av uavhengige testbyråer, for å få godkjent biler i Thailand, Mexico og Midt-Østen, uten å spesifisere for hvilket område. Jeg vil si du dermed tar ganske så feil.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-erkanner-fusk-i-krocktest

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/japans-daihatsu-broke-side-collision-test-procedures-some-toyota-cars-2023-04-28/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Om man følger "original-artiklene", så ser det ut som dette var biler som skulle testes av uavhengige testbyråer, for å få godkjent biler i Thailand, Mexico og Midt-Østen, uten å spesifisere for hvilket område. Jeg vil si du dermed tar ganske så feil.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-erkanner-fusk-i-krocktest

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/japans-daihatsu-broke-side-collision-test-procedures-some-toyota-cars-2023-04-28/

Ok, godt mulig jeg tar feil, selv om det ikke akkurat var lett å se ut fra de artiklene. Thailand og midtøsten har heller ikke egne kollisjonskrav, så det meste var litt uklart.

Lenke til kommentar

Priskrig i elbilmarkedet med lavere og lavere marginer. Lurer på hvem som taper mest på det?

  • De som bare lager elbiler
  • De som også lager veldig lønnsomme ikke-elbiler

Tesla har en aldrende modellportefølje og det merkes mest i det mest dominerende elbilmarkedet Kina hvor kundene foretrekker nytt og fresht og ikke gamle ting uten parkeringssensorer og fungerende vindusviskere. Teslas lille overskudd hadde sett en god del verre ut om de faktisk satset litt langsiktig på utvikling istedetfor å bare puimpe ut gamle modeller med diskutabel kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Tesla har en aldrende modellportefølje og det merkes mest i det mest dominerende elbilmarkedet Kina hvor kundene foretrekker nytt og fresht og ikke gamle ting uten parkeringssensorer og fungerende vindusviskere. Teslas lille overskudd hadde sett en god del verre ut om de faktisk satset litt langsiktig på utvikling istedetfor å bare puimpe ut gamle modeller med diskutabel kvalitet.

Du har jo et poeng, for noen vil nok velge bort et merke som ikke lanserer "nye" modeller hele tiden.
Men dette er jo et bevisst valg Tesla har tatt for å klare å tjene penger! Og det er jo de snart alene om å klare.
I tillegg så er jo det ikke helt riktig at det er "gamle" modeller, for i motsetning til alle andre så oppgraderer og utvikler jo Tesla bilene sine hele tiden uten å endre modellnummeret.

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, ozone said:

Du har jo et poeng, for noen vil nok velge bort et merke som ikke lanserer "nye" modeller hele tiden.
Men dette er jo et bevisst valg Tesla har tatt for å klare å tjene penger! Og det er jo de snart alene om å klare.
I tillegg så er jo det ikke helt riktig at det er "gamle" modeller, for i motsetning til alle andre så oppgraderer og utvikler jo Tesla bilene sine hele tiden uten å endre modellnummeret.

Det har du rett i.

Kan også legge til at Europas nest mest solgte bilmodell er en Dacia Sandero. Ikke akkurat «nytt fresht og spenstig» som gir volumer…

Tesla har hatt et tiår på seg til å lære og feile og forbedre produksjonsprosessen sin. Hvordan de kan produsere 5 millioner elbiler i året innen 2025. Til en pris folk har råd til, spennende nok og med høy nok kvalitet til å vinne lojalitets seieren på kundebarometeret. 
 

Tesla ventes å levere volum modellen sin innen 2 år. Den har produksjonskost som er ned mot halvparten av Model Y (iflg presentasjonen på Tesla investor day)

Det er allerede helt tomt i nybilsalgshallene i Norge bortsett fra hos Tesla.

Siste europrodusent som går slår av lyset…

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Du har jo et poeng, for noen vil nok velge bort et merke som ikke lanserer "nye" modeller hele tiden.

Historien viser at så og si alle vil velge bort et slikt merke i et marked med god konkuranse. De siste årene før elbilsalget tok helt av i Norge hadde en ny og populær modell  ca 12-15 måneder å hente inn mesteparten av salget sitt. Etter det gikk det kraftig nedover. Jeg ser ingen grunn til at ikke historien vil gjenta seg.

ozone skrev (1 time siden):


I tillegg så er jo det ikke helt riktig at det er "gamle" modeller, for i motsetning til alle andre så oppgraderer og utvikler jo Tesla bilene sine hele tiden uten å endre modellnummeret.

Alle merker oppgraderer bilene sine underveis. De er fremdeles gamle biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (28 minutter siden):

Det har du rett i.

Kan også legge til at Europas nest mest solgte bilmodell er en Dacia Sandero. Ikke akkurat «nytt fresht og spenstig» som gir volumer…

Tesla har hatt et tiår på seg til å lære og feile og forbedre produksjonsprosessen sin. Hvordan de kan produsere 5 millioner elbiler i året innen 2025. Til en pris folk har råd til, spennende nok og med høy nok kvalitet til å vinne lojalitets seieren på kundebarometeret. 

Dacia Sandero, ja, eller hvordan komme seg billigst mulig fra A til B alle andre hensyn underordnet. Det er den lavmargin-businessen Tesla går mot fordi de ikke har noe å tilby i premium-segmentet. Et "commodity"-produkt som Fords sjef Jim Farley kaller det.  

Og det er ikke noe jeg finner på. Det ser man av marginfallet i Q1 2023 og de hadde 70-80k biler på lager ved kvartalsslutt til tross for kraftige priskutt så marginene skal ytterligere ned om de ikke på magisk vis klarer å kutte kost(som stort sett betyr å strippe bilene for enda met nyttig utstyr og la fansen ta seg av bortforklaringene:) Elon Musk sa selv at han var villig til å selge biler med null overskudd fordi de en gang i fremtiden vil få FSD som kan gjøre disse om til robo-taxier. DET er veddemålet, lol.

bzzlink skrev (36 minutter siden):

Siste europrodusent som går slår av lyset…

Mercedes, som er verdt omtrent tiendedelen av Tesla, hadde nesten dobbelt så høy profitt siste kvartal som Tesla og marginene var bedre. Du tenkte kanskje på noen andre europrodusenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

Dacia Sandero, ja, eller hvordan komme seg billigst mulig fra A til B alle andre hensyn underordnet. Det er den lavmargin-businessen Tesla går mot fordi de ikke har noe å tilby i premium-segmentet. Et "commodity"-produkt som Fords sjef Jim Farley kaller det.

Forskjellen er at Tesla tjener penger på commodity modellene sine. De har faktisk nesten like høy margin (gross profit) som Mercedes….19% kontra 22% i q1 2023 var tallene jeg hørte på en eller annen podcast

Det er også litt viktig å lese Tesla sin mission statement uttalt for 10 år siden: «to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.»

Merk ordlyden. Spesielt «as soon as possible». De har i missionstatement at de setter markedsandeler foran alt annet. I årene som har vært, så trengte de en oppblåst aksjeverdi for å låne penger til å komme seg igjennom 17 år med å gå i tap. Den tiden er forbi, de har pengene og inntjeningen til å gå ned på margin. Ganske mye mer ned enn nå også. Hva om de legger seg ned mot Nissan og Hyundai i margin? Kutter prisen på Model Y med nye 70.000 NOK? 

20 minutes ago, uname -i said:

Og det er ikke noe jeg finner på. Det ser man av marginfallet i Q1 2023 og de hadde 70-80k biler på lager ved kvartalsslutt til tross for kraftige priskutt så marginene skal ytterligere ned

70-80K biler er noen ukers salg….
Tesla hadde høyere EBITDA margin enn Mercedes i 2022… de er nok godt rustet i konkurransen.

24 minutes ago, uname -i said:

Mercedes, som er verdt omtrent tiendedelen av Tesla, hadde nesten dobbelt så høy profitt siste kvartal som Tesla og marginene var bedre. Du tenkte kanskje på noen andre europrodusenter?

Hva er dette for noen merkelige tall å sammenligne på. Børsverdien til Mercedes er en tiendedel av Tesla fordi markedet tror ti ganger mer på Tesla sin versjon av fremtiden enn Mercedes sin.

Mercedes hadde marginalt større overskudd enn Tesla i 2022, men leverte nesten dobbelt så mange biler…

Robotaxier kan kanskje skje, men tror ikke det skjer i dette tiåret. Men at Tesla blir verdens største bilprodusent basert på biler solgt, kan godt hende.
Screenshots er fra denne videoen

B1683BBC-FDE0-4A0C-86A8-770EDCE5BF23.jpeg.2fafc2b6c68d1858215700e9f6f65044.jpegFBDA6E6C-0DCB-4786-B183-F45F038CB79C.jpeg.61a54da399efada2187e2dfe1cce2057.jpeg

4F0583F4-458B-43E7-B412-30D72E332D6C.jpeg.573df99d0526cfc14b18ce6fb87fe29a.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Forskjellen er at Tesla tjener penger på commodity modellene sine. De har faktisk nesten like høy margin (gross profit) som Mercedes….19% kontra 22% i q1 2023 var tallene jeg hørte på en eller annen podcast

Det er også litt viktig å lese Tesla sin mission statement uttalt for 10 år siden: «to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.»

Merk ordlyden. Spesielt «as soon as possible». De har i missionstatement at de setter markedsandeler foran alt annet. I årene som har vært, så trengte de en oppblåst aksjeverdi for å låne penger til å komme seg igjennom 17 år med å gå i tap. Den tiden er forbi, de har pengene og inntjeningen til å gå ned på margin. Ganske mye mer ned enn nå også. Hva om de legger seg ned mot Nissan og Hyundai i margin? Kutter prisen på Model Y med nye 70.000 NOK? 

70-80K biler er noen ukers salg….
Tesla hadde høyere EBITDA margin enn Mercedes i 2022… de er nok godt rustet i konkurransen.

Hva er dette for noen merkelige tall å sammenligne på. Børsverdien til Mercedes er en tiendedel av Tesla fordi markedet tror ti ganger mer på Tesla sin versjon av fremtiden enn Mercedes sin.

Mercedes hadde marginalt større overskudd enn Tesla i 2022, men leverte nesten dobbelt så mange biler…

Robotaxier kan kanskje skje, men tror ikke det skjer i dette tiåret. Men at Tesla blir verdens største bilprodusent basert på biler solgt, kan godt hende.
Screenshots er fra denne videoen

B1683BBC-FDE0-4A0C-86A8-770EDCE5BF23.jpeg.2fafc2b6c68d1858215700e9f6f65044.jpegFBDA6E6C-0DCB-4786-B183-F45F038CB79C.jpeg.61a54da399efada2187e2dfe1cce2057.jpeg

4F0583F4-458B-43E7-B412-30D72E332D6C.jpeg.573df99d0526cfc14b18ce6fb87fe29a.jpeg

Tesla er på god vei til å ta over for Mercedes i salg. De selger like mye eller mindre, mens tesla vokser 50% hvert år. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...