Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Sommer2022 skrev (3 timer siden):

Visstnok så kommer  ID.Buzz med AWD og type 300hk samt panorama tak, også med flere seter. Kjedelig at info på dette lar vente på seg.

Pr nå så er Buzz bare for de som vil ha litt ekstra plass. Jeg skulle gjerne sett en i virkeligheten, men virker som det også lar vente på seg....... Også ganske kostbar sak, da man også kunne kjøpt en ID4 GTX for samme kost.

Mange venter på elbil med 7 seter. Bl.a. mange som venter på 7-seters Model Y, men ingen kan si noe om når de kommer. Mange bestilte 7-seter TMY for 2 - 3 år siden, men siden har den forsvunnet fra konfiguratoren.

Er skrint med andre gode alternativer i STOR-familie klassen (7 - 9 seter). Så mange er spente på ID.Buzz med 7 seter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Hva mer skulle den vært? Har du sett på YouTube-videoer av ulike testere? Nå kommer jo snart Bjørn sine videoer tenker jeg, men det jeg har sett er veldig positivt.

- Jeg har sett det meste av filmer om den, på de fleste språk.

 

Bilen i seg selv virker jo bra, men baksetene burde hatt mulighet for å være litt mer lenger bak. Du kjøper en MPV med 5 seter, det er jo helt klart at ting burde være fleksibelt. Du kan ta baksetene lenger FREM, men da er det ikke plass til barn engang. En test tok baksetene helt frem og nevnte "det kan hende du får inn et barnesete.." Det er jo helt klart fordi de bruker skateboard konfigurasjonen, og det er ett spørsmål om kost. Dessverre må man kanskje bare vente til 2024 for en lenger versjon. Da er det nok noen andre elektriske slike biler på veien.

Det trengs større argumenter for å kjøpe en kassebil kontra en ID4 GTX... For prisen er ganske lik. 

Prototypen hadde seter på skinner, med midtkonsoll på skinner. Det er jo langt mer fleksibelt system, det hadde også vært en fordel for camperen ved å kunne snu seter (Peugeot Traveller)

Endret av Sommer2022
Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (1 time siden):

Det trengs større argumenter for å kjøpe en kassebil kontra en ID4 GTX... For prisen er ganske lik. 

Tja, det er gigantisk forskjell i bagasjeromsplass på en bil som knapt nok er 13cm lenger. Jeg er enig i at de kunne utnyttet karosseriet litt bedre, men jeg synes det er et godt alternativ til SUV-interesserte som ønsker enda bedre plass.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Nimrad said:

Tja, det er gigantisk forskjell i bagasjeromsplass på en bil som knapt nok er 13cm lenger. Jeg er enig i at de kunne utnyttet karosseriet litt bedre, men jeg synes det er et godt alternativ til SUV-interesserte som ønsker enda bedre plass.

Sånn jeg har skjønt det så kommer det en modell med lenger akselavstand også?

og at det er den som kommer som 7 seter?

Lenke til kommentar

Hei, har nylig kjøpt en Tesla Model Y og ønsker å ha tilhengerfestet koblet til bilen hele tiden, men ønsker ikke at det skal være en stor åpning bak i bilen. Finnes det noe custom covers som dekker alt utenom selve festet?

 

Takk på forhånd! 😊 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Sari95 said:

Hei, har nylig kjøpt en Tesla Model Y og ønsker å ha tilhengerfestet koblet til bilen hele tiden, men ønsker ikke at det skal være en stor åpning bak i bilen. Finnes det noe custom covers som dekker alt utenom selve festet?

 

Takk på forhånd! 😊 

Virker som folk bare lager hull i det orginale coveret. Koster sikkert ikke mye for ett ekstra.

Lenke til kommentar

Kia Niro som lånebil. Litt traust, men mye for pengene virker det som. Sitter fryktelig høyt oppå bilen, jeg er 190 og er for lang for den.

Veldig rotete UI, men mange funksjoner her også. Langt raskere i freling enn EV6 jeg testet. 
 

men, lader den ikke egentlig fortere enn dette? MER 150kw6A52AA6F-00E4-4CD6-8EDB-52F4AA1D8CEA.thumb.jpeg.c3add1fe5cc9e76ac07a9d0bcd14cb05.jpeg

Lenke til kommentar

Det er vel akilleshelen til Eniro og Kona. Lader sjelden over 50kW i praksis. De sier de skal klare 75-80 kW makshastighet, men skal ikke være så mye under 15 grader før det går nedover. Dårlig tempstyring av batteriene på de. 

Tar vel en times tid å lade 10-80% på vinteren.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Complexity said:

Sant det. Er bedre å kjøpe seg en VW uten ryggekamera eller Polestar uten adaptiv cruisecontrol.

Eller biler som varsler når små barn plutselig befinner seg bak bilen din? Det blir spennende å følge med på "kamerabilen" i landet med slafs og saltede veier.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Theo343 (takk for meg) said:

Eller biler som varsler når små barn plutselig befinner seg bak bilen din? Det blir spennende å følge med på "kamerabilen" i landet med slafs og saltede veier.

Ja jeg har ikke trua på at det er så lurt å droppe slikt allerede, men snart dropper vel alle dem. Er veldig mye penger å spare.

Salt går vel greit men snø å slapps gjør de sensorene ubrukelige uansett.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 timer siden):

Det er vel akilleshelen til Eniro og Kona. Lader sjelden over 50kW i praksis. De sier de skal klare 75-80 kW makshastighet, men skal ikke være så mye under 15 grader før det går nedover. Dårlig tempstyring av batteriene på de. 

Tar vel en times tid å lade 10-80% på vinteren.

På TeslaBjørn sin 1000 km-test av nye Niro EV, så lå han stadig i rundt 80 og var oppe i 90 kW ved lav SoC, men som han sier, den må bli minst 25 grader C før man får opp toppfarten. Så taper den seg ned noe etter ca 35 % i testen, men ligger over 70 kW lenge.

Sammenlignet med Kona EV, så kuttet han tiden fra 11 timer og 30 minutter, til 11 timer og 10 minutter, så 20 minutter besparelse.

Som eier av Kona, så må jeg likevel si jeg undres om du har testet bilen på noe lengre tur, for det stemmer overhode ikke med min erfaring. Men klart, kjører man bare småkjøring, så får man ikke opp temperaturen for lading.

Jeg vil nå si det er pga veldig god temperaturstyring, men mangel på forvarming før lading, er grunnen til at man ikke har toppfarten fra starten av. Dog, jeg snes det skiller lite på tiden som brukes opp til 80 % SoC om det er sommer eller vinter og lave temperaturer ute.

Hvorvidt jeg når toppfarten eller ikke, virker ikke som betyr mye fra eller til, for i tilfelle, holder den "neste nivå" over lengre periode, slik at jeg summa summarum kommer jevnt ut. Sommer som vinter.

Dog, enig i at farten er lav, og skulle gjerne sett at den ladet raskere totalt sett. Lading over 30 minutter synes jeg egentlig er for dårlig på moderne elbiler, så at ikke Niro EV lader langt raskere, er dens største akilleshæl.

Og jeg ser ikke at neste refresh av Kona blir noe bedre, så bortsett fra stort batteri, lavt forbruk tross alt og en i praksis god pris til den batteristørrelsen å være, så finnes det nå langt bedre alternativer som er bare litt dyrere. Ser den havner mellom 339 og 425 K, alt etter tilvalgene man velger.

Bl.a. TM3 RWD til 454 K i hvitt, og med standardhjul og vinterdekk og krok (+10 K for min foretrukne farge), står seg veldig godt mot Niro EV som ligger ute fra 430 K til 505 K alt etter utstyrsnivå.

Lenke til kommentar
Sommer2022 skrev (23 minutter siden):

Jeg vil faktisk si litt det motsatte for min del. Syns Kia Niro er overpriset, det er jo et hav av andre større biler til samme pris?

Mye mulig, 360 000 for 2020 modell. God plass til 2 unger baki, går 45 mil . Synes det virket som en grei pris.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spurte Dahles om levering av ID Buzz.

Bestiller man nå, så får man bil Mars-April. Jeg skal prøvekjøre en neste onsdag-torsdag.

Bestiller jeg nå, så får jeg ikke mulighet for AWD (med mer motor), ikke panorama tak, og ikke større batteri, og ikke varmepumpe (!). Men selvsagt så slipper jeg også "kostnaden" av dette..

Det er kjedelig å bestille 18.oktober, for så at all utstyr blir tilgjenglig 10.November..

For min del var det faktisk en merkelig opplevelse å ikke få noe når jeg ville.. ha det. Godt kjent med at det liksom er leveringstid på bil, men merkelig opplevelse å faktisk bli overasket over det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...