Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

PgUp skrev (2 timer siden):

Tviler. Elbil er jo fremtiden, og objektivt bedre enn fossilbiler. Når det kommer forbud så vil folk tenke at fossil er ihvertfall ikke noe å satse på lengre. Litt som å kjøpe analogkamera i den digitale verden så blir det mer nisje for spesielt interesserte. 

Hydrogen + elektrisk hybrid er framtiden.

Elbil er noe de har funnet opp for at de tror det vil redde verden.
Men utslippene har ikke endret seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (12 minutter siden):

Hydrogen + elektrisk hybrid er framtiden.

Elbil er noe de har funnet opp for at de tror det vil redde verden.
Men utslippene har ikke endret seg.

Hydrogen, en dyrere og mindre effektiv på alle måter enn rene elbiler. Er jo ingen som satser på dette på måten som de gjør elbil. Tror det er på tide å innse det. Hydrogen er lazerdisk og betamax. 

Elbiler er enkle å bygge og langt mer effektive. Man ser jo hvordan fossilbiler blir om til hybrid i overgangen. 

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (34 minutter siden):

Hydrogen + elektrisk hybrid er framtiden.

Elbil er noe de har funnet opp for at de tror det vil redde verden.
Men utslippene har ikke endret seg.

Jeg har absolutt 0 grunn til å bytte til verken hydrogen eller bensin. Så denne ser jeg absolutt ikke. Langtransport er nok hydrogen nice, og for de som kjører mye. Men for oss som superlader 2-3 dager i året er kostnaden alt for stor(hydrogen altså). I tillegg må en jo ha plasser å fylle...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Andelen elbiler i nybilsalget var 64% i november 2021 og ~80% i november 2022. Hvis dette synkerr ned mot ~38% de nærmeste årene så betyr det et voldsomt fall

Tror nok ikke andelen nye biler vil endre seg så veldig. Men tror sammensetningen vil endre seg om en tar med import av brukte biler. Det har det vært lite av de siste årene når elbil har vært så gunstig. 

Men om det nå blir 70% belastning for EV på bom og ferjer så kan det helt klart slå ut kraftig, men er usikker på dette.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Jeg har absolutt 0 grunn til å bytte til verken hydrogen eller bensin. Så denne ser jeg absolutt ikke. Langtransport er nok hydrogen nice, og for de som kjører mye. Men for oss som superlader 2-3 dager i året er kostnaden alt for stor(hydrogen altså). I tillegg må en jo ha plasser å fylle...

Ting kan endre seg når det gjelder produksjonskostnader .
Plasser til å fylle strøm må man også ha «overalt» langs veinettet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Jeg har absolutt 0 grunn til å bytte til verken hydrogen eller bensin. Så denne ser jeg absolutt ikke. Langtransport er nok hydrogen nice, og for de som kjører mye. Men for oss som superlader 2-3 dager i året er kostnaden alt for stor(hydrogen altså). I tillegg må en jo ha plasser å fylle...

Hyrodgen er framtiden, vi lever ikke i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Globalt er elektriske biler knapt i startfasen engang. Det er viktig å huske dette der man sitter i sin lille tesla-boble og tror norge er verdens navle. Med de siste avgiftsgrep som er tatt her hjemme har man nok effektivt sett utsatt "overgangen" med en god del år. Men jeg kan på en måte skjønne at det gjøres, det er mange titalls milliarder man har gitt i fritak på avgifter. Det ville nok ikke vart evig uansett.

For langdistanse transport og med tung last finnes det foreløpig ingen alternativ til fossilt drivstoff. Selv produksjon og distribusjon av elektriske biler forbruker store mengder fossilt drivstoff. Fra råstoffene graves ut av jorden og utvinnes til de presses og monteres sammen vil det forbrukes drivstoff. Biler fraktes med både diesel lok, diesel bilfrakt, diesel og tungolje fraktskip. Man må heller ikke glemme all produksjon av plastdeler som krever petroleum, olje og grease i lager og differensialer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Globalt er elektriske biler knapt i startfasen engang. Det er viktig å huske dette der man sitter i sin lille tesla-boble og tror norge er verdens navle. Med de siste avgiftsgrep som er tatt her hjemme har man nok effektivt sett utsatt "overgangen" med en god del år. Men jeg kan på en måte skjønne at det gjøres, det er mange titalls milliarder man har gitt i fritak på avgifter. Det ville nok ikke vart evig uansett.

For langdistanse transport og med tung last finnes det foreløpig ingen alternativ til fossilt drivstoff. Selv produksjon og distribusjon av elektriske biler forbruker store mengder fossilt drivstoff. Fra råstoffene graves ut av jorden og utvinnes til de presses og monteres sammen vil det forbrukes drivstoff. Biler fraktes med både diesel lok, diesel bilfrakt, diesel og tungolje fraktskip. Man må heller ikke glemme all produksjon av plastdeler som krever petroleum, olje og grease i lager og differensialer osv.

PEV nærmer seg vell 10% av salget. Det er da langt forbi startfasen.. og om landene gjør som de har sagt blir det store økninger fra 25.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Ja a strøm har vi jo, iallefall i den vestlige verden. Hydrogen er det langt verre med. De som kjøpte biler sliter jo nå med å fylle

Jeg snakker ikke om nå.
Kanskje elbil kostnad (fylling av strøm)  blir 10 ganger så dyrt om 10 år som annet drivstoff og det innføres rasjonalisering og bruksforbud enkelte dager/perioder. Det vet ingen. Selv om jeg kjører elbil nå , er jeg ikke bastant på at jeg kommer til å gjøre det for evig. Forskning på hydrogenteknologi pågår for fullt. Jeg avskriver hverken det ene eller andre :) 

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke om nå.
Kanskje elbil kostnad (fylling av strøm)  blir 10 ganger så dyrt om 10 år som annet drivstoff og det innføres rasjonalisering og bruksforbud enkelte dager/perioder. Det vet ingen. Selv om jeg kjører elbil nå , men er  ikke like bastant på at jeg kommer til å gjøre det for evig. 

Det er vell ingenting som tilsier at det er sannsynlig. Det er mer risikabelt med oljen, bare se på krigen som pågår og hvordan dette påvirker markedet for olje og gass.

Men ja, ingen vet hva som skjer i fremtiden. Men jeg kan alltids slenge noen paneler på taket for å produsere strøm, eller en vindmølle etc. Å produsere olje/hydrogen hjemme derimot, det er verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er vell ingenting som tilsier at det er sannsynlig. Det er mer risikabelt med oljen, bare se på krigen som pågår og hvordan dette påvirker markedet for olje og gass.

Men ja, ingen vet hva som skjer i fremtiden. Men jeg kan alltids slenge noen paneler på taket for å produsere strøm, eller en vindmølle etc. Å produsere olje/hydrogen hjemme derimot, det er verre.

Kjøre rundt i sin egen by 365 24/7 med egenprodusert strøm i garasjen er ikke akkurat definisjonen av mobilitet. Man må ha «fylle infrastruktur» i det nasjonale og europeiske og internasjonale veinettet uansett. På noen kontinenter er avstandandene ganske lange mellom byer (Australia , Afrika osv) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Men ja, ingen vet hva som skjer i fremtiden. Men jeg kan alltids slenge noen paneler på taket for å produsere strøm, eller en vindmølle etc. Å produsere olje/hydrogen hjemme derimot, det er verre.

Asko i Trondheim lager Hydrogen med solceller på taket. 

I framtiden så vil du også kunne fylle hydrogen hjemme.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Kjøre rundt i sin egen by 365 24/7 med egenprodusert strøm i garasjen er ikke akkurat definisjonen av mobilitet. Man må ha «fylle infrastruktur» i det nasjonale og europeiske og internasjonale veinettet uansett. På noen kontinenter er avstandandene ganske lange mellom byer (Australia , Afrika osv) 

Den dagen jeg kun kan kjøre rundt med egen produsert strøm tror jeg ikke det er mye bensin på pumpene heller..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...