Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (13 minutter siden):

Det er mange grunner til å ikke kjøre i 200+, selv om man har Autobahn mellom hjem og jobb, at det virker meningsløst å tilpasse biler for så høye hastigheter. Man kunne spart seg mye vekt og kostnader ved å designe bilene for en maks hastighet på <200 km/t. Bremser, gir, dekk og sikkert mye annet.

Ja det er vell volvo veien å gå:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig er det rart at tyskerne ennå ikke har tatt til fornuft og avskaffet fri fartsgrense. Dette er ikke et jantelov-argument, eller missunnelse-argument, men trafikksikkerhet. Hele resten av Europa har skjønt dette. Det er kun Tyskland som har en sær trang til denne friheten fra trafikksikkerhet.

Straks fri fartsgrense avskaffes bør det følges opp med NCAP-krav til fartssperre og forsikringsbransjen følge opp med prisdifferensiering mellom biler som har fartssperre og eldre biler uten (og teknisk mulighet til å kjøre over en viss hastighet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 minutter siden):

Egentlig er det rart at tyskerne ennå ikke har tatt til fornuft og avskaffet fri fartsgrense. Dette er ikke et jantelov-argument, eller missunnelse-argument, men trafikksikkerhet. Hele resten av Europa har skjønt dette. Det er kun Tyskland som har en sær trang til denne friheten fra trafikksikkerhet.

Straks fri fartsgrense avskaffes bør det følges opp med NCAP-krav til fartssperre og forsikringsbransjen følge opp med prisdifferensiering mellom biler som har fartssperre og eldre biler uten (og teknisk mulighet til å kjøre over en viss hastighet).

Jeg tror det er slik som USA og våpen. Det ligger for latent i kulturen og er en del av 'friheten' deres. Det vill bli store ramaskrik om det fjernes. 

Men, biler kappes vell stort sett på 250 nå. Så de fleste kjører iallefall ikke over dette... selv om det er ekstremt fort.

 

Kjører tidvis med kollegaer i Tyskland som kjører mye. Det er ofte ubehagelig når de pusher 200+, gjerne ved regn og dårlig sikt. Men jeg gir beskjed. 

Marginene er små i slike hastigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

Egentlig er det rart at tyskerne ennå ikke har tatt til fornuft og avskaffet fri fartsgrense.

De har vel en relativt OK ulykkesstatistikk. Men jeg tror det kommer begrensninger, ikke minst på grunn av de automatiske bremsesystemene, som neppe kan takle 320 km/t. Hvis en bil legger seg ut i venstre felt i 100 km/t, så må en bil i 320 km/t begynne å bremse minst 250m bak for å unngå å kjøre på den. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Tja, kvaliteten til noen av disse hyper bilene er jo ofte så som så. Opplevd kvalitet i min plaid er virkelig god. Har du prøvd en? Om ikke må du gjerne prøve min.

Kvaliteten i de fleste "hyperbiler" er meget god, og den opplevde kvaliteten er beyond alt man kan forestille seg. Plaid er Teslas svar på den moderne amerikanske muskelbilen, dvs toppversjonene av Camaro, Mustang, Challenger etc.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Kvaliteten i de fleste "hyperbiler" er meget god, og den opplevde kvaliteten er beyond alt man kan forestille seg. Plaid er Teslas svar på den moderne amerikanske muskelbilen, dvs toppversjonene av Camaro, Mustang, Challenger etc.

Nå har jeg kjørt de tre bilene du nevner fra USA, og de kan ikke sammenlignes med min Plaid. Verken i kvalitet eller teknologi. Ikke performance heller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Akio Toyoda, the president and CEO of the Toyota Motor Corporation, will step down on April 1 and become the chairman of the board of directors.
He will be replaced by Koji Sato, current president of both the Lexus brand and Gazoo Racing, Toyota's motorsports and performance car division.
Under Toyoda, the automaker has remained committed to hybrids and slow to adopt EVs, but that may change under new, younger leadership.

https://www.caranddriver.com/news/a42673244/toyota-ceo-akio-toyoda-steps-down/

 

Toyota Motor Corporation is reportedly developing an EV-only platform to increase the competitiveness and efficiency of its electric vehicles and cut production costs.
The publication notes that Toyota's new strategy aims to put the company in direct competition with EV industry leader Tesla.

https://insideevs.com/news/633449/toyota-said-to-develop-ev-only-platform-just-as-ceo-steps-down/

 

Men, antageligvis ikke før i 2027. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg kjørt de tre bilene du nevner fra USA, og de kan ikke sammenlignes med min Plaid. Verken i kvalitet eller teknologi. Ikke performance heller.

Vel, i teknologi som faktisk har med bil og bilkjøring å gjøre, stiller de omtrent likt. I faktisk kvalitet vil jeg tro alle stille bedre enn Tesla, men mulig den opplevde kvaliteten i  Model S har tatt et kvantesprang i forhold til tidligere modeller. Mustang er uansett ikke ille der heller, mens Challenger et typisk amerikansk. Når det gjelder performance, så spørs det hvordan man regner, men rundt en bane er det nok rimelig likt. Disse modellene er nå uansett de det er mest naturlig å sammenligne med, da europeiske superbiler er i en helt annen verden.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Vel, i teknologi som faktisk har med bil og bilkjøring å gjøre, stiller de omtrent likt. I faktisk kvalitet vil jeg tro alle stille bedre enn Tesla, men mulig den opplevde kvaliteten i  Model S har tatt et kvantesprang i forhold til tidligere modeller. Mustang er uansett ikke ille der heller, mens Challenger et typisk amerikansk. Når det gjelder performance, så spørs det hvordan man regner, men rundt en bane er det nok rimelig likt. Disse modellene er nå uansett de det er mest naturlig å sammenligne med, da europeiske superbiler er i en helt annen verden.

 

Porsche var vel det store unntaket når det gjelder slikt. I motsetning til italienske sportsbiler kunne de ofte kjøres 200 000km uten trøbbel. Ofte 10 ganger lenger en italjenske

Det er nok også årsaken til at porsche har valgt 2 gear. De kan faktisk risikere at mange av deres biler faktisk blir kjørt i 250+ km/h

Da er det litt greit at motoren snurrer litt saktere. Plad blir vel helst kjørt på kvartmils løp

Lenke til kommentar
AL123 skrev (17 minutter siden):

Vel, i teknologi som faktisk har med bil og bilkjøring å gjøre, stiller de omtrent likt. I faktisk kvalitet vil jeg tro alle stille bedre enn Tesla, men mulig den opplevde kvaliteten i  Model S har tatt et kvantesprang i forhold til tidligere modeller. Mustang er uansett ikke ille der heller, mens Challenger et typisk amerikansk. Når det gjelder performance, så spørs det hvordan man regner, men rundt en bane er det nok rimelig likt. Disse modellene er nå uansett de det er mest naturlig å sammenligne med, da europeiske superbiler er i en helt annen verden.

 

Ja kvaliteten i S refresh er en helt annen en tidligere S. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo om dette er en bande som kjører rundt for å stjele kabler pga metallet og da spesifikt kobberet, eller er dette en gjeng "anti-EL"-harrytamper som har funnet ut at de skal vandalisere litt for morro skyld.

Er heldigvis (?) mest sannsynlig det første, selv om jeg ikke synes det er noe bedre.

Men har de ikke nok overvåkning av veiene til å se hvilke biler som kjører på alle disse strekkene, i "rett" tidsrom til at de kan finne ut hvem disse er og hvor de er nå? Bør vel ha en eller to biler i kikkerten allerede, og så nok trafikkdata til å se når de passerer en ny veibit som er video-overvåket, og lede polisen i rett retning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...