Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Just now, bshagen said:

Den historikken kan man lage selv også. Veit om flere seriøse folk som fører servicehefter selv f.eks, det er ikke noe i veien for det

Det er ikkje noko som stoppe ein, men det blir som kunder som sverger opp og ned at dei treng å kunne lage bloggposter på nettsida si sjølv, fordi det burde dei vel klare å gjere med jevnt mellomrom?

Ja, ok, det ble berre den ene bloggposten. "Hei og velkommen." Ja, det var det hele som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (9 minutter siden):

Det er ikkje noko som stoppe ein, men det blir som kunder som sverger opp og ned at dei treng å kunne lage bloggposter på nettsida si sjølv, fordi det burde dei vel klare å gjere med jevnt mellomrom?

Ja, ok, det ble berre den ene bloggposten. "Hei og velkommen." Ja, det var det hele som vanlig.

Jeg skjønte ingenting av dette innlegget ?

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Drunkenvalley said:

Det er ikkje noko som stoppe ein, men det blir som kunder som sverger opp og ned at dei treng å kunne lage bloggposter på nettsida si sjølv, fordi det burde dei vel klare å gjere med jevnt mellomrom?

Ja, ok, det ble berre den ene bloggposten. "Hei og velkommen." Ja, det var det hele som vanlig.

Jo, der er jo noe som stopper deg..

Om du ikke følger serviceintervall på en Kona og de ikke får vasket bilen din så mister du jo garantien..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bshagen said:

Det må ikke utføres av Kia vel? Mener det var en lovendring på dette for noen år siden? ?

Mulig det kan gjøres hos andre, men det må jo uansett følges opp. Spørs jo og litt om Mekonomen på hjørnet har utstyr til å oppdatere software og slikt om det er servicepunkt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Mulig det kan gjøres hos andre, men det må jo uansett følges opp. Spørs jo og litt om Mekonomen på hjørnet har utstyr til å oppdatere software og slikt om det er servicepunkt.

Eg trur ikkje den maurhaugen blir større no altså.

Kort og godt meine eg at serviceintervall er i prinsipp ein del av nybil-opplevelsen; me veit at servicen blir gjort, og om du har ein god forhandler du stoler på burde det vera ein del av ein positiv opplevelse. For min del fanget dei opp på første service at eg hadde ei vannpumpe som skulle skiftes på garanti pga kjent feil, og i prinsippet er det ein anledning til å fange opp moglege feil.

Med det sagt kan me alltids diskutere om den skulle vore billigere, gitt kor lite det er å gjera på elbiler. ?‍♂️

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Serviceintervall er ikke påkrevd på noen merker. For at de skal kunne avvike fra garantien så må de kunne bevise at manglende service er årsaken til slitasje eller skade. Er serviceintervallet bytte av pollenfilter og du har gjort dette selv, så er det ikke en drit de skulle sagt på garanti.

Service på elbil er i stor grad en cashgrab helt til de viktige tingene som kjøle- og bremsevæske kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

Serviceintervall er ikke påkrevd på noen merker. For at de skal kunne avvike av garantien så må de kunne bevise at manglende service er årsaken til slitasje eller skade. Er serviceintervallet bytte av pollenfilter og du har gjort dette selv, så er det ikke en drit de skulle sagt på garanti.

Service på elbil er i stor grad en cashgrab helt til de viktige tingene som kjøle- og bremsevæske kommer.

For å opprettholde bilens garanti er det nødvendig å gjennomføre service i henhold til serviceheftet.

Serviceintervallene på Hyundai IONIQ er de samme som på andre modeller fra Hyundai – 1 gang per år eller hver 15.000 km, det som inntreffer først.

https://www.bnh.no/service-ioniq/

 

Hyundai legger iallefall opp til at man må ta servicer. I tillegg er jo 15000km veldig kort på en Elbil. Firmabilen min (en Ford Diesel) har 30000km intervall på service. Det er litt i overkant lenge å kjøre på samme olje så tar litt oftere på den, men en elbil burde fint klart det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

For å opprettholde bilens garanti er det nødvendig å gjennomføre service i henhold til serviceheftet.

Serviceintervallene på Hyundai IONIQ er de samme som på andre modeller fra Hyundai – 1 gang per år eller hver 15.000 km, det som inntreffer først.

https://www.bnh.no/service-ioniq/

 

Hyundai legger iallefall opp til at man må ta servicer. I tillegg er jo 15000km veldig kort på en Elbil. Firmabilen min (en Ford Diesel) har 30000km intervall på service. Det er litt i overkant lenge å kjøre på samme olje så tar litt oftere på den, men en elbil burde fint klart det.

Nei. EU har krav om dette.

https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html

Edit: Om man f.eks. blåser i oljeskift på en fossil bil så er dette svært lett å identifisere når man skal reklamere for havariet som oppstår. Men at du hoppet over et pollenfilter har ingenting å si på om batteriet på elbilen streiker.

Jeg synes det er bra at Tesla er ærlige rundt dette, noe som er fordelen når man ikke har et dealership-nettverk man må strekke ut en olivenkvist til. Det er ingen tvil om at de fleste merkeverksteder prøver å gi inntrykk av at service er kritisk, og må gjøres på merkeverksted. Dette er ikke mer sant enn at man må utføre service som er nødvendig, slik som olje, slitedeler og andre væsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok å bestilte en 53 liters Frunk til E-Soulen av denne trypen  her forleden siden Kia valgte å ikke utnytte den enorme plassen som er tilgjengelig i "motor rommet" Skal bli greit å få ladekabler, varseltrekant og førstehjelps skrinet ut av bagasjerommet og frem i frunken siden bagasjerommet i seg selv ikke har all verdens med plass.

I Kia E-Soul gruppen jeg er med i på facebook ser jeg flere har kjøpt "bedrollers" på Europris og stappet nedi samt enkelte stapper hele Isopor/polyeten  saken som ligger i reservehjulbrønnen nedi motor rommet, men betaler heller litt ekstra for å få noe litt mer skreddersydd og forseggjort.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Reint urelatert, kva er noko dykk håpe å se av EVer i framtida?

Eg glede meg til me ikkje har store skillet mellom fører og passasjer sete. Det var noko eg merka var skikkelig luksus for beinplassen i BMW i3'en. Men det er visst ingen andre som har tatt den leksa med seg videre av elbilene eg har prøvekjørt.

Merke og at eg like Mazdas uttrykk visuelt, men ikkje mykje EV i den gården enda gitt... Mazda 3 sedan virke som ein fin og lekker bil utseende-messig imo.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Reint urelatert, kva er noko dykk håpe å se av EVer i framtida?

- Nissan e-NV200 62 kWh (med 100 kW CCS-lading, AWD, økt hengerkapasitet og motoreffekt, væskekjølt batteri, mulig å stoppe ladingen på 80%)

- Mazda MX-5 electric (Perfekt lekkerbisken for jobbkjøring gjennom bomringen, til og fra butikken etc. Mer bagasjeplass enn originalen. Kan ha 100-200 km rekkevidde for å få ned pris og vekt. Må være litt halvsprek i hvert fall og ha settehylle for solbriller for en hver anledning i midtkonsollen)

- BMW i530 (stasjonsvogn i litt mindre format enn Audi e-tron)

- Buddy v2 (med Li-ion, oppgradert sikkerhet og komfort. 3 karroserivarianter: 2-seter <2,5m (lovlig parkering på tvers) og 4-seters "limmo" <3,5m lang (keicar), budbil-utgave av sistnevnte. Alle med 2 motorvarianter: Mopedbilvariant (6 kW, 45 km/t, lovlig for 16-åringer) og voksenvariant (~15 kW, ~80 km/t).

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (6 timer siden):

Reint urelatert, kva er noko dykk håpe å se av EVer i framtida?

Kunne gjerne sett at flere beveger seg mer i retning Honda E å faktisk lager spenstige og annerledes interiør, per dags dato mener jeg genuint at den har det flotteste interiøret rent estetisk av alle biler 

image.thumb.png.bfcd121f08c91e8cb2f8a7664933cb1a.png

 

Honda E har og et annet triks jeg gjerne skulle sett flere implementere i sine elbiler, et vanlig 230 volts uttak, forstår ikke hvorfor flere elbiler ikke har dette egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er selvsagt ikke uenig med innlegget over. Om ikke Honda e spesifikt så synes jeg bilparken har godt av fargerike utstikkere i elbil-format også.

Sånn ellers synes jeg supermini-segmentet er ferdig nå. Skulle gjerne sett flere folkelige stasjonsvogner, gjerne av typen som ser ut som en normal bil. Polestar 3 estate som alternativ til Volvo V60, men også noe i en mer overkommelig prisklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...