Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (1 time siden):

Du trengte ikke å skrive at du eier en Model Y - det skjønte jeg på innlegget ditt. Har man først bestemt seg så... :)

Hardplasten kommer til syne hvis du piller av overflatene i det spartanske interiøret. Altså under det du ser. De knirke og gnisselydene som kommer ved litt ujevnt underlag er jeg bra pisselei allerede. Vi kjører nok ikke samme bil, nei. Den jeg kjører er eid av Tesla og har gått ca 4000km nå. Hvis dette er en "oppgradert" versjon så må dette være keiserens nye klær.

Var forøvrig bra varmt i går så mye smelter, alt frøys til i natt så i morges var selvfølgelig dørhåndtaket fryst pga talentløs dørdesign. Men dette burde jeg forventet nå. Bra det ikke er så mye is og frost i Norge..

 

Dere får tåle at tesla får litt konstruktiv kritikk.

Men hva var løst/dårlig montert? Og hardplast under dekke? Altså det er det i alle biler? 

En må kaste på så mye kritikk en orker men en må tåle å få spørsmål tilbake også:) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MrMarbles skrev (55 minutter siden):

Man har jo også funksjonen som lar deg åpne selve førerdøra fra appen i slike tilfeller. 

Prøvde. Funka ikke. Stod og lagde en lav summelyd.

 

Hanhijnn skrev (49 minutter siden):

Det tåler vi bra. Dere må ikke være så fakta-resistente.

Har masse fakta som har blitt presentert så fakta er neppe ikke hovedproblemet her..

 

Snowleopard skrev (52 minutter siden):

Du løste kanskje problemet der og da, men la grunnlaget for langt større problemer. Det er IKKE uten grunn at du skal holde varmtvannet inni en pose, istedet for å drefse det på en iskald bil. Du risikerer bare at vannet trenger lengre inn, også det varme vannet, og så fryser det enda værre til. Varmt vann avkjøles veldig fort på iskaldt metall.

Forøvrig har du alternativet med å forvarme bilen. 10-15 minutter hadde sikkert holdt til både å få varm kupé og fått løsna isen såpass at døra hadde åpnet uten problemer. Men gjerne opp til 30 minutter i slike tilfeller, så isen virkelig slipper taket. 

Slipper disse forbeholdene med en bedre bil. Y'en står nå til tørk i en hall som holder nærmere 30 grader nå, og der står den til i morgen. Kjører en annen bil i dag og anbefaler Tesla å smøre disse bilene for kundene sine når jeg leverer den tilbake.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (50 minutter siden):

Av nysgjerrighet, hvilke biler med tilnærmet lik plass og 4x4 til rundt 469000,-  507.000,- ferdig på veien er det du sammenligner med?

(edit bomma på prisen først)

Med tilsvarende utstyrsnivå. I de fleste andre må en jo betale for standard utstyr hos Tesla. Noe som justerer opp prisen heftig for noen av 'konkurrentene'

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Med tilsvarende utstyrsnivå. I de fleste andre må en jo betale for standard utstyr hos Tesla. Noe som justerer opp prisen heftig for noen av 'konkurrentene'

Problemet er at det ikke er mulig å finne nøyaktig samme utstyrsnivå. På Enyaq betaler man 50k for å få minnefunksjon på seteinnstilling, men den pakken (og også standardpakken forsåvidt) inkluderer masse utstyr som Model Y ikke har. Det blir alltid en avveining.

  • Vil du ha minnefunksjon eller lufting i setene?
  • Vil du ha Apple CarPlay / Android Auto eller Teslas infotainment?
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Problemet er at det ikke er mulig å finne nøyaktig samme utstyrsnivå. På Enyaq betaler man 50k for å få minnefunksjon på seteinnstilling, men den pakken (og også standardpakken forsåvidt) inkluderer masse utstyr som Model Y ikke har. Det blir alltid en avveining.

  • Vil du ha minnefunksjon eller lufting i setene?
  • Vil du ha Apple CarPlay / Android Auto eller Teslas infotainment?

Joda, likt blir det aldri. Men ingen tvil om at Tesla leverer mest utstyr som standard. På godt og vondt såklart, noen ønsker jo ribbet bil med utstyr fra 80 tallet 

 

Edit: en kompis solgte faktisk sin første enyaq for han hadde glemt å velge elektrisk bakluke. Det var krise. Heldigvis var det en god tid og han gikk i pluss.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (39 minutter siden):

Joda, likt blir det aldri. Men ingen tvil om at Tesla leverer mest utstyr som standard. På godt og vondt såklart, noen ønsker jo ribbet bil med utstyr fra 80 tallet 

Det er jo ingen som faktisk ønsker det. Det er bare et (av flere) vikariende argument mot Tesla. 😄

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Problemet er at det ikke er mulig å finne nøyaktig samme utstyrsnivå. På Enyaq betaler man 50k for å få minnefunksjon på seteinnstilling, men den pakken (og også standardpakken forsåvidt) inkluderer masse utstyr som Model Y ikke har. Det blir alltid en avveining.

  • Vil du ha minnefunksjon eller lufting i setene?
  • Vil du ha Apple CarPlay / Android Auto eller Teslas infotainment?

Jeg skulle veldig gjerne hatt lufting i setene ja. Men både ioniq 5 og Id4/Enyaq koster jo over 600’ bare man legger til glasstak og hengerfeste.

Alle vurderer forskjellig. For min del så er rekkevidde og rask lading under alle forhold (inkludert tilgang til raske ladere) bokser som må tickes før en elbil i det hele tatt er aktuell. Så da har jeg ikke noe annet valg enn Tesla. 

Jeg har aldri skjønt greia med Apple CarPlay. Ja det er et veldig step up fra de fleste bilers infotainment, men det eneste det tilfører i en Tesla er at jeg kan fortsette podcastene sømløst fra telefonen. Jeg liker virkelig ikke brukergrensesnittet i CarPlay (selv om jeg er fra en Apple husholdning). Virker som det er designet for små skjermer. 

Og så liker jeg litt motorkraft 10 sek til 100 er plagsomt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Alle vurderer forskjellig. For min del så er rekkevidde og rask lading under alle forhold (inkludert tilgang til raske ladere) bokser som må tickes før en elbil i det hele tatt er aktuell. Så da har jeg ikke noe annet valg enn Tesla.

Nå er jo Tesla laderne åpne for alle så med tanke på tilgang til ladere så stiller vel alle likt nå, E-GMP til Kia/Hyundai lader på 250 kw om laderne kan levere det på en relativt flat kurve opp til 80%. Så det har vel kanskje begynt å komme litt flere alternativer nå om en har dette absolutte kravet?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Evil-Duck said:

Nå er jo Tesla laderne åpne for alle så med tanke på tilgang til ladere så stiller vel alle likt nå, E-GMP til Kia/Hyundai lader på 250 kw om laderne kan levere det på en relativt flat kurve opp til 80%. Så det har vel kanskje begynt å komme litt flere alternativer nå om en har dette absolutte kravet?

Det er ikke på langt nær alle laderne som er åpne dessverre.

Jeg ser Ioniq 5 har fått løst coldgating en sin? Det hadde jeg ikke fått med meg, bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Det er ikke på langt nær alle laderne som er åpne dessverre.

Jeg ser Ioniq 5 har fått løst coldgating en sin? Det hadde jeg ikke fått med meg, bra.

I Norge er jeg rimelig sikker på at så og si alle Tesla laderne er åpne for alle merker, om du har annen informasjon som motsier dette så må du gjerne komme med det.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Evil-Duck said:

I Norge er jeg rimelig sikker på at så og si alle Tesla laderne er åpne for alle merker, om du har annen informasjon som motsier dette så må du gjerne komme med det.

Er mange som ikke er åpne, f.eks Dombås og Åndalsnes, er nok en del flere, man ser det her

https://www.tesla.com/en_eu/findus?v=2&bounds=62.31410106051789%2C12.139166790305955%2C58.700002032089785%2C7.854498821555955&zoom=7&filters=party%2Csupercharger

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Konklusjonen etter å ha sett på kartet et par minutter må jo sies å være at de aller fleste stasjoner er åpne for alle :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (13 timer siden):

E-GMP til Kia/Hyundai lader på 250 kw om laderne kan levere det på en relativt flat kurve opp til 80%.

Nja. Jeg har kjørt Oslo-Bodø med en EV6, og ladet på en del schvære ladere. Fikk 100+ kW noen steder, men så aldri i nærheten av 200.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

I Norge er jeg rimelig sikker på at så og si alle Tesla laderne er åpne for alle merker, om du har annen informasjon som motsier dette så må du gjerne komme med det.

50% i Europa sa de på liven i går. Sikkert noe høyere i Norge, vi var vell tidlig ute med denne endringen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Salvesen. said:

50% i Europa sa de på liven i går. Sikkert noe høyere i Norge, vi var vell tidlig ute med denne endringen. 

Litt enklere her i Norge hvor alle laderne og nesten alle bilene bruker Type2\CCS.

I andre land bruker jo Tesla sin egen plugg og bilene en slags Type1\CCS variant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, bzzlink said:

Jeg skulle veldig gjerne hatt lufting i setene ja. Men både ioniq 5 og Id4/Enyaq koster jo over 600’ bare man legger til glasstak og hengerfeste.

Ioniq 5 starter på 529k om man klarer seg med RWD, tipper det blir ca 550k med panorama og hengerfeste etter litt pruting. 

Ca samme med enyaq'en om man greier seg med lite ekstrautstyr... Men skal man ha utstyr eller FWD på enyaq, så er det bare å selge huset...

Tesla er den nye skoda nå xD

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...