Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (14 minutter siden):

Skoda Vision 7S blir nå massiv, til og med i forhold til Kodiaq.
Kjempespent på prisen de lander på, men er redd den kommer fort opp i 800-900k.

https://insideevs.com/news/607479/skoda-vision-7s-concept-design-revealed/

  Vis skjult innhold

skoda-vision-7s-infografik.jpg

  Vis skjult innhold

KODIAQ_RS_Dimensions_5seater_en-1440x1018.jpg

 

Ein el-Kodiaq hadde vore fint, men denne blir kanskje ikkje heilt der. Roterande stolar og avslappingsmodus er litt snodig når dei samtidig reklamerer med 200 kW ladeeffekt. Korleis dei skal få til 600 km WLTP med 89 kWh på den bilen er interessant. Det er vel nesten 15 kWh, men om det er 89 brutto så er det endå mindre tilgjengeleg og forbruket må endå lengre ned.

Ellers synest eg ikkje interiøret framstår så veldig smart med den midtkonsollen og dedikert plass til babystol som kanskje blir brukt eit halvt år per baby. Umiddelbart ser det ut som dårleg utnytting av plassen. Eg vil heller ha 2.5 seter med baby/barnestol som ein etter kvart tar ut enn midtkonsoll. Kamera-sidespeglar er heller ikkje noko eg traktar etter. Blir interessant å sjå kva slags volum dei får plass til bak både med og utan tredje seterad i bruk.

Det er framleis ein konseptbil, så ting kan endre seg, men så langt freistar den ikkje så veldig. Litt synd sidan eg var så nøgd med Kodiaq. Såg ikkje ut som dei hadde planar om ein El-Kodiaq med det første. Elektrisk Karoq er visst i planane, men eg lurer på korleis den skal skilje seg frå Enyaq. Karoq og Enyaq er nok ganske like i storleik og bagasjerom. No er ikkje 7S planlagt før om fire år, så det kan skje ting før den tid.

Lenke til kommentar

image.thumb.png.5e8cc16c9fada30ebc1a0edabcdfae45.png

De griske jævlene i statens eget ladeselskap MER har satt opp prisen nok en gang. En krone til og det er billigere å fylle tanken på gamlebilen (med 20 kr/literen) enn det er å hurtiglade.

Visste dere at MER er et datterselskap av Statkraft, selskapet som kanskje har hatt den aller største økningen i fortjeneste det siste året?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (16 minutter siden):

De griske jævlene i statens eget ladeselskap MER har satt opp prisen nok en gang. En krone til og det er billigere å fylle tanken på gamlebilen (med 20 kr/literen) enn det er å hurtiglade.

Visste dere at MER er et datterselskap av Statkraft, selskapet som kanskje har hatt den aller største økningen i fortjeneste det siste året?

Virker som Mer er alltids raskest med å øke prisene, så følger de andre etter. Og i mailen dems snakker de om de store prisforskjellene, men det reflekteres ikke i lavere priser i den delen av Norge hvor prisene ikke er gått helt bananas ennå, eller bananas men motsatt vei.

Man blir litt småprovosert av dette, men ikke mer enn at folk i nord burde føle seg utnytta her. Hvorfor skal de betale nesten 8,- NOK per kWh, når strømmen bare koster noen øre...

Er ihvertfall glad for at Ionity holder rimelige priser ennå, for de som er registrerte kunder med månedsabonnement. Og at jeg bor i smørøyet for at disse stasjonene dekker områdene jeg kjører i.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skal en tur sørover om et par uker, med disse lade prisene til MER så regner jeg meg frem til at jeg kanskje kommer til å bruke i underkant av 1000 kroner på hurtiglading, turen blir ca 140 mil tur-retur. Så kommer normal lading på hotellet i tillegg som jeg ikke vet hva eventuelt koster. Uansett gla jeg har en bil med litt rekkevidde slik en slipper unna med en hurtiglading perr vei for prisene begynner å bli ganske syke 😅

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 minutter siden):

Skal en tur sørover om et par uker, med disse lade prisene til MER så regner jeg meg frem til at jeg kanskje kommer til å bruke i underkant av 1000 kroner på hurtiglading, turen blir ca 140 mil tur-retur. Så kommer normal lading på hotellet i tillegg som jeg ikke vet hva eventuelt koster. Uansett gla jeg har en bil med litt rekkevidde slik en slipper unna med en hurtiglading perr vei for prisene begynner å bli ganske syke 😅

Ja, ganske ekstremt! Det som irriterer meg mest er at MER er eid av Statkraft, som har tjent noe helt innforjævlig med ekstra milliarder på strømpris-krisen. Hvis det er ett eneste ladeselskap som ikke hadde behøvd å øke prisene, så er det jo MER.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser det om jeg planlegger slik at jeg lader på E.On ladere så blir det halve prisen kontra MER, Circkle K, Ionity osv. Så for prøve å planlegge turen slik, ganske ellevilt at noen operatører nærmer seg 9 kroner kwh mens andre klarer det for 4 kroner. De operatørene som pusher priser oppmot 9 kroningen for alle stasjonene sine må jo tjene ekstremt godt på all lading som foregår i midt og nord vertfall.

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Ser det om jeg planlegger slik at jeg lader på E.On ladere så blir det halve prisen kontra MER, Circkle K, Ionity osv. Så for prøve å planlegge turen slik, ganske ellevilt at noen operatører nærmer seg 9 kroner kwh mens andre klarer det for 4 kroner. De operatørene som pusher priser oppmot 9 kroningen for alle stasjonene sine må jo tjene ekstremt godt på all lading som foregår i midt og nord vertfall.

Med Ionity Passport til 199 i måneden, har du lading til 2,50 per kWh. Med dagens priser hos konkurrentene, skal du faktisk ikke lade så mye før det tjener seg inn. Selv har jeg ChargeMyHyundai ril 135 per måned, og 1,65 per kWh. Den er nesten tjent inn i helhet på en lading.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Med Ionity Passport til 199 i måneden, har du lading til 2,50 per kWh. Med dagens priser hos konkurrentene, skal du faktisk ikke lade så mye før det tjener seg inn. Selv har jeg ChargeMyHyundai ril 135 per måned, og 1,65 per kWh. Den er nesten tjent inn i helhet på en lading.

Akkurat der jeg bor og den ruta jeg kjører så er det dessverre svært skralt med ionity ladere, kan gå å bruke de som er i Øyer, men da sier Elton at jeg bare akkurat når frem så litt ukomfortabel med å basere meg på det å tenker å lade litt nærmere midtveis som er rundt Otta. Men ja, hadde det vært Ionity ladere som lå litt bedre til for denne turen så hadde jeg spart penger på å kjøpe et måneds abonnement via Kia bare på denne turen alene, så takker for tips :)

Lenke til kommentar

Hvordan opplever dere markedet for salg om dagen? Jeg har hatt polestaren for salg en stund uten noen seriøse henvendelser. Har gode bilder og beskrivende annonsetekst. Priset 10k under tilsvarende biler. 

 

Får Model 3 på tirsdag, og vil helst få den vekk før det. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Sjørøver said:

Hvordan opplever dere markedet for salg om dagen? Jeg har hatt polestaren for salg en stund uten noen seriøse henvendelser. Har gode bilder og beskrivende annonsetekst. Priset 10k under tilsvarende biler. 

 

Får Model 3 på tirsdag, og vil helst få den vekk før det. 

Tipper at markedet roer seg litt gjennom vinteren. Det ene er strømprisen, men nordmenn generelt vil ha mindre å rutte med fremover. Da er kanskje ikke ny-bil prioritert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (8 timer siden):

Hvordan opplever dere markedet for salg om dagen? Jeg har hatt polestaren for salg en stund uten noen seriøse henvendelser. Har gode bilder og beskrivende annonsetekst. Priset 10k under tilsvarende biler. 

 

Får Model 3 på tirsdag, og vil helst få den vekk før det. 

Solgte akkurat en iX3 med fortjeneste etter å ha kjørt den 25k - jeg hadde hatt litt is i magen. Det sagt, ting er tilbake til normalen igjen straks - de store fortjenestene kan du sikkert glemme nå. 

Så kjapt salg som må skje? Da hadde jeg sjekket hvilken forhandler som ville tjene minst, spist et 10K tap og sluppet å forholde meg til stresset.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 minutter siden):

Det er ikke strømprisene som knekker noen, det er fortsatt mye billigere enn bensin.

Temmelig sikker på at han ikke tenkte spesifikt på drivstoff-prisen strøm, men generelt høye strømkostnader, som forventes å bli tildels mye dyrere når vi kommer til vinteren, og spesielt om det blir skikkelig kuldeperiode.

Legg til høyere priser på det meste, samt økt rente på lånene folk har. Klart det kan ha avkjølende effekt. Men når han sier han har lagt seg 10 K under, så lurer jeg på om det er de med fantasi/spekulasjonspriser, som heller ikke vil få særlig respons.

Ikke at jeg har sjekket bruktprisene på PS2 spesielt, men det kan være verdt å ta med. Kanskje må han 10 K lavere enn dette igjen, og heller håpe på at det blir kamp om bilen.

Nå vet jeg heller ikke hvor han holder til, men tipper det er lettere om man bor litt sentralt og lett tilgjengelig, enn om man kanskje bor litt vel øde til. Altså hvor lett er det å komme fra eller til for en som vurderer kjøp, og ikke har noen til å kjøre seg.

Er lettere å sette seg på flyet til Oslo, Tromsø eller Molde for den saks skyld, og så klarer seg med en buss eller så til selger, enn om det er på en av øyene utenfor fastlandet, bare sånn for å sette det på spissen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Evil-Duck said:

Ser det om jeg planlegger slik at jeg lader på E.On ladere så blir det halve prisen kontra MER, Circkle K, Ionity osv. Så for prøve å planlegge turen slik, ganske ellevilt at noen operatører nærmer seg 9 kroner kwh mens andre klarer det for 4 kroner. De operatørene som pusher priser oppmot 9 kroningen for alle stasjonene sine må jo tjene ekstremt godt på all lading som foregår i midt og nord vertfall.

Nå som veldig mange av Tesla sine ladere er åpne for oss andre, kunne du kanskje brukt noen av disse på veien Finn oss | Tesla?

Offtopic rant: Jeg reiste fra Kristiansand til Lillehammer (og tilbake) denne uken, og selv om jeg har Ionity avtale var dette et trist skue. F.eks. var nesten halvparten av laderne på Ionity Dal ute av drift (ladekø er dritartig), samt at på resterende måtte du fysisk holde / dytte opp ladehodet for at ikke ladingen skulle stoppe grunn svakheter i ladehodet (alle bilmerkene opplevde samme problem her). Tesla derimot, som var 6-7 kilometer lengre mot Lillehammer, hadde rundt 4 ganger så mange ladere og fungerte smertefritt. Tror jeg heller tar den ekstra kostnaden som ikke-Tesla for å ha noe som fungerer. Prisen er for øvrig rundt 5-6kr uten abonnement, og litt billigere (rundt 4) om du betaler en hundrelapp i måneden (ingen bindingstid). 

 

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (56 minutter siden):

Solgte akkurat en iX3 med fortjeneste etter å ha kjørt den 25k - jeg hadde hatt litt is i magen. Det sagt, ting er tilbake til normalen igjen straks - de store fortjenestene kan du sikkert glemme nå. 

Så kjapt salg som må skje? Da hadde jeg sjekket hvilken forhandler som ville tjene minst, spist et 10K tap og sluppet å forholde meg til stresset.

Ikkje nødvendigvis. Det er framleis lange produksjonstider på fleire bilar og frå nyttår blir det sannsynlegvis moms på verdi over 500k.

Prisnivå i samfunnet, renter osv. er sjølvsagt med på å dempe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...