Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Må dere ikke glemme at Polestar 2 nettop fikk en oppgradering som gjør den vesentig bedre på mange punkter. Blandt annet skal den være mye mere effektiv.
Vet jo ikke om det er snakk om å kjøpe den nye eller den gamle utgaven.

 

1 hour ago, Retroman said:

Minte meg på en kompis som jobber med HiFi. Skulle ta med seg en forsterker/receiver ett eller annet til en kunde på fjellet. Lasta det inn i nybilen en TM3 på jobben dagen før han skulle dra og så kom det noe jævlig snø/sludd i løpet av natta. Tenkte ikke over dette da han åpnet bagasjelokket da han skulle ha inn baggen sin og så dælja det en haug med snø/slaps og vann ned på forsterkeren. Det gikk heldigvis bra.. men verdt å merke seg ang M3 at man må fjerne vann/snø fra hekken på bilen, og ikke bare bakrute. Å starte bakrutevarmer før avgang (dersom det går på en tesla) er å be om ekstra trøbbel med mindre du har med deg en nal og en stor klut.

 

Varmen i bakruten funker ikke på min Model 3 (Misstenker jeg ødela det selv når jeg monterte solfilm) og det er alikevell ett problem da bakruten blir raskt oppvarmet når man varmer kabinen før avgang. Ganske fjollete design men man blir vandt med å huske å passe på at det ikke er snø på ruten rett over før man lukker opp.
Nyere utgaver har en list der som hindrer vann i å renne ned men snø vil fortsatt regne inn i bagasjerommet.

Har dog ikke store problemer med dørhandtakene på vinteren som mange klager over. Passer på å smøre dem gjevnlig (skjemen i bilen viser med tegninger hvor det er lurt å spraye WD40) og forvarmer alltid bilen før avgang som tiner dem opp.
Og skulle de være fastfryst kan jeg åpne døren med appen på telefonen uten å røre handtakene så bare en bagatell i mine øyne.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forvarme på dørhåndtakene... Hvorfor har jeg ikke hørt om det før? ^^; Da bør det også gå an å varme opp låsemekanismen ellers. Når vi ligger på null pluss/minus fem grader gjennom flere uker, har jeg hatt problemer med låsen på alle bilene mine. Inklusive V90en. 406en var desidert verst, da. Du fikk den lett opp men igjen var verre... Plutselig smelta den frosne dørlåsen opp etter et kvarters kjøretur, og døra gikk opp i fart. Det var greit når det var førerdøra, men stress når det var passasjerdøra som gikk opp i en sving.

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Ps2 er ubrukelig for litt høye folk i baksetene. Altfor lav takhøyde. Banal feil av kineserne.

1. Ikke ubrukelig, men ikke en bil for en haug voksne på langtur. 2. Ikke feil, men bevist designvalg 3. Bilen er Svensk, men er designet av et internasjonalt team ledet av en tysker og en østeriker. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

1. Ikke ubrukelig, men ikke en bil for en haug voksne på langtur. 2. Ikke feil, men bevist designvalg 3. Bilen er Svensk, men er designet av et internasjonalt team ledet av en tysker og en østeriker. 

Bevist desigvalg å lage en bil som kun passer 2 voksne og 2 barn? 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Bevist desigvalg å lage en bil som kun passer 2 voksne og 2 barn? 

Vet ikke om du har lagt merke til det, men de fleste biler er ikke lagt for 4 voksne. Noen av de dyreste bilene har endatil bare 2 seter, tro det eller ei. Markedet for de som trenger plass til 4-5 voksne er knapt eksisterende.

 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, AL123 said:

Vet ikke om du har lagt merke til det, men de fleste biler er ikke lagt for 4 voksne. Noen av de dyreste bilene har endatil bare 2 seter, tro det eller ei. Markedet for de som trenger plass til 4-5 voksne er knapt eksisterende.

 

Problemet er jo at en voksen person ikke kan sitte i baksetet uten at hodet tar i takbjelken. De fleste har da vel en voksen eller to med seg i baksetet innimellom.

Polestar måtte vel dog bare ta ett valg her. Ødelegge hodeplassen bak eller å gjøre bilen til en sedan.

Og om de hadde gjort sistnevnte ville de jo vært i direkte konkuranse med Model 3. At det ikke er en sedan gjør Polestar 2 mere attraktiv for mange og var nok ett lurt trekk av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk tatt meg en kjøretur på 35 mil i ID.4 nå i uka, leiebil fra Hyre så ikke den best utstyrte utgaven, så må ta utgangspunkt i det, men gud for en gørr kjedlig bil det fremsto som, for all del god og komfortabel bil å dra på "langtur" med, likte spesielt godt den adaptive cruice kontrollen som innhentet kartdata og bremset ned inn til rundkjøringer og i krappe svinger automatisk slik jeg selv slapp å gjøre noen inputs selv, et svært godt system selv om det bommet et par ganger å trodde jeg var på vei mot en rundkjøring på motorveien i 110 sona :p.

Fikk heller ikke over 89 kw på hurtigladeren jeg stoppet på som var litt lavere enn ventet. En annen ting var de forferdelige touch knappene på rattet, der lurer jeg genuint på hva de røyka, en helt forferdelig bruker opplevelse, spesielt siden en og måtte gjøre ganske små bevegelser for å skifte modus mellom å justere hastighet på cruice og avstand til bilen foran, ble bare en stor distraksjon fra veien som det virkelig ikke bør være. Alt kan en nok venne seg til, men tar heller fysiske knapper gitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (36 minutter siden):

Fikk tatt meg en kjøretur på 35 mil i ID.4 nå i uka, leiebil fra Hyre så ikke den best utstyrte utgaven, så må ta utgangspunkt i det, men gud for en gørr kjedlig bil det fremsto som, for all del god og komfortabel bil å dra på "langtur" med, likte spesielt godt den adaptive cruice kontrollen som innhentet kartdata og bremset ned inn til rundkjøringer og i krappe svinger automatisk slik jeg selv slapp å gjøre noen inputs selv, et svært godt system selv om det bommet et par ganger å trodde jeg var på vei mot en rundkjøring på motorveien i 110 sona :p.

Fikk heller ikke over 89 kw på hurtigladeren jeg stoppet på som var litt lavere enn ventet. En annen ting var de forferdelige touch knappene på rattet, der lurer jeg genuint på hva de røyka, en helt forferdelig bruker opplevelse, spesielt siden en og måtte gjøre ganske små bevegelser for å skifte modus mellom å justere hastighet på cruice og avstand til bilen foran, ble bare en stor distraksjon fra veien som det virkelig ikke bør være. Alt kan en nok venne seg til, men tar heller fysiske knapper gitt.

Da vi skulle kjøpe konebil sist var valget til slutt mellom id.4 og Enyaq. Det ble Enyaq mye pga interiør og brukervennlighet. Kona sa at id.4 var for mye spaceship og knappene på rattet ble nevnt. Så da ble det Sportline med driv på alle fire. Appen er nedtur da. Treig, og på et halvår har den nektet å snakke med bilen to ganger..

Lenke til kommentar
Retroman skrev (22 minutter siden):

Da vi skulle kjøpe konebil sist var valget til slutt mellom id.4 og Enyaq. Det ble Enyaq mye pga interiør og brukervennlighet. Kona sa at id.4 var for mye spaceship og knappene på rattet ble nevnt. Så da ble det Sportline med driv på alle fire. Appen er nedtur da. Treig, og på et halvår har den nektet å snakke med bilen to ganger..

Har kjørt en del Enyaq og syns det fremstår som en mye mer gjennomtenkt og brukervennlig bil enn ID.4 ja, selv om de er "søsken", Enyaq er og en langt mer interessant bil å se til etter min mening. Har lest en del kritikk om de touch knappene til volkswagen in ID.3 og ID.4 men at de skulle være så lite brukervennlige som det jeg opplevde de var nå hadde jeg liksom ikke helt trodd.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Har lest en del kritikk om de touch knappene til volkswagen in ID.3 og ID.4 men at de skulle være så lite brukervennlige som det jeg opplevde de var nå hadde jeg liksom ikke helt trodd.

For mange så sitter det langt inne å innrømme at mer avansert teknologi ikke alltid er bedre. Touchknapper er ikke moderne - det var allerede ikke bedre på Bang Olufsen stereoen fra søtti- eller åttitallet. Det er ikke bedre på fjernkontroller fra tjue år siden, det var ikke bedre på bensinpumpene i minus ti grader for ti år siden, og det er ikke bedre på den nye tørketrommelen fra Bosch. Det var åpenbart heller ikke bedre på ID-bilene, så nå har de fjerna hypen i nyere modeller.

Det er mange bruksområder hvor det er bedre med touch men det må veies opp mot hvor praktisk det er. I stedet veies det bare opp mot hvor salgbart det er. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (3 minutter siden):

For mange så sitter det langt inne å innrømme at mer avansert teknologi ikke alltid er bedre. Touchknapper er ikke moderne - det var allerede ikke bedre på Bang Olufsen stereoen fra søtti- eller åttitallet. Det er ikke bedre på fjernkontroller fra tjue år siden, det var ikke bedre på bensinpumpene i minus ti grader for ti år siden, og det er ikke bedre på den nye tørketrommelen fra Bosch. Det var åpenbart heller ikke bedre på ID-bilene, så nå har de fjerna hypen i nyere modeller.

Det er mange bruksområder hvor det er bedre med touch men det må veies opp mot hvor praktisk det er. I stedet veies det bare opp mot hvor salgbart det er. 

Spørs hvordan en definerer bedre. Gir de bedre feedback? Nei. Gir det bedre funksjonalitet å implementere en skjerm i motsetning til masse hardware knapper? Ja. Det er derfor stort sett alt som blir erstattet i dag blir på skjerm. For det er så dynamisk og kan endres og optimaliseres. I tillegg er det ofte kostbesparende. 

Men en god gammeldags knapp er ofte bedre til mange ting. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Salvesen. said:

Spørs hvordan en definerer bedre. Gir de bedre feedback? Nei. Gir det bedre funksjonalitet å implementere en skjerm i motsetning til masse hardware knapper? Ja. Det er derfor stort sett alt som blir erstattet i dag blir på skjerm. For det er så dynamisk og kan endres og optimaliseres. I tillegg er det ofte kostbesparende. 

Men en god gammeldags knapp er ofte bedre til mange ting. 

Det gir mer funksjonalitet, men dersom man definerer knappens egenskaper som viktigere, ikke nødvendigvis bedre funksjonalitet.

Det finnes mellomting som har noen av egenskapene til begge løsningene. Eksempelvis knapper med innebygget skjerm, eller skjermer med avanserte eller tradisjonelle taktile egenskaper.

For å ta ID-rattet som eksempel, kunne man ha kompensert for tilfeldige berørelser med å legge til trykksensitivitet eller logikk for å forsøke skille mellom tilfeldig og ønsket berøring. For å ta fjernkontrollen som eksempel, kunne man lagt til struktur i skjermen slik at man fant riktig plass uten å stirre på den, og litt forsinkelse under bevegelse sånn at man bekrefter at man har funnet riktig plass på skjermen. For å ta luksusbiler som eksempel, finnes det mekanisk teknologi som gir taktil og programmerbar feedback som kan brukes i skjermer. Men bilprodusenter har ofte ikke vært de flinkeste til å presse teknologi, og det stemmer fortsatt. De slenger inn en standard berøringsskjerm i stedet og gjør ikke noe ekstra for å forhindre feiltrykk.

Edit: misforstå meg rett; en god gammeldags touchskjerm er ofte bedre til mange ting.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (11 timer siden):

 En annen ting var de forferdelige touch knappene på rattet, der lurer jeg genuint på hva de røyka, en helt forferdelig bruker opplevelse, spesielt siden en og måtte gjøre ganske små bevegelser for å skifte modus mellom å justere hastighet på cruice og avstand til bilen foran, ble bare en stor distraksjon fra veien som det virkelig ikke bør være. Alt kan en nok venne seg til, men tar heller fysiske knapper gitt.

Brukte 14 dager på å bli venn med de knappene, nå som jeg har hatt bilen i ett år synes jeg det fungerer bra

Lenke til kommentar

Totalkollaps i registreringstatistikken for alle andre enn Tesla!
Tesla har markedsandel på 37,5% av registrerte el personbiler i 2023!

Her kommer det priskutt fra de andre merkene?
Eller har de ikke råd til å matche egenskaper/kvalitet -prispunktet til Tesla, sånn at de bare må gi opp, og bli nisjeleverandører?

Eller tar de bare et hvileskjær på elbil et par år, frem til de har lønnsomheten i elbilproduksjonen til å matche Tesla?

Kilde: https://elbilstatistikk.no varebiler tatt vekk fra tallene, (men varebiler utgjør bare litt over 1000 biler totalt)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...