Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, hekomo said:

"Luksusmerket" Lexus vil bare støtte CHAdeMO i utgangspunktet? Er dette en spøk? Er de fullstendig nedsnødd?

Toyota har jo ikke akkurat satset stort på elbiler. De har nok bare tatt en snarvei her og "importert" Lexus fra Japan uten å gjøre noe med den for å ha en elbil i katalogen sin.

CHAdeMO er vel standarden i Asia.

Ikke noe jublende spesifikasjoner på bilen heller forøvrig

https://www.lexus.no/car-models/ux-300e/?gclid=Cj0KCQjwhIP6BRCMARIsALu9Lfl7hNNQGN8xxrabFBUtfRpwTlGaAfp0vATTOXoCNSJ1rZ86WT9c9pMaAgToEALw_wcB#benefits

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

Toyota har jo ikke akkurat satset stort på elbiler. De har nok bare tatt en snarvei her og "importert" Lexus fra Japan uten å gjøre noe med den for å ha en elbil i katalogen sin.

CHAdeMO er vel standarden i Asia.

Jeg blir mer og mer sikker på at Toyota er en av de som kommer til å gå konkurs i denne overgangen. Særlig siden de er dumme nok til å satse på hydrogen, som HydrogenHøvding Trevor Milton selv har sagt er idiotisk å satse på til biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Jeg kan vertfall si det at i de gruppene for Leaf jeg har hengt i så har de fleste som aktivt diskuterer dette temaet OBD2 dongler og leafspy så en får lest ut nøyaktig SoC, å de avlesnningene jeg har sett fra 2 år gamle Leaf 40 kwh med en del km på telleren er SoC tapet så neglisjerbart at det nesten ikke engang er verdt å nevne. Dette er nordiske grupper så lesningene er selvfølgelig for biler som har gått i nordiske klima.

Jeg har 9% på min 40kWt leaf etter 45k på tripptelleren. Det er brutalt mye når en skal ut på langtur. en får 150-180km for hver gang en må stoppe og lade på en rapidgatet bil. Som nevnt, en fantastisk nærbil og bil nummer to. Helt ubrukelig på langtur. Ene og alene fordi nissan har stappet inn en helt hinsides ræva teknologi i batteriet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (42 minutter siden):

Toyota har jo ikke akkurat satset stort på elbiler. De har nok bare tatt en snarvei her og "importert" Lexus fra Japan uten å gjøre noe med den for å ha en elbil i katalogen sin.

CHAdeMO er vel standarden i Asia.

Ikke noe jublende spesifikasjoner på bilen heller forøvrig

https://www.lexus.no/car-models/ux-300e/?gclid=Cj0KCQjwhIP6BRCMARIsALu9Lfl7hNNQGN8xxrabFBUtfRpwTlGaAfp0vATTOXoCNSJ1rZ86WT9c9pMaAgToEALw_wcB#benefits

Før du vurderer Toyota les boken The Toyota Way. Plutselig fremstår ikke Toyota like ignorant lenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
hekomo skrev (40 minutter siden):

Jeg blir mer og mer sikker på at Toyota er en av de som kommer til å gå konkurs i denne overgangen. Særlig siden de er dumme nok til å satse på hydrogen, som HydrogenHøvding Trevor Milton selv har sagt er idiotisk å satse på til biler.

Toyota skulle denne måneden ha vist frem en elbil på faststoffbatteri denne måneden. Men så kom Covid og OL ble utsatt. Så da må vi vente ett år. Planen om å levere til kunde i 2025 står fast.

 

Les boken The Toyota Way og lær hvordan Toyota fungerer. Set er en øyeåpner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bshagen skrev (1 time siden):

Muligheter for at du ikke kan overdrive så fælt? For det er umulig å svare på dette på en skikkelig måte

Nope, Når jeg blir kort og direkte er det alvor. Over her er jeg bare sur og synes Nissan har vært idioter innen enkelte valg.

Lenke til kommentar
JØI skrev (1 time siden):

Jeg har 9% på min 40kWt leaf etter 45k på tripptelleren. Det er brutalt mye når en skal ut på langtur. en får 150-180km for hver gang en må stoppe og lade på en rapidgatet bil. Som nevnt, en fantastisk nærbil og bil nummer to. Helt ubrukelig på langtur. Ene og alene fordi nissan har stappet inn en helt hinsides ræva teknologi i batteriet. 

9% var mye ja, mye mer enn det jeg har sett rapportert fra andre. I forhold til rapidgate har vi og forskjellige erfaringer, kjørte flere ganger fra Ålesunds området til Bergen med Leafen min som medførte 2 ladestopp, å opplevde ingen rapidgate. På litt lenge turer som krevde 3 ladestopp var først da jeg merket noe av rapidgate.  Har du fått siste BMS programvaren som kom helt mot slutten av 2018 lagt inn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Evil-Duck skrev (1 time siden):

9% var mye ja, mye mer enn det jeg har sett rapportert fra andre. I forhold til rapidgate har vi og forskjellige erfaringer, kjørte flere ganger fra Ålesunds området til Bergen med Leafen min som medførte 2 ladestopp, å opplevde ingen rapidgate. På litt lenge turer som krevde 3 ladestopp var først da jeg merket noe av rapidgate.  Har du fått siste BMS programvaren som kom helt mot slutten av 2018 lagt inn?

Har siste BMS programvaren ja, og har samme erfaring som deg. To stopp går greit, tredje stopp og videre er en lidelse. Har funnet ut at å parkere på er vindfullt sted hjelper på ladehastigheten. Som da får en til å lure på hvorfor Leaf ikke fikk vifte på batteriet slik eNV-200 har.

 

Valgene Nissan har tatt bør få økonomene og ingeniørene hos Nissan til skamme seg.

Lenke til kommentar

eNV-200 er jo en varebil og med all ekstra vekten og slikt så blir nok batteriet varmt bare av vanlig bruk. Er nok derfor de har ordnet en vifte. 

Kjører jeg hardt med min bil så blir batteriet ganske oppvarmet.


Men de burde jo klart å få montert det på Leafen og ja. De gamle Hyundai Ioniq har vel vifte til batteriet, men nyere modeller har vannkjøling.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

eNV-200 er jo en varebil og med all ekstra vekten og slikt så blir nok batteriet varmt bare av vanlig bruk. Er nok derfor de har ordnet en vifte. 

Kjører jeg hardt med min bil så blir batteriet ganske oppvarmet.


Men de burde jo klart å få montert det på Leafen og ja. De gamle Hyundai Ioniq har vel vifte til batteriet, men nyere modeller har vannkjøling.

Vet ikke om kjølekretsen på batteriet til E-NV200 går på kompromiss med varmepumpa for E-NV200 har AC men ikke varmepumpe men kjølekrets til batteriet.
Fordelen om man kan kalle det for det med at bilen mangler varmepumpe er at varmen kommer etter 500 meter kjøring om man ikke har forvarmet bilen.
Spiser rekkevidde gjør det men 6KW elvarme kommer fort.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 timer siden):

Jeg blir mer og mer sikker på at Toyota er en av de som kommer til å gå konkurs i denne overgangen. Særlig siden de er dumme nok til å satse på hydrogen, som HydrogenHøvding Trevor Milton selv har sagt er idiotisk å satse på til biler.

Toyota lager brenselceller for ekstremt mye mer enn Mirai. Og det Trevor sier tar du ut av sin kontekst, som forklart før. 

Toyota har en diversifisert satsning, og de vil på ingen måte gå konkurs. Greit absurd påstand. 

In other news:

Taycan blir 0.2 sekunder raskere enn dette med 2021 modellen til 200kmt. 

Blir spennende om de senere kommer med modeller med Rimac sin e-axel med sitt eierskap der for full aktiv torque vectoring. 

 

Lenke til kommentar

Så den der dragrace videoen tidligere i dag. Brukte han virkelig Cheeta stance? klarte ikke å se at fjæringene gjorde som de skal? men mulig det bare er vanskelig å se.

Med Porsche sin 2trinns girkasse så er jeg overasket over at den ikke vant mere i grunn.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Brukte han virkelig Cheeta stance?

Han viste infotainment systemene fordi han viste at Tesla klubben kom til å spørre om slike ting. Nyeste SW og cheeta stance var på for det kommenterte han jo. 

Complexity skrev (6 minutter siden):

Men med Porsche sin 2trinns girkasse så er jeg overasket over at den ikke vant mere.

Oppdatert 2021 modell vil vinne mer. 

Konkurranse er jo bare artig at eksisterer. Så kommer TMS med tri-motor, så kommer Porsche med Rimac teknologi etter det igjen og den nye e-akselen derifra. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Han viste infotainment systemene fordi han viste at Tesla klubben kom til å spørre om slike ting. Nyeste SW og cheeta stance var på for det kommenterte han jo. 

Oppdatert 2021 modell vil vinne mer. 

Sikkert bare vanskelig å se da isåfall. Stusset litt på at han justerte ned fjæringen på drag 2. Trodde dette ble låst når man aktiverte cheetah.

2021 modellen burde vinne mer. Om jeg hadde eid en Taycan ville det nesten vært flaut at en 8år gammel billigere bil kan holde så godt følge.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

2021 modellen burde vinne mer. Om jeg hadde eid en Taycan ville det nesten vært flaut at en 8år gammel billigere bil kan holde så godt følge.

Porsche har vist god teknologi en stund i sine hybride supersportsbiler dem. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...