Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
discostu skrev (8 minutter siden):

Har ikke fulgt helt med på elbil markedet, men hva er det man bør se på de nærmeste årene dersom rekkevidde teller?

De aller fleste kommer vell med biler med god rekkevidde de neste årene. Så jeg vill si det er andre ting som begynner å spille større rolle nå. Spesielt lading og ekstra utstyr. Samt om en er avhengig av tilhenger feste eller last på tak.

Ikke bli lurt av kW jukset når leverandører snakker om ladingen. Tenk på at det nå justeres for forbruk og ladekurve. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, discostu said:

Har ikke fulgt helt med på elbil markedet, men hva er det man bør se på de nærmeste årene dersom rekkevidde teller?

https://www.naf.no/elbil/aktuelt/elbiltest/rekkeviddetest-sommer-2020/#Resultaterbilene

De bilene med lengst rekkevidde (over 500 km) i NAFs rekkeviddetest på sommeren var:

1. Tesla Model S

2. Tesla Model 3

3. Hyundai Kona

4. Tesla Model X

5. Kia e-Niro

6. Kia e-Soul

7. Opel Ampera-e

8. Xpeng G3

Det vil så klart komme flere biler med like god eller bedre rekkevidde etter hvert.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ikkje noko eg bekymre meg over akkurat, men nokon som veit om nye ioniq 2020 modellen sitt større batteri er kompatibelt med 2019 eller eldre biler?

I liknende grad undres eg over til kva grad dei er kompatible elles.

Du tenker om det er mulig å sette 2020 batteriet i 2019 modellen?

Om det er mulig så koster det nok mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Du tenker om det er mulig å sette 2020 batteriet i 2019 modellen?

Om det er mulig så koster det nok mer enn det smaker.

Ja, eg har ikkje akkurat planer om det med, men det er litt greit å ha oversikt til kva grad dei er annleis under panseret slikt sett. Eg veit nye modellen bruke laderen frå Kona, som eg forstår er vesentlig treigere enn den eg har i min 2019 bil.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ja, eg har ikkje akkurat planer om det med, men det er litt greit å ha oversikt til kva grad dei er annleis under panseret slikt sett. Eg veit nye modellen bruke laderen frå Kona, som eg forstår er vesentlig treigere enn den eg har i min 2019 bil.

Er vel hundrevis av videoer på YouTube som viser hva slags Tesla batterier som passer hit og dit og eventuelt hva som må gjøres for at det skal passe i de forsjellige bilene.

Men det er ikke helt samme "modde" miljø på Ioniq så lite informasjon å finne der...

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drunkenvalley said:

Ja, mest radikale tingen eg har gjort er montering av dashcam framme og bak. ?

Vurdere skaffe eit eksternt dashcam batteri, ala Blackvue Power Magic yadayada batteri. Eg er inneforstått med at å koble seg til i sikringsboksen gjer varierte resultater for parkeringsmodus.

Hvor henter du strøm nå da?

Er vanlig å ta strøm fra OBD2 porten. Den er på hele tiden på de fleste biler.

Liker utsende på Inoniq - med unntak av grillen som ser veldig billig plastikk ut..

Tror jeg ville lakkert den sort eller noe for å gjøre den litt mer anonym om jeg eide en slik.

hyundai-ioniq_produkt_einafjorden.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drunkenvalley said:

I dag er det berre via ein normal sigarett-tenner plugg. Eg ynskje bruke parkeringsmodusen i bilen, som ikkje er støtta med den pluggen.

Kan ikke bare bruke OBD2 pluggen da? Sigarettenneren slår seg vel av etter en stund.

Komplett har adapter fra OBD2 til Sigarettenneren. 

https://www.komplett.no/product/816034/foto-video/kameraer/dashboard-kameraer/blackvue-power-magic-pro?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjw7ZL6BRCmARIsAH6XFDL7OvKkXazVJv7sfJesmtOc-qZ0QxTjg-NTjVhv0ibuPIUqIRu4qhUaAncAEALw_wcB#

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

60356993_10155845375531626_8677447801946243072_o.thumb.jpg.1c51bb4de57c4e97dc0df910877f0c8d.jpg

Noko slikt du tenkte med "anonymt utseende"? ?

Kanskje. Eg har ikkje ein OBD2 plugg i dag. Får sjå om eg finn ein i distriktet.

Ja mye bedre! Der ser den riktig så bra ut.

Du har en OBD2 plugg med venstrefoten din en plass. Må bare ha adapter for å hente strøm derifra (som den komplett selger f.eks)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Altså eg har ikkje ein OBD2 adapter, spesifikt. Eg veit bilen har det, men eg har ikkje noko eg kan plugge i den porten. ? 

Eg er forstått med at 2019 modellen eg har er forholdsvis få av. Nokre måneder før hadde dei litt anna front igjen (ein 'fadet' matt versjon i staden), og relativt kort etter eg kjøpte bilen blei 2020 modellen annonsert.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Liker utsende på Inoniq - med unntak av grillen som ser veldig billig plastikk ut..

Tror jeg ville lakkert den sort eller noe for å gjøre den litt mer anonym om jeg eide en slik.

hyundai-ioniq_produkt_einafjorden.jpg

Jeg har akkurat kjøpt denne, bare i rød. Veldig god bil. "Grillen" er laget av plastikk, men føles ikke som tulleplastikk. Estimert rekkevidde i mitt eie har vært mellom 340 og 366 km på fulladet batteri, og testing jeg har gjort tyder på at det er helt realistisk, i hvertfall i dette halvåret. Mitt forbruk ligger i snitt på mellom 10,5 og 11,5 på blandet kjøring i Bergen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanligvis kobler en seg til i sikringsboksen mot en sikring med konstant spenning som ikke har noe med essensielle systemer å gjøre som airbagger, horn, stabilitetskontroll osv. Å koble seg opp mot OBD2 for å hente strøm til dashcam er første gang jeg ha hørt om å virker ikke veldi praktisk. 

Selv tenker jeg å bruke det gamle Blackvue Power Magic B-112 batteriet opp mot 12 volts uttaket i bagasjerommet da jeg har kamera både forran og bak å tror det blir mest ryddig å samle alt bake uansett. Men ikke helt komt meg igang med å montere det i nyebilen enda.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...