Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Men den ene kan siteres, klart all sin tid er jo en åpenbar overdrivelse da en må gjøre litt annet i livet også :)

Vel, nå er vel du primaeksempelet på at det faktisk heller en del andre veien. De som faktisk eier bilene og er dedikerte entusiaster er nok en del mer engasjerte enn de som ikke eier dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (4 minutter siden):

Vel, nå er vel du primaeksempelet på at det faktisk heller en del andre veien. De som faktisk eier bilene og er dedikerte entusiaster er nok en del mer engasjerte enn de som ikke eier dem.

Ja det ville vell vært rart om det var motsatt. I Tesla sitt tilfelle blir en dog av og til usikker. De har enromt mange dedikerte hatere. 

Jeg prøver å levere balansert tilbakemeldinger på mine opplevelser. som bare ett par poster tilbake hvor jeg forklarer at alle mine biler har vært inne på service senter. Jeg prøver ikke å skjule slike ting. 

 

EDIT: Men det blir såklart en del bias inne i bildet når en er eier og fornøyd. 

Endret av Salvesen.
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Nimrad said:

Hehe, da tror jeg ikke du forstår hva den grafen viser ;) Som jo var hele poenget mitt.

Ehm, Apple er ikke vertikalt integrert på samme måte som Tesla. Det nærmeste du kommer er at de designer SoC-ene sine basert på lisensieringsavtale med ARM. Men, det er ikke det som er grunnen til at de tjener så gode penger. Det er at de klarer å selge telefonene dyrere enn samtlige andre. Det er noe helt annet enn vertikal integrasjon. Det finnes andre områder hvor de ligner mer, som OTA-oppdateringer og software-integrasjoner.

De designer SoC ene sine og lisensierer ut produksjonen til ARM. 
Fra Wikipedia. Apple fully controls the integration of Apple silicon chips with the company's hardware and software products. Johny Srouji is in charge of Apple's silicon design.[4] Manufacturing of the chips is outsourced to semiconductor contract manufacturers such as Samsung and TSMC.

De klare å selge hardwaren sin dyrere fordi software og hardware er optimalisert for hverandre, og dermed leverer et overlegent produkt på de områdene folk bryr seg om, med mye høyere margin enn resten av bransjen klarer.

 

Definisjoner fra Oxford Languages 

vertical integration

noun

the combination in one firm of two or more stages of production normally operated by separate firms.

Både Tesla og Apple designer veldig mye mer av produktene sine, og verdikjeden sin selv, sammenlignet med konkurrentene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

De designer SoC ene sine og lisensierer ut produksjonen til ARM. 
Fra Wikipedia. Apple fully controls the integration of Apple silicon chips with the company's hardware and software products. Johny Srouji is in charge of Apple's silicon design.[4] Manufacturing of the chips is outsourced to semiconductor contract manufacturers such as Samsung and TSMC.

De klare å selge hardwaren sin dyrere fordi software og hardware er optimalisert for hverandre, og dermed leverer et overlegent produkt på de områdene folk bryr seg om, med mye høyere margin enn resten av bransjen klarer.

 

Definisjoner fra Oxford Languages 

vertical integration

noun

the combination in one firm of two or more stages of production normally operated by separate firms.

Både Tesla og Apple designer veldig mye mer av produktene sine, og verdikjeden sin selv, sammenlignet med konkurrentene sine.

Ja tesla snakker vell om å være på 100% når de lanserer cyber truck mener jeg fra sist investor sak. Og er nok grunnen til at den blir dyttet og dyttet. Ikke lett å komme der!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Hvor i all verden har du det fra at Apple er vertikalt integrert? De kjøper komponenter fra andre(til og med deres konkurrent Samsung) og det er andre selskaper som produserer mobiltelefonene.

Det er så og si null likheter mellom Apple og Tesla. Eneste grunnen til at Tesla-fansen liker å gjøre sammenlikningen er at Apple gjør det bra. For litt siden var det forøvrig Amazon, men den sammenlikningen stoppet opp når det kom noen skjær i sjøen for dem.

Resultatene av Tesla sin vertikale integrasjon kan man se i det rike utvalget av setealternativer. Én kjip type i enten svart eller kritthvit plast. Thats it. 

Apple er vertikalt integrert ift de andre hardware produsentene ved at de 
Designer SoC inhouse (de outsources selve produksjonen av chippet, men de designer det selv)
Lager OS inhouse
Eier et stort distribusjonsledd i form av butikker i hele verden

Noe mer du lurte på?

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

De designer SoC ene sine og lisensierer ut produksjonen til ARM. 
Fra Wikipedia. Apple fully controls the integration of Apple silicon chips with the company's hardware and software products. Johny Srouji is in charge of Apple's silicon design.[4] Manufacturing of the chips is outsourced to semiconductor contract manufacturers such as Samsung and TSMC.

Det å la andre produsere på spesifikasjon er ikke vertikal integrasjon.

bzzlink skrev (9 minutter siden):

vertical integration

noun

the combination in one firm of two or more stages of production normally operated by separate firms.

Se der ja. Produskjonen av Apple-telefoner skjer av et annet firma. Dermed ikke vertikal integrasjon.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Hvor i all verden har du det fra at Apple er vertikalt integrert? De kjøper komponenter fra andre(til og med deres konkurrent Samsung) og det er andre selskaper som produserer mobiltelefonene.

Det er så og si null likheter mellom Apple og Tesla. Eneste grunnen til at Tesla-fansen liker å gjøre sammenlikningen er at Apple gjør det bra. For litt siden var det forøvrig Amazon, men den sammenlikningen stoppet opp når det kom noen skjær i sjøen for dem.

Resultatene av Tesla sin vertikale integrasjon kan man se i det rike utvalget av setealternativer. Én kjip type i enten svart eller kritthvit plast. Thats it. 

Dette er jo igjen bare tøv. Tesla har ikke en type seter. De har MANGE. Y/3 deler litt av de samme setene, men det er en del forskjell i baksetene. Så har en S/X, de deler front også er det vell ulikt i alle de andre configurasjonene bakover. I tillegg har en ventilerte seter og ikke på S/X. 

Grunnen til at de kjører svart/hvit på de forksjellige modellene er jo produksjon. Hold mulighetene lave slik at de kan produsere uten bestillinger. 

Fungerer veldig bra til shit hits the fan, litt som easee ser i disse dager. 

 

Dog skal jeg si at jeg VELDIG gjerne skulle sett at de leverte comfort seter ala bmw som en opsjon. Kanskje en gang i fremtiden, hvem vet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Dette funker meget bra. Trenger ikke knote noe komplisert problemstilling, man tar bare bilder og videoer av problemet og legger ved henvendelsen. Så velger man ønsket time på en kalender som viser ledige timer.
Tesla kjører så en fjerndiagnose på bilen og får med en gang opp eventuelle feilkoder og kan planlegge hva som må gjøres før bilen kommer inn. For småting kommer de gjerne hjem til deg å fikser det på gårdsplassen din.

Skal man levere inn biler er det nok å bare parkere den utenfor. Trenger ikke levere noe nøkler eller forholde seg til åpningstider.

Når bilen er inne på service kan man snakke med teknikerne via chat i appen.

For meg som har administrert en del firmabiler oppigjennom årene og har måtte ta uante telefoner bare for å spørre når bilene er ferdige så synes jeg dette er fantastisk.

Nettopp!

Det at man kan bestille seg en service kl 2300 på kvelden er helt fantastisk.

Det å sitte i endeløse telefonkøer, eller å snakke med en hyggelig ansatt som for 3. gang sier «eh, det er visst ingen som tar opp telefonen på verkstedet der nå, vil du at jeg skal sette deg over igjen?» føles veldig gammeldags. Det er opplevelsen jeg har med Skodaen min nemlig.

At man får tilsendt leiebilavtale i app før verkstedtime.
Når man kjører inn på området til forhandleren så plinger det i telefonen «kjør til P-område C»
Og der står det en fyr som sier «Hei, Bzzlink! Legg nøkkelkortet ditt igjen i bilen. Jeg har leiebilen din stående her, her er nøkkelen, Du ser i fremdrift på bilen din i appen, og får beskjed når den er ferdig, ha en fin dag!»

Det er det jeg mener med at Tesla har bedre kundebehandling enn alle andre jeg har vært borti. Bilen min har ikke vært feilfri har hatt 10 stk garantireparasjoner eller no. 4 av de ble gjort på gårdsplassen min mens jeg satt på hjemmekontor. Enda en grunn til at jeg synes de har fantastisk service

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 minutter siden):

Nettopp!

Det at man kan bestille seg en service kl 2300 på kvelden er helt fantastisk.

Det å sitte i endeløse telefonkøer, eller å snakke med en hyggelig ansatt som for 3. gang sier «eh, det er visst ingen som tar opp telefonen på verkstedet der nå, vil du at jeg skal sette deg over igjen?» føles veldig gammeldags. Det er opplevelsen jeg har med Skodaen min nemlig.

At man får tilsendt leiebilavtale i app før verkstedtime.
Når man kjører inn på området til forhandleren så plinger det i telefonen «kjør til P-område C»
Og der står det en fyr som sier «Hei, Bzzlink! Legg nøkkelkortet ditt igjen i bilen. Jeg har leiebilen din stående her, her er nøkkelen, Du ser i fremdrift på bilen din i appen, og får beskjed når den er ferdig, ha en fin dag!»

Det er det jeg mener med at Tesla har bedre kundebehandling enn alle andre jeg har vært borti. Bilen min har ikke vært feilfri har hatt 10 stk garantireparasjoner eller no. 4 av de ble gjort på gårdsplassen min mens jeg satt på hjemmekontor. Enda en grunn til at jeg synes de har fantastisk service

De trenger ikke nøkler lengre heller, sluttet for en stund tilbake. Så de forbedrer dette stadig :) Få leiebil inn i appen nå så er det nær perfekt opplevelse. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, uname -i said:

Det å la andre produsere på spesifikasjon er ikke vertikal integrasjon.

Se der ja. Produskjonen av Apple-telefoner skjer av et annet firma. Dermed ikke vertikal integrasjon.

Jeg kan bli med å spikke litt flis jeg :)

I eksempelet de nevner i artikkelen her, så bruker de Netflix.

Selv om Netflix leier cache servere i nettverkene verden rundt, de får studioer i alle forskjellige land til å lage sine egenproduserte serier.

De eier likevel en større del av verdikjeden til produktene sine. Det samme gjør Apple og det samme gjør Tesla.

https://www.investopedia.com/terms/v/verticalintegration.asp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Jeg kan bli med å spikke litt flis jeg :)

I eksempelet de nevner i artikkelen her, så bruker de Netflix.

Selv om Netflix leier cache servere i nettverkene verden rundt, de får studioer i alle forskjellige land til å lage sine egenproduserte serier.

Elon Musk snakker om å drive gruvedrift for råmaterialene og om å kjøpe smelteverk. Hvor pokker er Apple-ekvivalenten til det?

Flisespikkeri, my ass.

Lenke til kommentar
On 3/25/2023 at 9:57 PM, Complexity said:

Har vel kommet til ett punkt hvor elektronikk generelt tåler det meste? Kan forstå dette var en ting før i tiden men tror det er enklere nå.

Nei, det er vesentlige forskjeller. Selv der selve silisiumet kan brukes i både automotive og non automotive grade (som definetivt ikke gjelder alt, kun silisium designet for lav FIT i utgangspunktet) er det forskjeller i pakking, testing, feilanalyse, software m.f.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

De designer SoC ene sine og lisensierer ut produksjonen til ARM. 

Lisensierer produksjon? De har outsourcet produksjon. De designer chippene sine, men det er basert på ARM, så de må betale ARM for å bruke deres teknologi og patenter. 

bzzlink skrev (10 timer siden):

Apple er vertikalt integrert ift de andre hardware produsentene ved at de 
Designer SoC inhouse (de outsources selve produksjonen av chippet, men de designer det selv)
Lager OS inhouse
Eier et stort distribusjonsledd i form av butikker i hele verden

Tjaaaa, Samsung lager mer in-house hardware enn hva Apple gjør. Samme med flere kinesiske produsenter. Det er dog riktig at de har mer kontroll på OS->hardware samspill. Egne butikker er også litt i Tesla sin gate, men Apple selger også via tredjeparter. De har jo ingen egne butikker her til lands, kun "sertifiserte" forhandlere. Poenget er at det er to ganske ulike strategier. Det ser du tydelig på de ulike Apple elbilryktene der ute, de var ikke interessert i å bygge opp enorme fabrikker selv, men heller spesialisere seg på det de kan: Brukervennlighet, software, chip-design, teknologi. Det er en veldig stor forskjell, selv om det er andre likheter.

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Historikk på en tilfeldig bil:

 

  Skjul innhold

595_1580527447.jpg

 

Hvordan valgte du tilfeldig bil? Slo opp tilfeldige reg.nr. frem til du fant en Tesla? Var det i så fall reg.nr. fra en bestemt periode, eller brukte nummer-generator for å finne tilfeldige tall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Bekymringen er vel hvor mange servicebesøk man trenger. Jeg hører det er stadig noe feil med bilene til folk og de er inn og ut av servicesenter hele tiden.

Historikk på en tilfeldig bil:

 

  Vis skjult innhold

595_1580527447.jpg

 

Tja, var den nå så tilfeldig...?

Min (tilfeldige) bil har ikke vært inne hos Tesla en eneste gang i løpet av det året jeg har hatt den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Tja, var den nå så tilfeldig...?

Min (tilfeldige) bil har ikke vært inne hos Tesla en eneste gang i løpet av det året jeg har hatt den.

Hatt min inne to ganger på halvannet år, ene gangen ville ikke seteryggen for midterste baksete låse seg ordentlig, andre gangen virket ikke ene dekktrykksensoren da jeg hadde lagt om til vinterdekk. 

Spesielt sistnevnte var meget enkelt å få fikse, åpne appen, gå til service, trykke på feilmeldingen om at dekktrykksensor ikke er registret, få timeavtale kjapt, parkere bilen hos Tesla, gå i matbutikken og handle melk og brød, hente bilen hos Tesla etter rep.

Alt fikset på garanti og kort tid selvfølgelig, så kan man jo argumentere for om feilene burde ha oppstått i utgangspunktet på en ny bil til halv million.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...