Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Retroman said:

Du er klar over at dersom du lader på dagtid vil gateladeprisen være 13,6 kroner per kWt på en 22kwt lader på en kommunal lader?
Lada ene bilen vår på Circle K nylig - kosta 8.39.

Og energibehovet er det samme enten du snakker om elbiler eller spillkonsoller: kan vi velge mellom kull/gass og kjernekraft går jeg for det siste hver gang 

Jeg svarte på kommentaren om generell pris og strømforbruk, ret quoten i posten,, det var ikke nevnt noe sted at dette var utelukkende isolert sett Oslo situasjonen eller annen situasjon.

Ellers kan vi bruke mye elbil før det tilsvarer energiforbruket som benyttes for søking og leting, foredling, transport samt levering til tank. Hvis noe kan man la være å bruke olje til drivstoff og på samme tid bruke energien klokere.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (7 minutter siden):

Jeg svarte på kommentaren om generell pris og strømforbruk, ret quoten i posten,, det var ikke nevnt noe sted at dette var utelukkende isolert sett Oslo situasjonen eller annen situasjon.

Ellers kan vi bruke mye elbil før det tilsvarer energiforbruket som benyttes for søking og leting, foredling, transport samt levering til tank. Dette er et oppkonstruert problem at elbil tar livet av vår energisituasjon, hvis noe kan man la være å bruke olje til drivstoff og på samme tid bruke energien klokere.

Ja og skal vi dra den så langt ut av perspektiv så kan vi jo si det enda enklere. La oss bli færre mennesker på planeten så slipper 12 milliarder av mennesker å leve på den ytterste grensen av hva man kan for at alle skal overleve her uten å ta livet av planeten.

Endret av Retroman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Jeg svarte på kommentaren om generell pris og strømforbruk, ret quoten i posten,, det var ikke nevnt noe sted at dette var utelukkende isolert sett Oslo situasjonen eller annen situasjon.

Ellers kan vi bruke mye elbil før det tilsvarer energiforbruket som benyttes for søking og leting, foredling, transport samt levering til tank. Dette er et oppkonstruert problem at elbil tar livet av vår energisituasjon, hvis noe kan man la være å bruke olje til drivstoff og på samme tid bruke energien klokere.

Hadde man gjort gass, kull, olje, bensin og diesel til kvotepliktig energiforbruk, så hadde det vært svært mye viktigere å kutte på de energiformene og over på el, fr å få ned den det totale energiforbruket og vekk med den forurensningen de står for.

Nå er det et problem at strøm til transport er med på å øke det kvotepliktige energiforbruket, og det ikke er like nøye for fine tall at olje, gass og kull fremdeles spytter ut giftstoffer i gassene, som og inneholder store mengder CO2-gass.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Retroman said:

Ja og skal vi dra den så langt ut av perspektiv så kan vi jo si det enda enklere. La oss bli færre mennesker på planeten så slipper 12 milliarder av mennesker å leve på den ytterste grensen av hva man kan for at alle skal overleve her uten å ta livet av planeten.

Du må gjerne latterliggjøre svaret mitt, men det styrker ikke argumentene som vedkommende innledningsvis kom med rundt økonomi med bruk av elbil eller at kraftnettet kommer til å kneble ene og alene pga. elbiler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Du må gjerne latterliggjøre svaret mitt, men det styrker ikke argumentene som vedkommende innledningsvis kom med rundt økonomi med bruk av elbil eller at kraftnettet kommer til å kneble ene og alene pga. elbiler.

Husk at vi Ikke trenger å bruke elektrisitet for å fremstille bensin og diesel da.

Ser ut til at det brukes 2,13 kWh elektrisitet for å fremstille 1 liter bensin…. Så elekstrisitetsforbruket til bilparken vil vel da gå ned, ved skifte til elbiler? Men spørs litt på hvor mange batterifabrikker vi lager da og om det forbruker mer energi å lage en elbil enn en fossilbil.

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-energi-brukte-fossilbilene/507345

Endret av bzzlink
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Du er klar over at dersom du lader på dagtid vil gateladeprisen være 13,6 kroner per kWt på en 22kwt lader på en kommunal lader?
Lada ene bilen vår på Circle K nylig - kosta 8.39.

Og energibehovet er det samme enten du snakker om elbiler eller spillkonsoller: kan vi velge mellom kull/gass og kjernekraft går jeg for det siste hver gang 

13 kroner/kWh er historie. Prisen no er 35 der det før var 13.

https://elbil.no/sjokkokning-pa-ladeprisene-i-oslo/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ulempen med alle disse PHEV bilene er vel kompleksiteten og service kostnadene over tid. Jeg tror ikke du ønsker å eie f.eks en X5-40e utenfor garanti. Dobbelt drivverk og til dels meget avanserte systemer. Eneste holdbare hev og phev er vel kanskje toyota, hvertfall ikke vag.

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Kan man ikke lade på Tesla sin supercharger hos Centrum P-hus for 5,30kr kwt? (evt. 7,30kr om man ikke har abbo). Betaler man for parkering i tillegg eller er dette inkludert? Bor i Trondheim, så er ikke kjent med hvordan det funker i Oslo. Er dette på typ soneparkering?

 

Appen sier 7,60 før 16 og etter 20, og 8,50 mellom 16 og 20, for non-Tesla. Og dessuten "straffes du" dersom du står etter 100 % SoC, så god grunn til å flytte seg før det.

Er nok betaling for å stå der, men da er man jo midt i smørøyet for manges del. Det at man får ladet i tillegg, er sånn sett bonus, bortsett fra at man må inn og flytte bilen når den er full/lading stoppet.

Sånn set blir det bedre under Ullevål Stadion, der du har en viss gratis parkeringstid mens man handler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Ulempen med alle disse PHEV bilene er vel kompleksiteten og service kostnadene over tid. Jeg tror ikke du ønsker å eie f.eks en X5-40e utenfor garanti. Dobbelt drivverk og til dels meget avanserte systemer. Eneste holdbare hev og phev er vel kanskje toyota, hvertfall ikke vag.

Hybrider har høye servicekostnader ja. 8-10000 tusen i året kontra 0-3000 gir vel også utslag på utregningen.

Dog er noen elbiler dyre de og. Hyundai f.eks hvor man må bytte kjempedyrt kjølevann med jevne mellomrom.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Complexity said:

Hybrider har høye servicekostnader ja. 8-10000 tusen i året kontra 0-3000 gir vel også utslag på utregningen.

Dog er noen elbiler dyre de og. Hyundai f.eks hvor man må bytte kjempedyrt kjølevann med jevne mellomrom.

Jeg betalte 7000 for 5 års serviceavtale på min forrige PHEV. (Ikke årlig, totalt)

Lenke til kommentar
kremt skrev (4 timer siden):

Ulempen med alle disse PHEV bilene er vel kompleksiteten og service kostnadene over tid

Gamlingen har hatt Volvo hybrid omtrent siden de kom. Fungerer utmerket. Dette er et overdrevet rykte. 

 

Hadde tenkt meg en tur med polestaren over fjellet med tilhenger i neste uke. Men med litt testing så kommer den opp i 40kwh/100km med tilhenger og noen minus. Den har ikke varmepumpe. Med 78kwh batteri så blir det veldig mye lading og ekstra tid når jeg vil kjøre 850km på en dag. Håper virkelig batteri bytting blir en utbredt teknologi, selv om jeg er skeptisk. 

 

Men bilen er i en egen klasse på vinterføre. Lurer på om permanent firehjulsdrift spiller inn? 

20221017_153148.jpg

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Jeg betalte 7000 for 5 års serviceavtale på min forrige PHEV. (Ikke årlig, totalt)

Fått en veldig god avtale da. Jeg har i årevis administrert dieseldrevne firmabiler og de har sjelden kostet noe særlig under det i årlig service.

Så har du det med at hybrid ikke skiller med hvilken fremdrift som er brukt. Har du bare startet fossilmotoren 2 ganger det året må den fortsatt ha service som om den har gått hele tiden for å beholde garantien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nokon som veit om du kan forvarme ein elbil (Enyaq i mitt tilfelle) med straum frå kommunale ladarar i Oslo? I dette tilfellet ein 7 kW-ladar. Om du f.eks. ladar den til 100% og så startar forvarming. Eller vil den ta frå batteriet?

Kva om du startar forvarming ein halvtime før bilen er ferdig lada?

Med 10-15 minus og langtur så hadde det vore fint med både varm bil og å ikkje miste ein del prosent i starten på å varme opp bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (17 minutter siden):

Nokon som veit om du kan forvarme ein elbil (Enyaq i mitt tilfelle) med straum frå kommunale ladarar i Oslo? I dette tilfellet ein 7 kW-ladar. Om du f.eks. ladar den til 100% og så startar forvarming. Eller vil den ta frå batteriet?

Kva om du startar forvarming ein halvtime før bilen er ferdig lada?

Med 10-15 minus og langtur så hadde det vore fint med både varm bil og å ikkje miste ein del prosent i starten på å varme opp bilen.

Vil du virkelig bruke kommunal lader til pris "jævlig dyrt" nå etter siste prisendring som gjaldt fra torsdagen? Og at på til bruke strøm i en halvtime for å få den varm?

Skal ikke svare spesifikt om hva du kan eller ikke kan med en Enyaq, men vil jo tro det går greit med 7,2 kW, så lenge den ikke har stoppet ladingen i mellomtiden.

Er denstoppet opp i mellomtiden, kan det muligens bli litt problematisk å starte opp lading/strømtrekk igjen uten å måtte bippe på laderen, så tipper du i slike tilfeller uansett bruker av allerede oppladet kapasitet i bilens hovedbatteri.

Tenker det da er vel så smart å kjøre den varm istedet (bare forvarme 5-10 minutter for å ikke sette deg i kald bil), og så heller navigere til lader, og få den varmet opp før ladeøkten starter opp, så du får bedre fart på ladingen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Så har du det med at hybrid ikke skiller med hvilken fremdrift som er brukt. Har du bare startet fossilmotoren 2 ganger det året må den fortsatt ha service som om den har gått hele tiden for å beholde garantien.

Det er ikke alt i en service som har noe med motoren å gjøre. Meg bekjent er det stort sett oljebytte som gjøres på den (og oljen går gjerne ut på tid). Ellers så er det gjerne bremseservice og inspeksjon.

Lenke til kommentar
7 hours ago, sverreb said:

Det er ikke alt i en service som har noe med motoren å gjøre. Meg bekjent er det stort sett oljebytte som gjøres på den (og oljen går gjerne ut på tid). Ellers så er det gjerne bremseservice og inspeksjon.

Olje, Oljefilter, luftfilter, og frostveske er vel noe som sjekkes\byttes på service. Noen biler har jo girkasse som også trenger service.

Ang olje så stemmer det at den blir dårlig over tid, men noen biler har 15000km og noen 30000km intervall. Og selv om du har kjørt bare 2000km med motoren og resten med elmotoren så må man alikevell bytte olje.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2022 at 11:51 PM, Zeph said:

Nokon som veit om du kan forvarme ein elbil (Enyaq i mitt tilfelle) med straum frå kommunale ladarar i Oslo? I dette tilfellet ein 7 kW-ladar. Om du f.eks. ladar den til 100% og så startar forvarming. Eller vil den ta frå batteriet?

Kva om du startar forvarming ein halvtime før bilen er ferdig lada?

Med 10-15 minus og langtur så hadde det vore fint med både varm bil og å ikkje miste ein del prosent i starten på å varme opp bilen.

Usikker på Enyaq, men min Tesla og gamle Leaf bruker strøm til å varme kupeen om de er tilkoblet så skulle tro skoda og fikk det til.

MG ZS kunne vel ikke gjøre dette, men er vel eneste bilen jeg har hørt om. Den kunne vel forøvrig ikke forvarmes uten dørene låst, og man måtte slå på forvarmingen med skjermen i bilen.

Ergo måtte man levne vinduet åpent om man ville forvarme uten å sitte i bilen 😅

Men de fikset deler av dette med oppdateringer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...