Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 11/9/2022 at 8:27 PM, MrMarbles said:

For meg er det tydelig at beyond zero er en bil Toyota ikke er interessert i selge. Absolutt alt ved bilen under par. Hadde den kosta 325k, og vært nyoppstartet kineser, så hadde det vært greit. Men dette er ganske lavmål av en av verdens største bilprodusenter.

Alt var ikke under par. Bilen var god å kjøre. Materialer var i god kvalitet og man satt veldig godt i gode seter. Stille var den og. En perfekt bil for meg som pendler langt og til 460K ferdig med hengerfeste, vinterhjul,tectyl og matter var ikke prisen så gal. Jeg var så gira når jeg endelig fikk prøvekjøre, dagen før den famøse testen til elbil24. Desverre fikk jeg samme resultat som dem. Jeg ende opp med å prøvekjøre 7mil istedenfor den korte turen jeg hadde tenkt kun for å prøve å få ett annet resultat. Noe måtte være galt med bilen var min konklusjon. Når denne testen kom dagen etter så ble min bestilling annulert. Jeg tviler på at jeg er en eneste så stakkars selgere. De hadde nok samme trua som oss kjøpere og føler nok på den samme skuffelsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 hours ago, Retroman said:

Rart du føler det slik. Vi prøvde både ID4, Q4 og Enyaq før vi bestilte Enyaqen. VW kom på jumboplass fordi det var for mye romskip og opplevdes som trangere enn Enyaqen. Q4'en røyk fordi bilen jeg ville ha kom på 710k. pluss for at Enyaqen hadde knapper. er lei av touch på alt slik at jeg må se før jeg trykker sånn som på teslaen.

*men nå er det kjerringa som skal kjøre Skodaen mest da. Hadde det vært opp til meg hadde jeg bestilt BMW

Enig med din vurdering av ID4 her. Meg og kona prøvde de fleste før vi landa på MachE, men akkurat ID4 skillet seg dårlig ut for oss. Mye plastikk, under par infotainment, stiv, litt lav rekkevidde og en veldig uhøflig selger som virket å ikke  ville selge biler. Sistnevnte er ikke direkte relatert til bil, men påvirker såklart oppfatningen, hvertfall når alle andre selskaper strekker seg langt nå.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

strømstøtten har slått rart ut. Hørte en kollega ,som har en god fastprisavtale, nå få penger tilbake for å varme opp huset og lade bilen. Var bare snakk om noen hundrelapper, men likevel..

Den er eit resultat av at dei måtte ha raske tiltak som var enkle å implementere og traff alle. Om den enkelte sin avtale skulle vore avgjerande for stønaden så ville det blitt langt meir arbeid og utfordringar med alle slags avtalar og korleis dei skal handterast.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 timer siden):

strømstøtten har slått rart ut. Hørte en kollega ,som har en god fastprisavtale, nå få penger tilbake for å varme opp huset og lade bilen. Var bare snakk om noen hundrelapper, men likevel..

Ja det er helt tragisk, folk har varmet for kråkene og blitt betalt for det. Utrolig. Nesten like utrolig at gucci eller hvem det var tok hele covid støtten I utbytte i italia. Har vært så mye sløsing med skattepengene de siste årene at det er flaut.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simen1 said:

Jeg ser av og til annonser for elbiler med defekt ombordlader. Finnes det noen DC hjemmeladere i størrelseorden 2-22 kW til en overkommelig pris?

Defekt ombordlader? De eldste leafene har dette problemet men er det andre biler som sliter med slikt?

Priser på slikt virker å være noe man må etterspørre så du må nok maile de forskellige leverandørene.

Tipper det gjerne er billigere å bare få fikset ombordladeren. I mange tilfeller er det sikkert bare en sikring som er gåen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Defekt ombordlader? De eldste leafene har dette problemet men er det andre biler som sliter med slikt?

Jeg har sett det på flere andre biler også. VW e-UP, BMW i3, Kia Soul og Mitsubishi iMiev.

Edit:

e-up (ombordlader defekt)

e-up (ombordlader byttet)

 

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (På 11.11.2022 den 14.40):

Knappar og girvelgar kunne stått ein anna plass, gjerne på rattet. Då står du igjen med eit par rom for oppbevaring, mobilplass og kopphaldarar.

God beskrivelse av midtkonsollen i min TMY. Der er det akkurat sånn som du ønsker deg. 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 11.11.2022 den 16.22):

Rart du føler det slik. Vi prøvde både ID4, Q4 og Enyaq før vi bestilte Enyaqen. VW kom på jumboplass fordi det var for mye romskip og opplevdes som trangere enn Enyaqen. Q4'en røyk fordi bilen jeg ville ha kom på 710k. pluss for at Enyaqen hadde knapper. er lei av touch på alt slik at jeg må se før jeg trykker sånn som på teslaen.

*men nå er det kjerringa som skal kjøre Skodaen mest da. Hadde det vært opp til meg hadde jeg bestilt BMW

Akkurat at ID4 er noe trangere baki enn Enyaq skal jeg være enig i. Plassen foran virker mye bedre i ID4 enn Enyaq.

Q4 har jeg ikke giddi å se på engang.

Vært gjennom det meste av elbiler nå, i større klasse enn ID3.

Lenke til kommentar
On 11/12/2022 at 11:47 PM, Simen1 said:

Jeg har sett det på flere andre biler også. VW e-UP, BMW i3, Kia Soul og Mitsubishi iMiev.

Edit:

e-up (ombordlader defekt)

e-up (ombordlader byttet)

 

 

Aha, så det er ett problem på eldre småbiler. De bruker jo gjerne å ha 1fase ladere med lav effekt så burde vel ikke koste så ekstremt å få byttet/montert en 3eparts lader.

Ofte er det vel sikkert bare gåen sikring, men forhandlere bytter vel laderen istedenfor å reparere. Litt som at Tesla bytter batteriet om det er feil på det istedenfor å reparere det til en brøkdel av prisen. 

Heldigvis begynner det jo å komme firma som f.eks EVservices.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Aha, så det er ett problem på eldre småbiler. De bruker jo gjerne å ha veldig svake ladere så burde vel ikke koste så ekstremt å få byttet/montert en 3eparts lader.

Ofte er det vel sikkert bare gåen sikring, men forhandlere bytter jo laderen istedenfor å reparere. Litt som at Tesla bytter batteriet om det er feil på det istedenfor å reparere det til en brøkdel av prisen. 

Heldigvis begynner det jo å komme firma som f.eks EVservices.

Vel sånne tar seg nok like godt betalt nesten som ny, se på elbilmek som tar 18 000 for å bytte til en overhalt lader for en i-miev, nå aner jeg ikke hvor mye en ny koster men kan ikke være noe mer enn 20 000

https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Lenke til kommentar
44 minutes ago, onkel_jon said:

Vel sånne tar seg nok like godt betalt nesten som ny, se på elbilmek som tar 18 000 for å bytte til en overhalt lader for en i-miev, nå aner jeg ikke hvor mye en ny koster men kan ikke være noe mer enn 20 000

https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Såppas ja. Tro hvorfor det er så himla dyrt. Ser grønnvoll bildemontering selger for 10000 men da må man plukke den ut av bilen selv.

Forøvrig bare en tusenlapp for 4 meter mennekes Type2 kabel hos Tesla om noen skulle trenge. Er vel halve prisen av hva andre tar for en sånn.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at en likeretter på 3,6 kW i seg selv er spesielt dyrt. Sånt finner man til noen få tusenlapper i en rekke andre apparater. Problemet er at delene overprises, kombineres med andre komponenter som fordyrer byttet og at selve byttet krever timesvis med mekanikere, som selvsagt finner noe mer "nødvendig" som de kan prise høyt. I prinsippet burde det være like enkelt som å bytte strømforsyning på en server og ikke koste mer enn ~5000 kr.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...