Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Ingen vet hva fremtiden bringer og hvilke fremskritt som kommer og når/om de slår i gjennom som bærekraftige både økonomisk og miljømessig.

Sjeldne jordarts-metaller benyttes i det meste av moderne teknologi og er ansett som noen av de mest kritiske råmaterialene. Dette er vel noe av dilemmaet med retningen og multipliseringen og økt behov ift grønn omstilling  vi har i dag og i tiden fremover. 

For 50 år siden var det lite sannsynlig med batterier som praktisk kunne brukes som fremdrift av biler. Men man fortsetter forske og utvikle batteri teknologi.

Min første digitale klokke med rødt led display hvor man måtte trykke på en knapp 80 tallet før LCD kom varte kun noen få timer. Og kunne ikke engang lades.

Angående hydrogen så lar jeg være å avskrive det i fremtiden. Like lite som jeg avskriver batterier som drivstoff i fremtiden.

 

 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (22 minutter siden):

Ingen vet hva fremtiden bringer og hvilke fremskritt som kommer og når/om de slår i gjennom som bærekraftige både økonomisk og miljømessig.

Sjeldne jordarts-metaller benyttes i det meste av moderne teknologi og er ansett som noen av de mest kritiske råmaterialene. Dette er vel noe av dilemmaet med retningen og multipliseringen og økt behov ift grønn omstilling  vi har i dag og i tiden fremover. 

For 50 år siden var det lite sannsynlig med batterier som praktisk kunne brukes som fremdrift av biler. Men man fortsetter forske og utvikle batteri teknologi.

Min første digitale klokke med rødt led display hvor man måtte trykke på en knapp 80 tallet før LCD kom varte kun noen få timer. Og kunne ikke engang lades.

Angående hydrogen så lar jeg være å avskrive det i fremtiden. Like lite som jeg avskriver batterier som drivstoff i fremtiden.

 

 

Vel batterier er nåtiden ikke fremtiden. Så hadde vært rart å avskrive det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (1 time siden):

Dette argumentet kan brukes om alt, så blir meningsløst.

Point is : Vi vet ikke hvilke nybrott og teknologiske fremskritt som kommer om 10,20,30,30 og 50 år. Det som er meningsløst er å skrive i stein at dagens teknologi og retning om emnet forblir i dagens form.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (25 minutter siden):

Point is : Vi vet ikke hvilke nybrott og teknologiske fremskritt som kommer om 10,20,30,30 og 50 år. Det som er meningsløst er å skrive i stein at dagens teknologi og retning om emnet forblir i dagens form.

Poenget mitt er at batterier benyttes i dag allerede. Hydrogen er mer en kanskje, kanskje-ikke teknologi. Elbiler vil bli brukt de nærmeste årene, det er det liten tvil om. Så vet man såklart aldri hva som skjer om 50 år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 hours ago, Dubious said:

Hydrogen + elektrisk hybrid er framtiden.

Elbil er noe de har funnet opp for at de tror det vil redde verden.
Men utslippene har ikke endret seg.

Det er noen store hindre som må løses om Hydrogen skal være endel av løsningen.

Det er et stort energitap i kjeden fra produksjon til fremdrift for hydrogen i personbiler, sammenlignet med batterier. Og for at hydrogen skal bli et alternativ så må prisen på å lage hydrogen gå ned, mye.

Dagens hydrogen er heller ikke særlig grønn, og på grunn av energitapet i kjeden vil det alltid være mer utslipp forbundet med å bruke hydrogen til fremdrift for person- og lette lastebiler.  Enn å bare bruke elektrisiteten direkte med BEV.

Jeg ser ikke helt at det blir noe endring på dette med det første. Med det mener jeg de neste 30-50 åra.

Forklares veldig godt i denne podcasten, oppfordrer deg til å høre på professoren her, og eventuelt plukke fra hverandre hans argumentasjon, om du ser noen løsninger på det han tar opp.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Dubious said:

Det er det vel ingen som har påstått heller?
Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn.

Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden.
 

Og dette tenker jeg er et argument som er høyst gyldig. Men, det fordrer allikevel at vi må ha mye strøm til overs slik at man kompenserer for tapene som skjer i produksjon og bruk. En start er jo å kreve at alt av tak blir teppebombet med solceller, da disse stort sett er tapte arealer som har lite nytte. Er det noen som har gjort noen regnestykker på hvor mye strøm vi og verden hadde produsert om alle tak hadde blitt hel eller delvis dekket med solceller? Og så kunne man bygget ut massivt andre grønne energikilder som kunne brukes til hydrogenproduksjon når overskudd. Masse alternativer her, men vi må erkjenne at vi trenger en massiv utbygning av energi hvis vi skal gå storstilt inn for hydrogen i større skala. Får inntrykket av at folk ofte snakker om hydrogen som en løsning for å dekke et energibehov, uten å ta høyde for at man trenger energi for å framstille hydrogen (og denne må ikke være fossil). Og så spørs det om hva som kommer først; En batterirevolusjon med bedre batterier som krever mindre sjeldne materialer eller grønn hydrogenproduksjon? 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Det er det vel ingen som har påstått heller?
Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn.

Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden.
 

Ja. 

Men det kreves masse overskuddsenergi, og masse infratstruktur for å produsere hydrogen. Og da kan man heller bruke den energien rett i BEV, enn å gå veien om hydrogen.

Batterier kan også bli mye grønnere, billigere å fremstille, få lengre levetid, lades raskere. 

Å produsere, og oppbevare hydrogen og overføre til bil, i de tusen hjem må bli endel tryggere for å konkurrere med elektrisitetsproduksjon.

Trygge løsninger for å produsere, lagre og overføre energi til bil, i de tusen hjem finnes allerede, og kommer bare til å bli billigere og bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Og da kan man heller bruke den energien rett i BEV, enn å gå veien om hydrogen.

I utgangspunktet, ja. Men batterier og andre deler kan bli knapphetsfaktoren. Jobber med elektrifisering av skip, og det begynner og bli lang leveringstid på mye. Prosjekter må utsettes for vi får ikke tak i komponentene vi trenger. Har et prosjekt som nærmer seg to år forsinket. Om de ikke får kontroll på dette, kan jo hydrogen bli et reelt alternativ. Tror dog ikke det blir så aktuelt på kjøretøy under 5000kg, men på skip og store kjøretøy. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Det er det vel ingen som har påstått heller?
Dagens elbiler er ikke noe særlig grønn.

Hydrogen kan bli 100% grønn i framtiden.
 

Virker som du bare er opptatt av at hydrogen kan bli grønn og ikke alle de alle gode poengene for hvorfor hydrogen er en særdeles lite effektiv energikilde for vanlige bilder. Istedenfor å måtte bruke strøm til å lage hydrogen kan man heller bruke strøm direkte ved å lagre det i batterier. 

Som andre nevner så kan nok hydrogen ha bruksområder i skip og lastebiler.  

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet, ja. Men batterier og andre deler kan bli knapphetsfaktoren. Jobber med elektrifisering av skip, og det begynner og bli lang leveringstid på mye. Prosjekter må utsettes for vi får ikke tak i komponentene vi trenger. Har et prosjekt som nærmer seg to år forsinket. Om de ikke får kontroll på dette, kan jo hydrogen bli et reelt alternativ. Tror dog ikke det blir så aktuelt på kjøretøy under 5000kg, men på skip og store kjøretøy. 

Hydrogen er nok ett bra alternativ for skip, når det blir mer tilgjengelig. Vet ett lokalt selskap jobber mye med dette. I en privat bil som går 1300 mil pr år? Tja jeg har ikke troen på det, men time will show.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...