Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 hours ago, daruu said:

Vi har E-up. Får inn Emmaljunga edge duo(bagdel), med det "classic" (store "oppblåsbare"hjul) understellet hvis vi tar av to(eller var det bare ett?) hjul. Mener jeg så et sted en gang at det gikk om man skrudde av et deksel på bilen også.

Tror det skal gå bra med den vogna du skisserer. Får overraskende mye inn i bagasjerommet - størrelsen på bilen tatt i betraktning.

Vi er ihvertfall veldig fornøyd med vår E-up. Har kjørt nesten 45k km på snart 3 år - eneste problemet har vært med håndbrekket(dårlig design fra fabrikk...)som fryser om du ikke passer på det.

Litt for treg hurtiglading, men går an å kjøre "langt" med om man vil.

Får finne meg en E-up og prøve ut stappinga. Tror nok demontering av hjul er uaktuelt for oss, men det er jo en litt mindre vogn så kanskje det går. Takk for info

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Electric vehicles won’t save us from runaway climate change

Norway has inexpensive hydropower

Road transport accounts for 15% of total CO2 emissions.

Poenget er at transport er på topp 3 for å gjøre noe med klima. Og elibler er en del av å redusere utslippet i transportsektor. Det er ingen løsning nei, men det er en del av løsningen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Snowleopard said:

Nye priser er vedtatt. Fremdeles en god økning, og de trer ikke i krft før etter nyttår. Men langt bedre enn dagens priser.

https://elbil.no/dette-blir-prisene-pa-kommunale-ladere-i-oslo/

Godt de tok til en viss fornuft til slutt, men man lurer jo på hvor hodene var da de tok forrige avgjørelse...

Mye skade er nok alt skjedd. For de som ser de vil være avhengige av gatelading vil nå tenke tanken at å kjøpe elbil er risikosport. Om det ble vedtatt en gang kan det vedtas igjen, og bystyret har demonstrert at de ikke har noe problem med å komme med nye kostnader helt uten forvarsel.

Dramatiske avgifts og skatteendringer rokker ved tilliten til at de økonomiske rammene vil forbli gunstige. Dette gjelder spesiellt om endringene kommer plutselig og uten forvarsel (På statlig nivå er den nye vektavgiften en tilsvarende uvarslet skatteøkning) 

Endret av sverreb
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Electric vehicles won’t save us from runaway climate change

Norway has inexpensive hydropower

Road transport accounts for 15% of total CO2 emissions.

15% er ekstremt mye. Ingen har påstått at elbil vil fikse klima alene, trodde du det? :p

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Mye skade er nok alt skjedd. For de som ser de vil være avhengige av gatelading vil nå tenke tanken at å kjøpe elbil er risikosport. Om det ble vedtatt en gang kan det vedtas igjen, og bystyret har demonstrert at de ikke har noe problem med å komme med nye kostnader helt uten forvarsel.

Dramatiske avgifts og skatteendringer rokker ved tilliten til at de økonomiske rammene vil forbli gunstige. Dette gjelder spesiellt om endringene kommer plutselig og uten forvarsel (På statlig nivå er den nye vektavgiften en tilsvarende uvarslet skatteøkning) 

Jeg er fullstendig enig. Unnskyldningen om at det var et "arbeidsuhell" fra opposisjonen å slippe dette gjennom, har jeg null tiltro til. De prøvde seg, men fikk et kraftig tramp på føttene, men regner med at de nok vil prøve igjen. Men først og fremst er jo dette pga MDG og deres røde støttepartier.

Men vi får se hvor mye folk legger i dette ved førstkommende valg. Håper og tror både de røde og grønne partiene får seg en kraftig smekk over fingrene i form av katastroferesultater. Dette er vår første og beste sjanse til å si fra, for det er lenge igjen til neste stortingsvalg, og folk ser ut til å glemme alt for fort.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2022 at 12:22 AM, PgUp said:

Heldigvis blir det ulovlig å kjøpe fossilbil i 2025. Sikkert ulovlig å kjøre fossilbil i 2030. Og ulovlig å kjøre bil i 2035 ettersom selvkjøring er bra nok. 2040 blir det ulovlig å eie egen bil, man bare bestiller en robottaxi. Gleder meg!

Hvis man kan kjøpe ny bensinbil desember 2024 så skal jeg like å se et kjøreforbud 5 år senere. Jeg har hatt elbil i10 år. Det endrer seg før 2025.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, PgUp said:

Var satire.

Humor er en fin ting. I  bryllup hender det man som samboende gjennom mange år får høre "neste gang kan det bli din tur vet du". Når jeg møter de samme i begravelse pleier jeg å si det samme med glimt i øyet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter langtur over fjell på vinteren i -10 med to ladeøkter som toppa på 50-70 kW så ser eg den største ulempa med mange elbilar i dag. Temperaturstyring for å få høgare effekt er eit stort pluss om ein har ein del behov for hurtiglading på vinteren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Etter langtur over fjell på vinteren i -10 med to ladeøkter som toppa på 50-70 kW så ser eg den største ulempa med mange elbilar i dag. Temperaturstyring for å få høgare effekt er eit stort pluss om ein har ein del behov for hurtiglading på vinteren.

Det er der vi ser Tesla-effekten. Tesla vet hvordan dette skal gjøres, fordi de har gjort det i årevis. Dessverre på andre merker er det svært varierende. Det er heldigvis noen som klarer det, men det jeg har sett fra Bjørn på youtube er at de dessverre er unntaket heller enn regelen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Hvilke får det til?

Aner ikke. Du får høre med eksperten her inne som har full oversikt over dette.

Men et lett søk gir deg naf-testen av dette og der lader Model y på 37% av oppgitt hastighet. Treigt som faen og neppe noe å skryte høylytt av.

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022

Samtidig scorer Model 3 SR toppscore. Er dette Teslaeffekten, kanskje?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Retroman said:

Aner ikke. Du får høre med eksperten her inne som har full oversikt over dette.

Men et lett søk gir deg naf-testen av dette og der lader Model y på 37% av oppgitt hastighet. Treigt som faen og neppe noe å skryte høylytt av.

https://nye.naf.no/elbil/lading/ladetest-vinter-2022

Samtidig scorer Model 3 SR toppscore. Er dette Teslaeffekten, kanskje?

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Nevnes ikke om de faktisk har benyttet seg av forvarming her? Tesla sine batterier må ha 50-60 grader for å oppnå max power, og de holder batteriet under 30 grader vel normalt bruk.

Kia EV6/Hyundai Ioniq kan lade mye raskere på lavere temperaturer siden de har helt annen kjemi/antall kobolter.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass. Alle har ladet fra under 10 prosent til 80 prosent.

Nevnes ikke om de faktisk har benyttet seg av forvarming her? Tesla sine batterier må ha 50-60 grader for å oppnå max power, og de holder under 30 grader vel normalt bruk.

Kia EV6/Hyundai Ioniq kan lade mye raskere på lavere temperaturer siden de har helt annen kjemi/antall kobolter.

 

fra NAF ladetest:

"I andre enden kommer Tesla Model Y, med en gjennomsnittlig ladeeffekt på bare 37 prosent av oppgitt maksfart."

....

"Bilene kjøres i minst 2 timer og lading starter når batteriprosenten er under 9%. Bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading benytter dette. Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3."

Det står ikke hvor lenge forvarming ble gjort (batteritemperatur) eller hvor full ladestasjasjon var, om man ladet ved siden av noen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, linux-fan said:

fra NAF ladetest:

"I andre enden kommer Tesla Model Y, med en gjennomsnittlig ladeeffekt på bare 37 prosent av oppgitt maksfart."

....

"Bilene kjøres i minst 2 timer og lading starter når batteriprosenten er under 9%. Bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading benytter dette. Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3."

Det står ikke hvor lenge forvarming ble gjort (batteritemperatur) eller hvor full ladestasjasjon var, om man ladet ved siden av noen.

 

Ja se der ja! Da ble det forvarmet iallefall. Men står ikke hvor lenge nei.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...