Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (38 minutter siden):

Hydrogen er meget eksplosivt, og må oppbevares og overføres under høyt trykk (350 til 700 BAR)

Synes det høres litt skummelt ut å kjøre rundt med jeg.

Hydrogenbiler mister jo også en del kraft i områder med tynn luft. Ett problem vi jo ble kvitt med elbiler.

Og hva er fordelene? Hurtig påfylling? Men hvilken fordel er det for folk flest som bruker veldig lite tid på lynladere og har full elbil hver morgen til lav pris. 

Jeg ser virkelig ikke hvorfor folk flest skulle ønske dette. 

Men for de som kjører langt, joda ser den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (5 timer siden):

Det er det vel ingen som har påstått heller?
Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn.

Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden.
 

Når hydrogen eventuelt blir et realt alternativ for biler, så kan vi sikkert snakkes om dette. Enn så lenge er hydrogen frakjørt av BEV's for personbiler, og er i ferd med å bli det samme for landeveistransport.

Dagens elbiler er absolutt grønne allerede sammenlignet med konkurrentene, og utslippsreduksjonene kan høstes allerede nå. De fleste har spart inn den ekstra forurensningen vs ice ved produksjonen innen 2 år med normal kjørelengde, deretter er det ren besparelse. Dermed er det sterkt ønskelig og en stor fordel om vi benytter oss av BEV's snarest mulig.

For båter, tog og fly, er det nok fremdeles et "race" som pågår, men for båter av en viss størrelse og en viss transportlengde, er nok det lenge før batterier kan konkurrere. Det er dog et problem med lagring av hydrogen, og om det lagres som ammoniakk, så er vel mannskap og passasjerer så godt som dødsdømte om det skjer en ulykke med tilhørende lekkasje. Da tenker jeg som så at fossilt likevel er et mindre problem, inntil videre.

Men helt klart bør det forskes mye på dette, for å finne løsninger på langtransport over 2-3 K km avstand. og også spesifikt for båter. For all annen transport er det større sjanse for at batteridrift vil være svaret både nå og i lang fremtid ennå.

Men, og et ganske stort men, er når hydrogen vil bli grønn. Per nå lagess det meste via reformatering av fossile gasser, rett og slett fordi det er billigst, og fordi det øker verdien av de fossile gassene som ellers er vanskelig å få omsetning for og aksept for.

Først må vi få et tilnærmet permanent overskudd på elektrisk energi for å rettferdiggjøre å bruke grønn elektrisitet til hydrogenproduksjon. Det er lite sannsynlig at man bygger ut for slik overproduksjon, med mindre man kan dytte alt dette inn i hydrogenproduksjon fra dag 1.

Det er derfor stor sannsynlighet for at hydrogen vil være fremtidens energiform for all fremtid. Går ikke økonomien opp i opp, så vil det være dødfødt å tro det blir storskala produksjon av dette på verdensbasis.

Det kan kanskje tenkes at man kan få til store solfarmer som kan benytte sjøvann til kjøling, med de korrosjonsutfordringene dette medfører, for ellers virker det som store solfarmer i ørkenområder forbruker store mengder av grunnvann til dette, og om det stemmer, er det ikke liv laga over tid. Så en dokumentar om dette fra solfarmer i Nord-Afrika, og det virket som det allerede skapte store problemer for lokalbefolkningen.

I tillegg til at vann forbrukes for å holde panelene rene for sand, støv og skitt, fordampes mye ved dampturbinene som varmes opp ved sentrale solfarmer. Dette kan både redusere nivået av grunnvann i store områder, og det kan i tillegg føre til forurensning av grunnvann, som absolutt er problematisk. Det er kanskje greit å vurdere atomkraftverk som en mer stabil løsning. Solcellepaneler brukt på eksisterende bygg, bruker sjeldent eller aldri vann i noen større grad, så det er ikke like problematisk.

https://www.water-alternatives.org/index.php/blog/kebili

https://qz.com/721942/some-kinds-of-clean-energy-projects-actually-contaminate-millions-of-gallons-of-increasingly-scarce-water

https://archive.nytimes.com/green.blogs.nytimes.com/2009/10/27/water-use-by-solar-projects-intensifies/

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Og hva er fordelene? Hurtig påfylling? Men hvilken fordel er det for folk flest som bruker veldig lite tid på lynladere og har full elbil hver morgen til lav pris. 

Jeg ser virkelig ikke hvorfor folk flest skulle ønske dette. 

Men for de som kjører langt, joda ser den.

Per nå er det vel eneste fordelen i personbiler ja. Hydrogenbilene som er å få kjøpt nå har jo ikke noe lengere rekkevidde enn elbiler heller. De har bare mindre bagasjeplass siden hydrogentankene og resten av det komplekse systemet tar mye plass.

Dog har jeg intrykk av at det burde kunne optimaliseres en del. Mulig tankene ikke kan plasseres helt bak i tilfelle ulykke?

 

Figure-3-Toyota-Mirai-layout-flowchart.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om energi _bærere_ og antar at elektrisk energi er billig, grønn og plentiful, hva med mer fantasifulle valg?

Fast rakett-drivstoff basert på aluminiums-pulver? Finn en måte å fange opp hydrogenklorid og aluminiums-oksid i eksosen, samt en regulerbar motor som kan spise drivstoffet og tut og kjør? Jeg antar at energi per kg og pr liter er fordelaktig siden det brukes i raketter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_perchlorate_composite_propellant

Eller favoritten min: strikkmotor. En kontrapsjon som trekker bilen bakover på garasjegulvet slik at strikket blir spent, så tut og kjør inntil strikket er utladet 🙂

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (24 minutter siden):

Hvis vi snakker om energi _bærere_ og antar at elektrisk energi er billig, grønn og plentiful, hva med mer fantasifulle valg?

Fast rakett-drivstoff basert på aluminiums-pulver? Finn en måte å fange opp hydrogenklorid og aluminiums-oksid i eksosen, samt en regulerbar motor som kan spise drivstoffet og tut og kjør? Jeg antar at energi per kg og pr liter er fordelaktig siden det brukes i raketter.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ammonium_perchlorate_composite_propellant

Eller favoritten min: strikkmotor. En kontrapsjon som trekker bilen bakover på garasjegulvet slik at strikket blir spent, så tut og kjør inntil strikket er utladet 🙂

-k

Jeg ånder for enklest mulig, minst mulig mikkmakk. Her er elbilen god.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, kremt said:

Det gjenstår å se hvordan levetiden blir. Når så du sist en 20 år gammel elbil langs veien for eksempel?

Hvor mange elbiler var det for 20 år siden?

Citroen sine med NiCad batterier og opptil 9 mil rekkevidde (når batteriene var helt nye), toppfart på 88km/t (og det tok tid å komme seg dit) var neppe noen storselger. Man måtte i tillegg fylle diesel på dem til varmeapparatet så der forsvant jo også litt av vitsen.

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Det gjenstår å se hvordan levetiden blir. Når så du sist en 20 år gammel elbil langs veien for eksempel?

Er vel ikke så veldig mange elbiler som har rukket å bli 20 år gammel. Tesla Roadster kom tidligst i 2008, og er dermed maks 14 år gammel. Think kom samme året. Men de er mulig å se ihvertfall i Oslo-området.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (25 minutter siden):

Det gjenstår å se hvordan levetiden blir. Når så du sist en 20 år gammel elbil langs veien for eksempel?

Var det en spøk? :p

uansett så har batterier god levetid. Du kan tenke deg at en telefon kanskje holder 1000 sykluser før de blir dårlige. Hvis en elbil med 500km rekkevidde holder 1000 sykluser blir det 500 000km. 

Og batteriene i telefonene har ikke kjøling som batterier i elbiler har. Så ville ikke vært redd for det, bilen må skrapes før batteriet er dårlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (48 minutter siden):

Det gjenstår å se hvordan levetiden blir. Når så du sist en 20 år gammel elbil langs veien for eksempel?

Tja ikke så lenge siden jeg så en buddy eller hva de het. De er dog helt uaktuelle da de har en helt annen batteri teknologi. Men ser ofte 10 år gamle S langs veien. Det er snitt alder på biler i Norge, så det er bra.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Fikk forresten melding om nye priser fra E-On Drive SE. Priser fremover (fra 31.01.23) blir nå 7,35 på hurtig og lynlading, og 5,90 på AC/destinasjonslading.

Vet ikke om det da automatisk betyr samme pris på E-ON Drive i Norge også.

Prisene kryper opp. Fikk 10 000/2 år gratis km på sist bil. Blir nok ikke brukt opp og sparer meg nok for lite penger men er jo kjekt likevel 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 timer siden):

Hydrogen er meget eksplosivt, og må oppbevares og overføres under høyt trykk (350 til 700 BAR)

For 5-8 år siden jobbet bedriften jeg jobber i med et konsept for hurtigbåt som gikk på hydrogen. Et av de store problemene var at viss den skulle oppbevare nok hydrogen for 3 dagers drift, så var det nok til å sprenge store deler av "sentrum" i bygda. Det ble skrinlagt. 

 

Edit: syns å huske at det tilsvarte  12 000l diesel. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Tja ikke så lenge siden jeg så en buddy eller hva de het. De er dog helt uaktuelle da de har en helt annen batteri teknologi. Men ser ofte 10 år gamle S langs veien. Det er snitt alder på biler i Norge, så det er bra.

Ja, den kom i 1991, så er vel eneste som kan finnes så gamle biler av, opp til 21 år gamle nå. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan også skyte inn at det går ca 4kwh for å erstatte en liter diesel på det siste prosjektet jeg har holdt på med. Infrastruktur for lading er også et helt enormt problem på skip. Netteier er ikke så veldig glad for en sporadisk punktlast på noen megawatt. Når jeg ser alle problemene vi har hatt med utbygging av ladestasjoner, så lurer jeg om det kan komme en form for begrensing på hjemmelading med tiden. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Sjørøver said:

For 5-8 år siden jobbet bedriften jeg jobber i med et konsept for hurtigbåt som gikk på hydrogen. Et av de store problemene var at viss den skulle oppbevare nok hydrogen for 3 dagers drift, så var det nok til å sprenge store deler av "sentrum" i bygda. Det ble skrinlagt. 

Jeg er generelt skeptisk til slike tanker i biler i trafikken etter noen år. Spesielt hos de som ikke har tatt service hos merkeforhandlerne og hoppet over EU kontrollen. Nå har vel ikke gasstankene, slanger og regulatorer levetid på mer enn 10år. Men det kan vel inngå i EU kontrollen at siste forbruksdato på gasstanken sjekkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...