Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Altså eg har ikkje ein OBD2 adapter, spesifikt. Eg veit bilen har det, men eg har ikkje noko eg kan plugge i den porten. ? 

Eg er forstått med at 2019 modellen eg har er forholdsvis få av. Nokre måneder før hadde dei litt anna front igjen (ein 'fadet' matt versjon i staden), og relativt kort etter eg kjøpte bilen blei 2020 modellen annonsert.

Nei var jo det jeg viste deg at komplett.no solgte, spesifikt for den funksjonen du var ute etter (parkeringsmodus). Vil tro det er enklere enn å ordne en egen batteribank til dashcam iallefall.

Ja den fronten på din bil var mye penere enn 2020 modellen sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Ah. Eg såg ikkje den edit'en. ?

Power Magic PRO er et produkt som du kobler sammen med ditt Blackvue kamera for å kunne bruke ”Parking Mode”. Power Magic PRO sørger for kontinuerlig strøm til ditt kamera og sørger for at bilbatteriet ikke tømmes. I selve produktet er det en innbygd strømmåler som sørger for å kutte strømmen til kameraet dersom strømnivået på bilbatteriet skulle komme under et visst nivå. BlackVue kameraene i ”Parking Mode” trekker meget lite strøm. Med Power Magic Pro kan du koble til 2 enheter.

Hørte ut som nøyaktig det du er ute etter.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Evil-Duck said:

Vanligvis kobler en seg til i sikringsboksen mot en sikring med konstant spenning som ikke har noe med essensielle systemer å gjøre som airbagger, horn, stabilitetskontroll osv. Å koble seg opp mot OBD2 for å hente strøm til dashcam er første gang jeg ha hørt om å virker ikke veldi praktisk. 

 

Er helt vanlig å bruke OBD2 porten til dette. Den er jo som oftest ikke i bruk til noe annet, og i noen biler kan den levere en del strøm. Folk bruker den jo til kjølebokser og slikt også.

Er nok mye mere praktisk å kjøpe en liten kabel bit enn å legge opp ledning gjennom torpedoveggen til batteriet med en sikring :p

Noen biler har en opsjon i sikringsboksen for å koble opp sigarettenneren så den er alltid aktiv og ikke styres av tenningen. Isåfall er man berget der, men tviler på at nyere elbiler har denne opsjonen (min bil har ikke fysiske sikringer engang)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Men det har ingenting med OBD2 porten å gjøre, dette er noe du kobler mellom en sikring og dashcammen.

Ahh lol da har jeg bligsa helt med google søkingen ? men det finnes slik adapter iallefall. Omtrent alle med eldre Tesla bruker dette da 12V batteriet er tungvint å komme til.

Er vel vanligst å bare kjøpe en adapter rett til USB da antar jeg.

41RL2i9MJjL._AC_SY400_.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

I hovudsak har eg kun reservasjon mot å bruke OBD porten eller sikringene fordi det mangler tydeleg konsensus om når og kor det er strøm i bilen når den er av. BMW er visst notoriske for å skru av alt etter 20 minutter, og også biler frå Tesla var ganske finurlige visstnok.

Så det var det som lente meg i retning av batteri; tar vekk mykje av den diskusjonen.

Vurderte B-112'en, men med to kamera forsto eg det som at det kan vera litt stramt om kapasiteten - spesielt ved lengre tider uten aktivitet i bilen. Vurderte større modellen, har egentlig berre ikkje tatt meg råd til det... ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

I hovudsak har eg kun reservasjon mot å bruke OBD porten eller sikringene fordi det mangler tydeleg konsensus om når og kor det er strøm i bilen når den er av. BMW er visst notoriske for å skru av alt etter 20 minutter, og også biler frå Tesla var ganske finurlige visstnok.

Så det var det som lente meg i retning av batteri; tar vekk mykje av den diskusjonen.

Vurderte B-112'en, men med to kamera forsto eg det som at det kan vera litt stramt om kapasiteten - spesielt ved lengre tider uten aktivitet i bilen. Vurderte større modellen, har egentlig berre ikkje tatt meg råd til det... ?

Hvordan poweres kamera da? Du kan vel i bunn å grunn bruke hvilken som helst powerbank bare den støtter passthrough. At den kan gi ut strøm mens den selv lades. Det kan vel de fleste i dag og da er det jo bare å koble den mellom strømkilde og dashcam.

Såfremst det går på 5V da. Vet ikke om noen kamera kansje bruker 12V direkte.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Noen biler har en opsjon i sikringsboksen for å koble opp sigarettenneren så den er alltid aktiv og ikke styres av tenningen. Isåfall er man berget der, men tviler på at nyere elbiler har denne opsjonen (min bil har ikke fysiske sikringer engang)

Da høres det du snakker om ut som en spesifikk løsning for Tesla , da jeg faktisk aldri har hørt om noen som bruker OBD2 til drifte en dashcam, faktisk sier de fleste guider at en skal helt unngå slike systemer når en henter ut strøm å heller hente det ut fra systemer som ikke er kritisk at blir slått ut ved en feil eller kortslutning. 

Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

I hovudsak har eg kun reservasjon mot å bruke OBD porten eller sikringene fordi det mangler tydeleg konsensus om når og kor det er strøm i bilen når den er av. BMW er visst notoriske for å skru av alt etter 20 minutter, og også biler frå Tesla var ganske finurlige visstnok.

Så det var det som lente meg i retning av batteri; tar vekk mykje av den diskusjonen.

Vurderte B-112'en, men med to kamera forsto eg det som at det kan vera litt stramt om kapasiteten - spesielt ved lengre tider uten aktivitet i bilen. Vurderte større modellen, har egentlig berre ikkje tatt meg råd til det... ?

Eneste grunnen til at jeg selv har B-112'en var at den passet helt perfekt ned i en lomme på Volvo V60en jeg hadde før.  Batteriet holdt gjennom arbeidsdagen og frem til neste arbeidsdag når jeg hadde kameraet i modusen der det kun filmer ved bevegelse. Men jeg har ganske lang kjøretur til og fra jobb så fikk god tid til å lade seg opp :)  

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Hvordan poweres kamera da? Du kan vel i bunn å grunn bruke hvilken som helst powerbank bare den støtter passthrough. At den kan gi ut strøm mens den selv lades. Det kan vel de fleste i dag og da er det jo bare å koble den mellom strømkilde og dashcam.

Såfremst det går på 5V da. Vet ikke om noen kamera kansje bruker 12V direkte.

Ja og nei. Ein powerbank funker slikt sett, men litt av magien i Blackvue batteriene er at den gjer eit signal når bilen skrus av/på, og derfor bytter kameraene modus mellom parkeringsmodus og aktiv modus ca umiddelbart visstnok.

Men igjen, problemet er berre at eg ikkje har fyrt av på å kjøpe det egentlig.

Lenke til kommentar

Dashcam har jo som oftest eget batteri og, så om OBD2 porten skulle deaktiveres i en kollisjon eller noe får man nok en time+ lagret opptak allikevel.

Synes forøvrig det er litt merkelig at ingen andre enn Tesla har innebygget dashcam. Bilene i dag er jo stappet med kamera men det brukes jo bare til nødbrems og 360 osv.

Litt rart at Polestar 2 ikke har noe slikt heller med tanke på at den kjører Android og lett kunne fått noe software som ordnet biffen.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Ja og nei. Ein powerbank funker slikt sett, men litt av magien i Blackvue batteriene er at den gjer eit signal når bilen skrus av/på, og derfor bytter kameraene modus mellom parkeringsmodus og aktiv modus ca umiddelbart visstnok.

Men igjen, problemet er berre at eg ikkje har fyrt av på å kjøpe det egentlig.

Skjønner. Høres mere egnet ut isåfall.

Har du merket problemer med DAB dekningen etter du ordnet kamera bake foresten? Er vist ett kjent problem at dashcam støyer på DAB frekvensen. Men godt mulig det har blitt fikset i de senere årene. Håper iallefall det.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Dashcam har jo som oftest eget batteri og, så om OBD2 porten skulle deaktiveres i en kollisjon eller noe får man nok en time+ lagret opptak allikevel.

De fleste dashcam har somregel litt større kondensatorer for å holde liv i kameraet en liten stund når den mister strøm men sjeldent batteri da det å ha ett noe med et batteri av noe betydelig kapasitet hengende i frontruta på en varm sommerdag sjelden er ideelt hverken for brannsikkerhet eller for levetiden til batteriet :) 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Skjønner. Høres mere egnet ut isåfall.

Har du merket problemer med DAB dekningen etter du ordnet kamera bake foresten? Er vist ett kjent problem at dashcam støyer på DAB frekvensen. Men godt mulig det har blitt fikset i de senere årene. Håper iallefall det.

...

Eg har ein og anna flekk (deriblant direkte foran huset) med dårlig dab dekning, men eg er usikker om det var bedre eller verre før/etter installasjon. Det tenkte eg aldri tanken på å sjekke.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

De fleste dashcam har somregel litt større kondensatorer for å holde liv i kameraet en liten stund når den mister strøm men sjeldent batteri da det å ha ett noe med et batteri av noe betydelig kapasitet hengende i frontruta på en varm sommerdag sjelden er ideelt hverken for brannsikkerhet eller for levetiden til batteriet :) 

Okei, mine dashcams har kun hatt innebygget batteri - men jeg har tenkt bekymret på hvor bra det er ja. Jeg bruker en mobiltelefon som "hud" og er litt redd for å glemme den montert på dashbordet på varme sommerdager.

Men nå er sommeren over her i Nord-Norge da så nå kan den få stå montert.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Leaf er vel kjent for batteri-degradasjon. Dei er vel framleis passivt kjølte?

Ja det ble diskutert litt for ett par sider siden. Går vist fint her i Norge uten kjøling siden vi har det ganske kaldt, men hurtiglading kan vel allikevel ta knekken på cellene.

Men var og en batteripakke som rapporterte for mye degradering på grunn av en bug. Mulig det er den fyren i artikkelen har.

Lenke til kommentar

Alle 30 kWh  leafenne hadde en feil i BMS som rapporterte feil SoC på batteriet ja, en oppdatering for å fikse dette ble sendt til forhandlere i 2018. 

Graf som sammenligner snitt degradering mellom 24 og 30 kwh leaf før oppdateringen. 

UPDATE - Nissan Has Software Fix For 2016-17 LEAF 30-kWh Battery ...

Ny graf som viser det samme men inkluderer og etter oppdateringen

30 kWh Nissan Leaf firmware update to correct capacity reporting ...

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Han fyren hos Dinside har jo da 77.18% kapasitet igjen etter 4 år, så ikke så veldig langt unna det grafen viser selv etter oppdateringen. Mulig ganske spot on siden den ikke viser mer enn 2år på 30kWh pakken og peker mere nedover på slutten.

Hvordan funket det med den oppdateringen i 2018? ble folk innkalt eller var det bare noe de fikset om man kom med bilen på service? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...