Gavekort Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 MX-30 er nok en bil jeg heller hadde tatt som hybrid. Jeg har litt vansker for å tolke helt hva Mazda vil med den elektriske utgaven. Tenker de at e-Golf selger bra nok? Ønsker de en utviklingsplattform til fremtidige elbiler, men ikke ansvar ovenfor mange kjøpere og store løfter? Mazda oppfyller vel allerede kravene til lavutslippsbiler i EU og California med sine hybrider, så jeg er ikke så sikker på om det er en compliance bil heller. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 48 minutes ago, Gavekort said: Jeg synes det er greit at de ikke har en grill bare for å se ut som det vi assosierer med en bil. Problemet er jo at de tegner en ICE-bil og bare fjerner grillen etterpå. Det fungerer på noen biler, men på andre så er det som et stort sort hull i fronten av bilen (slik som IONIQ) Eg ville vore heilt greit med ein modifisert grill, men dette utseendet syns eg berre overkjørte design-språket dems. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 7 hours ago, Gavekort said: Hvis du har fast destinasjon så har du allerede et abonnement. Jeg har ikke kjørt til Stockholm i en Polestar sammen med en million av andre premutasjoner av elbil og destinasjon. Jeg er dog fortsatt nysgjerrig på hva som er så grusomt med den ene hurtigladingen du måtte gjøre som vippet deg over til Tesla eller evt. BMW. Det er ikke 1 hurtiglading til Stockholm. t/r på vinteren så er det ca. 4 eller mer. Avhengig av om du har lading på hotellet ditt, og om du vet at du kan stole på ladingen der du skal sove. Og hvor mye du skal bruke bilen mens du er i Stockholm. Ikke alle er så heldig at de har lading på jobb heller, så du starter kanskje ikke med mer enn 80% eller mindre på fredagen etter at du har kjørt t/r jobb og så kjørt unga til barnevakt og kona til tennistreneren. Alle sine liv er forskjellig, og før man har følt det på kroppen å leve med batteribil når man skal kjøre langt, så er det ikke så lett å se hvorfor mange mener at Tesla sin måte å løse det på er den eneste man kan leve med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Greit nok at batteriet på Mazdaen er som det er, men desto viktigere blir da ladingen. Hvor raskt lader den i praksis, og hvordan gjør den det på vinteren når batteriet er kaldt? Mener jeg leste at man kan aktivere batterivarme via app. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 28 minutes ago, bzzlink said: Alle sine liv er forskjellig, og før man har følt det på kroppen å leve med batteribil når man skal kjøre langt, så er det ikke så lett å se hvorfor mange mener at Tesla sin måte å løse det på er den eneste man kan leve med. Kva er "langt" egentlig? Haugesund til Oslo opplevde eg ikkje reelle problemer med. Det var frustrerende rundt Lier (mellom Drammen og Asker) når ein ladestasjon eg tenkte stoppe ved ikkje eksisterte lengre, men dette var noko eg kunne forbigått ved å bruke rett verktøy. Retur-reisen hjem til Haugesund var også uproblematisk. Om ein to ukers tid skal eg reise igjen til Oslo, uten at eg stresser over den ideen lengre. Tross alt treng eg berre lade hjemme, så er det fort mogleg at eg tar ein pause på Åkrafjorden eller Røldal, eller rett til Haukeligrend, heilt etter om eg har giddet lade bilen kvelden før. Omtrent der ynskje eg lade, strekke beina, osv, så kan eg farte videre til Seljord og spise middag. Derfra kan eg kjøre rett til destinasjonen. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 35 minutes ago, Drunkenvalley said: Kva er "langt" egentlig? Haugesund til Oslo opplevde eg ikkje reelle problemer med. Det var frustrerende rundt Lier (mellom Drammen og Asker) når ein ladestasjon eg tenkte stoppe ved ikkje eksisterte lengre, men dette var noko eg kunne forbigått ved å bruke rett verktøy. Retur-reisen hjem til Haugesund var også uproblematisk. Om ein to ukers tid skal eg reise igjen til Oslo, uten at eg stresser over den ideen lengre. Tross alt treng eg berre lade hjemme, så er det fort mogleg at eg tar ein pause på Åkrafjorden eller Røldal, eller rett til Haukeligrend, heilt etter om eg har giddet lade bilen kvelden før. Omtrent der ynskje eg lade, strekke beina, osv, så kan eg farte videre til Seljord og spise middag. Derfra kan eg kjøre rett til destinasjonen. Når man først har skaffet seg apper og brikker er det sikkert ikke så stress. Jeg snakket om å kjøre i utlandet som en ekstra stressfaktor. Motorvei med 110-130 soner gjør også sitt kontra ruta du viser til Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 30. august 2020 Del Skrevet 30. august 2020 Eg kan forsåvidt medgi at turen til Sverige var mykje meir stress enn normal køyring, skjønt til dels var det fordi det var komplett rot å finne ladeplass, laderen eg fann ville ikkje funke skikkelig, og appen var noko drit. Morsomt nok var det jo faktiskt Fortums lader meine eg hugse, så at dei ikkje dele system og greier syns eg berre er rart. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) 9 hours ago, Drunkenvalley said: Eg kan forsåvidt medgi at turen til Sverige var mykje meir stress enn normal køyring, skjønt til dels var det fordi det var komplett rot å finne ladeplass, laderen eg fann ville ikkje funke skikkelig, og appen var noko drit. Morsomt nok var det jo faktiskt Fortums lader meine eg hugse, så at dei ikkje dele system og greier syns eg berre er rart. Eksakt det samme som jeg opplevde. Når du står der på telefon til den 3dje ladeoperatøren, med 15km rekkevidde, fordi de 2 siste du stoppet på gikk ikke an å få til å starte, og det striregner og det er lang ventetid på telefonen, men denne gangen må du lade så... Har man brukt ca. 1 time og man har ikke fått noe strøm enda og man er våt. Da bytter man til Tesla. Holder med én sånn opplevelse Endret 31. august 2020 av bzzlink Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) Jeg har heldigvis til overs å oppleve en eneste ladestasjon som ikke har virket på mine turer, har en del langkjøring innunder beltet men kun innad våre landsgrenser . Har dog ikke prøvd meg på langturen under fellesferier når trykket er høyest Endret 31. august 2020 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 57 minutes ago, bzzlink said: Eksakt det samme som jeg opplevde. Når du står der på telefon til den 3dje ladeoperatøren, med 15km rekkevidde, fordi de 2 siste du stoppet på gikk ikke an å få til å starte, og det striregner og det er lang ventetid på telefonen, men denne gangen må du lade så... Har man brukt ca. 1 time og man har ikke fått noe strøm enda og man er våt. Da bytter man til Tesla. Holder med én sånn opplevelse Nja, så fælt var det ikkje. Var berre grusomt kjedelig sida det var ein lørdag på Nordby shoppingsenter. Det var nok elbiler da merka eg. Trangt om ledige ladere, laderen eg hadde satt meg ved skapte seg, osv. Trengte ingen support tlf, men den trengte eit par forsøk før den byrja lade. Mykje av dei her problemene forsvinn da straks du har gjort det ein gong. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 39 minutes ago, Drunkenvalley said: Nja, så fælt var det ikkje. Var berre grusomt kjedelig sida det var ein lørdag på Nordby shoppingsenter. Det var nok elbiler da merka eg. Trangt om ledige ladere, laderen eg hadde satt meg ved skapte seg, osv. Trengte ingen support tlf, men den trengte eit par forsøk før den byrja lade. Mykje av dei her problemene forsvinn da straks du har gjort det ein gong. Problemet er "gjort det en gang" betyr en gang pr ladeoperatør. Pr land. Så man kan jo oppleve dette veldig ofte Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) 19 hours ago, Gavekort said: MX-30 er nok en bil jeg heller hadde tatt som hybrid. Jeg har litt vansker for å tolke helt hva Mazda vil med den elektriske utgaven. Tenker de at e-Golf selger bra nok? Ønsker de en utviklingsplattform til fremtidige elbiler, men ikke ansvar ovenfor mange kjøpere og store løfter? Mazda oppfyller vel allerede kravene til lavutslippsbiler i EU og California med sine hybrider, så jeg er ikke så sikker på om det er en compliance bil heller. selv om det gjør det så er de ganske langt nede på lista over co2 utslipp i eu https://motor.no/elbil-utslipp/disse-bilmerkene-risikerer-de-storste-utslippsbotene/109788 En elbil kan utgjøre en del mindre millioner i bot fra eu hvis det blir noe av i det hele tatt Endret 31. august 2020 av onkel_jon Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 2 minutes ago, bzzlink said: Problemet er "gjort det en gang" betyr en gang pr ladeoperatør. Pr land. Så man kan jo oppleve dette veldig ofte Det er absolutt forbetringspotensiale her, heila sørpa med apper og greier er rett og slett rotete gitt at me er i 2020 - kva skjedde med tappe kort, eller enda betre kommunikasjon med bilen direkte? Men det er ikkje så skrekkelig fælt normalt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Gavekort skrev (21 timer siden): MX-30 er nok en bil jeg heller hadde tatt som hybrid. Jeg har litt vansker for å tolke helt hva Mazda vil med den elektriske utgaven. Tenker de at e-Golf selger bra nok? Ønsker de en utviklingsplattform til fremtidige elbiler, men ikke ansvar ovenfor mange kjøpere og store løfter? Mazda oppfyller vel allerede kravene til lavutslippsbiler i EU og California med sine hybrider, så jeg er ikke så sikker på om det er en compliance bil heller. Jeg prøvekjørte denne når den var i Bergen i starten av august. Veldig artig bil, og god å kjøre. Det største problemet slik jeg ser det er at den er veldig mørk innvendig. Svart tak, sotede vinduer, og bakvinduene er svært små pga. selvmordsdørene. Rekkevidden er som kjent ikke den beste, men jeg tror den er mer enn god nok for de fleste, så lenge man kan lade hjemme eller på jobb. Jeg ville ikke vurdert bilen om jeg var avhengig av offentlige ladestasjoner, da blir nok 200 km litt for knapt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Kajac skrev (1 time siden): Jeg prøvekjørte denne når den var i Bergen i starten av august. Veldig artig bil, og god å kjøre. Det største problemet slik jeg ser det er at den er veldig mørk innvendig. Svart tak, sotede vinduer, og bakvinduene er svært små pga. selvmordsdørene. Rekkevidden er som kjent ikke den beste, men jeg tror den er mer enn god nok for de fleste, så lenge man kan lade hjemme eller på jobb. Jeg ville ikke vurdert bilen om jeg var avhengig av offentlige ladestasjoner, da blir nok 200 km litt for knapt. Hvordan opplevde du komforten? Var den stiv og stumpete? Støy? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Nidar2 skrev (14 minutter siden): Hvordan opplevde du komforten? Var den stiv og stumpete? Støy? Føltes forholdsvis myk, i forhold til alle andre Mazdaer jeg har kjørt. Synes Mazda generelt har hatt alt for stiv fjæring tidligere. Den var også ganske stille. Reagerte ikke på dekkstøy eller andre lyder. Ellers kunne setene vært litt mykere/ikke vært så flate. Spesielt baksetene. Styringen var også litt spesiell i forhold til det jeg har vært vant til. Jeg har gått fra en bil uten servo-styring ('89 Mazda 323) med ganske stor utveksling i styringen. MX-30 har veldig responsivt ratt; én omdreining til full sving så vidt jeg husker. Kan være greit å være obs på i starten i hvertfall. Bilen jeg endte opp med å kjøpe, Hyundai Ioniq, har en del mer dekkstøy enn det denne Mazdaen har, men har mer komfortable seter etter min mening. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 (endret) Hadde Hyundai Ioniq som leiebil i 3 uker, veldig god å komfortabel bil å kjøre, mitt eneste problem med denne var at det for meg som trafikk skadet med svært redusert kjernemuskulatur var det ett lite mareritt å komme seg ut av bilen, her hadde Kia E-Soul et stort fortrinn da kjøreposisjon er som en SUV og det å komme seg inn og ut krever svært lite. Men ellers er Ioniq og E-Soul ganske like, samme infotainment og interiør funksjoner på det meste. Endret 31. august 2020 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 Ioniq har forsåvidt sete som flytter seg når du skrur av motoren for å gjere det enklere, men høgere montert sete er nok likevel suverent. Er også kjedelig at du ikkje sjølv kan bestemme kor setet posisjoneres når den skrur av. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 41 minutes ago, Drunkenvalley said: Ioniq har forsåvidt sete som flytter seg når du skrur av motoren for å gjere det enklere, men høgere montert sete er nok likevel suverent. Er også kjedelig at du ikkje sjølv kan bestemme kor setet posisjoneres når den skrur av. Er det noe man kan slå av\på? Alltid kjekt med litt slike ekstra funksjoner. Tesla løfter opp rattet når man setter bilen i park. Også litt kjekt for noen. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 31. august 2020 Del Skrevet 31. august 2020 5 minutes ago, Complexity said: Er det noe man kan slå av\på? Alltid kjekt med litt slike ekstra funksjoner. Tesla løfter opp rattet når man setter bilen i park. Også litt kjekt for noen. Ja. Eg har sjølv skrudd den av, sida posisjonen den velje er litt knoven for meg imo. Så litt kjedelig at eg ikkje kunne definere ein komfortabel posisjon å forlate bilen frå sjølv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå