Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

On 8/13/2020 at 8:25 PM, Thor. said:

Det er heller ikke noe komplisert med betaling. Det koster dog noen kalorier å sette opp en bruker og legge til et bankkort første gangen. Men det er akkurat like vanskelig som å lage seg Netflix-bruker og legge inn bankkortet sitt der.
Har du opprettet bruker hos Fortum, Grønn Kontakt og Bilkraft så er det meste av det Norske ladenettet dekket.
Andre aktuelle leverandører er BKK og Circle K.

Husk at denne øvelsen må gjøres for alle land man skal til. Med 5 leverandører bare i Norge, som kun dekker de største, mange lokale variasjoner med egne apper i parkeringshus rundt omkring, så må man sette av noen kvelder om man skal kjøre seg en tur til Tyskland.

Og for endel leverandører vil det ikke være mulig å laste ned appene, fordi de bare er tilgjengelig i det landet sin AppStore. Som et grelt eksempel kan nevnes at Fortum brukeren din ikke fungerer på Fortum ladere i Sverige.

Mange av bruksanvisningene og kundeservicene man støter på vil ikke være på et språk man forstår osv.

Så for de som har tenkt å bruke elbilen som nr1 bil, og kjører utenfor Norges grenser innimellom, så er det kun ett bilmerke man kan velge.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (46 minutter siden):

 

Husk at denne øvelsen må gjøres for alle land man skal til. Med 5 leverandører bare i Norge, som kun dekker de største, mange lokale variasjoner med egne apper i parkeringshus rundt omkring, så må man sette av noen kvelder om man skal kjøre seg en tur til Tyskland.

Og for endel leverandører vil det ikke være mulig å laste ned appene, fordi de bare er tilgjengelig i det landet sin AppStore. Som et grelt eksempel kan nevnes at Fortum brukeren din ikke fungerer på Fortum ladere i Sverige.

Mange av bruksanvisningene og kundeservicene man støter på vil ikke være på et språk man forstår osv.

Så for de som har tenkt å bruke elbilen som nr1 bil, og kjører utenfor Norges grenser innimellom, så er det kun ett bilmerke man kan velge.

Ja - BMW

I tillegg til tilgang til alle disse ladestasjonene over hele Europa med sitt ene BMW ladekort har man fast lav pris i Norske kroner på alle ionity (globalt) mot et pluss abonnement i bmw charge til 120kr mnd. Selve Charge basis avtalen er kostnadsfri. Og kun «en» app (eller bilens NAV) som kan brukes overalt for å lokalisere ladere.
Så det tar 0 minutter å registrere seg hos alle ladeoperatører i Norge og Europa.
Premium service for et premium bilmerke :)


 

A793031F-E0CA-4D7B-8856-4B5E0B7801B0.jpeg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Folk som tar seg en Europatur i ny og ne uten en fast destinasjon, elbil eller ei, må være en promilleandel av befolkningen. Jeg tror ikke noen er tjent med å skape et fokus på fiktive elbileiere, kun for å ha argumenter til å bruke på internettkrangel.

En realistisk elbil-eier reiser en planlagt rute kanskje en gang i året. Ja det er greit å slippe ladejungelen, men om du skal ta deg en Sverige-tur så veier ikke Fortum-abonnentet så fryktelig tungt i hvilken elbil jeg skal velge.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gavekort said:

Folk som tar seg en Europatur i ny og ne uten en fast destinasjon, elbil eller ei, må være en promilleandel av befolkningen. Jeg tror ikke noen er tjent med å skape et fokus på fiktive elbileiere, kun for å ha argumenter til å bruke på internettkrangel.

En realistisk elbil-eier reiser en planlagt rute kanskje en gang i året. Ja det er greit å slippe ladejungelen, men om du skal ta deg en Sverige-tur så veier ikke Fortum-abonnentet så fryktelig tungt i hvilken elbil jeg skal velge.

Du får kjøre deg en helgetur til Stockholm i en Polestar f.eks og rapportere tilbake om den sømløse opplevelsen.

Jeg har prøvd turen i Kona og Model3. 
 

Jeg sa ingenting om å ikke ha fast destinasjon.... med mindre du har forsøkt selv, så har du ikke mulighet til å sette deg inn i det. 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Du får kjøre deg en helgetur til Stockholm i en Polestar f.eks og rapportere tilbake om den sømløse opplevelsen.

Jeg har prøvd turen i Kona og Model3. 
 

Jeg sa ingenting om å ikke ha fast destinasjon.... med mindre du har forsøkt selv, så har du ikke mulighet til å sette deg inn i det. 

Hvis du har fast destinasjon så har du allerede et abonnement. Jeg har ikke kjørt til Stockholm i en Polestar sammen med en million av andre premutasjoner av elbil og destinasjon. Jeg er dog fortsatt nysgjerrig på hva som er så grusomt med den ene hurtigladingen du måtte gjøre som vippet deg over til Tesla eller evt. BMW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, kremt said:

Slettes ikke uvanlig. Er vel ganske likt som Leaf og slike biler. Holder for de fleste. Til 100 på 3-4 sekunder er farlig for de fleste vil jeg påstå og har liten bruksverdi.

Men når bilen kansje klarte det på 6 sekunder egentlig, men de justerte den ned for at det ikke skulle være så uvandt? Så blir det litt for dumt. Kunne jo i det minste gjort det som ett valg på skjermen i bilen eller noe.

9 sekunder er tregt, spesielt på en elbil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Nissan Leaf 2 er en bil som ofte blir dradd frem som en treg bil, noe jeg tror stammer fra folk antar den har mer til felles med Leaf 1 enn den faktisk har. Jeg har enda ikke kjørt en bil i Leaf sitt segment som føles like kjapp og responsiv enn Leaf 40kwh jeg eide før. E-Soulen jeg endte opp med nå har 50 hester mer og en kjappere 0-100 tid på papiret men jeg kan si at den faktisk ikke føles like kjapp da den har en mer kunstig begrensing i hvordan den bygger opp effekt, med Leaf 2 får en 100% å når en sier en vil ha 100% som faktisk gjør utrolig mye med hvordan en opplever responsen i bilen. Ellers klarer leaf 40 kwh 0-100 på 7,5ish sekunder på de testene som er gjort så vil heller ikke kalle den spesielt treg :) . 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Det spørs hvordan profilen opp til 100 er det. 0 til 100 gir en litt snevert innblikk i kjørefølelsen om man f.eks. vikler motorer for å være effektive mellom 0 og 60.

Det er for all del ikke bra, men jeg tror ikke dette er noen Yaris.

Yaris hybrid klarer det vel på rundt 10 sekunder så ikke langt unna :p

Men poenget mitt er at det virker litt som de absolutt ikke ønsker å selge den bilen. Lite batteri, lav ytelse (med vilje) og treg lading..

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Yaris hybrid klarer det vel på rundt 10 sekunder så ikke langt unna :p

Min BMW 520 klarer 0 til 100 på 11 sekunder, og forbrenningsmotorer har jo ikke det dreiemomentet tilgjengelig en gang. Det er ikke særlig gøy i påkjøringsrampene.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...