Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (11 minutter siden):

Heeelt dum er den jo ikke. Har jo interface for å velge hvilke biler som skal kunne bruke laderen basert på VIN nummer (dog kun Tesla). En fin funksjon på jobben min hvor vi til tider har opplevd strømtyver.

Har eease dette og kansje? Ellers er TWC dum som ett brød ja, men billig og veldig fint med den knappen.

Easee har støtte for permanent låsing av type 2-kabelen og mulighet for å sette verifisering via RFID (NFC og MiFare). Tydeligvis ikke via VIN. Og smartlading er og via Tibber eller Easee Equalizer for smart strømstyring.

Fra Easee sin hjemmeside:

Heldynamisk ladeeffekt 1,4–22kW (1- og 3-fase lading)
Du kan enkelt aktivere 3-faselading på IT-nettet dersom bilen din støtter dette
Lastbalansering av opptil tre ladere per kurs uten behov for ekstra infrastruktur (trådløs)
Automatisk køsystem
Last- og fasebalanseringen fungerer offline
Innebygget eSIM (LTE CAT M1 / GSM). Kjøper du nå, får du abonnement inkludert livet ut (forutsetter at det er dekning)
Mulighet for WiFi-tilkobling
Permanent låsing av Type 2-kabelen
Integrert likestømsvern i henhold til NEK 400 (2018) og IEC 62955
Integrert RFID-leser (NFC / ISO 14443 and MiFare Classic)
Energimåling (+/- 3%) for avlesing av ladeforbruk
Utviklet og produsert i Norge
Med et minimalistisk design og en vekt på knappe 1,5 kg vekker den oppsikt uten å ta opp plass
Fem års garanti fra den dagen laderen blir installert
Universell – passer alle typer elbiler og strømnett
Manuell og digital styring
Med strømavtale fra Tibber kan du lade når strømmen er billig.
Velg farge på elbilladeren

Tesla Wall charger spesifikasjoner:

Spesifikasjoner for Wall Connector
Volt
230 V enfase
230 V Trefaset delta
400 V Trefaset
Maks. strømutgang
32 ampere
Strømutgang
7,4 kW - 22 kW
Wi-Fi
2,4 GHz 802.11 b/g/n
Dimensjoner
345 mm x 155 mm x 110 mm
Kabellengde
7,3 m (24 fot)
Installasjon
Innendørs eller utendørs
Samsvar
CE, IEC 61851-1 CB
Sikkerhet
Integrert jordfeilbryter Type A +
Likestrøm 6 mA
Firmware-oppdateringer
OTA via Wi-Fi
Kompatibilitet
Model S, Model 3,
Model X, Model Y
Enhver elektrisk bil med
Type 2-ladeport
Garanti
48 måneder for
personlig bruk
Strømdeling
Automatisk laststyring
Energimåling
Forbruksavregnet strømmåling
Kommer snart

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 time siden):

Heeelt dum er den jo ikke. Har jo interface for å velge hvilke biler som skal kunne bruke laderen basert på VIN nummer (dog kun Tesla). En fin funksjon på jobben min hvor vi til tider har opplevd strømtyver.

Har eease dette og kansje? Ellers er TWC dum som ett brød ja, men billig og veldig fint med den knappen.

Jeg hadde generasjonen før uten noe interface:) man kan ikke velge slikt hos ease, som jeg vet on.

Lenke til kommentar
VistaX skrev (19 timer siden):

Vi skal kjøpe elbillader til garasjen og tenker det står mellom Easee og Tesla Wall Connector. Er det noen som har noen tanker om disse to?

Har selv Easee med equalizer for å styre lading etter hvor høye topper huset har. Funker gull og vi er superfornøyde. Appen er lett å bruke, og man har de innstillingene man trenger. Og så ser den bra ut.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Har selv Easee med equalizer for å styre lading etter hvor høye topper huset har. Funker gull og vi er superfornøyde. Appen er lett å bruke, og man har de innstillingene man trenger. Og så ser den bra ut.

Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Sjørøver said:

Kan du sette split på han-porten? Sånn at du kan ha flere ting tilkoblet?

M-bus standarden tillater flere "slaver". Men Easee anbefaler ikke at Equalizer deler HAN porten med en annen enhet. De sier ikke hvorfor. Det har muligens noe med at strømforsyning er fra HAN porten. 

https://easee.my.site.com/help/s/article/Can-I-combine-Tibber-Pulse-OSS-or-other-HAN-devices-with-the-Equalizer?language=en_US

 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, VistaX said:

Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. 

Jeg har kjøpt både en Easee lader via Tibber bonus og en Salto lader på finn som jeg har fått elektriker til å installere.

Ofte vil en elektriker ta seg bedre betalt om man ber om installasjon av egen lader (eller andre produkter) fremfor å selge deg laderen også. Mange opererer med fastpris på lader inkl installasjon. Enkleste er gjerne å be elektriker om pris og spørsmål om de kan matche prisen mot de du evt har tenkt å kjøpe den av, feks Easee fra Power.

Så lenge det er strøm frem til laderen er det lite man kan klandre elektriker for. Easee bytter man laderen selv uten behov for elektriker.

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (9 minutter siden):

Jeg har kjøpt både en Easee lader via Tibber bonus og en Salto lader på finn som jeg har fått elektriker til å installere.

Ofte vil en elektriker ta seg bedre betalt om man ber om installasjon av egen lader (eller andre produkter) fremfor å selge deg laderen også. Mange opererer med fastpris på lader inkl installasjon. Enkleste er gjerne å be elektriker om pris og spørsmål om de kan matche prisen mot de du evt har tenkt å kjøpe den av, feks Easee fra Power.

Så lenge det er strøm frem til laderen er det lite man kan klandre elektriker for. Easee bytter man laderen selv uten behov for elektriker.

 

Bytte lader selv? Må ikke elektriker gjøre alt med laderen etc?

Er jo 20% på Power nå også så får jo boksen til ca kr 5.300.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, VistaX said:

Bytte lader selv? Må ikke elektriker gjøre alt med laderen etc?

Er jo 20% på Power nå også så får jo boksen til ca kr 5.300.

Selve laderen sitter inni skallet og klikkes på plass.
Dersom det skulle bli behov for å bytte denne er det en enkel prosess

Hør med en elektriker om han matcher prisen hos Power, men regn med å betale litt ekstra for installasjonen vs at han skulle solgt deg laderen.

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Polestar 2 kommer med facelift høsten 2023. Blir blant annet induksjonsmotor framme og større batteri. Tidligere har den hatt permanentmagnet fremme og bak, og mange mente dette var bedre siden det var ekte permanent firehjulsdrift. Single motor utgaven får også bakhjulsdrift. Prisen skyter i taket. The hvordan tror dere det påvirker prisen på bruktmarkedet? 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE8rEK/oppdaterer-polestar-2-naa-med-over-600-km-rekkevidde

Lenke til kommentar
VistaX skrev (11 timer siden):

Noen som har kjøpt lader selv og fått elektriker til å montere? Ble frarådet dette da det kunne bli vanskelig om laderen sluttet å funke og vi fikk faktura fra elektriker på feilsøking. Måtte da krangle med Power, Elkjøp etc om at de måtte dekke det hvis det var laderen det var noe feil med. 

Jeg kjøpte lader fra Tesla (TWC gen. 3), la opp kabelkanal selv, og elektriker kom og strakk kabel og koblet til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Polestar 2 kommer med facelift høsten 2023. Blir blant annet induksjonsmotor framme og større batteri. Tidligere har den hatt permanentmagnet fremme og bak, og mange mente dette var bedre siden det var ekte permanent firehjulsdrift. Single motor utgaven får også bakhjulsdrift. Prisen skyter i taket. The hvordan tror dere det påvirker prisen på bruktmarkedet? 

 

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/zE8rEK/oppdaterer-polestar-2-naa-med-over-600-km-rekkevidde

Det er jo slik den burde vært laget fra starten av. Nå høres det mere ut som en bil man kunne vurdert. 

De gamle dropper vel sikkert i pris nå da. Tro om de blir glemt av softwaremessig og nå eller om de vil holde softwaren oppdatert fremover. Vet ikke hvordan Volvo har vært med slikt tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det er jo slik den burde vært laget fra starten av. Nå høres det mere ut som en bil man kunne vurdert. 

De gamle dropper vel sikkert i pris nå da. Tro om de blir glemt av softwaremessig og nå eller om de vil holde softwaren oppdatert fremover. Vet ikke hvordan Volvo har vært med slikt tidligere.

Nå bruker Volvo og Polestar Android Automotive istedet for den simplere Android Auto, noe som er relativt nytt for dem. Det er derfor ingen vits i å se på eller tenke på hvordan Volvo har vært før, for det er et tilbakelagt stadium. Nettopp bruk av Android Automotive, flytte mye av MMC'en (multimedia-console) over til Googles utviklingsavdeling.

Det er først det som har med resterende "bil-software" som er interessant for det du tar opp. Og her er det vel fare for at det blir som med de fleste andre, når det er utviklet, så er det "ferdig", og det blir bare bugfixes på eldre biler/eldre software-versjoner, om de ikke er felles med de første BEV'ene fra disse. Man kan dog bare håpe at de ser ansvaret, og holder det oppdatert de nærmeste 5-10 årene. Noe lengre er vel noe optimistisk å håpe på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...