Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud jeg er glad jeg kjører på strøm. Ser OPEC er i kødde humør og begrenser oljeproduksjonen. Er jo blitt pre covid priser på olje så det må presses opp igjen. Ser vi >30 kroner på pumpene denne sommeren også? Kondolerer til dere som fyller. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (30 minutter siden):

Herregud jeg er glad jeg kjører på strøm. Ser OPEC er i kødde humør og begrenser oljeproduksjonen. Er jo blitt pre covid priser på olje så det må presses opp igjen. Ser vi >30 kroner på pumpene denne sommeren også? Kondolerer til dere som fyller. 

Bilholdet mitt koster uansett bare et brøkdel av ditt. Selv med 100kr literen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Synd for jobben da:)

Jupp. Er en grunn til at nesten alle firmabilene her er i beste fall PHEV. Da får man bensinkort og uendelig gratis drivstoff. Velger man el firmabil får man et månedlig tilskudd som tilsvarer tre-fire hurtigladninger til 80%

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 minutter siden):

Jupp. Er en grunn til at nesten alle firmabilene her er i beste fall PHEV. Da får man bensinkort og uendelig gratis drivstoff. Velger man el firmabil får man et månedlig tilskudd som tilsvarer tre-fire hurtigladninger til 80%

Ja de fleste våre nye er elbiler, foruten noen varebiler ser jeg. 

I tyskland kjøper de stort sett hybrider som jobb bil. Men flere og flere mener de skal ha elbil neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Ja de fleste våre nye er elbiler, foruten noen varebiler ser jeg. 

I tyskland kjøper de stort sett hybrider som jobb bil. Men flere og flere mener de skal ha elbil neste gang.

Fortsetter regjeringa å fjerne insentiver på elbiler og dennes firmafordel så tror jeg andelen fossile firmabiler vil øke. Min neste firmabil gir mest bang for the buck som PHEV

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (38 minutter siden):

Ja de fleste våre nye er elbiler, foruten noen varebiler ser jeg. 

I tyskland kjøper de stort sett hybrider som jobb bil. Men flere og flere mener de skal ha elbil neste gang.

Dere har fremdeles en del gammelt ræl på varebilfronten ser jeg. Forøvrig er en av ulempene med det norske avgiftssystemet at elektriske varebiler blir uforholdsmessig dyre i forhold til diesel siden avgiftene ikke er altfor høye i utgangspunktet. 40k i forskjell på en IDBuzz og IDBuzz Cargo får Cargoen til å fremstå som dyr.

 

Lenke til kommentar

Cargoen er vel dyr, det er vel ikke bare hvordan den framstår. Vi står midt i et ganske betydelig prishopp, synes jeg å observere.

Jeg er helt for en overgang til elbiler, men jeg liker ikke det overgangen har gjort med prisene. Spesielt i lower end/småbilsegmentet i andre land. I Norge tåler vi et lite prishopp bedre enn i mange andre land.

Endret av tommyb
Pinlig typo
Lenke til kommentar
tommyb skrev (1 time siden):

Cargoen er vel dyr, det er vel ikke bare hvordan den framstår. Vi står midt i et ganske betydelig prishopp, synes jeg å observere.

Jeg er helt for en overgang til elbiler, men jeg liker ikke det overgangen har gjort med prisene. Spesielt i lower end/småbilsegmentet i andre land. I Norge tåler vi et lite prishopp bedre enn i mange andre land.

Det har jeg også prøvd å påpeke i utallige innlegg. Store deler av det Europeiske markedet består av biler i et segment der det ennå ikke er laget en eneste elbil, av den grunn at det er ikke mulig å få til en fornuftig forretningsmodell for det ennå. Enkelte synes å tro at under 350k er en billig bil. Under 150k er en billig bil. Nå er jeg ikke helt overbevist om at elbil er prisdriveren, faktum er at biler generellt har blitt veldig mye dyrere de siste årene, men elbil fører til at alle produsentene prøver å jakte de samme segmentene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Bilholdet på din 2004 yaris?

Nå kjøper jeg av prinsipp ikke biler fra ikke-europeiske produsenter, men om så var? Nå består det budsjetter for tiden av en svensk arbeidsbil, en italiensk hobbybruksbil og en italiensk motorsykkel, men kunne nok kjøpt en god del flere biler før jeg hadde nådd opp til Salvesens bilutgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Nå kjøper jeg av prinsipp ikke biler fra ikke-europeiske produsenter, men om så var? Nå består det budsjetter for tiden av en svensk arbeidsbil, en italiensk hobbybruksbil og en italiensk motorsykkel, men kunne nok kjøpt en god del flere biler før jeg hadde nådd opp til Salvesens bilutgifter.

Sett bort fra utgiften på selve bilen er vel bilholdet betydelig billigere enn du har? Sjeldent man trenger service på El.

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det har jeg også prøvd å påpeke i utallige innlegg. Store deler av det Europeiske markedet består av biler i et segment der det ennå ikke er laget en eneste elbil, av den grunn at det er ikke mulig å få til en fornuftig forretningsmodell for det ennå. Enkelte synes å tro at under 350k er en billig bil. Under 150k er en billig bil. Nå er jeg ikke helt overbevist om at elbil er prisdriveren, faktum er at biler generellt har blitt veldig mye dyrere de siste årene, men elbil fører til at alle produsentene prøver å jakte de samme segmentene.

Er vel få unntatt tesla som tjener penger på elbil. Produsentene har skjønt at de tjener mer på å lage dyre biler, og folk er villig til å betale. Men nå står jo Norge i særklasse, ingen andre land har så mange bmw, Mercedes, Audi osv ser man bort fra oljestatene i midt østen.

Her kjøper ingen franske billig biler men det selges flust av dem i resten av Europa.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...