Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Ja det begynner å komme noen alrighte biler. Men det er langt mellom noen som er en alright totalpakke for oss lønnsmottagere

Enyaq er veldig nærme, men har ikke kontroll på forvarmingen enda tror jeg? Og så var det de 5-7 milene den går kortere da

Det er sant, en vannvittig god totalpakke - men ikke uten mangler. Om man ikke er begrenset i like stor grad av overnevnte faktorer finnes det alternativer som kan tilby ting ikke Tesla har fått til ennå.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

Enyaq er veldig nærme, men har ikke kontroll på forvarmingen enda tror jeg? Og så var det de 5-7 milene den går kortere da

Men så har du leveringstiden da... Og de som har ventet over ett år allerede og fortsatt ikke ANER når de får bilen sin, de må ut med mellom 40000 og 50000 kr for å komme ut av kontrakten. De er fanget i et limbo...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei de må ikke det. Når ventetiden er å anse som urimelig kan du forvente å få trekke deg fra kontrakten uten bruddgebyr.

Men hvorfor skulle man det? Jeg er en av de som venter på en fullspecca Enyaq Sportline, og har ventet siden i fjor sommer. På et tidspunkt sjekka jeg om jeg kunne trekke meg fra kontrakten da jeg bytta jobb og fikk ny bil derfra som vi bruker istedet, men da jeg så prisene på Finn så beholder jeg skodaen og selger den med rundt 100k fortjeneste.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Nei de må ikke det. Når ventetiden er å anse som urimelig kan du forvente å få trekke deg fra kontrakten uten bruddgebyr.

Hva er definisjonen på "urimelig ventetid" da?

Kjenner to personer som har fått den beskjeden fra sin forhandler, og derfor bare "må" vente på Enyaq'en i stedet for å kunne kjøpe en annen bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Billig å tanka elbiler i morgen.  https://e24.no/boers-og-finans/i/veg4Jl/aarets-desidert-laveste-stroempris-i-soer-norge?fbclid=IwAR2TImnq1d9aoWEH_87FJpxnORzmXgHZybrf_cZVBhsi7BFLZnNO83nWYVM

Den laveste kWh-prisen fredag blir mellom klokken 0400 og 0500 på natten i Midt- og Nord-Norge, da på 0,07 øre. Prisen per kWh blir på sitt laveste i Sørøst-, Sørvest- og Vest-Norge 0,04 øre.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Duriello said:

Kjappt spørsmål om den saken elbil24 la ut, om rekkevidde osv på Bz4x, hvorfor skriver ikke flere om dette? 🤔

Flere av de som tester bilen?

Er vel ikke så veldig mange andre som har testet bilen enda? ABCnyheter testa bilen tidligere i år men det var i Spania hvor varmeapparatet neppe stjal like mye rekkevidde.

Men generelt så viser tester at bilen ikke er suveren akkurat.

Tror det er meget dårlig valg av Toyota å ikke satse hardere på elektriske biler. 

https://electrek.co/2022/11/08/tesla-tsla-earns-8-times-more-per-car-than-toyota/

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Kjappt spørsmål om den saken elbil24 la ut, om rekkevidde osv på Bz4x, hvorfor skriver ikke flere om dette? 🤔

Det står ikke "Tesla" på panseret. Litt spøkefullt sagt, men "ingen" bryr seg om den bilen, derfor skaper ikke overskriftene noe klikk. Merket det samme selv da jeg kjøpte en Outlander PHEV som ble tilbakekalt for software-oppdatering(ghost breaking) samtidig som Tesla hadde mange liknende saker i media. Outlander ble knapt nok nevnt selv om flere tusen måtte til service for å oppdatere software.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjørte Enyaq igår, 80X, kan ikke si det var noe imponerende, egentlig på noe som helst måte. Dårlig plass foran, dårlig plass bak, OK å kjøre, men ikke noe drøyt bra. Syntes ID4 var bedre, på tross av at det er samme plattform. Rattet midt i instrumentet, for stort ratt osv. Jeg er 187, andre har ofte ikke det problemet. Setene så litt ut som 1990 MB E klasse egentlig.

Midtkonsollen midt i kneet. Samboer klaga faktisk. haha. Kommer man fra Ford Fiesta er det nok veldig bra

1 ting som VAR bra, var lyset på 2 sete-rad, samt lyset i bagasjeromsluka. Vanvittig bra! 

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 9.11.2022 den 22.03):

Ja det begynner å komme noen alrighte biler. Men det er langt mellom noen som er en alright totalpakke for oss lønnsmottagere

Enyaq er veldig nærme, men har ikke kontroll på forvarmingen enda tror jeg? Og så var det de 5-7 milene den går kortere da

Id Buzz stiller vel OK prismessig også, men jeg bestilte en igår til 565k, men med mva og vekttillegg så blir det jo noe kostbart for en litt småtrang 5seter buss. ID BUzz er jo en J*** buss som man egentlig ikke vil ha, hvis man ikke MÅ ha det. Dessuten er den ikke like bra som folk skal ha det til plassmessig, etter min mening. Baksetene kunne vært 5cm lenger bak - det er det plass til, hvis de hadde klart å sette de på skinner, noe de ikke klarer på 1,5år etter lansering.

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar

Eg synest ikkje noko produsent har klart å nytte midtkonsollen godt nok så langt. Utan girsystem og potensielt aksling som går bakover, kvifor skal det vere så mykje gods og plastikk der? Knappar og girvelgar kunne stått ein anna plass, gjerne på rattet. Då står du igjen med eit par rom for oppbevaring, mobilplass og kopphaldarar. Fint det altså, men plassen kunne vore nytta betre synest eg.

I Enyaq forstår eg ikkje kvifor midtkonsollen er så svær. Den plagar meg ikkje som sjåfør, men det er unødvendig trangt. Trangare enn på Kodiaq. Ikkje synest eg den oppbevaringshylla under framme er spesielt smart heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Zeph said:

Eg synest ikkje noko produsent har klart å nytte midtkonsollen godt nok så langt. Utan girsystem og potensielt aksling som går bakover, kvifor skal det vere så mykje gods og plastikk der? Knappar og girvelgar kunne stått ein anna plass, gjerne på rattet. Då står du igjen med eit par rom for oppbevaring, mobilplass og kopphaldarar. Fint det altså, men plassen kunne vore nytta betre synest eg.

I Enyaq forstår eg ikkje kvifor midtkonsollen er så svær. Den plagar meg ikkje som sjåfør, men det er unødvendig trangt. Trangare enn på Kodiaq. Ikkje synest eg den oppbevaringshylla under framme er spesielt smart heller.

Syns Aryia har fått det ganske bra til vil jeg si, har plass i midten der samt at konsolen kan flyttes frem og tilbake elektrisk på høyere trim. Syns polestar 2 og taycan er blant de verste men noen liker å føle at de er er i et jagerfly

 

Ariya_2022_Interiors_High_073.JPG.jpg

 

002CrsPD5uMnO80IZ2aqXfG-5.fit_lim.size_1

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (2 timer siden):

Kjørte Enyaq igår, 80X, kan ikke si det var noe imponerende, egentlig på noe som helst måte. Dårlig plass foran, dårlig plass bak, OK å kjøre, men ikke noe drøyt bra. Syntes ID4 var bedre, på tross av at det er samme plattform. Rattet midt i instrumentet, for stort ratt osv. Jeg er 187, andre har ofte ikke det problemet. Setene så litt ut som 1990 MB E klasse egentlig.

Midtkonsollen midt i kneet. Samboer klaga faktisk. haha. Kommer man fra Ford Fiesta er det nok veldig bra

1 ting som VAR bra, var lyset på 2 sete-rad, samt lyset i bagasjeromsluka. Vanvittig bra! 

Rart du føler det slik. Vi prøvde både ID4, Q4 og Enyaq før vi bestilte Enyaqen. VW kom på jumboplass fordi det var for mye romskip og opplevdes som trangere enn Enyaqen. Q4'en røyk fordi bilen jeg ville ha kom på 710k. pluss for at Enyaqen hadde knapper. er lei av touch på alt slik at jeg må se før jeg trykker sånn som på teslaen.

*men nå er det kjerringa som skal kjøre Skodaen mest da. Hadde det vært opp til meg hadde jeg bestilt BMW

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...