Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Xpeng G9 prisene annonsert:

Dette er prisene – inkludert 9900 kroner i frakt/levering (Oslo):

568.000 kroner for bakhjulsdrift og cirka 570 km rekkevidde.

624.000 kroner for firehjulsdrift og cirka 520 km rekkevidde.

Fint lite ekstra tilvalg (noe nappaskinn og annet dilldall).

Noen som har kjørt Xpeng biler før? Er det noe å bemerke seg i?
Har lest at Xpeng sliter litt med produksjon, noe dem selvsagt avkrefter. Men er noenlunde usikker på kvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Xpeng G9 prisene annonsert:

Dette er prisene – inkludert 9900 kroner i frakt/levering (Oslo):

568.000 kroner for bakhjulsdrift og cirka 570 km rekkevidde.

624.000 kroner for firehjulsdrift og cirka 520 km rekkevidde.

Fint lite ekstra tilvalg (noe nappaskinn og annet dilldall).

Noen som har kjørt Xpeng biler før? Er det noe å bemerke seg i?
Har lest at Xpeng sliter litt med produksjon, noe dem selvsagt avkrefter. Men er noenlunde usikker på kvalitet.

Har kjørt Xpeng G3. Det er en helt allright bil. Litt dyr i forhold til opplevd kvalitet. Liker du Tesla, vil den sannsynligvis falle i smak, da det meste er kopiert derfra. XPilot, som selvkjøringen heter, er skremmende dårlig.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Har kjørt Xpeng G3. Det er en helt allright bil. Litt dyr i forhold til opplevd kvalitet. Liker du Tesla, vil den sannsynligvis falle i smak, da det meste er kopiert derfra. XPilot, som selvkjøringen heter, er skremmende dårlig.

Nå skriver vel alle som har sett G9 at den er langt fra sammenlignbar med G3, bare sånn til info. For å sitere tek.no:

Sitat

Nå endrer det seg - kraftig. Xpeng G9 fremstår som en klassereise fra «mini-SUV-ene» G3 og G3i. Og det er da ikke helt unaturlig at navn som Audi og Mercedes også var med i miksen da forsamlingen diskuterte hva G9 konkurrerer mot.

 

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 minutt siden):

Har alltid vært skeptisk til Kina-biler (gjelder bla. Polestar), men kan ikke nekte for at de gir markant mer for pengene enn de gamle etablerte fossilmerkene.

Jeg sliter også med at de gir så mye komfort for pengene. Jeg har siklet på Nio ES7 lenge. Xpeng G9 ser jo også bra ut.

Lenke til kommentar
On 12/18/2022 at 8:49 PM, Retroman said:

Aner ikke. Du får høre med eksperten her inne som har full oversikt over dette.

Men et lett søk gir deg naf-testen av dette og der lader Model y på 37% av oppgitt hastighet. Treigt som faen og neppe noe å skryte høylytt av.

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022

Samtidig scorer Model 3 SR toppscore. Er dette Teslaeffekten, kanskje?

Hvis de fikk bare 92 KW hastighet (37% av de oppgitte 250kW) på Model Y så er det brukerfeil.

Men fortsatt det samme som endel av andre biler klarer på en fin sommerdag.

BMW nye vidunder i4 M50 f.eks topper ut på 98KW når man er på langtur, og resetter seg ikke før den har blitt sakteladet flere ganger.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

BMW nye vidunder i4 M50 f.eks topper ut på 98KW når man er på langtur, og resetter seg ikke før den har blitt sakteladet flere ganger.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Heter man Bjørn Nyland og kjører bil i dagevis kun med HPC ladinger i testøyemed 24/7 så kan det være noe sannhet i dette foreløpig med «hans» testbil.

Et bruks scenario som ikke er i nærheten av hva normale mennesker bruksmønster er for en «langtur» 

:) 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Syar-2003 said:

Det er en sannhet med modifikasjoner.

Heter man Bjørn Nyland og kjører bil i dagevis kun med HPC ladinger i testøyemed 24/7 så kan det være noe sannhet i dette foreløpig med «hans» testbil.

Et bruks scenario som ikke er i nærheten av hva normale mennesker bruksmønster er for en «langtur» 

:) 

Han får jo cap på ladehastighet på lading nr 4 eller 5. Dette er jo ikke et unormalt scenario, når man er på biltur. Det er heller ikke unormalt å ikke saktelade når man er på bilferie? 

Får håpe BMW kan rette opp i det med en software oppdatering, og at det ikke forkorter levetiden på batteriet dems nevneverdig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Han får jo cap på ladehastighet på lading nr 4 eller 5. Dette er jo ikke et unormalt scenario, når man er på biltur. Det er heller ikke unormalt å ikke saktelade når man er på bilferie? 

Får håpe BMW kan rette opp i det med en software oppdatering, og at det ikke forkorter levetiden på batteriet dems nevneverdig

Der er ingen andre en «han» som har klaget på dette. Og i4M50 har vært levert siden mars 2022 og flere har kjørt Europa rundt i ferien i sommer uten å få noe cap på HPC lading. Når det er sagt har ikke lånebilen han har brukt siste software oppdateringer heller.

Til slutt kan jeg anbefale alle som elsker å disse Bmw ta en kikk på denne 😉

https://www.elbil24.no/pro/vinneren-gir-gasehud-vi-ma-langt-opp-i-pris-for-a-finne-en-bil-som-gruser-denne/75109027?fbclid=IwAR2fY3wt_2_W8LnTxcpWtSikFLwhE341IUfid5pLlxfjr20BN85lEqbAc98

Lenke til kommentar

Det som er mest skremmende med ladeproblemene til I4 er at BMW I3 hadde akkurat samme problem, så de har hatt nesten 10 år på seg til å prøve å finne løsning uten å klare det..

Men personlig ville jeg det nok ikke vært en dealbreaker for meg. Har aldri tid til å dra på langtur og lader nesten utelukkende hjemme, og det er vel flere som meg.

Når det er sakt forstår jeg ikke hvorfor det må være sånn 7 forskjellige kjøremoduser på biler. For å få full effekt på BMW'en må den stå i "Sport Boost" modusen..?

Kan man ikke bare få full power når man trør pedalen i bunnen som hos f.eks Tesla? Forstår ikke helt det der.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Det som er mest skremmende med ladeproblemene til I4 er at BMW I3 hadde akkurat samme problem, så de har hatt nesten 10 år på seg til å prøve å finne løsning uten å klare det..

Men personlig ville jeg det nok ikke vært en dealbreaker for meg. Har aldri tid til å dra på langtur og lader nesten utelukkende hjemme, og det er vel flere som meg.

Så vi kan tilføye enda en til Bmw haters lista 
Hvilke ladeproblemer har i4 ?
Har du noen kilder og empiri for den påstanden (andre enn overnevnte).

Fra elbil24 artikkelen datert 21/12

Hvilken av disse bilene er da den ultimate kjøremaskinen, for denne gangen har vi lite fokus på familiære forhold og plass til barneseter. Alle tre har særdeles heftige ytelser, men det er bare en bil som nærmest gir deg gåsehud. Den byr på en fantastisk blanding av premiumfølelse, en dynamisk kjørefølelse som normalt ikke hører elbiler til, og det til en pris som er langt under hva en Porsche Taycan kan kjøpes for. For det ville faktisk vært en like sammenlignbar situasjon som vi her har utsatt BMW i4 M50 for.

 

Jo da, Tesla Model 3 gikk litt over to mil lenger, vel og merke etter at vi etter endt kjøretur oppdaget at i4 stod med varmeapparatet for baksetet på fullt under hele rekkeviddetesten, noe som trekker energi. Og ja, Model 3 ladet en anelse raskere, men ikke mye. Til gjengjeld vinner i4 på opplevd kvalitet, den vinner stort på komfort, og den vinner på plass. Testbilen fra BMW hadde også en kilometer lang utstyrsliste, der mye av innholdet ikke er mulig å få fra Tesla. i4 kan også dra tyngre hengervekt, dersom dette er av betydning. Totalt sett fremstår derfor i4 som testens mest komplette bil, og leverte utvilsomt på beste måte. Vi må langt opp i pris for å finne alternativer som gruser denne som den ultimate elektriske kjøremaskinen.


Vi skal ikke glemme Ford Mustang Mach-E GT, selv om den i dette selskapet ikke gjorde mye ut av seg. Den er rask og volumiøs. Men noen direkte kjøremaskin for entusiaster er det vanskelig å kategorisere den som. Vi har tidligere tatt opp dette med representanter fra Ford i Europa, og de unnskyldte seg da med at den først og fremst er laget som en lyskryss-racer for det amerikanske markedet, og den oppleves litt sånn. Dessverre faller den også litt gjennom med et billig preg innvendig når det gjelder materialvalg. Den må derfor se seg slått av to sterke konkurrenter i denne sammenhengen, og det er før jeg trekker frem det desidert høyeste forbruket, den absolutt korteste rekkevidden, og den klart tregeste ladehastigheten .

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Så vi kan tilføye enda en til Bmw haters lista 
Hvilke ladeproblemer har i4 ?
Har du noen kilder og empiri for den påstanden (andre enn overnevnte).

Fra elbil24 artikkelen datert 21/12

Hvilken av disse bilene er da den ultimate kjøremaskinen, for denne gangen har vi lite fokus på familiære forhold og plass til barneseter. Alle tre har særdeles heftige ytelser, men det er bare en bil som nærmest gir deg gåsehud. Den byr på en fantastisk blanding av premiumfølelse, en dynamisk kjørefølelse som normalt ikke hører elbiler til, og det til en pris som er langt under hva en Porsche Taycan kan kjøpes for. For det ville faktisk vært en like sammenlignbar situasjon som vi her har utsatt BMW i4 M50 for.

 

Jo da, Tesla Model 3 gikk litt over to mil lenger, vel og merke etter at vi etter endt kjøretur oppdaget at i4 stod med varmeapparatet for baksetet på fullt under hele rekkeviddetesten, noe som trekker energi. Og ja, Model 3 ladet en anelse raskere, men ikke mye. Til gjengjeld vinner i4 på opplevd kvalitet, den vinner stort på komfort, og den vinner på plass. Testbilen fra BMW hadde også en kilometer lang utstyrsliste, der mye av innholdet ikke er mulig å få fra Tesla. i4 kan også dra tyngre hengervekt, dersom dette er av betydning. Totalt sett fremstår derfor i4 som testens mest komplette bil, og leverte utvilsomt på beste måte. Vi må langt opp i pris for å finne alternativer som gruser denne som den ultimate elektriske kjøremaskinen.


Vi skal ikke glemme Ford Mustang Mach-E GT, selv om den i dette selskapet ikke gjorde mye ut av seg. Den er rask og volumiøs. Men noen direkte kjøremaskin for entusiaster er det vanskelig å kategorisere den som. Vi har tidligere tatt opp dette med representanter fra Ford i Europa, og de unnskyldte seg da med at den først og fremst er laget som en lyskryss-racer for det amerikanske markedet, og den oppleves litt sånn. Dessverre faller den også litt gjennom med et billig preg innvendig når det gjelder materialvalg. Den må derfor se seg slått av to sterke konkurrenter i denne sammenhengen, og det er før jeg trekker frem det desidert høyeste forbruket, den absolutt korteste rekkevidden, og den klart tregeste ladehastigheten .

Ikke noe BMW hater her, men i3 var vel akkurat likens designet med sitt kjølesystem. Sitter man i bilen med AC på så kan ikke bilen bruke AC til noe annet enn å kjøle kabinen og batteriet må lide. Ikke bare BMW som har dette problemet. Hyundai Ioniq 5 oppfører seg vel likt.

I tillegg prioriteres kjøling av inverter og motorer før batteriet, som jo kansje ikke er så dumt men det viser jo at kjøleløsningen kansje er litt for dårlig.

Som sakt neppe noe problem for hvermansen vil jeg tro.
Man finner noen her å der som opplever samme problem som Bjørn men kan jo alltids være at de og har lite kjølevann (merkelig at ikke bilene sier ifra om det?) eller gammel software.

Komfort er noe BMW får til ja. Bjørn vurderte jo å kjøpe en slik selv etter å ha kjørt den da han mente det var en fantastisk kjøremaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...