Snowleopard Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Complexity skrev (11 minutter siden): Heeelt dum er den jo ikke. Har jo interface for å velge hvilke biler som skal kunne bruke laderen basert på VIN nummer (dog kun Tesla). En fin funksjon på jobben min hvor vi til tider har opplevd strømtyver. Har eease dette og kansje? Ellers er TWC dum som ett brød ja, men billig og veldig fint med den knappen. Easee har støtte for permanent låsing av type 2-kabelen og mulighet for å sette verifisering via RFID (NFC og MiFare). Tydeligvis ikke via VIN. Og smartlading er og via Tibber eller Easee Equalizer for smart strømstyring. Fra Easee sin hjemmeside: Heldynamisk ladeeffekt 1,4–22kW (1- og 3-fase lading) Du kan enkelt aktivere 3-faselading på IT-nettet dersom bilen din støtter dette Lastbalansering av opptil tre ladere per kurs uten behov for ekstra infrastruktur (trådløs) Automatisk køsystem Last- og fasebalanseringen fungerer offline Innebygget eSIM (LTE CAT M1 / GSM). Kjøper du nå, får du abonnement inkludert livet ut (forutsetter at det er dekning) Mulighet for WiFi-tilkobling Permanent låsing av Type 2-kabelen Integrert likestømsvern i henhold til NEK 400 (2018) og IEC 62955 Integrert RFID-leser (NFC / ISO 14443 and MiFare Classic) Energimåling (+/- 3%) for avlesing av ladeforbruk Utviklet og produsert i Norge Med et minimalistisk design og en vekt på knappe 1,5 kg vekker den oppsikt uten å ta opp plass Fem års garanti fra den dagen laderen blir installert Universell – passer alle typer elbiler og strømnett Manuell og digital styring Med strømavtale fra Tibber kan du lade når strømmen er billig. Velg farge på elbilladeren Tesla Wall charger spesifikasjoner: Spesifikasjoner for Wall Connector Volt 230 V enfase 230 V Trefaset delta 400 V Trefaset Maks. strømutgang 32 ampere Strømutgang 7,4 kW - 22 kW Wi-Fi 2,4 GHz 802.11 b/g/n Dimensjoner 345 mm x 155 mm x 110 mm Kabellengde 7,3 m (24 fot) Installasjon Innendørs eller utendørs Samsvar CE, IEC 61851-1 CB Sikkerhet Integrert jordfeilbryter Type A + Likestrøm 6 mA Firmware-oppdateringer OTA via Wi-Fi Kompatibilitet Model S, Model 3, Model X, Model Y Enhver elektrisk bil med Type 2-ladeport Garanti 48 måneder for personlig bruk Strømdeling Automatisk laststyring Energimåling Forbruksavregnet strømmåling Kommer snart Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Complexity skrev (1 time siden): Heeelt dum er den jo ikke. Har jo interface for å velge hvilke biler som skal kunne bruke laderen basert på VIN nummer (dog kun Tesla). En fin funksjon på jobben min hvor vi til tider har opplevd strømtyver. Har eease dette og kansje? Ellers er TWC dum som ett brød ja, men billig og veldig fint med den knappen. Jeg hadde generasjonen før uten noe interface:) man kan ikke velge slikt hos ease, som jeg vet on. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 VistaX skrev (19 timer siden): Vi skal kjøpe elbillader til garasjen og tenker det står mellom Easee og Tesla Wall Connector. Er det noen som har noen tanker om disse to? Har selv Easee med equalizer for å styre lading etter hvor høye topper huset har. Funker gull og vi er superfornøyde. Appen er lett å bruke, og man har de innstillingene man trenger. Og så ser den bra ut. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Retroman skrev (2 timer siden): Har selv Easee med equalizer for å styre lading etter hvor høye topper huset har. Funker gull og vi er superfornøyde. Appen er lett å bruke, og man har de innstillingene man trenger. Og så ser den bra ut. Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet? Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Sjørøver skrev (2 timer siden): Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet? Aner ikke. Har bare behov for equalizeren på HAN Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 Sjørøver skrev (2 timer siden): Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet? Ja det kan du. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. januar 2023 Del Skrevet 24. januar 2023 (endret) 5 hours ago, Sjørøver said: Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet? M-bus standarden tillater flere "slaver". Men Easee anbefaler ikke at Equalizer deler HAN porten med en annen enhet. De sier ikke hvorfor. Det har muligens noe med at strømforsyning er fra HAN porten. https://easee.my.site.com/help/s/article/Can-I-combine-Tibber-Pulse-OSS-or-other-HAN-devices-with-the-Equalizer?language=en_US Endret 24. januar 2023 av J-Å 1 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 25. januar 2023 Del Skrevet 25. januar 2023 Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. januar 2023 Del Skrevet 25. januar 2023 1 hour ago, VistaX said: Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. Jeg har kjøpt både en Easee lader via Tibber bonus og en Salto lader på finn som jeg har fått elektriker til å installere. Ofte vil en elektriker ta seg bedre betalt om man ber om installasjon av egen lader (eller andre produkter) fremfor å selge deg laderen også. Mange opererer med fastpris på lader inkl installasjon. Enkleste er gjerne å be elektriker om pris og spørsmål om de kan matche prisen mot de du evt har tenkt å kjøpe den av, feks Easee fra Power. Så lenge det er strøm frem til laderen er det lite man kan klandre elektriker for. Easee bytter man laderen selv uten behov for elektriker. Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 25. januar 2023 Del Skrevet 25. januar 2023 Marzo skrev (9 minutter siden): Jeg har kjøpt både en Easee lader via Tibber bonus og en Salto lader på finn som jeg har fått elektriker til å installere. Ofte vil en elektriker ta seg bedre betalt om man ber om installasjon av egen lader (eller andre produkter) fremfor å selge deg laderen også. Mange opererer med fastpris på lader inkl installasjon. Enkleste er gjerne å be elektriker om pris og spørsmål om de kan matche prisen mot de du evt har tenkt å kjøpe den av, feks Easee fra Power. Så lenge det er strøm frem til laderen er det lite man kan klandre elektriker for. Easee bytter man laderen selv uten behov for elektriker. Bytte lader selv? Må ikke elektriker gjøre alt med laderen etc? Er jo 20% på Power nå også så får jo boksen til ca kr 5.300. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. januar 2023 Del Skrevet 25. januar 2023 (endret) 3 minutes ago, VistaX said: Bytte lader selv? Må ikke elektriker gjøre alt med laderen etc? Er jo 20% på Power nå også så får jo boksen til ca kr 5.300. Selve laderen sitter inni skallet og klikkes på plass. Dersom det skulle bli behov for å bytte denne er det en enkel prosess Hør med en elektriker om han matcher prisen hos Power, men regn med å betale litt ekstra for installasjonen vs at han skulle solgt deg laderen. Endret 25. januar 2023 av Marzo Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 VistaX skrev (9 timer siden): Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. La meg gjette, de som fraråder deg har alt å tjene på å selge begge deler? 1 1 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Nimrad skrev (25 minutter siden): La meg gjette, de som fraråder deg har alt å tjene på å selge begge deler? Selvsagt, og det skjønte jeg. Lurte bare på om det faktisk var noe i det og hva andre har gjort. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Polestar 2 kommer med facelift høsten 2023. Blir blant annet induksjonsmotor framme og større batteri. Tidligere har den hatt permanentmagnet fremme og bak, og mange mente dette var bedre siden det var ekte permanent firehjulsdrift. Single motor utgaven får også bakhjulsdrift. Prisen skyter i taket. The hvordan tror dere det påvirker prisen på bruktmarkedet? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE8rEK/oppdaterer-polestar-2-naa-med-over-600-km-rekkevidde Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 VistaX skrev (11 timer siden): Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. Jeg kjøpte lader fra Tesla (TWC gen. 3), la opp kabelkanal selv, og elektriker kom og strakk kabel og koblet til. 1 Lenke til kommentar
VistaX Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Ok. Kanskje bare å kjøpe lader selv da. Noen som vet lengden på laderen som følger med Model Y? Tenker å bruke denne hjemme mot Easee laderen i stedet for å kjøpe enda en kabel. Lenke til kommentar
koots Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Tror den vi fikk med (riktignok for lenge siden nå) er 2,5 meter Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 koots skrev (2 minutter siden): Tror den vi fikk med (riktignok for lenge siden nå) er 2,5 meter Det var en sabla lang lader... 🤣 Ladekabelen kan nok fort være den lengden, ja... 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 2 hours ago, Sjørøver said: Polestar 2 kommer med facelift høsten 2023. Blir blant annet induksjonsmotor framme og større batteri. Tidligere har den hatt permanentmagnet fremme og bak, og mange mente dette var bedre siden det var ekte permanent firehjulsdrift. Single motor utgaven får også bakhjulsdrift. Prisen skyter i taket. The hvordan tror dere det påvirker prisen på bruktmarkedet? https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE8rEK/oppdaterer-polestar-2-naa-med-over-600-km-rekkevidde Det er jo slik den burde vært laget fra starten av. Nå høres det mere ut som en bil man kunne vurdert. De gamle dropper vel sikkert i pris nå da. Tro om de blir glemt av softwaremessig og nå eller om de vil holde softwaren oppdatert fremover. Vet ikke hvordan Volvo har vært med slikt tidligere. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. januar 2023 Del Skrevet 26. januar 2023 Complexity skrev (1 time siden): Det er jo slik den burde vært laget fra starten av. Nå høres det mere ut som en bil man kunne vurdert. De gamle dropper vel sikkert i pris nå da. Tro om de blir glemt av softwaremessig og nå eller om de vil holde softwaren oppdatert fremover. Vet ikke hvordan Volvo har vært med slikt tidligere. Nå bruker Volvo og Polestar Android Automotive istedet for den simplere Android Auto, noe som er relativt nytt for dem. Det er derfor ingen vits i å se på eller tenke på hvordan Volvo har vært før, for det er et tilbakelagt stadium. Nettopp bruk av Android Automotive, flytte mye av MMC'en (multimedia-console) over til Googles utviklingsavdeling. Det er først det som har med resterende "bil-software" som er interessant for det du tar opp. Og her er det vel fare for at det blir som med de fleste andre, når det er utviklet, så er det "ferdig", og det blir bare bugfixes på eldre biler/eldre software-versjoner, om de ikke er felles med de første BEV'ene fra disse. Man kan dog bare håpe at de ser ansvaret, og holder det oppdatert de nærmeste 5-10 årene. Noe lengre er vel noe optimistisk å håpe på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå