Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Retroman skrev (4 timer siden):

Hva om du heller kommer med statistikk som STYRKER dine påstander? Ser ingen poeng i å motbevise deg når de aller fleste er av en  annen oppfatning? Trenger du statistikk på dette også fordi all verdens mediaoppslag etter din mening er svake påstander som skal diskuteres?

Jeg har akkurat NULL interesse for å komme med statistikk for å motbevise din påstand. Det er DIN påstand, og derved DITT ansvar å bevise at påstanden holder mål.

Men det er rimelig typisk at enkelte slenger ut påstander i vilden sky, men når de blir utfordret på om påstanden holder mål, så kan man og/eller vil man ikke komme med dette, "krangler" litt for så å sendte vekk bevisbyrden. Dette er så gjennomskuelig, at det er flaut, på dine vegne. Men er jammen ikke første gangen du bruker den teknikken, så er ikke overrasket.

Nei, kan du ikke bevise eller sannsynliggjøre en påstand, bør du heller ikke slenge den ut, for det finnes nok av folk som vil forvente at det bevises eller sannsynliggjøres, og det er du , i dette tilfelle, som kommer dårligst ut av.

Casey skrev (1 time siden):

Tesla er fremdeles en ung bilprodusent, og de vil ennå slite med statistikken sin pga de første bilene, som det var endel feil med. Det virker og som Freemont-fabrikken har noe større utfordringer med kvaliteten på jobben, og da først og fremst fit & finnish i form av panel gaps, dårlig montering og dårlig lakk.

Det tror jeg blir rettet når Giga Texas (GT) er oppe på de store produksjonstallene, for da er det mulig å stoppe en og en linje, og få opp nye maskiner som leverer jevnere kvalitet, samt en bedre "paint shop" som er sagt at skal komme. Men det er galskap å tro at den blir oppgradert før GT produserer så mange biler at det tåles nedetid på Fremont-fabrikken. Den skal forøvrig utvides, så ser ikke bort fra at de gjør noe med linjene i samme slengen eller som en følge av den endringen.

Den siste linken din, har forøvrig ikke noe med produsenten Tesla å gjøre. Det med testing med et faktisk levende barn, etter å ha testet mot papirfigurer, var en manns idé, og kun den personen å klandre. Og den kom som reaksjon på forfalskede videoer fra en konkurrent på autonomi som prøvde, igjen, å dra Tesla i søpla. På den annen side, den beviste jo at den opprinnelige påstanden i de forfalskede "testene", bare var humbug.

Men om du velger å tro at Tesla er så dårlig på stopp for  pappfigurer og faktiske personer i veibanen eller ved vei, så skjønner jeg at du tror den er relevant. Tvert i mot, det beviser egentlig bare at du for lett faller for anti-tesla-propagandaen som enkelte står for.

Den videoen som startet det hele, er altså avslørt, og man vet hvorfor vedkommende ønsker å dra Tesla ned i søpla. Men det har altså intet med realitetene å gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Jeg har akkurat NULL interesse for å komme med statistikk for å motbevise din påstand. Det er DIN påstand, og derved DITT ansvar å bevise at påstanden holder mål.

Men det er rimelig typisk at enkelte slenger ut påstander i vilden sky, men når de blir utfordret på om påstanden holder mål, så kan man og/eller vil man ikke komme med dette, "krangler" litt for så å sendte vekk bevisbyrden. Dette er så gjennomskuelig, at det er flaut, på dine vegne. Men er jammen ikke første gangen du bruker den teknikken, så er ikke overrasket.

Nei, kan du ikke bevise eller sannsynliggjøre en påstand, bør du heller ikke slenge den ut, for det finnes nok av folk som vil forvente at det bevises eller sannsynliggjøres, og det er du , i dette tilfelle, som kommer dårligst ut av.

Tesla er fremdeles en ung bilprodusent, og de vil ennå slite med statistikken sin pga de første bilene, som det var endel feil med. Det virker og som Freemont-fabrikken har noe større utfordringer med kvaliteten på jobben, og da først og fremst fit & finnish i form av panel gaps, dårlig montering og dårlig lakk.

Det tror jeg blir rettet når Giga Texas (GT) er oppe på de store produksjonstallene, for da er det mulig å stoppe en og en linje, og få opp nye maskiner som leverer jevnere kvalitet, samt en bedre "paint shop" som er sagt at skal komme. Men det er galskap å tro at den blir oppgradert før GT produserer så mange biler at det tåles nedetid på Fremont-fabrikken. Den skal forøvrig utvides, så ser ikke bort fra at de gjør noe med linjene i samme slengen eller som en følge av den endringen.

Den siste linken din, har forøvrig ikke noe med produsenten Tesla å gjøre. Det med testing med et faktisk levende barn, etter å ha testet mot papirfigurer, var en manns idé, og kun den personen å klandre. Og den kom som reaksjon på forfalskede videoer fra en konkurrent på autonomi som prøvde, igjen, å dra Tesla i søpla. På den annen side, den beviste jo at den opprinnelige påstanden i de forfalskede "testene", bare var humbug.

Men om du velger å tro at Tesla er så dårlig på stopp for  pappfigurer og faktiske personer i veibanen eller ved vei, så skjønner jeg at du tror den er relevant. Tvert i mot, det beviser egentlig bare at du for lett faller for anti-tesla-propagandaen som enkelte står for.

Den videoen som startet det hele, er altså avslørt, og man vet hvorfor vedkommende ønsker å dra Tesla ned i søpla. Men det har altså intet med realitetene å gjøre.

Traff visst en nerve. Sorry - trekker meg fra denne meningsløse diskusjonen da du ikke bidrar med noe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (18 minutter siden):

Det er noe hjemmekjært og kjent når jeg går inn og leser litt i disse trådene. Etter 12 år er det fortsatt Tesla mot røkla. Personlig mener jeg jo at Leaf var en like viktig modell, om ikke viktigere siden den viste veien for de tradisjonelle aktørene, men det er ikke tvil om hvilket firma som var den store disrupteren. Og forsåvidt har den mest feberforvirra menigheten. Men de har fortjent det, da. 

Hvor går veien videre? Skal det være svindyrt å kjøpe bil? Det er jo mye dyrere nå enn for ti år siden. Fortsetter nordmenn å kjøpe (el-)bil når det er moms på toppen? Klarer Tesla eller noen andre å faktisk få prisene ned på et fornuftig nivå?

Ja, dessverre er vi ikke kommet så mye lengre i det aspektet.

Jeg vil egentlig trekke frem de første trillingene som vel så viktige. men ja, Leafen var jo den første som ikke så ekstremt rar ut sammenlignet med andre biler, og ble en "helt" for utbredelse av elbiler. Den holder fremdeles en solid ledelse på totalt antall solgte biler.

Hittil solgt over 76 000 bare i Norge, og de selges ennå i relativt ok antall, på tross av at ChaDeMo er en utdøende ladestandard hos oss, og Nissan burde ha endret til CCS på denne, slik de nå har gjort med Nissan Ariya allerede fra starten.

Jeg tror likevel Nissan hadde fått en ny boost på salget av denne, om de hadde kommet med ombyggingssett/adapter for å gi eierne mulighet til å bytte til CCS. I tillegg til masse ekstra inntekter ved å selge til eksisterende eiere av Leaf.

I tillegg tror jeg Nissan ville fått masse goodwill som produsent, om de hadde kommet med dette, for det hadde fortalt at man ikke glemmer sine mange kunder. Kunder som i stor grad er hentet fra andre merkers kundegruppe.

Veien videre? Ja om ikke norske regjeringen klarer å gjøre noe med strømprisene snart, så er det helt klart negativt for elbilismen. Men enn så lenge er det billigere å lade hjemme enn på hurtig/lynlader om du ikke har Ionity-medlemsskap gjennom en tjeneste som gir deg stor rabatt hos de. Alternativet er jo nesten å skaffe seg medlemsskap hos Tesla om man lader endel utenfor hjemmet, da de er klart billgst sammenlignet med resten, selv med medlemsprisen innbakt i regnskapet. Lader man ytterst sjeldent, så er også Tesla et soleklart førstevalg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, eintotre said:

Finnes det elbiler på størrelse med Zoe som har firehjulstrekk?

Er nok ikke mange småbiler med firehjulsdrift å oppdrive nei. Må jo være plass til to motorer med hver sin inverter, batteri, folk og bagasje.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

Er nok ikke mange småbiler med firehjulsdrift å oppdrive nei. Må jo være plass til to motorer med hver sin inverter, batteri, folk og bagasje.

Jeep avenger blir vel den minste men 4x4 utgaven er vel ihvertfall 1 år unna.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Jeep avenger blir vel den minste men 4x4 utgaven er vel ihvertfall 1 år unna.

Den vil vel ikke komme med 4WD på en stund, om i det hele tatt. Dette er en elektrisk inngangsport til Jeep, som vel skal lokke deg til en av de større, som da kommer med 4WD.

Plattformen støtter per i dag ikke 4WD-konfigurasjoner, og jeg tror de må forlenge bilen for å få plass til en ekstra motor bake. Da er det fort duket for en eXL-Avenger/Avenger eXL. Men vi får se hva de kommer opp med. Nå er bilen forhjulsdrevet, men tror de hadde gjort seg langt bedre med bakhjulsdrift. Da tror jeg heller ikke at 4x4 er så kritisk for en så liten bil.

Men, jeg forstår at 4WD er svært ønskelig for mange, med det kuperte terrenget vi har, og med snø/is/sludd som skal "bekjempes".

Men hva med støttet taklast? EV-database skriver 0 kg, men en jeep bør vel støtte minst 80 kg, helst 100 kg for å sikre at man både får med taktelt og (batwing)markise (den mest ettertraktede typen) med seg på ferier. 😉

Ser Mokka-E er satt opp med 70/75 kg taklast (forskjellig påstand i to artikler jeg fant, NAF skrev 75 kg), men dette blir fort litt snaut, da batwing-markise fort er 20-25 kg alene, som i beste tilfelle gir deg 55 kg til takstativ og taktelt, noe som blir vanskelig å holde seg innenfor. Med 100 kg og 20 kg på batwing, har man da 80 kg til selv takteltet + takstativet, og da har man plutselig langt flere valgmuligheter.

https://ev-database.org/car/1794/Jeep-Avenger-Electric-1st-Edition

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (57 minutter siden):

Traff visst en nerve. Sorry - trekker meg fra denne meningsløse diskusjonen da du ikke bidrar med noe

Ha ha, sjokkerende... 😄👍 Det er jo EN måte å innrømme at du ikke kan dokumentere påstanden din.

Ja hvis det å komme med løse påstander er DIN definisjon av å "bidra med noe", så bidrar han nok ikke med noe... morsom logikk forresten. 🤪

Endret av Hanhijnn
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (19 minutter siden):

Ha ha, sjokkerende... 😄👍 Det er jo EN måte å innrømme at du ikke kan dokumentere påstanden din.

Ja hvis det å komme med løse påstander er DIN definisjon av å "bidra med noe", så bidrar han nok ikke med noe... morsom logikk forresten. 🤪

La med linker som dokumenterte påstanden min; at Tesla saksøkte kundene sine når de benyttet seg av reklamasjonsrett iht til norsk forbrukerkjøpslov. At man ikke evner å se dette som et bevis på noe som helst sier vel mer om mottakeren av budskapet slik at de da heller velger å gå mot personen med masse emojier og sånt. Morsom logikk ja ho ho lolol osv. :) 

Endret av Retroman
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Tesla er fremdeles en ung bilprodusent, og de vil ennå slite med statistikken sin pga de første bilene, som det var endel feil med. Det virker og som Freemont-fabrikken har noe større utfordringer med kvaliteten på jobben, og da først og fremst fit & finnish i form av panel gaps, dårlig montering og dårlig lakk.

Dette har ikke noe med fabrikken å gjøre. Det har med fullstendig mangel på kvalitetskultur. Det sendes ut biler til kunde med åpenbare skavanker som minst et dusin Tesla-ansatte må ha fått med seg og så håper de at kunden er tilstrekkelig fan og godtar dårlig fit og finish. 

Og når du antyder at det bare gjelder "fit&finish", hvordan vet du det egentlig? Min erfaring er at enten så tenker man kvalitet fra A til Å eller så gjør man det ikke. Er det slurv og manglende kvalitetskontroll på det man kan se så er det rimelig å anta at det også gjelder for de viktige tingene man ikke kan se. Sånn som bremser og forstilling som de sluttet å teste slik at de kunne få disse bilene enda fortere ut av fabrikkporten.

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

Dette har ikke noe med fabrikken å gjøre. Det har med fullstendig mangel på kvalitetskultur. Det sendes ut biler til kunde med åpenbare skavanker som minst et dusin Tesla-ansatte må ha fått med seg og så håper de at kunden er tilstrekkelig fan og godtar dårlig fit og finish. 

Og når du antyder at det bare gjelder "fit&finish", hvordan vet du det egentlig? Min erfaring er at enten så tenker man kvalitet fra A til Å eller så gjør man det ikke. Er det slurv og manglende kvalitetskontroll på det man kan se så er det rimelig å anta at det også gjelder for de viktige tingene man ikke kan se. Sånn som bremser og forstilling som de sluttet å teste slik at de kunne få disse bilene enda fortere ut av fabrikkporten.

Du må først og fremstr lære deg å se hva jeg faktisk skriver, og ikke komme med dine vridninger. Jeg skrev "først og fremst", som at det var de vanligste feilene. For rapportene tyder på at det er der det skorter ennå. Resten av bilene som kommer ut, ser ut til å være god på det meste annet, bl.a. konkludert av Munroe og firmaet hans. Og dette er flere år siden.

Den situasjonen du viser til, var fra en periode Tesla var mer presset, og selv om det ikke er slik det skal gjøres, så ble det dessverre gjort slik. Men du har ingen grunnlag for å si at dette er slik det fremdeles er. Rapporter viser at det meste er på stell nå, som sagt bortsett fra fremdeles noen problemer med fit & finnish, som de stort sett har løst for Giga Shanghai, Giga Berlin og Giga Texas, både på grunn av bedre maskineri som lager deler med minimalt avvik. Bytte av maskineri i Freemont, tror jeg er eneste farbare vei for å løse problemene som de sliter med der.

Men hvor lenge skal du lene deg på "has beens"? Tror du virkelig ikke at Tesla gjør stadige forbedringer på bilene sine, også på Freemont?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Men hvor lenge skal du lene deg på "has beens"? Tror du virkelig ikke at Tesla gjør stadige forbedringer på bilene sine, også på Freemont?

Sjekk Consumer Reports Reliability rating. Model 3 er på Average, resten er på bånn. Fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (45 minutter siden):

La med linker som dokumenterte påstanden min; at Tesla saksøkte kundene sine når de benyttet seg av reklamasjonsrett iht til norsk forbrukerkjøpslov. At man ikke evner å se dette som et bevis på noe som helst sier vel mer om mottakeren av budskapet slik at de da heller velger å gå mot personen med masse emojier og sånt. Morsom logikk ja ho ho lolol osv. :) 

Enkelthendelser er ikke nok til å dokumentere påstanden din. Påstanden er fremdeles ikke bevist at er en faktisk sak. Dette forstår selv du, selv om du nå prøver å fjase det vekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Enkelthendelser er ikke nok til å dokumentere påstanden din. Påstanden er fremdeles ikke bevist at er en faktisk sak. Dette forstår selv du, selv om du nå prøver å fjase det vekk.

Du skjønner fremdeles ikke hva dette dreier seg om du. Det har ikke noe med at kunden tilfeldigvis fikk en mandagsbil. Det har med hva Tesla gjør i ettertid. Det er ikke en tilfeldighet at Tesla plager livet av kunden og så trekker ham for retten etter at de tapte i Forbrukerklageutvalget. En villet handling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har Tibber eller Vibb? Jeg har Vibb og kan her velge om jeg vil legge til laderen eller bilen i appen. Hva lønner seg? Er det noen forskjell? Hvordan er det i Tibber, kan man gjøre tilsvarende der? Enten eller, eller begge deler?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (Akkurat nå):

Du skjønner fremdeles ikke hva dette dreier seg om du. Det har ikke noe med at kunden tilfeldigvis fikk en mandagsbil. Det har med hva Tesla gjør i ettertid. Det er ikke en tilfeldighet at Tesla plager livet av kunden og så trekker ham for retten etter at de tapte i Forbrukerklageutvalget. En villet handling.

Selv om du bommer med første setning, så ser det ut til at du endelig ser det jeg påpekte. Jeg har ikke sagt at enkelthendelser ikke eksisterer, for det gjør det. Og det er selvsagt ikke bra i det hele tatt. 

Men påstanden var at dette var en systematisk ting som Tesla gjorde, noe jeg ba om beviser for. Dette har ikke kommet. og vi alle vet hvorfor, at det var en total overdrivelse og en feil påstand. Igjen, enkelthendelser er ikke bevis på at dette er symptomatisk for Tesla, selv om de nok er mer bevandret i amerikansk lovgivning og rettspraksis, enn i norsk/europeisk lovgivning og rettspraksis.

uname -i skrev (26 minutter siden):

Sjekk Consumer Reports Reliability rating. Model 3 er på Average, resten er på bånn. Fremdeles.

Nå er jeg ikke i bransjen, og siden jeg ikke orker å betale for den detaljerte informasjonen, så gikk jeg inn på denne siden, og derfra velger jeg å trekke frem 2 sitater:

https://gearjunkie.com/motors/consumer-reports-annual-auto-reliability-report-2022

1:
"As for EVs, the industry is still dealing with “growing pains and working out the bugs,” he added."

2:
"Curiously, Tesla vehicles had few issues with their powertrain technology. The upstart automaker had problems with things like peeling paint and misfit body panels, said Fisher, the sort of issues traditional automakers have largely solved.

Of the four Tesla products now on the market, the Model 3 sedan was the one that showed the highest level of reliability overall. Overall, the California-based EV company ranked in the bottom third among the 24 automakers the CR study covered."

LEgg merke til at Tesla gårt opp 4 plasser, altså forbedrer seg, mens de rundt de går ned. Altså, bevis for at kvaliteten blir bedre. Og interessant nok, det er mye "fit % finnish" samt software-problematikk som skaper problemer. Og nå er det jo først og fremst biler fra Freemont som dominerer, fordi Giga Texas fremdeles er i ramp-up. Biler fra Giga Shanghai og Giga Berlin påvirker ikke Consumer Reports, da de ensidig fokuserer på det amerikanske markedet.

Og, bare for en kuriositet, tar jeg og med denne:

"Perhaps the biggest surprise, according to Fisher, was the poor performance of German luxury brand Mercedes-Benz which was dead last among the 24 brands covered by the CR study. The testing chief blamed Mercedes’ focus on using the latest technologies to help differentiate itself from its competitors. Features like the Hyperscreen — which covers the instrument panel of the S-Class sedan from pillar to pillar — may appeal to early adopters, said Fisher, but they tend to be more trouble-prone.

Ironically, Mercedes’s arch-rival BMW made it into the top three brands this year for the first time ever. While the Bavarian automaker long focused on cutting-edge technologies, it has backed off from that strategy over the last several years, according to Fisher. And it’s worked to fix features like its once problem-plagued iDrive system. As a result, consumers are finding the latest BMW products to be among the most reliable on the market."

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

Enkelthendelser er ikke nok til å dokumentere påstanden din. Påstanden er fremdeles ikke bevist at er en faktisk sak. Dette forstår selv du, selv om du nå prøver å fjase det vekk.

Innsiktsfullt av deg. Og poenget mitt simpelthen woosher over hodet ditt. Som jeg skrev for flere sider så har Tesla saksøkt kundene sine fordi de har reklamert via sin forbrukerrett. Denne retten bestrider Tesla og tar dem til retten istedetfor. Dokumentert via artikler fra flere seriøse norske fora, intervjuer av kunder og som vanlig "ingen kommentar" fra Tesla.

DU krevde tall på dette for ellers var jo ikke dette annet enn grunnløse påstander fra min side. Men da får DU finne disse tallene hvis de må til for å bevise for deg at Tesla er kjipe mot noen av sine kunder - hva du tror oppi dette bryr meg mindre.
Jeg tar opp et åpenbart problem med Teslas holdning til sine kunder - DU får ta denne informasjonen som du vil. Og DU trenger ikke å kreve noe mer fra meg utover det jeg har sagt her nå. Kan du motbevise at tesla har saksøkt sine kunder? Jeg vil gjerne ha tall på dette fra deg.

Du begynner å kjede meg fordi du bare gjentar og gjentar ting jeg ikke trenger å lete frem for deg. Artiklene jeg linker til er mer enn nok for å bevise poenget mitt for min del: At Tesla har saksøkt sine norske kunder fordi kunden bruker sine forbrukerrettigheter i Norge, og dette har skjedd uavhengig av hvor kunden bor, altså landsomfattende.

Lenke til kommentar
VistaX skrev (9 minutter siden):

Noen som har Tibber eller Vibb? Jeg har Vibb og kan her velge om jeg vil legge til laderen eller bilen i appen. Hva lønner seg? Er det noen forskjell? Hvordan er det i Tibber, kan man gjøre tilsvarende der? Enten eller, eller begge deler?

Om du kan unngå å tukle med innstillinger i bilen ved å la den gå på laderen i stedet, så tror jeg det er mest fornuftig. Dessuten ville ihvertfall jeg vært mer forsiktig med å få en tredjepart med tilgang til bil. Tilgang til lader er sånn sett mindre problematisk, tenker jeg. Og da f.cker den heller ikke opp når du er på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (6 minutter siden):

Innsiktsfullt av deg. Og poenget mitt simpelthen woosher over hodet ditt. Som jeg skrev for flere sider så har Tesla saksøkt kundene sine fordi de har reklamert via sin forbrukerrett. Denne retten bestrider Tesla og tar dem til retten istedetfor. Dokumentert via artikler fra flere seriøse norske fora, intervjuer av kunder og som vanlig "ingen kommentar" fra Tesla.

DU krevde tall på dette for ellers var jo ikke dette annet enn grunnløse påstander fra min side. Men da får DU finne disse tallene hvis de må til for å bevise for deg at Tesla er kjipe mot noen av sine kunder - hva du tror oppi dette bryr meg mindre.
Jeg tar opp et åpenbart problem med Teslas holdning til sine kunder - DU får ta denne informasjonen som du vil. Og DU trenger ikke å kreve noe mer fra meg utover det jeg har sagt her nå. Kan du motbevise at tesla har saksøkt sine kunder? Jeg vil gjerne ha tall på dette fra deg.

Du begynner å kjede meg fordi du bare gjentar og gjentar ting jeg ikke trenger å lete frem for deg. Artiklene jeg linker til er mer enn nok for å bevise poenget mitt for min del: At Tesla har saksøkt sine norske kunder fordi kunden bruker sine forbrukerrettigheter i Norge, og dette har skjedd uavhengig av hvor kunden bor, altså landsomfattende.

Igjen du gjentar at du har bevist dette, men du har kun kommet med enkelthendelser. Ja, det blir litt repeat når du ikke vil se at dette er to ganske forskjellige ting.

Og igjen, Du kom med påstanden, og bevisbyrden er derved din. Det er ikke min eller andres oppgave å motsi motbevise en påstand, bare påpeke at dette ikke høres rett ut.

Men vi kan stoppe her. Folk ser hvor vi begge står.

Endret av Snowleopard
Edit, feil begrep brukt (gjennomstreket) og erstattet med riktigere begrep
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...