Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

48 minutes ago, Snowleopard said:

Nå bruker Volvo og Polestar Android Automotive istedet for den simplere Android Auto, noe som er relativt nytt for dem. Det er derfor ingen vits i å se på eller tenke på hvordan Volvo har vært før, for det er et tilbakelagt stadium. Nettopp bruk av Android Automotive, flytte mye av MMC'en (multimedia-console) over til Googles utviklingsavdeling.

Det er først det som har med resterende "bil-software" som er interessant for det du tar opp. Og her er det vel fare for at det blir som med de fleste andre, når det er utviklet, så er det "ferdig", og det blir bare bugfixes på eldre biler/eldre software-versjoner, om de ikke er felles med de første BEV'ene fra disse. Man kan dog bare håpe at de ser ansvaret, og holder det oppdatert de nærmeste 5-10 årene. Noe lengre er vel noe optimistisk å håpe på.

Ja sant. De har vel sikkert en avtale med google som varer en viss tid. Dagens Polestar 2 kjører jo system basert på Android 9 og Android 14 kommer vel i år så er litt redd det fort kan bli utdatert. Men tiden vil vise.

Edit: Polestar 2 vist har fått oppdatering til Android 11, så hittil leverer de.

Kansje det blir så man kjører in custom firmware på bilene etterhvert slik man gjør med telefoner som blir glemt 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (9 minutter siden):

Leverer og leverer. Det er veldig mye å pirke på sammenlignet med Model 3 sitt infotainment.

Få som slår tesla her etter min mening. De leverer moderne design med god UX, god funksjonalitet og det er responsivt. 

Kjørte som nevnt tidligere her eller i en annen tråd en c-klasse fra desember 2022 sist uke. UI var helt tragisk, minner om første versjon av model S sitt UI. 3D knapper og annet vas som fører fortiden til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Hvem er de få som slår dem? ;)

hehe godt spørsmål og dårlig formulert av meg. Nei jeg vet ikke om noen 😛 Det må vell kanksje være de som har implementert android/apple auto og er avhengig av funksjonaliteten. Men for meg vet jeg ikke om noen 😛

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (37 minutter siden):

Få som slår tesla her etter min mening. De leverer moderne design med god UX, god funksjonalitet og det er responsivt. 

Kjørte som nevnt tidligere her eller i en annen tråd en c-klasse fra desember 2022 sist uke. UI var helt tragisk, minner om første versjon av model S sitt UI. 3D knapper og annet vas som fører fortiden til. 

Ser bra ut, kjapp og digge menyer. Skjermen, hvordan den fungerer og er i bruk er 10/10. Når det kommer til å kjøre bilen mangler Tesla veldig mye, blant annet HUD. Det føles for meg som å kjøre en pre-elbil tiden bil å ikke ha det. Når det heller ikke er informasjon uten å se på skjermen i midten føler jeg den er en utrolig god underholdsningsfaktor, men bruksfunksjonaliteten er ikke der ennå.

Det er genialt med den store skjermen, jeg savner å f.eks ikke fikle i undermenyer etter basic kjørefunksjoner. Å måtte flytte blikket for å se trafikkoppdateringer, hvem som ringer eller hva det måtte være er ulogisk og lite effekitvt. Slik info får jeg direkte i ruta, hvem som ringer, hvor går veien, radio/spotifyvalg. Alt jeg trenger er kun en knapp unna, og akkurat som en jagerpilot er det viktig å være mest mulig effektiv med de.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Ser bra ut, kjapp og digge menyer. Skjermen, hvordan den fungerer og er i bruk er 10/10. Når det kommer til å kjøre bilen mangler Tesla veldig mye, blant annet HUD. Det føles for meg som å kjøre en pre-elbil tiden bil å ikke ha det. Når det heller ikke er informasjon uten å se på skjermen i midten føler jeg den er en utrolig god underholdsningsfaktor, men bruksfunksjonaliteten er ikke der ennå.

Det er genialt med den store skjermen, jeg savner å f.eks ikke fikle i undermenyer etter basic kjørefunksjoner. Å måtte flytte blikket for å se trafikkoppdateringer, hvem som ringer eller hva det måtte være er ulogisk og lite effekitvt. Slik info får jeg direkte i ruta, hvem som ringer, hvor går veien, radio/spotifyvalg. Alt jeg trenger er kun en knapp unna, og akkurat som en jagerpilot er det viktig å være mest mulig effektiv med de.

Med yoke og center display savner jeg ikke HUD i det hele tatt. Det er i synsfeltet. Men, jeg hadde ikke sagt nei til HUD. Aner ikke hvorfor tesla nekter for dette.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Med yoke og center display savner jeg ikke HUD i det hele tatt. Det er i synsfeltet. Men, jeg hadde ikke sagt nei til HUD. Aner ikke hvorfor tesla nekter for dette.

Er enda viktigere på TM3 og TMY, nettopp fordi S og X har tradisjonell "center display". Tror at mange i likhet med meg, ville vært langt mer positiv til bil uten "center display", om det hadde vært en grei HUD med den viktigste infoen rett foran fører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (35 minutter siden):

Med yoke og center display savner jeg ikke HUD i det hele tatt. Det er i synsfeltet. Men, jeg hadde ikke sagt nei til HUD. Aner ikke hvorfor tesla nekter for dette.

Da er vi på en måte litt videre, men hvorfor går for oldtidens instrumentcluster når man kan bruke HUD liksom. Yoken fjerner jo litt materie rundt instrumentene som sikkert hjelper, jeg bare forstår ikke at det ikke kommer. Er det for dyrt? 

Om Tesla hadde laget en HUD tipper jeg den hadde blitt ganske amazing, gitt deres retning av intuitive display og hvordan det er å bruke. Kan ikke se for meg at de ikke får det til, så det er sikkert en økonomisk vurdering i det.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Da er vi på en måte litt videre, men hvorfor går for oldtidens instrumentcluster når man kan bruke HUD liksom. Yoken fjerner jo litt materie rundt instrumentene som sikkert hjelper, jeg bare forstår ikke at det ikke kommer. Er det for dyrt? 

Om Tesla hadde laget en HUD tipper jeg den hadde blitt ganske amazing, gitt deres retning av intuitive display og hvordan det er å bruke. Kan ikke se for meg at de ikke får det til, så det er sikkert en økonomisk vurdering i det.

Nei jeg er helt enig, ser ingen god grunn til å ikke ha det og skulle gjerne hatt det. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Model 3 er helt grusom å bruke i forhold til ps2. Har eid begge side om side. 

Jeg orker ikke kommentere noe mer enn at infotainment til Polestar 2 er milevis bak Tesla, selv om det er de de prøver å slå. Det er tregt, ekstremt buggy og knapt nok bedre enn pensjonistkonkurrentene som er de gamle bilprodusentene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Hvordan da? Gamle atom eller nye ryzen?

Ryzen. 

 

Salvesen. skrev (48 minutter siden):

På hvilken måte? Har ikke testet ps2

Det er en stund siden, så tar ikke igjen alt på stående fot. Men stemmestyring er vesentlig bedre på ps2. Knappene og utforming gjør også at det er mye mer brukervennlig. Skjermen er riktignok bedre på Model 3. Jeg har lagd en liste med ting som var bedre/dårligere på begge bilene, men fant den selvfølgelig ikke igjen nå. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (13 minutter siden):

Ryzen. 

 

Det er en stund siden, så tar ikke igjen alt på stående fot. Men stemmestyring er vesentlig bedre på ps2. Knappene og utforming gjør også at det er mye mer brukervennlig. Skjermen er riktignok bedre på Model 3. Jeg har lagd en liste med ting som var bedre/dårligere på begge bilene, men fant den selvfølgelig ikke igjen nå. 

Ja om en er glad i knapper er jo Tesla fæl.

Min S er vell helt uten noen Som helst knapper. Foruten vinduene, og seter. Mulig jeg glemmer noe men det meste er touch/kapasitivt nå. Jeg liker det, selv om jeg fortsatt har litt lyst på girspak. Men, jeg venner meg mer og mer til det

 

Stemmestyring i PS bruker vell Android som sannsynligvis har en langt bedre modell en tesla pga brukere.

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (5 minutter siden):

Hva bruker folk infotainment til hele tiden egentlig? Føler det er mye diskusjoner rundt dette, selv bruker jeg det nærmest aldri. Det er å sette noen innstilinger, pare telefon og sette på musikk. Bytte mellom bt og radio noen ganger. Om det hadde vært bra eller dårlig ville jeg nærmest ikke merket noen forskjell. Men jeg erfarte at eldre tesla var ekstremt treg og buggy noen ganger. 17 tommers skjerm midt i bilen men næmest ubrukelig.

Ja,  på S/X med første gen MCU, så ble den jo utdatert allerede i 2017 når Model 3 ble lansert i USA. Den var mye mer snappy før det. De hadde jo også issues med at flash-lagringa konstant  var full som førte til at flash-lagringa bare døde ut. Var MCUen din døden nær, så var den ulidelig treg. Men det ble jo designet opprinnelig i 2012 (sikkert før), med 2011-hw (Tegra 2 og Tegra 3). Så ikke rart det ble utdatert etterhvert som de økte funksjonaliteten og prøvde å få den gamle hw til å levere ny funksjonalitet som opprinnelig ble designa for MCU2 (Intel Atom). Kjøpte du deg Model S i 2013, så var det vel ingen som hadde noe i nærheten. Da var OSet mindre og belastet hwen mindre. Mao. en helt naturlig utvikling. De burde nok byttet ut MCUen på S/X tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...