Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

50 minutes ago, Salvesen. said:

Tja en modell av Tesla sine batterier anbefaler vell 100% lading minst en gang i uken eller noe slik. Så det er noen forskjeller ute å går.

Ja LFP batteriet krever det for kalibreringen sin del, men på superladere er det ikke vits å tyne dem heller over 80%.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Tja en modell av Tesla sine batterier anbefaler vell 100% lading minst en gang i uken eller noe slik. Så det er noen forskjeller ute å går.

De fleste elbiler anbefaler at man lader opp til 100% en gang i blant for at BMS skal få mulighet til å balansere cellene, kanskje ikke så ofte som en gang i uken som på tesla, men å aldri lade til 100% er ikke spesielt bra for batteriet, forhandler anbefalte meg å fullade bilen en gang i måneden eller rundt det :)

Lenke til kommentar
12 hours ago, Retroman said:

Hvor står det at man skal dette? 

Som regl på infoen på lederne og i tillegg finner man det hos NAF.

Og det har vært slik helt siden keg hadde min første elbil i 2012.

Eks. Fra NAF

received_658185372578057.thumb.jpeg.17651bea54ec19104c72338364e38438.jpeg

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Det er vel mer at det burde være en slags praksis. Litt som å slippe noen foran i butikkøen som kun skal ha en ting hvis man står der med en gigantisk handlevogn. Det er både dyrt og tregt å lade til 100%.

En grei analogi, som jeg skal spinne på...

Sett at jeg står i kassa med 80% full vogn, men pga at jeg har mange småting, så tar det mer enn normalt forventet tid å laste opp på båndet og få scannet.

Jeg føler jeg må ha med meg alle varene før jeg kan dra videre, men "noen" har funnet ut at siden det er lang kø til kassa nå, så burde jeg av god folkeskikk bare kjøpe 60 % av varene, for da bruker jeg ca like lang tid som andre med færre men mer bulky varer ville brukt.

Er det da dårlig folkeskikk av meg å da kjøpe alle varene når jeg først står i kassa med varene mine, eller burde jeg legge fra meg så jeg bare kjøpte 60 %, og så må jeg innom en annen butikk for resten, fordi folk bak er utålmodige?

Jeg er jo allerede klar over at å fylle vogna 100 % ville gjort det uforholdsmessig mer tidkrevende å få lagt på båndet, få scannet inn, pakket ned og så betalt, så jeg har forholdt meg til anbefalt mengde på 80 %.

Noen av de bak meg har dobbelt så stor handlekurv, men få og store enheter, så de vil uansett bruke kortere tid enn meg å få kommet seg gjennom kassa.

Ja, jeg ser at det å fylle elbilen min til 80 % er fornuftig, fordi da kanskje klarer jeg meg med det ene stoppet, eller jeg da rekker neste foretrukne ladestasjon. Å fylle mer, er å kaste bort min egen tid, så det ønsker jeg uansett ikke gjøre.

Men jeg synes faktisk ikke jeg burde føle skam for å bruke de påkrevde 45-50 minuttene min bil bruker, så lenge bilen fyller på i et greit tempo for den bilen å være. Men å dytte på 15+ minutter for de siste 10 % opp til 90 % SoC, skjønner jeg at både jeg og andre har lite til overs for.

Men på samme måte, synes jeg det er feil å klage på at folk bruker for lang tid, når man holder seg til 80 %-grensa. Uansett om den bruker kortere eller lengre tid enn min bil gjør.

Theo343 (takk for meg) skrev (4 minutter siden):

Som regl på infoen på lederne og i tillegg finner man det hos NAF.

Og det har vært slik helt siden keg hadde min første elbil i 2012.

Har aldri sett noen steder at man har satt regler eller anbefaling på tid, bare på å begrense seg til 80 % SoC. Selvsagt er det mulig å stoppe før, men det må man selv vurdere. Men sorry, ikke min feil at bilen ikke lader fortere. lading i km per minutt, er uansett i god klasse sammenlignet med andre biler som når 80 % raskere, pga at bilen er nøysom.

Nei, du får heller smøre deg med mer tålmodighet, eller prøve neste lader om du ikke tåler ventetiden, så lenge jeg har under 80 % SoC. Forståelsen må tross alt gå begge veier. Jeg står ikke der fordi jeg synes det er gøy, men fordi jeg har behov for strømmen.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

De fleste elbiler anbefaler at man lader opp til 100% en gang i blant for at BMS skal få mulighet til å balansere cellene, kanskje ikke så ofte som en gang i uken som på tesla, men å aldri lade til 100% er ikke spesielt bra for batteriet, forhandler anbefalte meg å fullade bilen en gang i måneden eller rundt det :)

LFP batteriet som Tesla annbefaler at man ladet til 100% ukentlig har nesten flat spenningskurve, så det er veldig lett for BMS å miste oversikt. Det holder seg på 3.2V nesten hele veien fra fult til tomt.

Mens lithiumbatterier gjerne går fra 3.2V tom til 4.2V full, så der er det ikke like vanskelig for BMS å følge med.

Tesla kalibrerer BMS på bilene uten LFP batteri på 90%, men selv om man aldri lader så høyt så havner den sjelden spesielt i ulaget.  

Når det gjelder skader ved å lade til 100% så er de minimale - så lenge du ikke lar bilen være på 100% over lengere tid. Lad kun til 100% om du skal kjøre avgårde rett etter endt lading.

Unntaket gjelder jo biler som e-tron osv hvor 100% egentlig bare er 92% eller så. Da er det jo ikke like kritisk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

LFP batteriet som Tesla annbefaler at man ladet til 100% ukentlig har nesten flat spenningskurve, så det er veldig lett for BMS å miste oversikt. Det holder seg på 3.2V nesten hele veien fra fult til tomt.

Mens lithiumbatterier gjerne går fra 3.5V tom til 4.2V full, så der er det ikke like vanskelig for BMS å følge med.

Tesla kalibrerer BMS på bilene uten LFP batteri på 90%, men selv om man aldri lader så høyt så havner den sjelden spesielt i ulaget. 

Tesla gjør vel ting noe annerledes enn andre fabrikanter med hva gjelder overhead så kanskje naturlig at de legger kalibreringspunktet noe lavere da 100% på en Tesla vel er ganske nært 100% av hva faktisk brutto kapasitet til batteriet er, mens andre produsenter gjerne har en netto kapasitet som er noen kwh under brutto kapasiteten. E-Soul, E-Niro og Kona har eksempelvis 67 kwh brutto kapasitet men 64 kwh netto kapasitet av hva som faktisk er brukbar kapasitet :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snowleopard said:

En grei analogi, som jeg skal spinne på...

Sett at jeg står i kassa med 80% full vogn, men pga at jeg har mange småting, så tar det mer enn normalt forventet tid å laste opp på båndet og få scannet.

Jeg føler jeg må ha med meg alle varene før jeg kan dra videre, men "noen" har funnet ut at siden det er lang kø til kassa nå, så burde jeg av god folkeskikk bare kjøpe 60 % av varene, for da bruker jeg ca like lang tid som andre med færre men mer bulky varer ville brukt.

Er det da dårlig folkeskikk av meg å da kjøpe alle varene når jeg først står i kassa med varene mine, eller burde jeg legge fra meg så jeg bare kjøpte 60 %, og så må jeg innom en annen butikk for resten, fordi folk bak er utålmodige?

Jeg er jo allerede klar over at å fylle vogna 100 % ville gjort det uforholdsmessig mer tidkrevende å få lagt på båndet, få scannet inn, pakket ned og så betalt, så jeg har forholdt meg til anbefalt mengde på 80 %.

Noen av de bak meg har dobbelt så stor handlekurv, men få og store enheter, så de vil uansett bruke kortere tid enn meg å få kommet seg gjennom kassa.

Ja, jeg ser at det å fylle elbilen min til 80 % er fornuftig, fordi da kanskje klarer jeg meg med det ene stoppet, eller jeg da rekker neste foretrukne ladestasjon. Å fylle mer, er å kaste bort min egen tid, så det ønsker jeg uansett ikke gjøre.

Men jeg synes faktisk ikke jeg burde føle skam for å bruke de påkrevde 45-50 minuttene min bil bruker, så lenge bilen fyller på i et greit tempo for den bilen å være. Men å dytte på 15+ minutter for de siste 10 % opp til 90 % SoC, skjønner jeg at både jeg og andre har lite til overs for.

Men på samme måte, synes jeg det er feil å klage på at folk bruker for lang tid, når man holder seg til 80 %-grensa. Uansett om den bruker kortere eller lengre tid enn min bil gjør.

Har aldri sett noen steder at man har satt regler eller anbefaling på tid, bare på å begrense seg til 80 % SoC. Selvsagt er det mulig å stoppe før, men det må man selv vurdere. Men sorry, ikke min feil at bilen ikke lader fortere. lading i km per minutt, er uansett i god klasse sammenlignet med andre biler som når 80 % raskere, pga at bilen er nøysom.

Nei, du får heller smøre deg med mer tålmodighet, eller prøve neste lader om du ikke tåler ventetiden, så lenge jeg har under 80 % SoC. Forståelsen må tross alt gå begge veier. Jeg står ikke der fordi jeg synes det er gøy, men fordi jeg har behov for strømmen.

Jeg tåler ventetiden eneste årsaken er at dette var spesifisert på hurtigladerne i mange år og det var helt vanlig å se det på plakatene på selve laderen.

Selvsagt forstår man at folk står lenger om de må det for å komme frem til neste lader eller destinasjon.

Ellers kjenner jeg flere unge som er nye med elbil. Uavhengig om de skal kjøre 5km eller 100km og til og med har hjemmelader dit de skal 5km unna, tror at man bør stå der til bilen er "ferdigladet". Det er på bakgrunn av dette at man kan bli noe irritert på ukritisk praksis.

Selv det at man lader 100% når man skal rett opp i gata, bare for å slippe å lade mer på 1 uke når folk står i kø i nesten 1 time, er bare rasshøl praksis. Ren egoisme og "meg meg" tankegang, som vi slapp når det nesten ikke var ladere i landet. Folk flytta seg når de hadde det de trengte og aldri så jeg noen lade over 80% hvis andre ventet. Aldri.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Evil-Duck said:

Tesla gjør vel ting noe annerledes enn andre fabrikanter med hva gjelder overhead så kanskje naturlig at de legger kalibreringspunktet noe lavere da 100% på en Tesla vel er ganske nært 100% av hva faktisk brutto kapasitet til batteriet er, mens andre produsenter gjerne har en netto kapasitet som er noen kwh under brutto kapasiteten. E-Soul, E-Niro og Kona har eksempelvis 67 kwh brutto kapasitet men 64 kwh netto kapasitet av hva som faktisk er brukbar kapasitet :)

Ja 100% er 100% på Tesla. De har kun buffer i bunnen så det blir bare feil den veien. Bjørn Nyland kjørte Model Y til batteriet var på -5% før bilen stoppet.

Men biler som har buffer i toppen kan også finne på å spise av den. VW ID.3 f.eks mister jo sin topp buffer etter litt bruk. Er lett å se om man lader til 100% om det går himla sakte mot slutten eller om det går radig helt til 100%.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (10 minutter siden):

Jeg tåler ventetiden eneste årsaken er at dette var spesifisert på hurtigladerne i mange år og det var helt vanlig å se det på plakatene på selve laderen.

Selvsagt forstår man at folk står lenger om de må det for å komme frem til neste lader eller destinasjon.

Ellers kjenner jeg flere unge som er nye med elbil. Uavhengig om de skal kjøre 5km eller 100km og til og med har hjemmelader dit de skal 5km unna, tror at man bør stå der til bilen er "ferdigladet". Det er på bakgrunn av dette at man kan bli noe irritert på ukritisk praksis.

Selv det at man lader 100% når man skal rett opp i gata, bare for å slippe å lade mer på 1 uke når folk står i kø i nesten 1 time, er bare rasshøl praksis. Ren egoisme og "meg meg" tankegang, som vi slapp når det nesten ikke var ladere i landet. Folk flytta seg når de hadde det de trengte og aldri så jeg noen lade over 80% hvis andre ventet. Aldri.

Ser man folk som lader forbi 80 %, så mener jeg det er greit å ta en konversasjon, der man heller går for å undersøke, enn å belære. Noen vet ikke, spesielt ferske, noen vet, men velger av både gode, mindre gode og rett ut dårlige grunner å lade over. Alt fra at maten tok mye lengre tid å få utlevert enn forventet, til de som uansett mener bilen lader så fort at det ikke egentlig er et problem.

Har stått og ventet på ledig lader, eier har kommet ut og sett at man ikke er ved 100 % ennå, og gått tilbake til restauranten, som at de ikke skjønte poenget når de ser folk står og venter.

Dessverre var jeg så lavt på batteriet da, at jeg rett og slett ikke hadde annet valg enn å måtte vente på første eier til å flytte bilen. Og av 2 biler på lading (tredje laderen var defekt, og hadde visstnok vært det lenge).ladet begge til godt over 90 %.

Jeg ble så forfjamset at jeg ikke rakk å hoppe ut av bilen, da jeg så eier/sjåfør av bilen som ble sjekket, valgte å gå tilbake og ikke flytte bilen sin.

Jeg tror mange setter pris på at man spør, og at man så forteller på en hyggelig måte. Man er uvant, vet ikke hvordan ting fungerer, og tenker ikke på hvordan man oppfører seg i forhold til hva andre forventer. Som f.eks. at man stiller seg på lynladeren med en i3, selv om hurtigladeren rett ved siden av er ledig.

Dog, man risikerer alltid å treffe på en egoistisk surpomp, som verken har interesse av å samarbeide eller tilpasse seg, og som og plir personlig krenket og sint om noen så mye som lufter idéen om å kanskje gi opp plassen for folk i kø.

Det hender selv meg at jeg noen ganger fyller over 80 %, men da er det fordi jeg ser at det minimum er en ledig lader som ikke er defekt, og at det ikke er folk i kø. Men som regel har jeg selv interesse av å komme meg videre, og ikke vil stå lengre enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Ja 100% er 100% på Tesla. De har kun buffer i bunnen så det blir bare feil den veien. Bjørn Nyland kjørte Model Y til batteriet var på -5% før bilen stoppet.

Men biler som har buffer i toppen kan også finne på å spise av den. VW ID.3 f.eks mister jo sin topp buffer etter litt bruk. Er lett å se om man lader til 100% om det går himla sakte mot slutten eller om det går radig helt til 100%.

Selv om bilene anbefales å lades til 100 % minst hver uke, så er det absolutt ikke på lyn/hurtiglader man bør gjøre dette. Balansering av cellene gjøres best på AC-laderen hjemme. 

På tur, så kan man til nøds lade til 100 % om det er masse ledig, men ellers bør man flytte seg, og så heller velge destinasjonslader når man er fremme ved målet, til å lade så fullt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dubious said:

Hvor lang tid tar det å lade fra 10% til 80%, og hvor lang tid tar de siste 20%?

Bilen får dere velge.

Forutsatt DC lader og ingen kapasitetsbegrensing, ca 40 minutter fra 10-80 (110kW snitteffekt etter ladetap), 30 minutter fra 80-95% (31kW snitteffekt etter ladetap), derifra til at bilen stopper lading tar det ca 15 minutter. 

Dette er basert på andres testing. Kimaforhold kan påvirke og mange ladere kan begrense oppnådd effekt. 

Selv hurtiglader jeg normalt bare 20-30 prosentpoeng da de lengste dagsetappene jeg normalt tar ligger nær opp til bilens rekkevidde, så hurtigladingen handler mest om å ha reserver til uforutsette hendelser. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min Hyundai Kona ligger normalt sett mellom 54-60 minutter på lynlader opp til 80 % SoC fra tilnærmet tomt. Å lade videre opp til 90 % tar fort 10-15 minutter mer, og tilsvarende eller noe mere fra 90-100 %. Ser dog at NAF har måt 2021 Kona til 49 minutter fra 9-80, så den er kanskje marginalt raskere.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/hyundai-kona-electric/ladetest-hyundai-kona-2021

53 og 55 på 2020-modellen, fra henholdsvis 4 % (sommer) og 9 % (vinter), så den lader ganske jevnt uansett årstid, selv om den ikke "går i taket" på vinteren når den når aktuell toppfart:

https://elbil.no/elbiler/hyundai-kona-ev-64-kwh/

Hurtiglading til 80 % tar rundt 75 minutter, men har ikke hatt tålmodighet til å lade på slike til vanlig. Etter 80% er det stort sett hipp som happ om jeg lader på lynlader eller hurtiglader, for da er den allerede droppet under 36 kW effekt og ned til 24 kW litt innpå 80-tallet, så mertiden er ca identisk.

Hyundai_Kona_Electric_64-kWh_Fastned_Cha

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/4405121276945-Hyundai

sverreb skrev (11 minutter siden):

Forutsatt DC lader og ingen kapasitetsbegrensing, ca 40 minutter fra 10-80 (110kW snitteffekt etter ladetap), 30 minutter fra 80-95% (31kW snitteffekt etter ladetap), derifra til at bilen stopper lading tar det ca 15 minutter. 

Dette er basert på andres testing. Kimaforhold kan påvirke og mange ladere kan begrense oppnådd effekt. 

Selv hurtiglader jeg normalt bare 20-30 prosentpoeng da de lengste dagsetappene jeg normalt tar ligger nær opp til bilens rekkevidde, så hurtigladingen handler mest om å ha reserver til uforutsette hendelser. 

Fint om du nevner hvilken bil du snakker om. Jeg husker ikke sikkert hva du kjører.

Dubious skrev (6 minutter siden):

Sitter de og venter over en time i bilen?
Jeg tar ferje flere ganger i måneden, og ventetiden er den verste.
Finner alltid noe å gjøre i løpet av 30 minutter, men så blir det å tvinne tommeltotter. 

Med min bil har jeg fort 5 timer +/- før jeg må lade, så jeg kombinerer gjerne ladingen med spisepausen jeg uansett ville tatt. Da har jeg som oftest tid selv til dessert, og en kjapp tur innom kiosken for å plukke med meg en brus til videre kjøring. Ikke at jeg gjerne kunne foretrukket raskere lading, men det blir sånn sett liten del av tiden hvor jeg venter på bilen. Prøver alltid å time det, slik at jeg går ut 5 minutter før den når 80 % SoC.

Lenke til kommentar

Takk for innsikt ang offentlig ladekutyme. Jeg har hatt elbil mer eller mindre sammenhengende siden 2013 og stort sett ladet på jobben og i verste fall hjemme, og knapt hatt behov for å lade på hurtigladere. Er i så måte noob på dette og blir jo usikker dersom jeg bryter uskrevne laderegler - hensyn til sine medmennesker skal man alltid da, men å forvente at denne kunnskapen er allmenn akseptert kan slå ut feil. Nå bytter jeg jobb og bil til høsten og på grunn av dette må jeg nok lade «ute» oftere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Snowleopard said:

Ser man folk som lader forbi 80 %, så mener jeg det er greit å ta en konversasjon, der man heller går for å undersøke, enn å belære. Noen vet ikke, spesielt ferske, noen vet, men velger av både gode, mindre gode og rett ut dårlige grunner å lade over. Alt fra at maten tok mye lengre tid å få utlevert enn forventet, til de som uansett mener bilen lader så fort at det ikke egentlig er et problem.

Det var det jeg gjorde nå og forrige gang. Begge gangene var det  "for å lade mest mulig da jeg ikke har hjemmelader og helst ikke vil lade så ofte" og det er forståelig, men likevel. Holder batteriet man har på bilen til nesten 1 ukes kjøring så klarer man sikkert å lade 1 gang til senere.

Ja biler lader fort fra 0-80% men fra 80% kan en del biler bruke ekstremt lang tid.  Den siste halvtimen vi stod og ventet nå var fra 80% og sist gang ventet vi 45 minutter hvor mye av tiden var fra 70%. Ene var en Kia Soul og den forrige er jeg usikker på men lignet på mustang eller jaguar. Vi gikk da en tur en halvtimes tid og ventet de siste 15min.  

3 hours ago, Retroman said:

Takk for innsikt ang offentlig ladekutyme. Jeg har hatt elbil mer eller mindre sammenhengende siden 2013 og stort sett ladet på jobben og i verste fall hjemme, og knapt hatt behov for å lade på hurtigladere. Er i så måte noob på dette og blir jo usikker dersom jeg bryter uskrevne laderegler - hensyn til sine medmennesker skal man alltid da, men å forvente at denne kunnskapen er allmenn akseptert kan slå ut feil. Nå bytter jeg jobb og bil til høsten og på grunn av dette må jeg nok lade «ute» oftere..

Forventer ikke at alle nye elbil eiere kan alt, men man merker en forskjell i hva folk setter seg inn i nå og før. I 2013 så jeg denne "maks 80% eller 30min ved kø" på alle ladere rundt om kring på østlandet. Der jeg innimellom ladet (Oslo, drammen, Lillestrøm, ut mot Jessheim osv. ). En annen ting jeg synes var en utting den gang var at mange brukte bussfila som forbikjørinsfelt selv om trafikken fløt i 70-80.

4 hours ago, Dubious said:

Sitter de og venter over en time i bilen?

De 2 siste som jeg har tatt en prat med satt i bilen og så på film og annet på mobilen. Innimellom ser man at de er ute å handler el. og ikke så sjelden er bilen ferdig med å lade mens de er borte.

Selv sitter jeg som oftest i bilen eller holder meg rundt bilen. Noen ganger en svipptur innpå stasjon og/eller toalett som tar 5-10 minutter. De få gangene jeg går å spiser litt så følger jeg med på bilen via appen.

Quote

 

Har stått og ventet på ledig lader, eier har kommet ut og sett at man ikke er ved 100 % ennå, og gått tilbake til restauranten, som at de ikke skjønte poenget når de ser folk står og venter.

Dessverre var jeg så lavt på batteriet da, at jeg rett og slett ikke hadde annet valg enn å måtte vente på første eier til å flytte bilen. Og av 2 biler på lading (tredje laderen var defekt, og hadde visstnok vært det lenge).ladet begge til godt over 90 %.

Jeg ble så forfjamset at jeg ikke rakk å hoppe ut av bilen, da jeg så eier/sjåfør av bilen som ble sjekket, valgte å gå tilbake og ikke flytte bilen sin.

 

Det var det samme med våre siste 2 tilfeller. Altså at vi hadde omtrent 3% igjen på batteriet og ikke kunne kjøre så mange andre steder. Men når det gjelder at man kan treffe på surpomper så var vi 4 uker i danmark i sommer med elbil og traff ingen surpomper der selv om det skortet litt på kunnskap rundt lading og jeg på en hyggelig måte fortalte litt om det. Noen koblet til mens jeg stod å skulle betale med kort i appen og sperret så for at jeg kunne lade. Ingen surmulig når jeg sa fra men noen var litt påståelige (mangel på kunnskap) men ikke surpomp. 

Så fort vi kom tilbake til Norge og et sted mellom Horten og Sandvika så ble vi nærmest dratt ut av bilen av en skikkelig hissig fyr i en eTron som banka hardt i ruta og mente han hadde ventet lenger enn oss (heldigvis satt samboeren på den siden). Gudene vet hvor han hadde vært for han stod ikke der bilene stod i kø. Vi fikk med en gang ny plass hvor jeg gikk ut av bilen, han ble sittende i bilen til jeg satt meg inn igjen. Løp så inn på stasjon mens han overlot ladekabelen til kona som fomlet med det en 10-15 min tid uten å klare å starte lading. Normalt sett ville jeg hjulpet henne.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (43 minutter siden):
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Ser man folk som lader forbi 80 %, så mener jeg det er greit å ta en konversasjon, der man heller går for å undersøke, enn å belære. Noen vet ikke, spesielt ferske, noen vet, men velger av både gode, mindre gode og rett ut dårlige grunner å lade over. Alt fra at maten tok mye lengre tid å få utlevert enn forventet, til de som uansett mener bilen lader så fort at det ikke egentlig er et problem.

Det var det jeg gjorde nå og forrige gang. Begge gangene var det  "for å lade mest mulig da jeg ikke har hjemmelader og helst ikke vil lade så ofte" og det er forståelig, men likevel. Holder batteriet man har på bilen til nesten 1 ukes kjøring så klarer man sikkert å lade 1 gang til senere.

Ja biler lader fort fra 0-80% men fra 80% kan en del biler bruke ekstremt lang tid.  Den siste halvtimen vi stod og ventet nå var fra 80% og sist gang ventet vi 45 minutter hvor mye av tiden var fra 70%. Ene var en Kia Soul og den forrige er jeg usikker på men lignet på mustang eller jaguar. Vi gikk da en tur en halvtimes tid og ventet de siste 15min.

Ville vel antydet noe om at dersom man planlegger å lade så fullt, burde man kanskje søke å legge det til tider da det ikke er kø av andre. Klart, var det allerede seint på en søndag, kan man kanskje bli overrasket av kø man ikke forventet, men stiller man seg opp en fredag etter arbeid eller lørdag i prime time, så bør man utvise bedre kutyme enn å låse seg fast på laderen når man ser det er kø.

Theo343 (takk for meg) skrev (46 minutter siden):
Dubious skrev (5 timer siden):

Sitter de og venter over en time i bilen?

De 2 siste som jeg har tatt en prat med satt i bilen og så på film og annet på mobilen. Innimellom ser man at de er ute å handler el. og ikke så sjelden er bilen ferdig med å lade mens de er borte.

Selv sitter jeg som oftest i bilen eller holder meg rundt bilen. Noen ganger en svipptur innpå stasjon og/eller toalett som tar 5-10 minutter. De få gangene jeg går å spiser litt så følger jeg med på bilen via appen.

Dessverre ikke App-mulighet til min, bare nere versjoner. Må derfor passe på å gå ut så jeg har litt slingringsmonn i forhold til når man tror den er ferdig.

Theo343 (takk for meg) skrev (54 minutter siden):
Sitat

 

Har stått og ventet på ledig lader, eier har kommet ut og sett at man ikke er ved 100 % ennå, og gått tilbake til restauranten, som at de ikke skjønte poenget når de ser folk står og venter.

Dessverre var jeg så lavt på batteriet da, at jeg rett og slett ikke hadde annet valg enn å måtte vente på første eier til å flytte bilen. Og av 2 biler på lading (tredje laderen var defekt, og hadde visstnok vært det lenge).ladet begge til godt over 90 %.

Jeg ble så forfjamset at jeg ikke rakk å hoppe ut av bilen, da jeg så eier/sjåfør av bilen som ble sjekket, valgte å gå tilbake og ikke flytte bilen sin.

 

Vis sitat  

Det var det samme med våre siste 2 tilfeller. Altså at vi hadde omtrent 3% igjen på batteriet og ikke kunne kjøre så mange andre steder. Men når det gjelder at man kan treffe på surpomper så var vi 4 uker i danmark i sommer med elbil og traff ingen surpomper der selv om det skortet litt på kunnskap rundt lading og jeg på en hyggelig måte fortalte litt om det. Noen koblet til mens jeg stod å skulle betale med kort i appen og sperret så for at jeg kunne lade. Ingen surmulig når jeg sa fra men noen var litt påståelige (mangel på kunnskap) men ikke surpomp. 

Så fort vi kom tilbake til Norge og et sted mellom Horten og Sandvika så ble vi nærmest dratt ut av bilen av en skikkelig hissig fyr i en eTron som banka hardt i ruta og mente han hadde ventet lenger enn oss (heldigvis satt samboeren på den siden). Gudene vet hvor han hadde vært for han stod ikke der bilene stod i kø. Vi fikk med en gang ny plass hvor jeg gikk ut av bilen, han ble sittende i bilen til jeg satt meg inn igjen. Løp så inn på stasjon mens han overlot ladekabelen til kona som fomlet med det en 10-15 min tid uten å klare å starte lading. Normalt sett ville jeg hjulpet henne.

Ja, tror nok at nordmenn er de som raskest går på grinebiteren, men har og dårlig erfaring med folk fra enkelte land i Øst-Europa og Syd-Amerika, som har bosatt seg i Norge. Men kjennetegn er gjerne at man kjører dyre biler. Virker som enkeltemerker tiltrekker seg slike idioter i større grad enn andre, selv om dette kun er min personlige oppfattelse, og ikke statistisk dokumenterbart. Må for all del si at noen sjåfører av disse merkene er kjempeflotte, superhyggelige folk, så det er alltids drittsekkene som trekker ned inntrykket dessverre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...