Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Sjørøver said:

Noen som har prøvd xpeng p7? Synes den ser ganske lekker ut, men er veldig skeptisk. 

Er medlem i en Xpeng P7 gruppe på facebook. Virker å være litt bob\bob hva folk føler om dem. Er mye bugs og barnesykdommer,

Den lader ganske tregt, har ikke varmepumpe så forbruk på vinteren er litt høyt, ikke hengerfeste og ikke knapp til å åpne bagasjerom (må bruke app eller skjerm) 

Men de er vistnok veldig god å kjøre. Hva med å bestille deg prøvekjøring?
En bekjent bestilte seg en slik, men da det viste seg at nermeste servicesenter ble 15 timers kjøring unna så var det straks litt uaktuelt..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nacario skrev (17 timer siden):

Skal flytte inn i et borettslag hvor man har egen parkering med mulighet for egen lader som går på egen kurs (ikke felles). Forstår det slik at det er zaptec som brukes, men at det er forskjellige modeller. Mener naboen betalte ca 20k for kjøp og installering, noen som har kjennskap til hvilken egnet type og rimeligste måte å gjøre det på? Kjøpe selv på tilbud og sette det ut på mittanbud?

For borettslag er det vel Zaptec Pro som gjelder.
Det er den vi blir å gå for i vårt borettslag når vi nå skal installere infrastruktur.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Rimeligste er nok å få installert stikkontakt, ift materialkostnader. Men det sparer ikke mye i tid, som er en stor kostnad slik at det nok ikke blir den store forskjellen.

Personlig bruker jeg easee laderen og er fornøyd med den.

En annen ting er å tenke på effekten, nå med effektleddet er det dyrt å lade med høy effekt, så en kan like godt gå ned på sikringsstøttelse og kabel tykkelse for å spare litt på materialkostnadder der også.

Ser at lyse strømleverander kan gi og installere zaptec lader for 16k.. virker som et rimelig" alternativ om en skal ha lader. Stikkontakt som du referer til blir vel ikke lov på sikt mtp lovendringer?

Lenke til kommentar
nacario skrev (23 minutter siden):

Ser at lyse strømleverander kan gi og installere zaptec lader for 16k.. virker som et rimelig" alternativ om en skal ha lader. Stikkontakt som du referer til blir vel ikke lov på sikt mtp lovendringer?

Men det spørs om du er innenfor max kravene om lengde på kabel, antall hull som må bores etc.

Industrikontakt blir nok aldri forbudt. Vikle dog gått for en ladeboks altså.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 timer siden):

Men det spørs om du er innenfor max kravene om lengde på kabel, antall hull som må bores etc.

Industrikontakt blir nok aldri forbudt. Vikle dog gått for en ladeboks altså.

Kunne du forklart litt igjen hvilken rineligste løsning du anbefaler? Feks hjemme hos mor lader jeg i vanlig stikkontakt, og så tar jeg å justerer bilen ned til 11amp eller noe sånt.. hvertfall på laveste. Har ikke problem med treig lading så lenge det er en rimelig løsning

Lenke til kommentar

Har elbiler (og andre nyere biler) minne/hurtigvelger for å holde fartsgrensen med cruise control? 

F.eks at en trykker på en knapp så øker bilen farten til 80 og holder den der.

Har lite erfaring med CC, men så vidt jeg vet på bilene jeg har tilgang til, så slår CC inn på den farten du har når knappen trykkes inn.
Så en må hele tiden justere farten etter å ha koblet inn CC.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dubious said:

Har elbiler (og andre nyere biler) minne/hurtigvelger for å holde fartsgrensen med cruise control? 

F.eks at en trykker på en knapp så øker bilen farten til 80 og holder den der.

Har lite erfaring med CC, men så vidt jeg vet på bilene jeg har tilgang til, så slår CC inn på den farten du har når knappen trykkes inn.
Så en må hele tiden justere farten etter å ha koblet inn CC.

Kan svare for nyere for Tesla sin del:

Cruise spaken (girvelgeren) aktiverer cruise på den hastigheten man har. Holder man inne spaken justeres den til fartsgrensen isedenfor.

Så finjusterer man farten på høyre tommehjul på rattet. Scroller man sakte justeres farten per 1km\t, og ruller man raskt justeres den i trinn på 5km\t. Meget brukervennlig opplegg.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 minutter siden):

Har elbiler (og andre nyere biler) minne/hurtigvelger for å holde fartsgrensen med cruise control? 

F.eks at en trykker på en knapp så øker bilen farten til 80 og holder den der.

Har lite erfaring med CC, men så vidt jeg vet på bilene jeg har tilgang til, så slår CC inn på den farten du har når knappen trykkes inn.
Så en må hele tiden justere farten etter å ha koblet inn CC.

fremdeles få biler som stiller CC inn på fartsgrensen, så det blir da faktisk fart som gjelder, og så må man justere opp og ned etter som hva faktisk fartsgrense er på stedet.

Tesla er en av bilene som kan justere etter fartsgrense, og automatisk øke og senke denne når man kommer inn i soner som det endres i, eller etter skilt langs veien. Men soner i nav ser ut til å overstyre etter skilt relativt fort.

Forstått det slik at VW har slikt system på ID.-serien, men usikker på om det er tilvalg man må kjøpe. Og Kia/Hyundai har vel noe lignende på EV6 og Ioniq 5. Kjenner ikke så godt til andre bilmerker på dette, så her får andre fylle på...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nacario skrev (8 timer siden):

Kunne du forklart litt igjen hvilken rineligste løsning du anbefaler? Feks hjemme hos mor lader jeg i vanlig stikkontakt, og så tar jeg å justerer bilen ned til 11amp eller noe sånt.. hvertfall på laveste. Har ikke problem med treig lading så lenge det er en rimelig løsning

Helt klart det rimeligste å droppe ladeboks, samt gå for lav effekt. I tillegg kan du jo diskutere med elektrikker om du kan gjøre noe av arbeidet selv som å bore hull, trekke kabel osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Har elbiler (og andre nyere biler) minne/hurtigvelger for å holde fartsgrensen med cruise control? 

F.eks at en trykker på en knapp så øker bilen farten til 80 og holder den der.

Har lite erfaring med CC, men så vidt jeg vet på bilene jeg har tilgang til, så slår CC inn på den farten du har når knappen trykkes inn.
Så en må hele tiden justere farten etter å ha koblet inn CC.

Skoda Enyaq (kanskje VAG?) kan justere etter fartsgrense med prediktiv ACC. Det fungerer stort sett bra, men av og til bommar den og kan justere frå 80 til 50 sjølv om du er i 80-sone. Mange har hatt litt ubehagelege erfaringar med oppbremsing og difor deaktivert funksjonen, mens andre synest det fungerer fint. Det har i alle fall forbetringspotensiale.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Dubious said:

Har elbiler (og andre nyere biler) minne/hurtigvelger for å holde fartsgrensen med cruise control? 

F.eks at en trykker på en knapp så øker bilen farten til 80 og holder den der.

Har lite erfaring med CC, men så vidt jeg vet på bilene jeg har tilgang til, så slår CC inn på den farten du har når knappen trykkes inn.
Så en må hele tiden justere farten etter å ha koblet inn CC.

Varierer en del fra bilmerke til bilmerke. Merk også at dette kan variere fra land til land ettersom kvaliteten på kartgrunnlaget kan være en faktor. 

Av de jeg har personlig erfaring med:
Audi (etron 55) ta ta opp fartsgrense fra kart og skilt automatisk.

BMW (ix) tilbyr å ta en fartsgrense ved å trykke på 'set' knappen når man ser en ny (den er under din venstre tommel med et normalt rattgrep).

Jeg foretrekker sistnevnte siden det finnes en del plasser hvor man ser 50 skilt tilhørende en annen vei fra motorvei o.l.

Ellers er normalen at bilen setter farten du har når du aktiverer CC for første gang, men husker siste om du avbryter (bremsepedal) den og så reaktiverer (set). Farten kan justeres med en tommelbryter (bmw), spake (audi) i 1/10 km/h inkrementer

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Nimrad said:

Er det ikke stort sett kun Tesla som bruker kart og ikke skiltgjenkjenning?

De brukte kart frem til dagen en eller annen patent for sliltgjennkjenning gikk ut. Da begynte de å bruke skilt istedenfor.

Men så klussa de det til å begynte å bruke begge deler. Sinnsykt irriterende da kartet har feil fartsgrense nesten over alt. Håper man kan velge selv snart, og håper andre produsenter kun benytter skilt. Iallefall så lenge de er synlige i sommerdelen av året.

Tesla nekter å betale for patenter, så er en funksjon patentert så får man den ikke. Er vel derfor Tesla ikke har 360 kamera enda de har kamera nok til det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Nimrad said:

Vet du det basert på en kilde eller er det en kvalifisert gjetning?

Er kun gjetting da jeg ikke ser noen annen grunn til at det mangler. Kamera og hardware har vært der i årevis, samme som det var med sliltgjennkjenning til det kom i en oppdatering samme dag som patenten utgikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...